בית המדרש

  • הלכה מחשבה ומוסר
  • מועדי חודש איר
לחץ להקדשת שיעור זה
י"ט אייר תשע"ז

ל"ג בעומר – חלק ב'

undefined

בשביל הנשמה

י"ט אייר תשע"ז
מהי תורת הסוד?

תורת הסוד, אותה גילה רבי שמעון בר יוחאי בספר הזוהר, היא נשמת התורה. הנשמה היא הכוח הפנימי שמחייה את כל הגוף. הרעיון שעומד מאחורי כל הפרטים והדקדוקים.
רבי שמעון בר יוחאי, שבעצמו היה אחד מחמשת תלמידיו של רבי עקיבא שהוסמכו לאחר מיתת 24,000 תלמידיו הראשונים, מסתלק מן העולם ביום זה, ל"ג בעומר. המילה הסתלקות בארמית פירושה התעלות. רשב"י מתעלה לעולם העליון ומגלה לתלמידיו לפני פטירתו סודות עליונים. אלה סודות נשמת התורה. סודות חכמת הקבלה. דווקא בתקופה הקשה שבה חי רשב"י, תקופת השלטון הרומאי האכזר ששלט בארץ, דווקא בעומק החושך, הוא מעניק לנו את המפתח לגאולה. הוא מעניק לנו עיניים פנימיות יותר כדי להבין את מה שמתרחש סביבנו. הוא מלמד אותנו מה משמעותה של סגולת ישראל, מעלתה של ארץ ישראל. הוא מלמד על דרכי השגחת ה’ בעולם ועל הדרכים שבהן ה’ מתגלה. זהו הזוהר, אור שמאיר את המקומות החשוכים ביותר. דווקא בזכות גילוי תורת הסוד – נשמת התורה, המאחדת ומחברת את כל הפרטים לכלל אחד, פסקו תלמידי רבי עקיבא מלמות. החוסר באחדות שהביא למיתתם בטרם עת, תוקן על ידי גילוי התורה שמביאה לאחדות. תורת הסוד.
ל"ג בעומר הוא היום של נשמת התורה. לכן היום הזה מאיר את הנשמות של כולנו – גדולים וקטנים, חילוניים ודתיים. כי כולנו מחוברים לתורה בנשמה. זו ההזדמנות שלנו בשנה ללמוד קצת על הייחוד של תורת הסוד, על דמויות הפלא של המקובלים בכל הדורות ועל המשמעות של התורה הזאת עבורנו. כאן ועכשיו. דרך הלימוד, האחדות והשמחה, נתחבר לאש הפנימית של ל"ג בעומר. אש מחממת, מאחדת ומאירה. האש של הנשמה.
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il