- משפחה חברה ומדינה
- החופש הגדול
לימוד השיעור מוקדש לעילוי נשמת
ר' אברהם בן דוד
החופש הגדול
יש לעמוד על התועלת של חופשת הקיץ, שאנו נמצאים בעיצומה, או כפי כינויה - "החופש הגדול", מה טיבו של חופש זה? אם נשאל לדעתם של ההורים, רבים יאמרו שהחופש הוא צרה צרורה. ימי החופש הם הימים הקשים ביותר בימות השנה. הילדים יוצאים מהמסגרת, משתוללים ופורקים עול, ומשום כך אי-אפשר לרסן אותם, קשה להשתלט עליהם. זו לא בעיה רק של הורים לילדים קטנים, בעיה זו היא אף נחלתם של ההורים לנערים ונערות בוגרים. לנוער בחופש הגדול אין סדר יום: ביום ישנים ובלילה ערים, ועושים ככל העולה על רוחם. ההורים מתפללים - מתי יגמר החופש הזה? מי צריך את ההתפרקות הזו, את הריקנות והשיעמום הזה, המביא לידי חטא? אם נשאל את המורים, יהיו מורים שיאמרו כי כל אשר בנו כל השנה הורס החופש בשבועות ספורים. ישנם אף מוסדות חינוך, שלפני החופש מזהירים את הנערים מפני הסכנות של החופש, מן ההשפעות השליליות שיכולות להיות לימי החופש עליהם. מה הטעם אם כן לחופש, אם הן ההורים והן המורים שוללים אותו מבחינה חינוכית?
אולם, כל האמור לעיל הוא צד אחד של המטבע. ישנו גם צד שני למטבע אשר עליו לא מרבים לדבר, אבל הוא הצד החשוב. עם כל המעלות שיש למערכות הלימודים במשך השנה, בכל זאת יש צורך בחופש. המסגרות הלמודיות חשובות, הן שומרות ומגינות, אך הן גם מגבילות ומצמצמות. כך הוא טיבעו של אדם: הוא זקוק לפרקי מנוחה והתאוְררות. המנוחה נועדה לא רק לִצבור כח על-מנת לשוב ללימודים ולעבודה, אלא גם על-מנת לחדש כחות חדשים; על-מנת לאפשר לעלות לשלבים חדשים, גבוהים יותר. לצורך כניסה למסלול חדש, צריך לצאת מן המסלול הקודם, להשתחרר ממנו. החופש מוציא את האדם מן השלב הקודם, מנער אותו, משחרר אותו, ומאפשר לו להפתח לדרך חדשה, דרך שונה וטובה יותר.
אם הורים רואים את הנערים ישנים בחופש שעות רבות, וחושבים בליבם כי איזה מין אדישות מְלווה את ילדיהם, איזו אי-איכפתיות, אל להם להבהל מכך, משום שכנראה, הם זקוקים לתרדמה העמוקה הזו, היא תסלק מהם כל מיני לחצים פנימיים שהכבידו עליהם. לפעמים, דוקא השיחרור המופרז מגביר את הכחות, ועוזר לקפוץ למדרגות חדשות.
מובן, שאין בכוונת דברים אלו לתת לגיטימציה לדברים אסורים. כל יציאה מהסדר, שמבחינה מסויימת יש בה ירידה, יש בה האטה של ההתקדמות ויש בה סיכון, אך היא גם נותנת סיכוי חדש. אין צורך לחזור לאותו הסדר, אפשר להכנס לסדר חדש, מוצלח יותר.
זהו תפקידו החיובי של החופש. נִלווים אליו גם כמה צללים, יש בו סיכונים, ומהם באמת צריך להזהר ולהזהיר. אבל יש בו מעלות, וטוב שמכירים אותן ויודעים אותן. ובכן, חופש טוב מבריא, משחרר, מרענן, ומחדש כחות, לכולנו.
אולם, כל האמור לעיל הוא צד אחד של המטבע. ישנו גם צד שני למטבע אשר עליו לא מרבים לדבר, אבל הוא הצד החשוב. עם כל המעלות שיש למערכות הלימודים במשך השנה, בכל זאת יש צורך בחופש. המסגרות הלמודיות חשובות, הן שומרות ומגינות, אך הן גם מגבילות ומצמצמות. כך הוא טיבעו של אדם: הוא זקוק לפרקי מנוחה והתאוְררות. המנוחה נועדה לא רק לִצבור כח על-מנת לשוב ללימודים ולעבודה, אלא גם על-מנת לחדש כחות חדשים; על-מנת לאפשר לעלות לשלבים חדשים, גבוהים יותר. לצורך כניסה למסלול חדש, צריך לצאת מן המסלול הקודם, להשתחרר ממנו. החופש מוציא את האדם מן השלב הקודם, מנער אותו, משחרר אותו, ומאפשר לו להפתח לדרך חדשה, דרך שונה וטובה יותר.
אם הורים רואים את הנערים ישנים בחופש שעות רבות, וחושבים בליבם כי איזה מין אדישות מְלווה את ילדיהם, איזו אי-איכפתיות, אל להם להבהל מכך, משום שכנראה, הם זקוקים לתרדמה העמוקה הזו, היא תסלק מהם כל מיני לחצים פנימיים שהכבידו עליהם. לפעמים, דוקא השיחרור המופרז מגביר את הכחות, ועוזר לקפוץ למדרגות חדשות.
מובן, שאין בכוונת דברים אלו לתת לגיטימציה לדברים אסורים. כל יציאה מהסדר, שמבחינה מסויימת יש בה ירידה, יש בה האטה של ההתקדמות ויש בה סיכון, אך היא גם נותנת סיכוי חדש. אין צורך לחזור לאותו הסדר, אפשר להכנס לסדר חדש, מוצלח יותר.
זהו תפקידו החיובי של החופש. נִלווים אליו גם כמה צללים, יש בו סיכונים, ומהם באמת צריך להזהר ולהזהיר. אבל יש בו מעלות, וטוב שמכירים אותן ויודעים אותן. ובכן, חופש טוב מבריא, משחרר, מרענן, ומחדש כחות, לכולנו.
התנהגות בני תורה בימי החופש
הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א | אב תשס"ט
צמצום וניצול החופש הגדול
הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א | תמוז תשס"ו
שו"ת לפסח ובין הזמנים
שאלות ותשובות לקראת היציאה לבין הזמנים ולחג הפסח
הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א | ג' ניסן תש"ע
שיחת חיזוק בין הזמנים
הרב פרץ איינהורן | כ"ב תמוז תשע"ט
הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א
ראש מוסדות ישיבת בית אל, לשעבר רב הישוב בית אל, מייסד ערוץ 7. מתלמידיו הקרובים של מרן הרצי"ה זצ"ל .
נתיב העבודה - המשך פרק י"ח (11)
שיעור מס' 75
כ' אייר תשפ"ג
נתיבות עולם - נתיב העבודה – סיכום פרק יח (6)
שיעור מס' 117
כ"ב תמוז תשפ"ג
נתיבות עולם - נתיב העבודה – סיכום פרק ט (3)
שיעור מס' 97
כ"ד סיון תשפ"ג
הסיבות לחורבן ותיקון
ה' אב תשפ"ג
הלכלוך הקדוש
מדוע פורים גדול מכיפורים?
איך אפשר להשתמש באותו מיקרוגל לחלבי ובשרי?
למה אדר ב' הוא החודש המיוחד ביותר?
איך יוצרים את השבת ?
למטר השמיים
מה מחבר שמיים וארץ?
במה נעבוד כשהבינה המלאכותית תחליף את כולנו?
האם מותר להשתמש בתאריך לועזי?
הלכות תשעה באב שחל במוצאי שבת
בצלאל ואהליאב - חיבור של קצוות