- פרשת שבוע ותנ"ך
- פרה
לימוד השיעור מוקדש לרפואת
לאה בת רחמה
פרה אדומה ושאיפת עם ישראל
עניין פרה אדומה עמוק מאד; גם שאיפת עם ישראל היום, אינה שאיפה לאומית מצומצמת, אלא שאיפה של עומק החודר אל השורש; זה עניינה של שאיפת הגאולה של עם ישראל; זה ענינו של משיח שענינו לתקן את העולם כולו מהיסוד.
חכמינו ז"ל תיקנו שבשבת הקרובה נקרא את פרשת פרה אדומה. פרשה זו עוסקת בדרכי הטהרה מטומאת מת. והנה חכמים אומרים שפרה אדומה מכפרת. זאת אומרת שפרה אדומה לא רק מטהרת מטומאת מת, אלא גם מכפרת. ואולם צריך להבין על מה פרה אדומה מכפרת, שכן הנטמא על-ידי מת אינו חוטא ולמה צריך כפרה? וכדי לעמוד על ענינה העמוק של הכפרה שיש על-ידי פרה אדומה, הננו נזקקים להידרש לדבריו של מרן הרב בספר "אורות", 'ישראל ותחיתו' פרק י.
תחילה נקדים, היה מי שהציב מטרה שיש בה אתגר לשאוף למזרח תיכון חדש שהשלום וקידמה שורים בו. היופי שבמטרה הזו הוא שיש בה לא רק שאיפה פרטית לאומית אלא שאיפה רחבה יותר, רב לאומית אזורית. אבל באמת לאנשי האמונה המטרה הזו אינה רחבה, כי שאיפת עם ישראל הרבה יותר גדולה. ובלשונו של מרן הרב: כנסת ישראל שואפת לתיקון עולם בכל מילואו. הווה אומר, לתקן את המזרח התיכון ואת המזרח הרחוק את המערב ואת הצפון ואת הדרום, את כל העולם כולו, את כל העולמות, את הדור הזה, את הדורות שהיו. זו המגמה וזו השאיפה של כנסת ישראל. לא פחות מזה.
זה גם נרמז בעניינה של פרה אדומה, שאמרו חכמים שיש לה תפקיד של כפרה ולא רק של טהרה. על מה היא מכפרת? על השורש הגורם לטומאה, שכן הגורם לטומאה זה המת, והמוות בא לעולם מפני החטא ואילולי החטא לא היתה מיתה, החיים היו נמשכים לנצח, החטא הראשון שהיה בעולם הביא את המוות וגרם את הטומאה. נמצא, כי התפקיד המטהר של פרה אדומה אינו רק לטהר בדיעבד את הטמאים, אלא לכפר ולתקן את הגורם המקורי לטומאה, את השורש של הנפילה של העולם. פרה אדומה באה לטהר ולהחזיר את העולם למדרגתו המקורית העליונה הנצחית, שיש בה רק טהרה ולא טומאה.
הווה אומר שעניינה של פרה אדומה עמוק מאד. זו שאיפת עם ישראל היום, השואף לבנין האומה ולשיבת הארץ, אין זו שאיפה לאומית מצומצמת, אלא זו שאיפה של עומק הטוב החודר את כל היש בשורשו. להביא רוח חיים חדשה לעולם כולו. לבנות עולם חדש. זה עניינה של שאיפת הגאולה של עם ישראל. זה ענינו של משיח ששמו קדם לעולם וענינו לתקן את העולם כולו מהיסוד מהאור שקדם לעולם בטרם כל נפילה, בטרם כל חטא. אשרינו מה טוב חלקינו ומה נעים גורלנו.
תחילה נקדים, היה מי שהציב מטרה שיש בה אתגר לשאוף למזרח תיכון חדש שהשלום וקידמה שורים בו. היופי שבמטרה הזו הוא שיש בה לא רק שאיפה פרטית לאומית אלא שאיפה רחבה יותר, רב לאומית אזורית. אבל באמת לאנשי האמונה המטרה הזו אינה רחבה, כי שאיפת עם ישראל הרבה יותר גדולה. ובלשונו של מרן הרב: כנסת ישראל שואפת לתיקון עולם בכל מילואו. הווה אומר, לתקן את המזרח התיכון ואת המזרח הרחוק את המערב ואת הצפון ואת הדרום, את כל העולם כולו, את כל העולמות, את הדור הזה, את הדורות שהיו. זו המגמה וזו השאיפה של כנסת ישראל. לא פחות מזה.
זה גם נרמז בעניינה של פרה אדומה, שאמרו חכמים שיש לה תפקיד של כפרה ולא רק של טהרה. על מה היא מכפרת? על השורש הגורם לטומאה, שכן הגורם לטומאה זה המת, והמוות בא לעולם מפני החטא ואילולי החטא לא היתה מיתה, החיים היו נמשכים לנצח, החטא הראשון שהיה בעולם הביא את המוות וגרם את הטומאה. נמצא, כי התפקיד המטהר של פרה אדומה אינו רק לטהר בדיעבד את הטמאים, אלא לכפר ולתקן את הגורם המקורי לטומאה, את השורש של הנפילה של העולם. פרה אדומה באה לטהר ולהחזיר את העולם למדרגתו המקורית העליונה הנצחית, שיש בה רק טהרה ולא טומאה.
הווה אומר שעניינה של פרה אדומה עמוק מאד. זו שאיפת עם ישראל היום, השואף לבנין האומה ולשיבת הארץ, אין זו שאיפה לאומית מצומצמת, אלא זו שאיפה של עומק הטוב החודר את כל היש בשורשו. להביא רוח חיים חדשה לעולם כולו. לבנות עולם חדש. זה עניינה של שאיפת הגאולה של עם ישראל. זה ענינו של משיח ששמו קדם לעולם וענינו לתקן את העולם כולו מהיסוד מהאור שקדם לעולם בטרם כל נפילה, בטרם כל חטא. אשרינו מה טוב חלקינו ומה נעים גורלנו.
בענייני טהרת פרה ויגיעת התורה
הרב אורן נזרית | אדר ב תשע"ט
שריפת הפרה ואחדות ישראל
הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א | אדר התשנ"ד

ויקחו אליך פרה אדומה
הרב דוד דב לבנון | פרשת כי תשא שבת פרה תשס"א

פרשת פרה
פרופ' שלום רוזנברג
הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א
ראש מוסדות ישיבת בית אל, לשעבר רב הישוב בית אל, מייסד ערוץ 7. מתלמידיו הקרובים של מרן הרצי"ה זצ"ל .
כהנים ולווים - אהבה ויראה
שיחת מוצ"ש פרשת קרח תשפ"ב
כ"ו סיוון התשפ"ב
משבר וצמיחה
שיחת מוצ"ש פרשת נח תשפ"ג
ה' חשוון תשפ"ג
"גדול המעשה יותר מהעושה"
ב' טבת תשפ"ג
הנהגת ה' את עולמו
לנתיבות ישראל - מאמר נצח אומתינו - המשך
כ"ב כסלו תשפ"ג
למה משתכרים בפורים? איך עושים זאת נכון?
דיני פרשת זכור
הלכות קבלת שבת מוקדמת
מי אתה עם ישראל?
מה המשמעות הנחת תפילין?
יום כיפור - איך נדע מי פטור מהצום?
הסוד שמאחורי חגיגות פורים בעיר ירושלים
בדיקת פירות ט''ו בשבט
לאן נעלמה האמת?
"עין במר בוכה ולב שמח"
דיני פלסטר בשבת
חַיָּב אָדָם לִרְאוֹת אֶת עַצְמוֹ כְּאִילּוּ הוּא יָצָא מִמִּצְרָיִם
הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א
חודש ניסן - חודש ההתחדשות
הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א | תשס"ג

בְּנִיסָן נִגְאֲלוּ וּבְנִיסָן עֲתִידִין לִיגָּאֵל
הרב שמואל אליהו | ניסן תשע"ד
