- פרשת שבוע ותנ"ך
- לך לך
רצועות התפילין
**הרחבה ומקורות ניתן למצוא בקובץ ה-PDF המצורף.
"אִם מִחוּט וְעַד שְׂרוֹךְ נַעַל וְאִם אֶקַּח מִכָּל אֲשֶׁר לָךְ וְלֹא תֹאמַר אֲנִי הֶעֱשַׁרְתִּי אֶת אַבְרָם" (בראשית יד כג)
"בשכר שאמר אברהם אבינו... ועד שרוך נעל זכו... לרצועה של תפילין" (סוטה יז א)
השחרת החלק הפנימי של הרצועה | אורך הרצועות | החלפת רצועות התפילין
א. השחרת החלק הפנימי של הרצועה.
רצועות שחורות - הלכה למשה מסיני (מנחות לה א). ודווקא הצד הפונה כלפי חוץ. הצד הפנימי של התפילין יכול להיות בכל צבע שרוצים, פרט לאדום.
לשיטת הרמב"ם יש לצבוע את החלק הפנימי של הרצועה בצבע ה'קציצה' כלומר בית התפילין. לדעת רוב הראשונים ולהלכה אין חובה כזו.
כיום, רצועות שצבועות משתי צדדים נצבעות בשיטה בה מובטח שגם אם יתקלף מעט צבע שחור מהצד החיצוני, הרצועה תשאר שחורה. לכן, אף על פי שאין חובה לרכוש דווקא רצועות שחורות בשתי הצדדים, כדאי לעשות זאת
ויש אומרים שאין לעשות זאת 1 .
ב. אורך רצועת תפילין של יד
"כדי שתקיף את הזרוע ויקשר ממנה הקשר ותמתח על אצבע אמצעית, ויכרוך ממנה על אצבעו שלשה כריכות" (שו"ע או"ח סי' כז סע' ח). ונהגו לעשות רצועות ארוכות יותר על מנת לכרכן על הזרוע כפי המנהגים השונים בכריכות 2 .
ג. אורך רצועות תפילין של ראש
חמש שיטות בראשונים באורך רצועות תפילין של ראש: א. רש"י - שני טפחים. ב. רי"ף - רצועה ימנית עד הטבור, רצועה שמאלית עד החזה. ג. י"מ ברא"ש - רצועה ימנית עד המילה, רצועה שמאלית עד הטבור. ד. רמב"ם - אורך הרצועות שוה ושתיהן עד הטבור או קרוב לו. ה. גאונים - רצועה ימנית עד הלב, רצועה שמאלית עד החזה
השו"ע (או"ח סי' כז סע' יא) פסק כרמב"ם. רוב האחרונים פסקו שהרצועה הימנית עד הטבור והשמאלית עד החזה. ויש אומרים שהימנית עד המילה והשמאלית עד החזה 3 .
מותר להאריך את הרצועות יותר מהשיעור הזה 4 .
ד. החלפת רצועות
'מעלים בקודש ואין מורידים' - לכן, מי שרצועות התפילין שלו כשרות, ורוצה להחליפן לרצועות מהודות, כתבו חלק מהפוסקים שאסור לו לעשות זאת. כי הרצועות הכשרות ירדו ממעלתן ויונחו בגניזה לחינם.
אולם, פוסקים רבים הקלו בזה, וכן מובא בספר חסידים, שמציאות כזו נכללת בחיוב להדר במצוות. וכך מנהג העולם.
ומי שיש ביכולתו לחשוש לאוסרים, טוב שיקנה תפילין מהודרות יותר, ואת הישנות ימכור או יתן לגמ"ח, וכך לא ירדו הרצועות מקדושתן 5 .
"אִם מִחוּט וְעַד שְׂרוֹךְ נַעַל וְאִם אֶקַּח מִכָּל אֲשֶׁר לָךְ וְלֹא תֹאמַר אֲנִי הֶעֱשַׁרְתִּי אֶת אַבְרָם" (בראשית יד כג)
"בשכר שאמר אברהם אבינו... ועד שרוך נעל זכו... לרצועה של תפילין" (סוטה יז א)
השחרת החלק הפנימי של הרצועה | אורך הרצועות | החלפת רצועות התפילין
א. השחרת החלק הפנימי של הרצועה.
רצועות שחורות - הלכה למשה מסיני (מנחות לה א). ודווקא הצד הפונה כלפי חוץ. הצד הפנימי של התפילין יכול להיות בכל צבע שרוצים, פרט לאדום.
לשיטת הרמב"ם יש לצבוע את החלק הפנימי של הרצועה בצבע ה'קציצה' כלומר בית התפילין. לדעת רוב הראשונים ולהלכה אין חובה כזו.
כיום, רצועות שצבועות משתי צדדים נצבעות בשיטה בה מובטח שגם אם יתקלף מעט צבע שחור מהצד החיצוני, הרצועה תשאר שחורה. לכן, אף על פי שאין חובה לרכוש דווקא רצועות שחורות בשתי הצדדים, כדאי לעשות זאת
ויש אומרים שאין לעשות זאת 1 .
ב. אורך רצועת תפילין של יד
"כדי שתקיף את הזרוע ויקשר ממנה הקשר ותמתח על אצבע אמצעית, ויכרוך ממנה על אצבעו שלשה כריכות" (שו"ע או"ח סי' כז סע' ח). ונהגו לעשות רצועות ארוכות יותר על מנת לכרכן על הזרוע כפי המנהגים השונים בכריכות 2 .
ג. אורך רצועות תפילין של ראש
חמש שיטות בראשונים באורך רצועות תפילין של ראש: א. רש"י - שני טפחים. ב. רי"ף - רצועה ימנית עד הטבור, רצועה שמאלית עד החזה. ג. י"מ ברא"ש - רצועה ימנית עד המילה, רצועה שמאלית עד הטבור. ד. רמב"ם - אורך הרצועות שוה ושתיהן עד הטבור או קרוב לו. ה. גאונים - רצועה ימנית עד הלב, רצועה שמאלית עד החזה
השו"ע (או"ח סי' כז סע' יא) פסק כרמב"ם. רוב האחרונים פסקו שהרצועה הימנית עד הטבור והשמאלית עד החזה. ויש אומרים שהימנית עד המילה והשמאלית עד החזה 3 .
מותר להאריך את הרצועות יותר מהשיעור הזה 4 .
ד. החלפת רצועות
'מעלים בקודש ואין מורידים' - לכן, מי שרצועות התפילין שלו כשרות, ורוצה להחליפן לרצועות מהודות, כתבו חלק מהפוסקים שאסור לו לעשות זאת. כי הרצועות הכשרות ירדו ממעלתן ויונחו בגניזה לחינם.
אולם, פוסקים רבים הקלו בזה, וכן מובא בספר חסידים, שמציאות כזו נכללת בחיוב להדר במצוות. וכך מנהג העולם.
ומי שיש ביכולתו לחשוש לאוסרים, טוב שיקנה תפילין מהודרות יותר, ואת הישנות ימכור או יתן לגמ"ח, וכך לא ירדו הרצועות מקדושתן 5 .
ממשיכים קדימה!
הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א | פרשת לך לך תשס"ג
הפתק הסודי וקפיצת הדרך!
הרב נתנאל יוסיפון | חשוון תשפ"ב
החסד של אברהם - כלפי כל העולם
שיחת מוצ"ש פרשת לך-לך תשפ"ב
הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א | י' חשון תשפ"ב
מהותו של ישמעאל
הרב מאיר גולדויכט | א' שבט תשס"ח

בית מדרש ג. אסף

תפילות ראש השנה
תשרי תשע"ה

שניים מקרא ואחד תרגום
אדר א תשע"ו

פתיחה להלכות שקצים שרצים ורמשים
תשרי תשע"ה

הקבלת פני רבו והושענות
תשרי תשע"ו
חנוכה הכשרת כלי הזוגיות
סוכת עראי דיגיטלית
נס חנוכה בעולם שכלי ?
איפה מדליקים נרות חנוכה בבניין?
למה תוקעים בשופר בראש השנה?
יום כיפור - איך נדע מי פטור מהצום?
איך אפשר להשתמש באותו מיקרוגל לחלבי ובשרי?
כיצד הופכים את צום עשרה בטבת לששון ולשמחה?
המסר לחינוך הילדים שכולנו חייבים לקחת ממצוות "הקהל"
הלכות פורים משולש: מה עושים בכל יום?
האם מותר לקנות בבלאק פריידי?

רעיונות לפרשת בשלח
הרב עזריאל אריאל | תשנ"ו-תשס"א

תפילת הדרך - עדות המזרח
הסידור המהיר | תשרי תשע"ז

תפילת הדרך - עדות המזרח
הסידור המהיר | תשרי תשע"ז
