בית המדרש

  • הלכה מחשבה ומוסר
  • העצמה אישית
לחץ להקדשת שיעור זה

לימוד השיעור מוקדש לרפואת

שולמית בת צביה

פרק מז

תלמידים יקרים, ההפסד כולו שלהם!

תלמיד ותלמידה יקרים, אם קיבלתם תשובה שלילית מישיבה או אולפנה שרציתם להתקבל אליה או מכל אלו שברשימה שלכם, דעו שההפסד הוא אך ורק שלהם!

undefined

הרב יוסף שריקי

אדר ב תשע"ט
2 דק' קריאה
בנות ובני החמד היקרים המסולאים בפז!
השבוע התבשרתם על קבלתכם או אי קבלתכם לאולפנות ולישיבות. חלקכם לא התקבלתם למקום שמאוד רציתם, וחלק מכם לא התקבל לאף מוסד לימודי.
זכרו והזכירו לעצמכם: "ההפסד כולו שלהם!"
התרבות תָרבתה ועדיין מממשיכה לתרבת את כולנו לחיצוניות בה ערכו של האדם נמדד על פי הישגים חיצוניים וחומריים. בבתי הספר ומוסדות הלימוד זה בא לידי ביטוי במבחנים וציונים. התלמיד לומד להעריך את עצמו על פי הציון שקיבל במבחן ובתעודה, והוא מקבל על כך אישור בבואו להתקבל למוסד לימודי שדוחה אותו מאותה סיבה.
יבחנו אותך לפי סגנון הלבוש שלך, אם את בתנועת הנוער ה'נכונה' או את נצר למשפחה 'מיוחסת'... לפי זה יתאימו אותך להגדרה ברורה ויקבעו את ערכך. למה, את שואלת? כי זה הכי קל ולא מצריך להתאמץ...
תלמיד ותלמידה יקרים, זכרו מי שקובע האם אתם 'שווים' או לא, זה אך ורק אתם! אל תפלו למלכודת ההשוואה שטומנים לכם התרבות ומוסדות הלימוד, ותרבו להשוות את עצמכם לאחרים ובכך רק לתסכל את עצמכם.
הקב"ה נותן לכם נשמה חדשה כל בוקר, והוא בכבודו ובעצמו בכל רגע ורגע מחייה אתכם. די בזה כדי להזכיר לעצמכם שאתם חשובים ויחודיים, יש לכם כוחות גדולים ומיוחדים ותפקידכם להוציאם אל הפעול כדי שהעולם כולו יתברך מהם. האתגרים שמזמן לכם הקב"ה מתאימים בדיוק לכם, וחבל על כל טיפת אנרגיה שאתם מבזבזים על ההשוואה שלכם עם מסלול חייו של האחר...
'מוצלח' הוא מושג יחסי. אני יכול להיות מוצלח בתחום אחד שהשני לא טוב בו, ולהיפך. תלמיד אחד יכול להיות מחונן במתמטיקה אבל 'חנון' עם שתי ידיים שמאליות, תלמיד אחר חלש בגמרא אבל בעל כשרון מוסיקלי נפלא, השלישי תלמיד חכם, והרביעי עובד את האדמה, משקיע בה את מרצו ושמח בעשייה ובחלקו במצוות ישוב הארץ.
מה הופך כל אחד מהם לפחות מוצלח מחבריו? אך ורק המחשבות שלו והתווית שהדביק לעצמו. במו 'ידיו' או אם תרצו 'מחשבותיו', הוא הופך את עצמו ממוצלח ללא יוצלח.
תלמידות ותלמידים יקרים, קחו אתכם צידה לדרככם החדשה שתימשך לכל אורך חייכם הבוגרים, אתם בניו של ה' וזה מה שהופך אתכם למיוחדים ומוצלחים. הבחירה בידכם! בחרו להעריך את עצמכם מבפנים ואל תתלו את הדימוי העצמי שלכם בגורמים חיצוניים כדעתם של אחרים או בהשוואה אליהם, ציונים, הישגים ואישורים חיצוניים או נכסים חומריים.
בגישה זו אין ספק שתראו ברכה בכל מה שתעשו בחיים ובכל מקום בו תהיו. אתם והעולם כולו תיהנו מהכוחות הגדולים שה' חנן אתכם, ועם הזמן תשאירו הרחק מאחור את התפיסה החיצונית המקובעת שהגדירה אתכם כדף נייר מלא במספרים...
הארות והערות, שאלות ורעיונות לנושאים שמעניינים אתכם, יתקבלו בשמחה: info@chooselifecenter.co.il
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il