- שבת ומועדים
- שיעורים נוספים
להעריך גם דברים קטנים!
בתחילת הסדר אנו אוכלים כרפס. אכילת הכרפס הינה אכילה מועטת מאוד. אולם, לאחר יום שלא מרבים לאכול בו - גם אכילה כזו מקבלת משמעות, וגם אכילה כזו יודעים להעריך!
הנביא אלישע (מלכים ב', ד') מתבקש לסייע לאשת אחד מבני הנביאים, שבעלה מת, והיא לא מצליחה לשלם את חובותיה לנושה, וכעת הוא רוצה לקחת את שני ילדיה לעבדים:
וְאִשָּׁה אַחַת מִנְּשֵׁי בְנֵי הַנְּבִיאִים צָעֲקָה אֶל אֱלִישָׁע לֵאמרֹ עַבְדְּךָ אִישִׁי מֵת וְאַתָּה יָדַעְתָּ כִּי עַבְדְּךָ הָיָה יָרֵא אֶת ה' וְהַנּשֶֹׁה בָּא לָקַחַת אֶת שְׁנֵי יְלָדַי לוֹ לַעֲבָדִים: וַיּאֹמֶר אֵלֶיהָ אֱלִישָׁע מָה אֶעֱשֶׂה לָּךְ הַגִּידִי לִי מַה יֶּשׁ לָךְ בַּבָּיִת וַתּאֹמֶר אֵין לְשִׁפְחָתְךָ כלֹ בַּבַּיִת כִּי אִם אָסוּךְ שָׁמֶן:
אלישע שואל את האישה מה יש לה בבית. מדוע הדבר חשוב? מדוע אין הוא עוזר לה מיד? יתרה מזו, בזוהר הקדוש כתוב שאם האישה היתה אומרת שאין לה שום דבר בבית, לא היה מתרחש הנס. מדוע?
הזוהר מסביר שהנביא היה חייב מעט שמן, כיוון שנס לא יכול לחול על ריק, ללא דבר מה לחול עליו. מה משמעות הדבר? באופן פשוט נאמר כי הקב"ה לא רוצה לחולל נסים יש מאין, וישנה עדיפות לשמור עד כמה שניתן על מנהגו וטבעו של העולם, ועל כן חלים הנסים רק על דברים שכבר קיימים בעולם. באופן נוסף ניתן להסביר, כי הקב"ה דורש מהאדם להתאמץ מעט בעצמו, ורק אחר כך הוא מוכן להוסיף עוד ברכה.
אולם, ייתכן להסביר באופן נוסף. כדי שהקב"ה ישרה ברכה במעשה ידיו, חייב האדם להכיר בדברים הטובים שיש לו. האדם חייב שיהיה לו אסוך שמן, קטן ככל שיהיה, שהוא יודע להכיר עליו תודה. אם האדם איננו מצליח לראות את הטוב הקיים בו, אי אפשר לתת לו טוב נוסף, כיוון שהוא לא ידע להעריך גם אותו.
אנו חיים בעולם של עושר ושפע רב, ב"ה. לעתים, גם אוכל מכובד וראוי לא תמיד מספק אותנו. ליל הסדר הוא לילה של חינוך. רצונך להיות בן חורין? דע, ששום דבר לא מגיע לך. אתה צריך לעמול על הכול, לא לקבל מתנות חינם, וממילא להעריך כל דבר שאתה מקבל! מי שלא יודע להעריך ולהכיר תודה על דברים קטנים, איננו זכאי לקבל שום דבר, ובוודאי לא דברים גדולים. אדם כזה לא ידע באמת להעריך ולהכיר תודה גם על הדברים הגדולים.
הסדר נפתח באכילת הכרפס - חתיכת ירק פשוטה. לפי הנהוג כיום, מדובר בחתיכה שאף קטנה מכזית. אולם, לאחר יום שלם של אכילה פחותה והכנות מרובות – גם חתיכה כזו היא בעלת משמעות. נלמד להעריך גם כרפס, גם דבר מזערי וקטן. שום דבר שאנו מקבלים בעולם איננו מובן מאליו – על הכול אנחנו צריכים להכיר תודה לקב"ה!
הנביא אלישע (מלכים ב', ד') מתבקש לסייע לאשת אחד מבני הנביאים, שבעלה מת, והיא לא מצליחה לשלם את חובותיה לנושה, וכעת הוא רוצה לקחת את שני ילדיה לעבדים:
וְאִשָּׁה אַחַת מִנְּשֵׁי בְנֵי הַנְּבִיאִים צָעֲקָה אֶל אֱלִישָׁע לֵאמרֹ עַבְדְּךָ אִישִׁי מֵת וְאַתָּה יָדַעְתָּ כִּי עַבְדְּךָ הָיָה יָרֵא אֶת ה' וְהַנּשֶֹׁה בָּא לָקַחַת אֶת שְׁנֵי יְלָדַי לוֹ לַעֲבָדִים: וַיּאֹמֶר אֵלֶיהָ אֱלִישָׁע מָה אֶעֱשֶׂה לָּךְ הַגִּידִי לִי מַה יֶּשׁ לָךְ בַּבָּיִת וַתּאֹמֶר אֵין לְשִׁפְחָתְךָ כלֹ בַּבַּיִת כִּי אִם אָסוּךְ שָׁמֶן:
אלישע שואל את האישה מה יש לה בבית. מדוע הדבר חשוב? מדוע אין הוא עוזר לה מיד? יתרה מזו, בזוהר הקדוש כתוב שאם האישה היתה אומרת שאין לה שום דבר בבית, לא היה מתרחש הנס. מדוע?
הזוהר מסביר שהנביא היה חייב מעט שמן, כיוון שנס לא יכול לחול על ריק, ללא דבר מה לחול עליו. מה משמעות הדבר? באופן פשוט נאמר כי הקב"ה לא רוצה לחולל נסים יש מאין, וישנה עדיפות לשמור עד כמה שניתן על מנהגו וטבעו של העולם, ועל כן חלים הנסים רק על דברים שכבר קיימים בעולם. באופן נוסף ניתן להסביר, כי הקב"ה דורש מהאדם להתאמץ מעט בעצמו, ורק אחר כך הוא מוכן להוסיף עוד ברכה.
אולם, ייתכן להסביר באופן נוסף. כדי שהקב"ה ישרה ברכה במעשה ידיו, חייב האדם להכיר בדברים הטובים שיש לו. האדם חייב שיהיה לו אסוך שמן, קטן ככל שיהיה, שהוא יודע להכיר עליו תודה. אם האדם איננו מצליח לראות את הטוב הקיים בו, אי אפשר לתת לו טוב נוסף, כיוון שהוא לא ידע להעריך גם אותו.
אנו חיים בעולם של עושר ושפע רב, ב"ה. לעתים, גם אוכל מכובד וראוי לא תמיד מספק אותנו. ליל הסדר הוא לילה של חינוך. רצונך להיות בן חורין? דע, ששום דבר לא מגיע לך. אתה צריך לעמול על הכול, לא לקבל מתנות חינם, וממילא להעריך כל דבר שאתה מקבל! מי שלא יודע להעריך ולהכיר תודה על דברים קטנים, איננו זכאי לקבל שום דבר, ובוודאי לא דברים גדולים. אדם כזה לא ידע באמת להעריך ולהכיר תודה גם על הדברים הגדולים.
הסדר נפתח באכילת הכרפס - חתיכת ירק פשוטה. לפי הנהוג כיום, מדובר בחתיכה שאף קטנה מכזית. אולם, לאחר יום שלם של אכילה פחותה והכנות מרובות – גם חתיכה כזו היא בעלת משמעות. נלמד להעריך גם כרפס, גם דבר מזערי וקטן. שום דבר שאנו מקבלים בעולם איננו מובן מאליו – על הכול אנחנו צריכים להכיר תודה לקב"ה!

טיבול ראשון ושני במרור
פסחים קיד:
הרב יאיר וסרטיל | ניסן התשע"ג
שו"ת לפסח - בשידור חוזר
הקלטת השידור החי - שו"ת לפסח
הרב דוד חי הכהן | ו' ניסן תשע"א
"זכר למקדש כהלל" כריכת פסח מצה ומרור
פרק כט
הרב יהודה זולדן | תשס"ח

כיצד נזכיר את בית המקדש ב'ליל הסדר'?
הרב אברהם בורשטין | ניסן תשע"ד

הרב יוסף צבי רימון
רב שכונה ב' באלון שבות, יו"ר סולמות, ר"מ בישיבת הר עציון, וראש בתי המדרש ורב הקמפוסים של מכון לב.
משנה יומית לחופש הגדול- 28
בבא קמא פרק ב' משנה ה'
ה' אב תשע"ו
משנה יומית לחופש הגדול- 36
בבא קמא פרק ח' משנה ה'
י"ח אב תשע"ו
איך מכשירים מדיח כלים?
ניסן תשע"ח
משנה יומית לחופש הגדול- 30
בבא קמא פרק ח' משנה א חלק א'
ז' אב תשע"ו
הלכות שטיפת כלים בשבת
מדוע קוראים את מגילת רות בשבועות?
מה הם קטניות ומי הם אוכלי קטניות?
שבועות מעין עולם הבא!
מה עושים בעשרה בטבת שחל בשישי?
חכמת התורה ומדעים
האם מותר להשתמש בתאריך לועזי?
לו הייתי רוטשילד
בדיקת קורונה בשבת
ארבע כוסות ושלוש מצות
למה לשמור על הקדושה?

ליל חג השבועות
חלק ב
הגאון הרב מרדכי אליהו זצ"ל | ניסן תשס"ב

תפילת הדרך - עדות המזרח
הסידור המהיר | תשרי תשע"ז

סדר הדלקת נרות ליום-טוב
הסידור המהיר

סדר תפילות החג
חלק ג
הגאון הרב מרדכי אליהו זצ"ל | ניסן תשס"ב
כל יהודי הוא יהלום ייחודי
הרב שאול אלתר | סיון תשפ"ג
איך ללמוד את כל התורה בחצי שעה ביום?
הרב חגי לונדין | א' סיון תשפ"ג
