- משפחה חברה ומדינה
- שיעורים נוספים
לימוד השיעור מוקדש לעילוי נשמת
שמחה בת חנה
פתיחות במבט של שכינה
פתיחות היא מפגש עם הסובב אותנו, עם כל הופעות המציאות; הדרך איך להיפגש עם העולם ע"פ הרב קוק.
פתיחות היא מפגש עם הסובב אותנו, עם כל הופעות המציאות ולהפך, סגירות היא פחד ממפגש עם דבר חדש.
הרב כותב על עצמו:
העולם נוצר כדי שניפגש עימו ועתיד אדם ליתן את הדין על כל דבר שראה בעולם הזה ולא נהנה ממנו, אולם צריך לדעת איך להיפגש עם העולם.
נתבונן בפסקה קפא משמונה קבצים א':
דע את עצמך ואת עולמך, אבל במבט של שכינה, מתוך נקודת הסתכלות שבאה לראות את חיי האלוקות שבהם. מכיוון האדם נברא בצלם אלוקים והתורה היא הסדר שלו, אזי רק פתיחות בעיניים תורניות יובילו לפתיחות אמיתית, פתיחות אחרת תהיה נתק של האדם עם עצמו, היא תהיה סגירות.
וממשיך הרב:
בליעה היא אכילה בלי לעיסה, בלי עיכול. המפגש צריך להיות עמוק, מפגש שיצור אחיזה והבנה. תפקידנו בעולם אינו כעומדים בצד המתבוננים על כל הופעות הטבע, שיפורי הטכנולוגיה ודעות החדשות כדברים החולפים ואינם נוגעים לנו, אלא כשותפים, כל דבר אומר לנו משהו, מכל דבר אנו יכולים ללמוד או להשתמש בו. כל זאת כאמור, במבט של שכינה, במטרה לקחת את הטוב ולהשאיר את הרע.
הרב כותב על עצמו:
"...מלא אנכי עוז וחופש. הפחדנות, המתעטפת בלבוש של יראת שמים לא תוכל להוליך אותי שולל" (שמונה קבצים א. רצה).
העולם נוצר כדי שניפגש עימו ועתיד אדם ליתן את הדין על כל דבר שראה בעולם הזה ולא נהנה ממנו, אולם צריך לדעת איך להיפגש עם העולם.
נתבונן בפסקה קפא משמונה קבצים א':
"אם תרצה, בן אדם, הסתכל באור השכינה בכל היקום... התבונן בפלאי היצירה, בחיי הא-להות שלהם, לא בתור איזה תכנית כהה שממרחקים מציבים נגד עיניך, כי אם דע את המציאות שאתה חי בה, דע את עצמך ואת עולמך..."
דע את עצמך ואת עולמך, אבל במבט של שכינה, מתוך נקודת הסתכלות שבאה לראות את חיי האלוקות שבהם. מכיוון האדם נברא בצלם אלוקים והתורה היא הסדר שלו, אזי רק פתיחות בעיניים תורניות יובילו לפתיחות אמיתית, פתיחות אחרת תהיה נתק של האדם עם עצמו, היא תהיה סגירות.
וממשיך הרב:
"אל יבלעו נשמתך [את] השמות, המילים, הניבים והאותיות".
בליעה היא אכילה בלי לעיסה, בלי עיכול. המפגש צריך להיות עמוק, מפגש שיצור אחיזה והבנה. תפקידנו בעולם אינו כעומדים בצד המתבוננים על כל הופעות הטבע, שיפורי הטכנולוגיה ודעות החדשות כדברים החולפים ואינם נוגעים לנו, אלא כשותפים, כל דבר אומר לנו משהו, מכל דבר אנו יכולים ללמוד או להשתמש בו. כל זאת כאמור, במבט של שכינה, במטרה לקחת את הטוב ולהשאיר את הרע.
"יש לך כנפי רוח, כנפי נשר אבירים, אל תכחש בם, פן יכחשו לך, דרוש אותם, וימצאו לך מיד".

שעות הפנאי? או שעות הבזבוז!
הרב משה צוריאל | אדר תשס"ז
כינוס אברכים ר"ח סיוון תשפ"א
הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א | א' סיוון תשפ"א
דעת תורה בנושאים פוליטיים
הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א | טבת תשס"ח
הפתיחות לעולם החול
הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א | כח' תמוז תש"ס
הסוד שמאחורי חגיגות פורים בעיר ירושלים
הלכות תשעה באב שחל במוצאי שבת
האם מותר לפנות למקובלים?
האם מותר להשתמש בתאריך לועזי?
תורה מן השמים
שבירת 7 המיתוסים של ליל הסדר
איך אפשר להשתמש באותו מיקרוגל לחלבי ובשרי?
שבועות מעין עולם הבא!
ל"ג בעומר: סוד כוחו של רשב"י
היסוד הגדול שנלמד מרבי שמעון בר יוחאי
להתיחס בכבוד
הלכות שילוח הקן
הרב אליעזר מלמד | תשנ"ד

סדר תפילות החג
חלק ג
הגאון הרב מרדכי אליהו זצ"ל | ניסן תשס"ב

הבדלה במוצאי שבת , מוצאי יום טוב ומוצאי יום הכיפורים
הרב מיכאל יומטוביאן | תשרי תשע"ח

סדר תפילות החג
חלק ג
הגאון הרב מרדכי אליהו זצ"ל | ניסן תשס"ב
אמונה בה' - דווקא דרך עם ישראל
עקבי הצאן עמ' קלב - קלג
הרב הראל כהן | ג' סיון תשפ"ג
המקום שלי בעבודת ה'
עין איה שבת א' פרק ב' פסקה ל"ז
הרב משה גנץ | י"ט אייר תשפ"ג
הפגמים בעמ"י מעצימים את אהבת ישראל
אורות ישראל - פרק ד' פסקה ג'
הרב ש. יוסף וייצן | א' סיון תשפ"ג
