בית המדרש

  • שבת ומועדים
  • שיעורים נוספים
לחץ להקדשת שיעור זה

חג הסדר

undefined

חיים ברנסון

ניסן תשע"ח
2 דק' קריאה
חסד אלוקי עשה ה' לנו שנתן לנו את חג הפסח. גם מצד הנקיונות.
נכון, הנקיונות לפעמים עוברים כל פרופורציה מבחינת החשש הריאלי לחמץ, אבל חשש חמץ זה לא הכל בחיים.
תארו לעצמכם שלא היה חג פסח, או שהיה, אבל ללא איסור "בל ייראה ובל יימצא". כמה בתים בישראל לדורותיו היו מוזנחים! יש בתים שבהם ריח הנקיון עושה את זה לאמא, ובבתים כאלה סביר להניח שהיה נשמר הנקיון והסדר. אבל לא בכל הבתים זה ככה. יש לא מעט בתים שאם לא היתה חובה דתית שתיצור טריגר לנקיון הבית, זה לא היה קורה! לא היו מגיעים לזה. היו דברים חשובים יותר ומשנה לשנה הלכלוך והבלאגן היו מצטברים ותופחים.
חסד ה'.
ה' דאג דרך פסח גם לסדר ולנקיון של בתינו. אכפת לו מאיך שבתינו נראים. לא יודע אם הוא רוצה בתי מוזיאונים, אבל כן אכפת לו מהסדר והנקיון של בניו. למרות שאלו לא ערכים דתיים פרופר.
כשליל לידת עם ישראל מוגדר כ"ליל הסדר", וכשהמהר"ל מגדיר את התורה כ"סדר של העולם", מועבר מסר חריף וחד לגבי משמעותו של הסדר בחיים. יש לו ערך, גם אם לא דתי מובהק. גם אין לו כיפה על הראש.
כשה' ברא ויצר עולם, הוא שם לכל דבר מקום וגבול. הים פה, היבשה פה, הצמחים, היבשות, הכוכבים והדגים – כל אחד במקומו. האנושות התחלקה לעמים, עם ישראל התחלק לשבטים, כל אחד קיבל את נחלתו, בכל משפחה יש סדר מובנה: הורים, ילדים, אחים. ללא סדר, הכל מיטשטש. אנדרלמוסיה, מבול.
בדרך למתן תורה, צריך ליל סדר, צריך חג סדר. זה דורש, אבל זה נכון מאין כמוהו.
גם הנקיון נצרך. הלכלוך נובע מכך שבמציאות שלנו יש שחיקה, החומר מעצמו לא נשמר כמו שהוא. הוא הולך ובלה, מצטבר עליו לכלוך, או שנוגעים בו דברים שלא אמורים לגעת בו (חוסר סדר ברמה עדינה יותר) ומלכלכים אותו, וצריך להחזיר אותו למצבו הטהור, הנקי, הראשוני.
לא מנקים כדי שיהיה נקי. מנקים כדי שלא יהיה מלוכלך. הלכלוך ימשיך להגיע. אי אפשר לשמור על 100% נקיון נון-סטופ. אבל מפעם לפעם מנקים את המשקעים שהצטברו, מגיעים לרף קצת יותר נקי, וממשיכים הלאה.
אני לא חסיד נקיונות מושבע. אפשר לשאול את אמי ואשתי. אבל אני חושב שיש בהם משהו חשוב. כשם שלאחר אכילת לחם, החובה הדתית היא לברך ברכת המזון והחובה האנושית היא לנקות את הפירורים, כך לקראת פסח, החובה הדתית היא לנקות חמץ והנורמליות האנושית היא לדאוג על הדרך לנקיון ולסדר הנורמליים שבית זקוק להם אחת בשנה.
אחרי שסידרנו וניקינו, מגיע חג פסח. אחרי יום שישי צריך שבת לנוח, ואחרי כל הנקיונות צריך שבוע חופש.
פסח נקי, כשל"פ ושמח.
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il