- מדורים
- קרוב אליך
גליון מס 168
איך מתמודדים עם כעס על אלוקים?
איך מתמודדים עם כעס על אלוקים?
יש הבדל בין הבעת כאב לבין כעס. מותר ואפשר לזעוק אל מול ה' יתברך, וכל מגילת איכה היא זעקה גדולה, "ראה ה' והביטה למי עוללת כה?!". כעס, לעומת זאת, בא ממקום אחר לגמרי. זו עמדה שיפוטית על חוסר צדק, על כך שנעשה מעשה לא נכון ולא הוגן. כעס הוא כפירה בשלמות האלוקית, בטוב האלוקי וגם בחטאים ובעוונות שלנו.
חלילה! איננו עומדים בעמדה שיפוטית כלפי מעלה, אלא מאמינים באמונה שלמה בטוב ה'. כשהאמונה הזו מתנגשת עם סבל חריף שאנו מרגישים, אנו זועקים את הפער אבל נותרים באמונה שלמה ומלאה שטוב ה' לכל ורחמיו על כל מעשיו, כל מחשבותיו אלינו גם כשאין לנו דרך לגשר על הפער ולהבין את דרכי הנהגתו.
קל לי להתקרב אל ה' כשמשהו קורה, אבל איך מתקרבים אל ה' כשהכל בסדר?
רבותינו אומרים שכל הקרבנות עתידים להתבטל חוץ מקרבן תודה. לעתיד לבוא הרשעה כולה כעשן תכלה והקדוש ברוך הוא יעביר ממשלת זדון מן הארץ, ובאותם ימים נשגבים יהיה רק טוב. מכל הפניות שלנו אל ה' תיוותר העמוקה, הנצחית והמשמעותית ביותר – הכרת התודה.

וגם היום, טוב להודות לה' ולזמר לשמך עליון. חלק גדול מהמזמורים והתפילות שאנו אומרים, במיוחד בשבתות וימים טובים, עוסקים בתודתנו העמוקה על איברים שפילגת בנו ועל נשמה שנפחת באפינו.
וחוץ מזה, ממש לא הכל בסדר. יש חסרונות וכאבים גדולים בעולם, ועלינו להתפלל מעומק לב ונפש על צערם של אחרים ועל צער השכינה וגלותה. ואם נדמה לנו שהכל אצלנו טוב, כנראה שאנחנו צריכים להרבות תפילה על עצמנו...
איך מחברים בין השכל למעשים? אני יודעת שמשהו טוב או לא טוב אבל זה לא עוזר לי בשעת מעשה...
בשעת המעשה השכל הוא זעיר וקטן, ואילו ממשות הרגש היא מקיפה וגדולה. התיקון העיקרי הוא לעסוק שלא בשעת המעשה בלימוד הפן ההלכתי־מעשי והתוכן והטעם הפנימיים של העניינים המעסיקים אותך. על ידי ריבוי הדעת אנו יכולים להיות מרובי אור בשעת המעשה.
בנוסף לכך, אנו צריכים להתבונן אילו עניינים נותנים לנו כוח להתגבר על חולשתנו ולפעול בעוצמה: לעתים ההשתייכות לחבורה של עובדי ה', לעתים ניגון, לעתים דיבור או השתדלות להרחבת מעשה המצווה. עלינו להשתמש בדבר שמעצים אותנו כמנוף לפעולה.
ואחרי הכל, על האדם לזכור שיש לו בחירה ובידו להכריע לטוב בשעת מעשה על ידי הזיכרון שזהו רצון ה' יתברך, ואנא עבדא דקודשא בריך הוא.
יש הבדל בין הבעת כאב לבין כעס. מותר ואפשר לזעוק אל מול ה' יתברך, וכל מגילת איכה היא זעקה גדולה, "ראה ה' והביטה למי עוללת כה?!". כעס, לעומת זאת, בא ממקום אחר לגמרי. זו עמדה שיפוטית על חוסר צדק, על כך שנעשה מעשה לא נכון ולא הוגן. כעס הוא כפירה בשלמות האלוקית, בטוב האלוקי וגם בחטאים ובעוונות שלנו.
חלילה! איננו עומדים בעמדה שיפוטית כלפי מעלה, אלא מאמינים באמונה שלמה בטוב ה'. כשהאמונה הזו מתנגשת עם סבל חריף שאנו מרגישים, אנו זועקים את הפער אבל נותרים באמונה שלמה ומלאה שטוב ה' לכל ורחמיו על כל מעשיו, כל מחשבותיו אלינו גם כשאין לנו דרך לגשר על הפער ולהבין את דרכי הנהגתו.
קל לי להתקרב אל ה' כשמשהו קורה, אבל איך מתקרבים אל ה' כשהכל בסדר?
רבותינו אומרים שכל הקרבנות עתידים להתבטל חוץ מקרבן תודה. לעתיד לבוא הרשעה כולה כעשן תכלה והקדוש ברוך הוא יעביר ממשלת זדון מן הארץ, ובאותם ימים נשגבים יהיה רק טוב. מכל הפניות שלנו אל ה' תיוותר העמוקה, הנצחית והמשמעותית ביותר – הכרת התודה.

קרוב אליך (533)
הרב יהושע שפירא
322 - איך מתמודדים עם כעס על אלוקים?
323 - למה עבודת ה' נעלמת לנו?
324 - רגע אחד של רטט
טען עוד
וחוץ מזה, ממש לא הכל בסדר. יש חסרונות וכאבים גדולים בעולם, ועלינו להתפלל מעומק לב ונפש על צערם של אחרים ועל צער השכינה וגלותה. ואם נדמה לנו שהכל אצלנו טוב, כנראה שאנחנו צריכים להרבות תפילה על עצמנו...
איך מחברים בין השכל למעשים? אני יודעת שמשהו טוב או לא טוב אבל זה לא עוזר לי בשעת מעשה...
בשעת המעשה השכל הוא זעיר וקטן, ואילו ממשות הרגש היא מקיפה וגדולה. התיקון העיקרי הוא לעסוק שלא בשעת המעשה בלימוד הפן ההלכתי־מעשי והתוכן והטעם הפנימיים של העניינים המעסיקים אותך. על ידי ריבוי הדעת אנו יכולים להיות מרובי אור בשעת המעשה.
בנוסף לכך, אנו צריכים להתבונן אילו עניינים נותנים לנו כוח להתגבר על חולשתנו ולפעול בעוצמה: לעתים ההשתייכות לחבורה של עובדי ה', לעתים ניגון, לעתים דיבור או השתדלות להרחבת מעשה המצווה. עלינו להשתמש בדבר שמעצים אותנו כמנוף לפעולה.
ואחרי הכל, על האדם לזכור שיש לו בחירה ובידו להכריע לטוב בשעת מעשה על ידי הזיכרון שזהו רצון ה' יתברך, ואנא עבדא דקודשא בריך הוא.

ושיתהפך העולם!
גליון מס 165
איתיאל גלעדי | אדר תשע"ז

קרוב אליך פרשת מקץ תשפ"ג
גליון מספר 447
רבנים שונים | כסלו תשפ"ג

חלק אלוה ממעל ממש?
פרק ב גליון מס 95
רבנים שונים | חשוון תשע"ו

על הכורח לשאול שאלות
גליון 160
הרב ד"ר יונתן זקס זצ"ל | תשע"ז

הרב יהושע שפירא
ראש ישיבת רמן גן.
לימוד תורה בבל מקום וזמן
על החוויה המופלאה כנהג של הרב זלמן נחמיה גולדברג.
ג' תשרי תשפ"א

פגשתי בחורה ממש נחמדה, טובה ואיכותית, אבל היא לא נאה בעיניי. ללכת על זה בכל זאת?
גליון מס' 156
כסלו תשע"ז

מידות נצח והוד
מתוך העלון קרוב אליך גליון מס 72
אייר התשע"ה
לפעמים לא בא לי
'אמת ואמונה' בית מדרש לאמונה לע"נ שמשון יונגסטר
י"ט תמוז התשע"ד
כיצד הופכים את צום עשרה בטבת לששון ולשמחה?
החשיבות של לימוד אמונה
למה תוקעים בשופר בראש השנה?
דיני קדימה בברכות
מהו הסוד של פורים בשנה מעוברת?
למה לשמור על הקדושה?
זמן הדלקת נרות חנוכה
מי צריך את הערבה?
איך ללמוד אמונה?
האם עדיין צריך לצום בעשרה בטבת?
איפה מדליקים נרות חנוכה בבניין?

הלכות ברכות ומנהגי ט"ו בשבט
מתוך "קול צופייך" גיליון 391
הגאון הרב מרדכי אליהו זצ"ל
זמן ק"ש ותפילת שחרית
פרק יא
הרב אליעזר מלמד | תשס"ד

3 דברים קצרים לט"ו בשבט
תשע"ו, גליון 109
רבנים שונים | טו בשבט תשע"ו
