- שבת ומועדים
- עיונים בעניני חנוכה
היכן מניחים את החנוכיה?
נושא זה שנוי במחלוקות רבות ודעות שונות אין כוונתי במאמר זה להכריע בו את ההלכה. רק לפרט את הנושאים והדעות השונות ולהראות עד כמה אנו זקוקים לסנהדרין שתקום ותכריע הלכה לכל ישראל.
1: האם בכלל יש חובה לפרסם הנס לעוברים ושבים מחוץ לבית?
נפסק בשו"ע (תרעא ה) שבשעת הסכנה מניח החנוכיה על השולחן בביתו ואין צריך לפרסם הנס. וכך היה בתקופת התלמוד. רבים הפוסקים הסוברים שגם כיום אע"פ שבטלה הסכנה מכיון שבעבר היה מניח על שולחנו ודיו, כך בזמנינו אנו אין חובה להניח את החנוכיה במקום פרסום הנס. ויש חולקים. (ראה פסק"ת על הסעיף).
2: כשמדליק כלפי חוץ, האם בפתח הבית או פתח החצר או אולי בחלון?
נפסק בשו"ע (תרעא ה): נר חנוכה מניחו על פתח הסמוך לרשות הרבים מבחוץ, אם הבית פתוח לרשות הרבים מניחו על פתחו, ואם יש חצר לפני הבית מניחו על פתח החצר"
כלומר, כשהבית פתוח לרשות הרבים ואין חצר, צריך להדליק בפתח הבית.
← אם בחלון יש יותר פרסומי ניסא מאשר בפתח הבית, כגון שהחלון מול רחוב הומה אדם ופתח הבית לא, נחלקו פוסקי דורנו מה עדיף (דרשו עמ' קלח הערה 44).
← כשיש חצר והיא פתוחה לרשות הרבים, נחלקו הראשונים האם ידליק בפתח הבית או בפתח החצר. והשו"ע (תרעא ה) פסק שידליק בפתח החצר, אבל נחלקו האחרונים האם הכוונה לחצירות בזמנינו שאינם חלק מהמגורים ממש של בני אדם (שם הערה 45). ועוד שיש אומרים שדוקא בפתח החייב במזוזה מדליקים ואם פתח החצר אינו חייב במזוזה אין להדליק בו (פנה"ל 262). ויש חולקים בכל זה.
← האם חדר מדרגות של בנין משותף נחשב חצר ואפשר להדליק בפתחו? שוב נחלקו בזה הפוסקים (שם הערה 45)
3: הגרים בבתי קומות היכן ידליקו?
נפסק בשו"ע "ואם היה דר בעליה שאין לו פתח פתוח לרשות הרבים, מניחו בחלון הסמוך לרשות הרבים"
← מה עושים בבניני קומות בימינו? נאמרו בזה שלוש דעות עיקריות (פנה"ל 263), י"א: בפתח הבנין. י"א: בפתח הבית הפתוח לחדר המדרגות. י"א: בחלון.
וכשהחלון גבוה מכ' אמה יש אומרים שאין טעם להדליק בחלון שהרי מעל גובה כזה אין פירסום הנס. ומאידך יש סוברים שמכיון שמדובר בקיר של בית שנמשך גבוה, באופן כזה יש פרסום הנס גם מעל עשרים אמה. ויש סוברים שאם יש בנינים ממול לבנין בו מדליקים מחשיב את פרסום הנס מולם.
1: האם בכלל יש חובה לפרסם הנס לעוברים ושבים מחוץ לבית?
נפסק בשו"ע (תרעא ה) שבשעת הסכנה מניח החנוכיה על השולחן בביתו ואין צריך לפרסם הנס. וכך היה בתקופת התלמוד. רבים הפוסקים הסוברים שגם כיום אע"פ שבטלה הסכנה מכיון שבעבר היה מניח על שולחנו ודיו, כך בזמנינו אנו אין חובה להניח את החנוכיה במקום פרסום הנס. ויש חולקים. (ראה פסק"ת על הסעיף).
2: כשמדליק כלפי חוץ, האם בפתח הבית או פתח החצר או אולי בחלון?
נפסק בשו"ע (תרעא ה): נר חנוכה מניחו על פתח הסמוך לרשות הרבים מבחוץ, אם הבית פתוח לרשות הרבים מניחו על פתחו, ואם יש חצר לפני הבית מניחו על פתח החצר"
כלומר, כשהבית פתוח לרשות הרבים ואין חצר, צריך להדליק בפתח הבית.
← אם בחלון יש יותר פרסומי ניסא מאשר בפתח הבית, כגון שהחלון מול רחוב הומה אדם ופתח הבית לא, נחלקו פוסקי דורנו מה עדיף (דרשו עמ' קלח הערה 44).
← כשיש חצר והיא פתוחה לרשות הרבים, נחלקו הראשונים האם ידליק בפתח הבית או בפתח החצר. והשו"ע (תרעא ה) פסק שידליק בפתח החצר, אבל נחלקו האחרונים האם הכוונה לחצירות בזמנינו שאינם חלק מהמגורים ממש של בני אדם (שם הערה 45). ועוד שיש אומרים שדוקא בפתח החייב במזוזה מדליקים ואם פתח החצר אינו חייב במזוזה אין להדליק בו (פנה"ל 262). ויש חולקים בכל זה.
← האם חדר מדרגות של בנין משותף נחשב חצר ואפשר להדליק בפתחו? שוב נחלקו בזה הפוסקים (שם הערה 45)
3: הגרים בבתי קומות היכן ידליקו?
נפסק בשו"ע "ואם היה דר בעליה שאין לו פתח פתוח לרשות הרבים, מניחו בחלון הסמוך לרשות הרבים"
← מה עושים בבניני קומות בימינו? נאמרו בזה שלוש דעות עיקריות (פנה"ל 263), י"א: בפתח הבנין. י"א: בפתח הבית הפתוח לחדר המדרגות. י"א: בחלון.
וכשהחלון גבוה מכ' אמה יש אומרים שאין טעם להדליק בחלון שהרי מעל גובה כזה אין פירסום הנס. ומאידך יש סוברים שמכיון שמדובר בקיר של בית שנמשך גבוה, באופן כזה יש פרסום הנס גם מעל עשרים אמה. ויש סוברים שאם יש בנינים ממול לבנין בו מדליקים מחשיב את פרסום הנס מולם.
חנוכה - חג החינוך וההלכה
מתוך כנס "צורבא מרבנן", ישיבת כרם ביבנה.
הרב יוסף צבי רימון | כ"א כסליו התש"ע
סמכויות מנהיגי ישראל
הרב פרופ' נריה גוטל | כ"ו כסלו תשפ"ג

ברכות הראיה, פרסומי ניסא ובירור המציאות באמצעות 'זום' zoom
הרב צבי רייזמן | ז' טבת תשפ"א

הקרנבל של רומי
הרב עזרא כהן | כסליו תשפ"ב

הרב מיכאל יומטוביאן
בוגר כולל הדיינות בפסגות, רב קהילת "עמישב", רמלה.

עין הרע והשפעתו
אלול תשע"ח

מסחר בינלאומי בין יהודי ונכרי
תשע"ב

הלכות נשיאת כפים לכהן בעל מגבלה גופנית
אב תשע"ז

ראיה בהירה
אב תשע"ט
כיצד הופכים את צום עשרה בטבת לששון ולשמחה?
הלכות קבלת שבת מוקדמת
מה מברכים על ברקים ורעמים?
איך אפשר להשתמש באותו מיקרוגל לחלבי ובשרי?
לבדוק את החמץ שבלב
מה אומרים לנו הסימנים של ראש השנה?
ניסוך מים: איך שמחים גם בדרך ליעד?
למה ללמוד גמרא?
המסר לחינוך הילדים שכולנו חייבים לקחת ממצוות "הקהל"
איך זוכים לראות את אליהו הנביא?
האם עדיין צריך לצום בעשרה בטבת?

רעיונות לפרשת בשלח
הרב עזריאל אריאל | תשנ"ו-תשס"א

3 דברים קצרים לט"ו בשבט
תשע"ו, גליון 109
רבנים שונים | טו בשבט תשע"ו

התכלת וחידושה
הרב שמואל אריאל | אייר תשע"ז

תפילת הדרך - עדות המזרח
הסידור המהיר | תשרי תשע"ז
