- פרשת שבוע ותנ"ך
- האזינו
גליון 892
'השירה - התורה'
1 בסוף פרשת וילך
מצווה ד' את משה ויהושע להתייצב באהל מועד ולהקשיב לתיאור עתידו של
העם אחרי הסתלקותו של משה . בעתיד הזה מתואר מצב קשה של הפרת העם את הברית
2 שנכרתה עם ד' , ובעקבותיה העונשים הקשים )'רעות רבות וצרות'
3 ) ו'הסתר הפנים'
כי 'פנה אל
4 אלוהים אחרים'.
באופן מאד דרמטי מסתיימים הדברים בצווי כדלקמן: "ועתה – כתבו לכם את השירה הזאת
...למען תהיה לעד בבני ישראל'.
5 רש"י
מסביר ומפרש כי 'השירה הזאת' היא הפרשה הבאה בספר התורה היינו מ'האזינו' עד
'וכיפר אדמתו עמו'. כלומר ייעודה של השירה היא בבחינת עדות של התראה 'על כל המוצאות
6 אותו )את העם(
, כסדר הפסוקים וענייניהם המפורטים בפרשת האזינו.
7 באחת משיחות הקודש
של מרן הרב זצ"ל ב'סעודה השלישית' נשאל הרב מדוע לא מצינו את
התואר 'שירה' שניתן לתורה בכל התורה כולה אלא רק כאן בפרשה זו ?!
מרן הרב זצ"ל השיב כי הואיל ופרשה זו נאמרה אחרי הברית שנכרתה בערבות מואב, ובה
8 נתחדשה 'הערבות' של כלל ישראל , ורק מאז נעשו 'כל ישראל ערבים זה לזה'
והתורה זוכה
ומתקיימת על ידי הכלל כולו , ורק אז מגיעה התורה לדרגה של שירה , כלשון המהר"ל מפראג
'כי השירה והרינה - מורה כאשר הדבר הוא בשלימות'
9
או במקום אחר : "כי השיר מורה על
10 שלימות , כי על שלימות דרך לזמר ולשורר"
ועוד יש להוסיף, כי היות ותורת הערבות ההדדית נכנסה לתוקפה רק אחרי שעבר עם ישראל את
- כך גם התורה עולה למדרגת 'שירה' ונכתבת על לוח ליבה של כנסת ישראל 11 הירדן ונכנס לארץ
- רק בארץ ישראל.
1
ספר דברים פרק לא, החל מפסוק יד
2
שם פסוק יז
3
שם פסוק יח
4
שם
5
שם , פסוק יט
6
שם פסוק כא רש"י ד"ה וענתה.
7
על פי הנמסר על ידי הרמ"צ נריה זצ"ל בספר 'בשדה הראי"ה'- בנתיבות המהר"ל עמ' 591
8
מסכת סוטה דף לז,ב
9
נצח ישראל למהר"ל פרק סג.
שם פרק יט 10
מסכת סנהדרין דף מג,ב 11
מצווה ד' את משה ויהושע להתייצב באהל מועד ולהקשיב לתיאור עתידו של
העם אחרי הסתלקותו של משה . בעתיד הזה מתואר מצב קשה של הפרת העם את הברית
2 שנכרתה עם ד' , ובעקבותיה העונשים הקשים )'רעות רבות וצרות'
3 ) ו'הסתר הפנים'
כי 'פנה אל
4 אלוהים אחרים'.
באופן מאד דרמטי מסתיימים הדברים בצווי כדלקמן: "ועתה – כתבו לכם את השירה הזאת
...למען תהיה לעד בבני ישראל'.
5 רש"י
מסביר ומפרש כי 'השירה הזאת' היא הפרשה הבאה בספר התורה היינו מ'האזינו' עד
'וכיפר אדמתו עמו'. כלומר ייעודה של השירה היא בבחינת עדות של התראה 'על כל המוצאות
6 אותו )את העם(
, כסדר הפסוקים וענייניהם המפורטים בפרשת האזינו.
7 באחת משיחות הקודש
של מרן הרב זצ"ל ב'סעודה השלישית' נשאל הרב מדוע לא מצינו את
התואר 'שירה' שניתן לתורה בכל התורה כולה אלא רק כאן בפרשה זו ?!
מרן הרב זצ"ל השיב כי הואיל ופרשה זו נאמרה אחרי הברית שנכרתה בערבות מואב, ובה
8 נתחדשה 'הערבות' של כלל ישראל , ורק מאז נעשו 'כל ישראל ערבים זה לזה'
והתורה זוכה
ומתקיימת על ידי הכלל כולו , ורק אז מגיעה התורה לדרגה של שירה , כלשון המהר"ל מפראג
'כי השירה והרינה - מורה כאשר הדבר הוא בשלימות'
9
או במקום אחר : "כי השיר מורה על
10 שלימות , כי על שלימות דרך לזמר ולשורר"
ועוד יש להוסיף, כי היות ותורת הערבות ההדדית נכנסה לתוקפה רק אחרי שעבר עם ישראל את
- כך גם התורה עולה למדרגת 'שירה' ונכתבת על לוח ליבה של כנסת ישראל 11 הירדן ונכנס לארץ
- רק בארץ ישראל.
1
ספר דברים פרק לא, החל מפסוק יד
2
שם פסוק יז
3
שם פסוק יח
4
שם
5
שם , פסוק יט
6
שם פסוק כא רש"י ד"ה וענתה.
7
על פי הנמסר על ידי הרמ"צ נריה זצ"ל בספר 'בשדה הראי"ה'- בנתיבות המהר"ל עמ' 591
8
מסכת סוטה דף לז,ב
9
נצח ישראל למהר"ל פרק סג.
שם פרק יט 10
מסכת סנהדרין דף מג,ב 11

ישראל = שיר אל
הרב יוסף כרמל | תשרי תשס"ו
תפארת ומלכות בשופר
הרב יצחק חי זאגא | כ"ח אלול תשע"ז
עד שהרצפה תתייבש - פרשת האזינו תש"פ
חיים אקשטיין | י"ג תשרי תש"פ

"שִׁחֵת לוֹ לֹא"
הרב יוסף כרמל | תשרי תשע"ב

הרב יוחנן פריד
ראש המחלקה לתרבות תורנית במשרד החינוך

"ואולך אתכם קוממיות"
אייר תשע"ו

"זה אלי – ואנווהו , אלוקי אבי – וארוממנהו"
גליון 210
שבט תשע"ו

'השירה - התורה'
גליון 892
תשרי תשע"ח

כתיבת התורה על אבני המזבח
גליון 244
תשע"ו
נס חנוכה בעולם שכלי ?
איך ללמוד אמונה?
למה ללמוד גמרא?
קילוף פירות וירקות בשבת
המדריך המלא לבדיקת פירות ט"ו בשבט
מי אתה עם ישראל?
"עין במר בוכה ולב שמח"
מדוע ראש השנה זכה להיות שני ימים וכיצד מתנהלים בחג כזה?
למטר השמיים
איפה מדליקים נרות חנוכה בבניין?
מה מברכים על ברקים ורעמים?

תענית יחיד
הגאון הרב מרדכי אליהו זצ"ל | תשס"ט

3 דברים קצרים לט"ו בשבט
תשע"ו, גליון 109
רבנים שונים | טו בשבט תשע"ו

וישמע יתרו - מה שמועה שמע ובא?
מתוך גיליון 392 של "קול צופייך"
הגאון הרב מרדכי אליהו זצ"ל | שבט תשס"ז
