- מדורים
- קרוב אליך
מה העניין להגיד על כל דבר 'ברוך ה'' או 'תודה לא־ל'?
מה העניין להגיד על כל דבר 'ברוך ה'' או 'תודה לא־ל'?
הנחת השאלה היא שיש את החיים שלנו, וחלק מסוים מהם הוא הקשר שלנו עם ה'.
אך חז"ל דורשים מהפסוק "כל הנשמה תהלל י־ה הללויה" שעל כל נשימה ונשימה צריך אדם להודות לה' ולהלל אותו. ההדרכה להודות על כל נשימה נובעת מתוך ההכרה שלכל רכיב, כל חלק ופירור של חיי האדם – אין מקור אחר מלבד השפע האלוקי. ככל שהאדם דבוק יותר בשורש המציאות, כך חייו עשירים, עמוקים, נעימים ואמיתיים יותר, וכמו שאומר הכתוב: "ואתם הדבקים בה' א־להיכם חיים כולכם היום".
ההרגל להזכיר שם שמיים מקשר את האדם לדבקות אלוקית כזו שמתפרשת ומתפשטת על פני כל גווני ורגעי המציאות. אשרינו מה טוב חלקנו, ששם שמיים שגור על פינו.
הבן שלי עוד מעט בר מצוה ולא אוהב ללכת לתפילה. להכריח אותו או לוותר? קשה לי לראות אותו נשאר בבית ומעביר את הזמן...

דרכן של שאלות כאלו היא שאין להן תשובה אחת נכונה. מטבע הדברים, לכל ילד ולכל הורה יש הדרכה שונה.
החינוך עומד על שני אדנים – אהבה וקבלה ללא תנאי של "ימין מקרבת", יחד עם גבולות שילדינו כל כך זקוקים להם. מעל גיל בר מצוה, הצבת הגבולות היא מעשה יותר עדין וזהיר, אך גם בני עשרה זקוקים פעמים רבות ליעדים תובעניים ולמגבלות מאוזנות.
עניין התפילה הוא מהיותר רגישים, מפני שהוא מזקיק את הרצון התמידי ואת הלב ולכן זהו תחום שרצוי לנהוג בו בעדינות רבה עוד יותר.
מומלץ מאוד להתייעץ עם דמות חינוכית שמכירה את הבן, כי לעתים יש חלקים שההורים לא יכולים לראות ודווקא דמות חיצונית שמלווה את הנער יכולה לסייע רבות.
אני יוצא עם בחורה, ולמרות שאני מחבב אותה יש בינינו מרחק רגשי. עד כמה אפשר להרעיף חיבה (מילולית) בשלב זה של הקשר?
תלוי איזה סוג של דברי חיבה. אם אלה דברי חיבה כגון מחמאות ושבחים שנוהגים במערכות יחסים בכלל בין בני אדם, וכך הן נאמרות וכך הן מתקבלות, הדבר מתאים. גם אז צריך זהירות מרובה, מפני שבקשר בין איש לאישה העולם הרגשי והקשר הנפשי עלולים להתעצם במהירות ובחריפות. ביטויים שנוהגים בין בני זוג, ראוי להם שיישמרו עד לאחר שבני הזוג יכרתו ביניהם ברית קדושה.
הזמן שלפני הנישואין נועד לאפשר בחירה נכונה ולא כדי להיות קשר העומד בפני עצמו. אמנם, לעתים כדי שהבחירה תהיה נכונה צריך תחושת בהירות וודאות פנימית ש"זה שלי", ויחד עם זאת כיון שהקשר טרם הגיע, צריך משנה זהירות ועדינות גדולה כדי לא לחצות את הקו העדין של יצירת הודאות אל קשר זוגי העומד בפני עצמו.
הנחת השאלה היא שיש את החיים שלנו, וחלק מסוים מהם הוא הקשר שלנו עם ה'.
אך חז"ל דורשים מהפסוק "כל הנשמה תהלל י־ה הללויה" שעל כל נשימה ונשימה צריך אדם להודות לה' ולהלל אותו. ההדרכה להודות על כל נשימה נובעת מתוך ההכרה שלכל רכיב, כל חלק ופירור של חיי האדם – אין מקור אחר מלבד השפע האלוקי. ככל שהאדם דבוק יותר בשורש המציאות, כך חייו עשירים, עמוקים, נעימים ואמיתיים יותר, וכמו שאומר הכתוב: "ואתם הדבקים בה' א־להיכם חיים כולכם היום".
ההרגל להזכיר שם שמיים מקשר את האדם לדבקות אלוקית כזו שמתפרשת ומתפשטת על פני כל גווני ורגעי המציאות. אשרינו מה טוב חלקנו, ששם שמיים שגור על פינו.
הבן שלי עוד מעט בר מצוה ולא אוהב ללכת לתפילה. להכריח אותו או לוותר? קשה לי לראות אותו נשאר בבית ומעביר את הזמן...

קרוב אליך (533)
הרב ד"ר יונתן זקס זצ"ל
343 - פאזל קרוע
344 - מה העניין להגיד על כל דבר 'ברוך ה'' או 'תודה לא־ל'?
345 - מטבע של אש?
טען עוד
החינוך עומד על שני אדנים – אהבה וקבלה ללא תנאי של "ימין מקרבת", יחד עם גבולות שילדינו כל כך זקוקים להם. מעל גיל בר מצוה, הצבת הגבולות היא מעשה יותר עדין וזהיר, אך גם בני עשרה זקוקים פעמים רבות ליעדים תובעניים ולמגבלות מאוזנות.
עניין התפילה הוא מהיותר רגישים, מפני שהוא מזקיק את הרצון התמידי ואת הלב ולכן זהו תחום שרצוי לנהוג בו בעדינות רבה עוד יותר.
מומלץ מאוד להתייעץ עם דמות חינוכית שמכירה את הבן, כי לעתים יש חלקים שההורים לא יכולים לראות ודווקא דמות חיצונית שמלווה את הנער יכולה לסייע רבות.
אני יוצא עם בחורה, ולמרות שאני מחבב אותה יש בינינו מרחק רגשי. עד כמה אפשר להרעיף חיבה (מילולית) בשלב זה של הקשר?
תלוי איזה סוג של דברי חיבה. אם אלה דברי חיבה כגון מחמאות ושבחים שנוהגים במערכות יחסים בכלל בין בני אדם, וכך הן נאמרות וכך הן מתקבלות, הדבר מתאים. גם אז צריך זהירות מרובה, מפני שבקשר בין איש לאישה העולם הרגשי והקשר הנפשי עלולים להתעצם במהירות ובחריפות. ביטויים שנוהגים בין בני זוג, ראוי להם שיישמרו עד לאחר שבני הזוג יכרתו ביניהם ברית קדושה.
הזמן שלפני הנישואין נועד לאפשר בחירה נכונה ולא כדי להיות קשר העומד בפני עצמו. אמנם, לעתים כדי שהבחירה תהיה נכונה צריך תחושת בהירות וודאות פנימית ש"זה שלי", ויחד עם זאת כיון שהקשר טרם הגיע, צריך משנה זהירות ועדינות גדולה כדי לא לחצות את הקו העדין של יצירת הודאות אל קשר זוגי העומד בפני עצמו.

בקשת סליחה ומחילה
גליון מס 142
רבנים שונים | אלול תשע"ו

מה פירוש האמרה "כל הגדול מחברו, יצרו גדול הימנו"?
גליון 111
הרב יהושע שפירא | שבט תשע"ו

"אשה כשרה עושה רצון בעלה"
גליון מס 94
הרב יהושע שפירא | תשע"ו

"כה תאמר לבית יעקב ותגיד לבני ישראל"
קרוב אליך גליון מס 83
הרב שבתי סלביטיצקי | אב תשע"ה

הרב יהושע שפירא
ראש ישיבת רמן גן.

כיצד היא האהבה?
תמוז תשפ"ב

מה זה אומר שהנשמה מתגעגעת לה'?
גליון מס 139
אלול תשע"ו

אני כל הזמן שוכח לברך אחרי שאני אוכל. מה יהיה אתי?
גליון 159
שבט תשע"ז
לימוד תורה בבל מקום וזמן
על החוויה המופלאה כנהג של הרב זלמן נחמיה גולדברג.
ג' תשרי תשפ"א
איפה מדליקים נרות חנוכה בבניין?
קילוף פירות וירקות בשבת
האם מותר לקנות בבלאק פריידי?
חנוכה הכשרת כלי הזוגיות
הלכות תשעה באב שחל במוצאי שבת
יום כיפור - איך נדע מי פטור מהצום?
בדיקת פירות ט''ו בשבט
הלכות קבלת שבת מוקדמת
למה תמיד יש מחלוקת?
איך זוכים לראות את אליהו הנביא?
איך ללמוד גמרא?

הלכות ט"ו בשבט
הגאון הרב מרדכי אליהו זצ"ל | תשס"ב

הלכות ברכות ומנהגי ט"ו בשבט
מתוך "קול צופייך" גיליון 391
הגאון הרב מרדכי אליהו זצ"ל
זמן ק"ש ותפילת שחרית
פרק יא
הרב אליעזר מלמד | תשס"ד

3 דברים קצרים לט"ו בשבט
תשע"ו, גליון 109
רבנים שונים | טו בשבט תשע"ו
