- משפחה חברה ומדינה
- עסקאות, חוזים והסכמים
לימוד השיעור מוקדש לרפואת
עינבל בת אלון
חלק א': קניין דברים
העקרונות ההלכתיים בעריכת חוזה; סוגי קניינים; הבעייתיות בקניין דברים ומדוע אינו תקף.
בשבועות הבאים נשתדל להאיר בקצרה על בעיות הלכתיות שעשויות לעלות תוך שימוש בחוזים סטנדרטיים הנהוגים בשימוש בעולם המסחר, ולהציג את העקרונות ההלכתיים שיש להקפיד עליהם בעריכת חוזה שיהיה תקף הן על פי ההלכה, והן על פי החוק. עריכת הסכמים התואמים מתחילתם את עקרונות ההלכה תקל על מימוש כוונותיהם ורצונותיהם של הצדדים בבואם לבית הדין, ותמנע חששות כמו כשלון באיסור ריבית. יש לציין שלעיתים, גם כאשר חוזה נערך מתוך נקודת מבט של החוק הנוהג בלבד, ובהתעלמות מן הבחינות ההלכתיות, יתכן ואפשר לסמוך על עקרונות הלכתיים שיאפשרו קיום החוזה גם הלכתית. עובדה זו אינה מסירה את החובה לתכנן מראש את עריכת החוזה באופן שיתאים לדרישות ההלכה. כך נמנע מחשש איסור, וכן נבטיח שאכן לכשיבוא החוזה בפני בית דין למימוש, יזכו הצדדים למלא הזכויות אותן בקשו להשיג בשעת עריכתו.
קנין דברים - ההלכה, מכירה בהקנאה של חפץ (העברת בעלות), בהעברת זכות ממונית או ביצירת חיוב ממוני (התחייבות ממונית). ההלכה אינה מכירה בהתחייבות למעשה זה או אחר (שלא במסגרת שכירות פועל). המקור לעקרון זה הוא הסוגיה במסכת בבא בתרא דף ג ע"א, הקובעת כי הסכמה לחלוקת חצר משותפת (במקום שזו נדרשת) אינה תקפה, והצדדים המסכימים יכולים לחזור בהם מהסכמתם. כיון שאין כאן העברת בעלות על נכס או התחייבות ממונית. הגמרא מנסה להעמיד את המשנה "בשקנו מידן", כלומר עשו קנין סודר על מנת לתת תוקף להסכמתם. שואלת הגמרא: "וכי קנו מידן מאי הוי? קנין דברים בעלמא הוא". מה הפתרון אם כן לבעיה זו? הסוגיה מסבירה שניתן לחלוק את החצר באופן מחייב, על ידי הקנאה של כל אחד מן השותפים את חלקו בחלק המשותף לחבירו, כפי החלוקה המוסכמת ביניהם. כלומר את אותה פעולה, ניתן לתאר גם באופן קנייני ובאופן זה ההסכמה תהיה מחייבת. אמנם ישנם מקרים בהם פתרון זה אינו ישים, לכן יש להשתמש בכלים הלכתיים אחרים, שנפרט בהמשך.
קנין דברים - ההלכה, מכירה בהקנאה של חפץ (העברת בעלות), בהעברת זכות ממונית או ביצירת חיוב ממוני (התחייבות ממונית). ההלכה אינה מכירה בהתחייבות למעשה זה או אחר (שלא במסגרת שכירות פועל). המקור לעקרון זה הוא הסוגיה במסכת בבא בתרא דף ג ע"א, הקובעת כי הסכמה לחלוקת חצר משותפת (במקום שזו נדרשת) אינה תקפה, והצדדים המסכימים יכולים לחזור בהם מהסכמתם. כיון שאין כאן העברת בעלות על נכס או התחייבות ממונית. הגמרא מנסה להעמיד את המשנה "בשקנו מידן", כלומר עשו קנין סודר על מנת לתת תוקף להסכמתם. שואלת הגמרא: "וכי קנו מידן מאי הוי? קנין דברים בעלמא הוא". מה הפתרון אם כן לבעיה זו? הסוגיה מסבירה שניתן לחלוק את החצר באופן מחייב, על ידי הקנאה של כל אחד מן השותפים את חלקו בחלק המשותף לחבירו, כפי החלוקה המוסכמת ביניהם. כלומר את אותה פעולה, ניתן לתאר גם באופן קנייני ובאופן זה ההסכמה תהיה מחייבת. אמנם ישנם מקרים בהם פתרון זה אינו ישים, לכן יש להשתמש בכלים הלכתיים אחרים, שנפרט בהמשך.

פסק דין: עיכוב תשלום בגין הפרת הסכם נופש
עורך: הרב יואב שטרנברג
הרב חיים שלמה שאנן | סיוון תשס"ז

קושי לא צפוי לקבלן
בית דין איתמר | ב"ה י"ד כסלו תש"ע
צֶבַע מְעוֹרֵר
הרב דניאל קירש | אייר תשע"ט

חלק ה': סיטומתא - המשך
הרב סיני לוי | כסלו התשס"ו

הרב סיני לוי

חלק ד': סיטומתא
חשוון התשס"ו

חלק ג': דרכי ההקנאה
חשוון התשס"ו

מקומם של עובדי חברה - פרק ג'
תשס"ה

נתיב תנועה
חלק א'
כסלו תשע"ב
תורה מן השמים
למה באנו לעולם הזה?
דיני פרשת זכור
למה משתכרים בפורים? איך עושים זאת נכון?
איך ללמוד גמרא?
הלכות תשעה באב שחל במוצאי שבת
שבירת 7 המיתוסים של ליל הסדר
על מה בכלל שמחים בט"ו בשבט?
יום כיפור - איך נדע מי פטור מהצום?
לבדוק את החמץ שבלב
המדריך המלא לבדיקת פירות ט"ו בשבט
