- שבת ומועדים
- הלכות תשעה באב
לימוד תורה בערב תשעה באב
בס"ד
עיקרי ההלכות
א.בתשעה באב חל איסור ללמוד בדברי תורה מאחר ו'פקודי ה' ישרים משמחי לב'
ב.למנהג הספרדים ומעט מן האשכנזים האיסור חל רק בהיכנס הצום, מאידך, רבים מן האשכנזים מחמירים כבר מחצות יום ח' אב
ג.גם ביום י' אב נוהגים חלק ממנהגי האבלות: רחיצה, אכילת בשר ושתיית יין, כיבוס וגילוח.
א. לימוד תורה בערב תשעה באב
כידוע בליל תשעה באב וביומו חל איסור ללמוד בדברי תורה רגילים מחמת ו'פקודי ה' ישרים משמחי לב', לכן יש ללמוד רק בדברים הרעים (כגון אגדות החורבן, איוב, פרקי הפורענות שבירמיה וכדומה) 1 .
רבים מן האשכנזים נוהגים באיסור זה כבר ביום ח' אב מחצות היום. בטעם הדבר כתב החת"ס "דכל מה שלומד מחצות ואילך עדיין מחשבתו עליו והרהורו גביה בלילה ונכנס לאבל כשהוא שמח" 2 .
אמנם יש מגדולי הפוסקים שאין דעתם נוחה מחומרה זו, ולדעתם רב הנזק מהתועלת שבחומרה זו, משום שמחמת חומרה זו בטלים לגמרי מהלימוד, ובאמת מנהג הספרדים וקצת מהאשכנזים ללמוד כדרכם בערב תשעה באב ורק בהיכנס הצום מפסיקים מללמוד בדברים המשמחים 3 .
ב. מדיני י' באב
חז"ל קבעו את התענית על חורבן הבית לתאריך בו החלה שריפתו. אולם עיקר השריפה והחורבן היו למחרת, ביום י' אב. לכן יש כמה מנהגי אבלות שנוהגים גם בי' אב 4 :
א. רחיצה- לספרדים: מעיקר הדין מותר מיד בצאת הצום, יש מחמירים עד י' אב (בחצות היום). לאשכנזים: אין להתרחץ עד חצות יום י' אב
ב. אכילת בשר ושתיית יין: מנהג האשכנזים להימנע מכך עד חצות יום י'. מנהג הספרדים להימנע מכך עד שקיעת החמה ביום י'.
ג כיבוס וגילוח- לספרדים: מותר מיד ויש נמנעים עד י' אב (בחצות היום). לאשכנזים: אסור עד י' אב (בחצות היום).
עיקרי ההלכות
א.בתשעה באב חל איסור ללמוד בדברי תורה מאחר ו'פקודי ה' ישרים משמחי לב'
ב.למנהג הספרדים ומעט מן האשכנזים האיסור חל רק בהיכנס הצום, מאידך, רבים מן האשכנזים מחמירים כבר מחצות יום ח' אב
ג.גם ביום י' אב נוהגים חלק ממנהגי האבלות: רחיצה, אכילת בשר ושתיית יין, כיבוס וגילוח.
א. לימוד תורה בערב תשעה באב
כידוע בליל תשעה באב וביומו חל איסור ללמוד בדברי תורה רגילים מחמת ו'פקודי ה' ישרים משמחי לב', לכן יש ללמוד רק בדברים הרעים (כגון אגדות החורבן, איוב, פרקי הפורענות שבירמיה וכדומה) 1 .
רבים מן האשכנזים נוהגים באיסור זה כבר ביום ח' אב מחצות היום. בטעם הדבר כתב החת"ס "דכל מה שלומד מחצות ואילך עדיין מחשבתו עליו והרהורו גביה בלילה ונכנס לאבל כשהוא שמח" 2 .
אמנם יש מגדולי הפוסקים שאין דעתם נוחה מחומרה זו, ולדעתם רב הנזק מהתועלת שבחומרה זו, משום שמחמת חומרה זו בטלים לגמרי מהלימוד, ובאמת מנהג הספרדים וקצת מהאשכנזים ללמוד כדרכם בערב תשעה באב ורק בהיכנס הצום מפסיקים מללמוד בדברים המשמחים 3 .
ב. מדיני י' באב
חז"ל קבעו את התענית על חורבן הבית לתאריך בו החלה שריפתו. אולם עיקר השריפה והחורבן היו למחרת, ביום י' אב. לכן יש כמה מנהגי אבלות שנוהגים גם בי' אב 4 :
א. רחיצה- לספרדים: מעיקר הדין מותר מיד בצאת הצום, יש מחמירים עד י' אב (בחצות היום). לאשכנזים: אין להתרחץ עד חצות יום י' אב
ב. אכילת בשר ושתיית יין: מנהג האשכנזים להימנע מכך עד חצות יום י'. מנהג הספרדים להימנע מכך עד שקיעת החמה ביום י'.
ג כיבוס וגילוח- לספרדים: מותר מיד ויש נמנעים עד י' אב (בחצות היום). לאשכנזים: אסור עד י' אב (בחצות היום).
דיני ערב תשעה באב שחל בשבת
הרב אליעזר מלמד | תמוז התשס"א

הלכות ערב תשעה באב וסעודה מפסקת
הגאון הרב מרדכי אליהו זצ"ל | תשס"ג
תשעה באב שחל בשבת
הרב חנניה מלכה | אב תשע"ב
אכילת קפה בתשעה באב
הרב אליעזר מלמד | תשע"ג

בית מדרש ג. אסף

חינוך קטן להמתנה בין בשר לחלב
טבת תשע"ד

היין הראוי לקידוש
אלול תשע"ו

שהחינו על בנית סוכה
תשרי תשע"ו

האם חובה ללכת לרופא
חשוון תשע"ד
מה מברכים על ברקים ורעמים?
מה מיוחד בעבודת יום כיפור?
מסירות או התמסרות?
איך אפשר להשתמש באותו מיקרוגל לחלבי ובשרי?
איך זוכים לראות את אליהו הנביא?
חנוכה הכשרת כלי הזוגיות
הלכות תשעה באב שחל במוצאי שבת
ל"ג בעומר: סוד כוחו של רשב"י
ענייני כשרות המצויים
מה המשמעות הנחת תפילין?
איך המזוזה שומרת עלינו?

הרב דומה למלאך
עודד מזרחי | תמוז תשע"ה
מה עושה פרשת פדיון חמורים בתפילין
הרב מאיר גולדויכט | ד שבט תשפ"ג
העמק דבר פרשת בא חלק ב'
הרב חיים כץ | ד שבט תשפ"ג
להידמות לבורא גם אתה יכול
הרב מעוז שוקרון | שבט תשפ"ג
