בית המדרש

  • הלכה מחשבה ומוסר
  • העצמה אישית
לחץ להקדשת שיעור זה
פרק כו

בַּיָּמִים הָהֵם חָזוֹן נִפְרָץ

כיצד מנסחים חזון בצורה נכונה, באופן שישמש מפת דרכים ברורה ומעשית להשגתו. בכתיבת החזון כלולים שלושה מרכיבים: חזון יעדים ומטרות.

undefined

הרב יוסף שריקי

שבט תשע"ח
2 דק' קריאה
חזון:
החזון, לא חייב להיות משימת חיים שתציל את העולם, הוא מתאים לכל משימה ויעד. מומלץ אמנם להעדיף את אותן שעומדות בסדר עדיפות גבוה, אך פעמים רצוי להתחיל ולתרגל את כתיבת החזון במשימות קטנות, ובהמשך לעבור למשמעותיות יותר.
אפשר לנסח חזון אחד או כמה במקביל, לנושאים מאוד נקודתיים ולזמנים קצרים. המטרה היא לתת מסגרת ברורה ומכוונת, וכלים להצליח ליישם את מה שניסחנו בחזון, ולעמוד במשימה.

יעדים:
ככל שהחזון גדול יותר, הדרך אליו ארוכה יותר.
דרך ארוכה רצופה פעמים בורות רבים של ייאוש שניתן ליפול לתוכם. הנטייה של האדם, בפרט בדורנו, להשיג הכל מיד – כאן ועכשיו, ואין לו סבלנות לתהליכים ארוכי טווח.
בשל כך, צריך לחלק את הדרך לחזון, ליעדים קצרי טווח. כל כיבוש יעד נוסף מקדם אותנו לקראת החזון הנכסף. השגת יעדי הביניים בדרך לחזון, מאפשרת לחוות חוויות חיוביות ומעודדת להשיג את היעד הבא.
חלוקה כזו, מקלה על תחושות הייאוש הנובעות מחזון שנראה מאוד רחוק לעין. יותר קל להמשיך ולהתקדם, לשמור על הרצון ולא להתייאש, כאשר חווים הצלחות במהלך הדרך ולא רק בסופה.
היעדים הם אבני הדרך, שהשגתם יוצרת תחושה טובה, מחזקת את המוטיבציה להמשך, ומאשרת שאנו בדרך הנכונה.
אשר על כך, צריך להגביל את היעדים בזמן, כדי שהם לא יהפכו בעצמם לדרך ארוכה. לכל יעד יש לקבוע זמן מוגדר להשגתו. הגבלה בזמן מדרבנת אותנו להימנע מ'מריחה' של הזמן וביצוע המשימות בדרך אל היעד.
הזמן בין יעד ליעד מאוד תלוי באופי שלנו, ובכל כמה זמן אנו צריכים לחוש תחושת הצלחה. אם אנו זקוקים לחוויית הצלחה שבועית כדי לשמור על המוטיבציה שלנו ולחזק את הרצון שלנו להמשיך הלאה בדרך לחזון, מוטב כי נקבע יעדים שבועיים. אחרת, אפשר לקבוע יעדים חודשיים, או יותר. צריך לזכור, שתמיד אפשר לשנות, ולהגדיר מחדש יעדים וזמנים.
את היעדים יש לקבוע באופן בו כל השגת יעד מהווה תנאי להשגת היעד הבא אחריו, ומאפשרת לנו לבחון אם אכן אנחנו במסלול הנכון, או שמא עלינו לבצע חישוב מחדש.

מטרות
חזון מהווה את התחנה הסופית ומטרתו להגדיר בעיקר את הכיוון הכללי. בדרך למימוש החזון, אנו מציבים יעדים שהם אבני הדרך, לחזק אותנו להמשיך במסע עד למימוש החזון, ולוודא שאנו לא טועים בדרך.
תפקידן של המטרות הוא לפרוט את המשימות המעשיות היומיומיות, שבועיות וכיוצא בזה, בדרך להשגת היעדים.
מטרות הן למעשה סדרה של משימות מעשיות, מתוחמות בזמן, עם תוצאה ברורה ונמדדת, שבהשגת כולן אנו למעשה משיגים את היעד.
במילים אחרות, כל אחד מהיעדים שרשמנו לעצמנו בדרך למימוש החזון, מתחלק למטרות, שהן המשימות שאנו נדרשים לבצע בפועל כדי להשיג כל יעד.
הואיל והיעד עצמו מוגבל בזמן, יש לחלק את המטרות לזמנים, באופן בו סיום כל המטרות יסתיים במועד הסיום שקבענו ליעד.
הארות והערות, שאלות ורעיונות לנושאים שמעניינים אתכם, יתקבלו בשמחה: info@chooselifecenter.co.il
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il