- הלכה מחשבה ומוסר
- הלכה יומית
בדיקת מקום תפילין של ראש
עיקרי ההלכות
א. שני דרכים לבדיקת מקום תפילין של ראש- באמצעות האצבעות, בהבטה במראה.
ב.גילוי תפילין של ראש- תפילין של ראש צריכים להיות גלויים לדעת המקובלים יש לכסותם בטלית.
א. בדיקת מקום תפילין של ראש
תפילין של ראש צריכות להיות מונחות מעיקרי השיער ועד מקום שמוחו של תינוק רופס, מכוונות באמצע הראש, בין העיניים.
כיצד ניתן לבדוק שהן במקומן?
יש פוסקים שאוסרים להביט במראה מחשש לאיסור 'לא ילבש' 1 . חלקם סוברים שאף לצורך תיקון מקום התפילין על הראש אין להביט במראה. אלא לבדוק באמצעות האצבעות שהתפילין במקומן 2 .
לעומתם, פוסקים רבים סוברים שאין איסור להביט במראה. ויש לזה שלש סיבות:
1- האיסור הוא במקום בו מנהג הנשים בלבד להביט במראה, במקום בו גם גברים רגילים להביט- אין משום לא ילבש. בזמנינו גברים רגילים להביט במראה ואין איסור.
2- האיסור הוא שכוונתו להתקשט ולהתייפות, אך כשהכוונה היא אחרת מותר. לכן מותר לכוון את מקום התפילין בעזרת מראה.
3- האיסור הוא לא להביט, אלא התוצאה של ההבטה, שיתקשט כמנהג הנשים. בהבטה על מנת לכוון תפילין זה לא שייך ומותר.
להלכה- רבו המתירים, וכך נהגו רבים 3 .
ב. גילוי תפילין של ראש
כתוב בתורה (דברים כח י): "וראו כל עמי הארץ כי שם ה' נקרא עליך ויראו ממך". ודרש רבי אליעזר בן הורקנוס: "אלו תפילין שבראש".
מכאן למדו הראשונים שהתפילין של ראש צריכות להיות מגולות, שיראו לעיני כל. ולא רק הבית אלא גם הקשר.
אמנם, מאחר וזו דרך כבוד, אין דרך ארץ לתלמיד לפני רבו לגלות את התפילין, שלא ישווה עצמו לרבו, ולכן יכסה את התפילין בטלית. לדעת רמ"א בזמנינו אין להקפיד בזה מאחר ומניחים תפילין רק בזמן התפלה, אך לכתחילה אם אפשר, כדאי להדר בזה.
לדעת האר"י הקדוש, יש לכסות את התפילין, והנוהגים על פי הקבלה יעשו זאת 4 .
א. שני דרכים לבדיקת מקום תפילין של ראש- באמצעות האצבעות, בהבטה במראה.
ב.גילוי תפילין של ראש- תפילין של ראש צריכים להיות גלויים לדעת המקובלים יש לכסותם בטלית.
א. בדיקת מקום תפילין של ראש
תפילין של ראש צריכות להיות מונחות מעיקרי השיער ועד מקום שמוחו של תינוק רופס, מכוונות באמצע הראש, בין העיניים.
כיצד ניתן לבדוק שהן במקומן?
יש פוסקים שאוסרים להביט במראה מחשש לאיסור 'לא ילבש' 1 . חלקם סוברים שאף לצורך תיקון מקום התפילין על הראש אין להביט במראה. אלא לבדוק באמצעות האצבעות שהתפילין במקומן 2 .
לעומתם, פוסקים רבים סוברים שאין איסור להביט במראה. ויש לזה שלש סיבות:
1- האיסור הוא במקום בו מנהג הנשים בלבד להביט במראה, במקום בו גם גברים רגילים להביט- אין משום לא ילבש. בזמנינו גברים רגילים להביט במראה ואין איסור.
2- האיסור הוא שכוונתו להתקשט ולהתייפות, אך כשהכוונה היא אחרת מותר. לכן מותר לכוון את מקום התפילין בעזרת מראה.
3- האיסור הוא לא להביט, אלא התוצאה של ההבטה, שיתקשט כמנהג הנשים. בהבטה על מנת לכוון תפילין זה לא שייך ומותר.
להלכה- רבו המתירים, וכך נהגו רבים 3 .
ב. גילוי תפילין של ראש
כתוב בתורה (דברים כח י): "וראו כל עמי הארץ כי שם ה' נקרא עליך ויראו ממך". ודרש רבי אליעזר בן הורקנוס: "אלו תפילין שבראש".
מכאן למדו הראשונים שהתפילין של ראש צריכות להיות מגולות, שיראו לעיני כל. ולא רק הבית אלא גם הקשר.
אמנם, מאחר וזו דרך כבוד, אין דרך ארץ לתלמיד לפני רבו לגלות את התפילין, שלא ישווה עצמו לרבו, ולכן יכסה את התפילין בטלית. לדעת רמ"א בזמנינו אין להקפיד בזה מאחר ומניחים תפילין רק בזמן התפלה, אך לכתחילה אם אפשר, כדאי להדר בזה.
לדעת האר"י הקדוש, יש לכסות את התפילין, והנוהגים על פי הקבלה יעשו זאת 4 .

פרשת מקץ, שבת חנוכה- ענייני חג חנוכה
בית מדרש ג. אסף | כסלו תשע"ח

צליית כבד בתנור חשמלי ושימוש ברשת שצלו עליה כבד
בית מדרש ג. אסף | אייר התשע"ה

למה צמים בי"ז בתמוז ודין קטנים
בית מדרש ג. אסף | תמוז תשע"ז

הדלקת נר חנוכה בשבת
בית מדרש ג. אסף | כסלו תשע"ד

בית מדרש ג. אסף

האם צריך לעצור את הרכב בזמן תפילת הדרך?
תמוז תשע"ג

שניים מקרא ואחד תרגום
אדר א תשע"ו

המתנה אחר לקיחת ויטמין עשוי מכבד
טבת תשע"ד

הנחת תפילין במנחה
איר תשע"ז
יום כיפור - איך נדע מי פטור מהצום?
דיני פרשת זכור
למטר השמיים
האם מותר להשתמש בתאריך לועזי?
איך ללמוד גמרא?
כיצד הצפירה מובילה לאחדות בעם?
מה זה אומר בחזקת בשרי?
האם מותר לקנות בבלאק פריידי?
למה תוקעים בשופר בראש השנה?
עירוב תבשילין
הלכות קבלת שבת מוקדמת

תפילת הדרך - עדות המזרח
הסידור המהיר | תשרי תשע"ז
תפילת תשלומין
הרב אליעזר מלמד | תשס"ה
הלכות שילוח הקן
הרב אליעזר מלמד | תשנ"ד

רחל מבכה על בניה
עלון מס' 170
הרב בניהו ברונר | מרחשוון תשע"ד
הכנת שתיה חמה בשבת
הרב יצחק בן יוסף | סיון תשפ"ג
כל ההתחלות קשות
הרב עזרא כהן | סיון תשפ"ג
תפקיד השנאה גם בתוך הטוב
אורות ישראל - פרק ד' פסקה ו' (המשך)
הרב ש. יוסף וייצן | ט"ז סיון תשפ"ג
