- הלכה מחשבה ומוסר
- הלכה יומית
עונג שבת
"ושמרו בני ישראל את השבת" (שמות לא טז)
"וינטרון בני ישראל ית שבתא למעבד תפנוקי שבתא" (תרגום יונתן)
א. עונג שבת
"אמר רב יהודה אמר רב: כל המענג את השבת נותנין לו משאלות לבו שנאמר והתענג על ה' ויתן לך משאלות לבך" (שבת קיח א).
הבטחה זו והבטחות נוספות נאמרו מפי האמוראים על מצוות התורה לענג את השבת 1 .
כיצד מענגים את השבת? שלש מידות בדין זה 2 :
א. מי שיש לו יכולת כלכלית לענג את השבת במאכלים ומשקים משובחים, יוציא כפי יכולתו
ב. מי שאין ביכולתו לעמוד בהוצאות כבדות, אפילו אם יקנה דבר קטן לכבוד שבת, יצא די חובת עונג שבת.
ג. מי שאין לו ממון לקנות אוכל לשלש סעודות, אלא רק לשתי סעודות, עליו אמר רבי עקיבא "עשה שבתך חול ואל תזדקק לבריות" ופטור משלש סעודות.
בימינו ברוך ה' רובנו חיים ברמה כלכלית שמאפשרת לענג ולכבד את השבת כראוי לה, ברווח ובשמחה 3 .
ב. הדלקת נרות שבת – כבוד או עונג?
"ארבעה דברים נאמרו בשבת שנים מן התורה ושנים מדברי סופרים והן מפורשין על ידי הנביאים, שבתורה זכור ושמור, ושנתפרשו על ידי הנביאים כבוד ועונג" (רמב"ם הל' שבת פ"ל הל' א)
מצוות הדלקת נרות שייכת לכבוד שבת או לעונג שבת? לשאלה זו השלכות מעשיות רבות (מקום ההדלקה, הברכה, האם לברך על נר דלוק, ועוד שאלות בהן נעסוק בעתיד).
בדברי הרמב"ם יש סתירה בדין זה. במקום אחד כתב שההדלקה היא מדין עונג ובמקום אחר כתב שההדלקה היא מדין כבוד.
האחרונים מבארים שיש שני סוגי הדלקה- יש הדלקה שעניינה עונג שבת, שיראה מה הוא אוכל, שלא יתקל בחפצים וכדומה. יש הדלקה שעניינה הוא כבוד שבת- שהבית יאיר באור גדול לכבודה של שבת המלכה 4 .
"וינטרון בני ישראל ית שבתא למעבד תפנוקי שבתא" (תרגום יונתן)
א. עונג שבת
"אמר רב יהודה אמר רב: כל המענג את השבת נותנין לו משאלות לבו שנאמר והתענג על ה' ויתן לך משאלות לבך" (שבת קיח א).
הבטחה זו והבטחות נוספות נאמרו מפי האמוראים על מצוות התורה לענג את השבת 1 .
כיצד מענגים את השבת? שלש מידות בדין זה 2 :
א. מי שיש לו יכולת כלכלית לענג את השבת במאכלים ומשקים משובחים, יוציא כפי יכולתו
ב. מי שאין ביכולתו לעמוד בהוצאות כבדות, אפילו אם יקנה דבר קטן לכבוד שבת, יצא די חובת עונג שבת.
ג. מי שאין לו ממון לקנות אוכל לשלש סעודות, אלא רק לשתי סעודות, עליו אמר רבי עקיבא "עשה שבתך חול ואל תזדקק לבריות" ופטור משלש סעודות.
בימינו ברוך ה' רובנו חיים ברמה כלכלית שמאפשרת לענג ולכבד את השבת כראוי לה, ברווח ובשמחה 3 .
ב. הדלקת נרות שבת – כבוד או עונג?
"ארבעה דברים נאמרו בשבת שנים מן התורה ושנים מדברי סופרים והן מפורשין על ידי הנביאים, שבתורה זכור ושמור, ושנתפרשו על ידי הנביאים כבוד ועונג" (רמב"ם הל' שבת פ"ל הל' א)
מצוות הדלקת נרות שייכת לכבוד שבת או לעונג שבת? לשאלה זו השלכות מעשיות רבות (מקום ההדלקה, הברכה, האם לברך על נר דלוק, ועוד שאלות בהן נעסוק בעתיד).
בדברי הרמב"ם יש סתירה בדין זה. במקום אחד כתב שההדלקה היא מדין עונג ובמקום אחר כתב שההדלקה היא מדין כבוד.
האחרונים מבארים שיש שני סוגי הדלקה- יש הדלקה שעניינה עונג שבת, שיראה מה הוא אוכל, שלא יתקל בחפצים וכדומה. יש הדלקה שעניינה הוא כבוד שבת- שהבית יאיר באור גדול לכבודה של שבת המלכה 4 .

מדיח כלים לבשרי ולחלבי
בית מדרש ג. אסף | ר"ח אדר ב תשע"ד

מדיני קריאת שמות
בית מדרש ג. אסף | כסלו תשע"ח

שיעור מתנות לאביונים
בית מדרש ג. אסף | אדר ב תשע"ו

דיני בשר וחלב
בית מדרש ג. אסף | כסלו תשע"ד

בית מדרש ג. אסף

עירוב תבשילין והתרת נדרים
אלול התשע"ד

עריכת שמחות בערב שבת
שבט תשע"ו

למה צמים בי"ז בתמוז ודין קטנים
תמוז תשע"ז

הקבלת פני רבו והושענות
תשרי תשע"ו
הדרכה מעשית לעלייה לארץ
אגרות האדר"ת - אגרת ז'-ח' עמ' פא - פג
הרב הראל כהן | י' אייר תשפ"ב
מבטו של רשב"י
הרב נתנאל איל | ט"ז אייר תשפ"ב
