בית המדרש

  • הלכה מחשבה ומוסר
  • העצמה אישית
לחץ להקדשת שיעור זה

לימוד השיעור מוקדש לעילוי נשמת

רחל בת יקוט

פרק ה

תפקידם של האתגרים בחיינו

אתגרים מכריחים אותנו להפשיל שרוולים ולרומם את עצמנו ואת העולם כולו למקום יותר גבוה.

undefined

הרב יוסף שריקי

חשוון תשע"ח
3 דק' קריאה
כמעט בכל תהליך שאנחנו עוברים או יעד שאנו מציבים לעצמנו להשיג, אנו מתמודדים עם אתגרים רבים שנקרים בפנינו לאורך כל הדרך. הבנה ברורה של מטרת האתגרים ומקומם בחיינו, תסייע לנו להתמודד בהצלחה עם אותם אתגרים, ולא לתת להם לייאש אותנו בכל פעם שהם צצים מחדש, ולמנוע מאיתנו מלהשיג את היעד אליו אנו שואפים.
חז"ל ממשילים את האדם המקבל אתגר לכד עליו מקיש הכדר – המייצר את הכדים, במטרה להראות לקונים עד כמה כדיו חזקים ובלתי שבירים. על הכדים החלשים הכדר לא מכה, כי הוא יודע שהם ישברו, והקונים יברחו. הכדר מכה בכדים החזקים, שהוא יודע בהם שהם יכולים לקבל את המכה, ולהחזיק מעמד ולא להישבר. האדם שניצב בפניו אתגר, צריך להבין, שהעובדה שהקב"ה זימן לו אתגר, מעידה בעצמה על הכוחות שלו כאדם ועל היכולת שלו להתמודד עם האתגר. אדם שאינו מסוגל להתמודד עם אתגר מסויים, לא מעמידים אותו בפני אתגר זה מלכתחילה! מפקד לא יציב אתגר לחייל מפקדה כמו ללוחם. ומובן מאליו, שהאתגרים של לוחם בסיירת יהיו מאתגרים יותר מאשר של פקיד בלשכה.
כל אחד מאיתנו מלא בכוחות גדולים ועוצמתיים, אך הרצון החזק להישאר באיזור הנוחות שלנו כובל אותנו ולא מאפשר לו להתרומם ולהוציא אותם אל הפועל. מי ש'התמזל מזלו', הקב"ה לא נתן יד לבזבוז המשאבים הנורא של כוחותיו וכשרונותיו הגדולים, ושלח לו אתגר שינער אותו, וירומם אותו. איזה הפסד אישי גדול, והפסד עוד יותר גדול לאנושות כולה, אם כוחותיהם של גדולי העולם והאנשים המורמים מעם שבכל הדורות, היו נשארים רדומים, ולא היו אתגרים שיכריחו אותם להתנער, להפשיל שרוולים ולרומם את עצמם ואת העולם כולו למקום יותר גבוה.
לא אחת, כששומעים או קוראים על אדם שהגיע להישגים גדולים, המספר על נקודת ההתחלה ועל המניע שהביא אותו ליצור את מפעל חייו הגדול אותו הקים, נמצא כי משהו 'רע' שקרה לו בחיים עורר בו רצון ודרבן אותו להגיע להישג אליו הגיע. זוגות שהבן או הבת שלהם נהרגו בתאונה, פיגוע או נפטרו ממחלה שהקימו עמותות חברתיות לזכרם ובכך הצליחו להועיל ולשפר את חייהם של מאות ואלפים, שאלמלא האתגר היו ממשיכים להיות זוגות 'שגרתיים' ויתכן אף שלא היו מודעים לכוחות הגדולים שלהם.
לא תמיד צריך לחכות שמשהו רע יקרה כדי שנוציא את הכוחות הגדולים שלנו אל הפועל. חז"ל מלמדים אותנו שדוקא הדברים הגדולים והחשובים נקנים בייסורים: תורה, ארץ ישראל והעולם הבא. ישנו שפע רב שממתין שנוריד אותו אלינו, ואשר ישפיע לא רק על עצמנו אלא על כל הסובבים אותנו ועל כל העולם כולו. ככל שהשפע רב יותר, כך הכלים לקבלתו נדרשים להיות גדולים יותר. מטרת הייסורים היא להעצים אותנו, ולהביא אותנו לתפילה גדולה, עמוקה ופנימית יותר, שתמשוך בעוצמה רבה את השפע. נשים רבות התפללו וגם זכו לפרי בטן. אך כדי להוריד לעולם את נשמתו הגדולה של שמואל, לא די בתפילה רגילה, נדרשות שנים רבות של תפילות וייסורי נפש גדולים, שמהן זוכים ומזכים את העולם בדמות שמואל הנביא ששקול למשה ואהרון.
את מרבית האתגרים אנו לא בוחרים, הם בוחרים בנו! הבחירה החשובה שלנו היא כיצד להתייחס אליהם. האם נפחד מהם וניתן להם לשתק אותנו ובכך לפספס את המטרה לשמה הם באו, או לטפוח לעצמינו על השכם בידיעה שאם קיבלנו אתגר גדול זה רק מעיד על הכוחות הגדולים שלנו, ולבחור להפוך אותם לקרש קפיצה ולראות בהם הזדמנות למנף ולהצמיח אותנו ואת המעגלים שסביבנו.
מי שמבין "כי את אשר יאהב ה' – יוכיח", מעודד את עצמו ומקבל כוחות נפשיים להתמודד עם האתגר ולנצח אותו, ולהפוך אותו לקרש קפיצה לגובה. אך מי שכל הזמן מפחד וחושש מלהתעמת עם הקשיים, ולא מבין מה מטרתם, נופל לייאוש, ובמו ידיו נופל למטה במקום להעפיל לנקודה גבוהה יותר משנמצא בה קודם. מאתגרים אסור לפחד! גם אם המשמעות שמידי פעם ניפול, ונידרש למאמץ גדול יותר ונעזוב את מעגל הנוחות והעצלנות שלנו. כל זה מתגמד מול הרווח, הסיפוק והשמחה בקומה החדשה שנבנה, בזכות אותם אתגרים.
גם עליה רוחנית מביאה עמה התמודדויות ואתגרים. פעמים רבות, דוקא בזמן שאנו חווים התעלות רוחנית אנו חשים את כח משיכה חזק שרוצה למשוך אותנו למטה, ולהפיל אותנו. כוחות הטומאה כשלעצמם אין בהם חיות, האוויר לנשימה שלהם הוא יניקתם מהקדושה. "כל הגדול מחבירו יצרו גדול הימנו". ככל שאדם מתקדש ומתעלה יותר, כך הוא מושך אליו כוחות טומאה חזקים יותר, המנסים לקחת ממנו את ההישגים הרוחניים הגדולים שהשיג. תובנה זו תסייע לנו להבין מחד שאין בנו כל פגם כשאנו חווים התמודדויות וניסיונות חזקים, אדרבה אין זה אלא סימן לכך שהתקדמנו. ומאידך לעודד ולחזק אותנו לשמור על ההישגים הרוחניים שהשגנו, ולא לאפשר לאותם כוחות לקחת אותם מאיתנו.
האתגרים היו ותמיד יהיו, ומקומה לקומה הם רק יתחזקו. הבחירה בדינו להפוך אותם לכלי שימנף אותנו ויסייע לנו לעלות לקומה הבאה, ולא להפיל אותנו. ואם בכל זאת ניפול, כי אנחנו בני אדם וככאלה נפלנו בעבר וגם ניפול בעתיד, נדע להתרומם ולהמשיך הלאה ולא לתת להם לשתק אותנו.
הארות והערות, שאלות ורעיונות לנושאים שמעניינים אתכם, יתקבלו בשמחה: info@chooselifecenter.co.il
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il