- מדורים
- שו"ת "במראה הבזק"
היתר גילוח לאבל תוך ל' ביום חתונת בנו
ניו ג'רסי, ארה"ב New Jersey, USA
אדר תשס"א
היתר גילוח לאבל תוך ל' ביום חתונת בנו
שאלה

אבל בתוך שלושים משתתף בחתונת בנו, כמו שהובא ב"אגרות משה". האם מותר לו לגלח ביום החופה?
תשובה
באופן עקרוני 1 אסור לו לאבל לגלח זקנו בתוך שלושים יום, אף אם הגיע ל"שיעור גערה". דין זה נכון גם לנוהגים להתגלח (בדרך מותרת) כל יום.
לכן 2 הכריעו הפוסקים שגם לדעת ה"נודע ביהודה" אין להקל אף לצורך השתתפות בחתונת בנו. אמנם 3 ה"חתם סופר" הקל בשאלה דומה (לגבי הוצאה והכנסה של תינוק "קוואטר") בתוך השלושים להפחית במקצת את ריבוי שערותיו. על-כן יוכל לתקן, לסדר וליפות זקנו, אך אין להתיר גילוח גמור.
אף על פי כן פסק 4 "כל- בו אבלות" שגם בתוך שלושים "עם כל זאת המתירים יש להם על מי לסמוך", בצורך גדול מאוד. מכיון ש"כל-בו אבלות" מקובל כפוסק בארה"ב, אם האבל רוצה לסמוך עליו, יכול לעשות כן, ויקח בחשבון שחס וחלילה לא יתפרש הדבר כזלזול בכבוד אביו או אמו. ויש לדעת, כי מצוות כיבוד אב ואם נוהגת, מבחינות מסוימות, גם לאחר מותם 5 .
^ 1. מועד קטן כב ע"ב ושו"ע יורה דעה (סי' רצ סעיף א).
^ 2. בעל "נודע ביהודה" (קמא אורח חיים סי' יד) סובר שכיום, שמגלחים זקנם, הרי נמאסים מאוד כבר אחר שניים שלושה שבועות, ועל-כן נחשב להגיע ל"ראוי לגערה", אלא שגם ב"ראוי לגערה" לא התירו אלא לאחר ל' יום, וזה מודגש בגוף התשובה שם. "חתם סופר" (יורה דעה סי' שמז) סמך על דברי "נודע ביהודה" באבל תוך שלושים יום כך כאשר תכפה עליו אבלות רבים מי"ז תמוז.
^ 3. בהגהות לשו"ע אורח חיים (סי' תקנא) מובא שמכיוון שגידול שערות הזקן נחשב בזמן הזה לניוול גדול מאוד, יש לדונו כמי שתכפהו אבלו (שדינו מבואר ביורה דעה (סי' רצ סעיף ג) שמקל שערו בתער אך לא במספריים) ואם יש לצרף לזה שום קולא, כגון להכניס ולהוציא תינוק - יש מקום להקל שיפחית קצת מריבוי שערותיו.
^ 4. פרק חמישי עמ' 352.
^ 5. עיין שו"ת "במראה הבזק" (ח"ד תשו' קלז ובהערות שם).
אדר תשס"א
היתר גילוח לאבל תוך ל' ביום חתונת בנו
שאלה

שו"ת "במראה הבזק" (483)
רבנים שונים
289 - היחס לעבודה זרה בימינו ויחס היהדות לאמנות
290 - היתר גילוח לאבל תוך ל' ביום חתונת בנו
291 - גשר העובר מעל לחומת העיר אם יוצר פרצה בעירוב
טען עוד
תשובה
באופן עקרוני 1 אסור לו לאבל לגלח זקנו בתוך שלושים יום, אף אם הגיע ל"שיעור גערה". דין זה נכון גם לנוהגים להתגלח (בדרך מותרת) כל יום.
לכן 2 הכריעו הפוסקים שגם לדעת ה"נודע ביהודה" אין להקל אף לצורך השתתפות בחתונת בנו. אמנם 3 ה"חתם סופר" הקל בשאלה דומה (לגבי הוצאה והכנסה של תינוק "קוואטר") בתוך השלושים להפחית במקצת את ריבוי שערותיו. על-כן יוכל לתקן, לסדר וליפות זקנו, אך אין להתיר גילוח גמור.
אף על פי כן פסק 4 "כל- בו אבלות" שגם בתוך שלושים "עם כל זאת המתירים יש להם על מי לסמוך", בצורך גדול מאוד. מכיון ש"כל-בו אבלות" מקובל כפוסק בארה"ב, אם האבל רוצה לסמוך עליו, יכול לעשות כן, ויקח בחשבון שחס וחלילה לא יתפרש הדבר כזלזול בכבוד אביו או אמו. ויש לדעת, כי מצוות כיבוד אב ואם נוהגת, מבחינות מסוימות, גם לאחר מותם 5 .
^ 1. מועד קטן כב ע"ב ושו"ע יורה דעה (סי' רצ סעיף א).
^ 2. בעל "נודע ביהודה" (קמא אורח חיים סי' יד) סובר שכיום, שמגלחים זקנם, הרי נמאסים מאוד כבר אחר שניים שלושה שבועות, ועל-כן נחשב להגיע ל"ראוי לגערה", אלא שגם ב"ראוי לגערה" לא התירו אלא לאחר ל' יום, וזה מודגש בגוף התשובה שם. "חתם סופר" (יורה דעה סי' שמז) סמך על דברי "נודע ביהודה" באבל תוך שלושים יום כך כאשר תכפה עליו אבלות רבים מי"ז תמוז.
^ 3. בהגהות לשו"ע אורח חיים (סי' תקנא) מובא שמכיוון שגידול שערות הזקן נחשב בזמן הזה לניוול גדול מאוד, יש לדונו כמי שתכפהו אבלו (שדינו מבואר ביורה דעה (סי' רצ סעיף ג) שמקל שערו בתער אך לא במספריים) ואם יש לצרף לזה שום קולא, כגון להכניס ולהוציא תינוק - יש מקום להקל שיפחית קצת מריבוי שערותיו.
^ 4. פרק חמישי עמ' 352.
^ 5. עיין שו"ת "במראה הבזק" (ח"ד תשו' קלז ובהערות שם).

ביטול עסקת מכר נדל"ן
רבנים שונים | שבט תשפ"ג

הפסקה באמצע שבע הברכות מתחת לחופה
רבנים שונים | שבט תשפ"ג

כשרות מחלל שבת לשמש כדיין בגיור
רבנים שונים | יד כסלו תשפ"ג

הפרשת תרומות ומעשרות מפירות ארץ ישראל שיוצאו לחו"ל
רבנים שונים | טבת תשפ"ג

רבנים שונים

מסכת ברכות פרק ד משנה ד-ה
ג שבט תשפ"ב

מסכת פיאה פרק ו משנה ה-ו
יג אדר א תשפ"ב

טלטול אוסף אבנים בשבת
סיון תשפ"ב

שמירת הלשון - כוח הדיבור וערכו - חלק ה'
י"ד טבת תשע"ז
י"ד טבת תשע"ז
המדריך המלא לבדיקת פירות ט"ו בשבט
יום כיפור - איך נדע מי פטור מהצום?
מהו הסוד של פורים בשנה מעוברת?
הלכות תשעה באב שחל במוצאי שבת
רמב"ם וכוזרי
מה עושים בעשרה בטבת שחל בשישי?
הסוד שמאחורי חגיגות פורים בעיר ירושלים
מסירות או התמסרות?
איך אפשר להשתמש באותו מיקרוגל לחלבי ובשרי?
למה משתכרים בפורים? איך עושים זאת נכון?
המסר לחינוך הילדים שכולנו חייבים לקחת ממצוות "הקהל"

נוסח ברכת האילנות - אשכנז
הסידור המהיר | כ"ח ניסן תשפ"א

רעיונות לפרשת ויקרא
הרב עזריאל אריאל | תשס"ב
הדלקת נרות שבת
הרב אליעזר מלמד | שבט תשע"א
