- משפחה חברה ומדינה
- עסקאות, חוזים והסכמים
לימוד השיעור מוקדש לרפואת
עינבל בת אלון
חלק ד': סיטומתא
דרך הקניין לפי מנהג המקום; סימון חביות כקניין מחייב; מהו המקור לדין מחודש זה? האם קניין סודר הוא הלכה למשה מסיני?
בשבועות האחרונים הזכרנו כמה פעמים כי על פי ההלכה ישנן דרכי קנין מסויימות לביצוע קנינים. הגמרא במסכת בבא מציעא (דף עד ע"א) מחדשת דרך נוספת לקנין:
"אמר רב פפי משמיה דרבא: האי סיטומתא קניא. למאי הלכתא? רב חביבא אמר למקניא ממש. רבנן אמרי לקבולי עליה מי שפרע. והלכתא לקבולי עליה מי שפרע, ובאתרא דנהיגו למקני ממש - קנו". ופרש"י: סיטומתא - חותם שרושמין החנונים על החביות אותן אחת אחת למכור לחנות, ורושמין אותן לדעת שכל הרשומות נמכרות.
מנהג הסוחרים היה לבטא את ההסכמה לקניית חבית על ידי רישום סימן על אותה חבית. להלכה כפי שהכריעה הגמרא במקום בו המנהג שסימון החביות קונה לגמרי - יש למנהג זה תוקף הלכתי. הרא"ש בפסקיו הוסיף:
"וכל כיוצא בזה דאיזה דבר שנהגו לגמור המקח כגון במקום שנהגו לגמור המקח כגון במקום שנוהגים שנותן הלוקח מטבע אחד למוכר ובזה נגמר המקח".
כך נפסק גם בשולחן ערוך חושן משפט בסימן רא. משמעות הדבר היא שבכל מקום שמנהג הסוחרים להעביר את הבעלות על חפץ נעשית באמצעות מעשה מסוים, יש לזה תוקף גם על פי ההלכה. יש אחרונים שהסיקו מדין זה עקרון יסודי בענין מהותם של מעשי הקנין על פי ההלכה. העובדה שמעשי הקנין אינה 'רשימה סגורה' מוכיחה כי המוקד של הקנין אינו המעשה הצפציפי, אלא עובדת היות המעשה - זה או אחר - מבטא (או יוצר) את גמירות הדעת של הצדדים לכך שהחפץ יעבור מבעלותו של המקנה לקונה. לדעת ה"דבר אברהם" (רבה של קובנא, נפטר בגיטו בשנת תש"ג) המקור לעקרון זה מצוי בקנין סודר. הוא מקשה שמחד נראה מהתלמוד הבבלי שקנין סודר הוא הלכה למשה מסיני. מאידך מהתלמוד הירושלמי שמתאר שינויים והתפתחות בדרכי הקנין משמע שהוא תוצאה של מנהג. על כן הוא מסביר: "אלא דההלכה היתה כללית דכל שיקבע למנהג אצל התגרין לקנות בו יהא קנין גמור". בשבוע הבא נמשיך לעסוק בקנין 'סיטומתא', בתוקפו והיקפו.
"אמר רב פפי משמיה דרבא: האי סיטומתא קניא. למאי הלכתא? רב חביבא אמר למקניא ממש. רבנן אמרי לקבולי עליה מי שפרע. והלכתא לקבולי עליה מי שפרע, ובאתרא דנהיגו למקני ממש - קנו". ופרש"י: סיטומתא - חותם שרושמין החנונים על החביות אותן אחת אחת למכור לחנות, ורושמין אותן לדעת שכל הרשומות נמכרות.
מנהג הסוחרים היה לבטא את ההסכמה לקניית חבית על ידי רישום סימן על אותה חבית. להלכה כפי שהכריעה הגמרא במקום בו המנהג שסימון החביות קונה לגמרי - יש למנהג זה תוקף הלכתי. הרא"ש בפסקיו הוסיף:
"וכל כיוצא בזה דאיזה דבר שנהגו לגמור המקח כגון במקום שנהגו לגמור המקח כגון במקום שנוהגים שנותן הלוקח מטבע אחד למוכר ובזה נגמר המקח".
כך נפסק גם בשולחן ערוך חושן משפט בסימן רא. משמעות הדבר היא שבכל מקום שמנהג הסוחרים להעביר את הבעלות על חפץ נעשית באמצעות מעשה מסוים, יש לזה תוקף גם על פי ההלכה. יש אחרונים שהסיקו מדין זה עקרון יסודי בענין מהותם של מעשי הקנין על פי ההלכה. העובדה שמעשי הקנין אינה 'רשימה סגורה' מוכיחה כי המוקד של הקנין אינו המעשה הצפציפי, אלא עובדת היות המעשה - זה או אחר - מבטא (או יוצר) את גמירות הדעת של הצדדים לכך שהחפץ יעבור מבעלותו של המקנה לקונה. לדעת ה"דבר אברהם" (רבה של קובנא, נפטר בגיטו בשנת תש"ג) המקור לעקרון זה מצוי בקנין סודר. הוא מקשה שמחד נראה מהתלמוד הבבלי שקנין סודר הוא הלכה למשה מסיני. מאידך מהתלמוד הירושלמי שמתאר שינויים והתפתחות בדרכי הקנין משמע שהוא תוצאה של מנהג. על כן הוא מסביר: "אלא דההלכה היתה כללית דכל שיקבע למנהג אצל התגרין לקנות בו יהא קנין גמור". בשבוע הבא נמשיך לעסוק בקנין 'סיטומתא', בתוקפו והיקפו.

ביטול עסקת מכר נדל"ן
רבנים שונים | שבט תשפ"ג

מחלוקת בין קבלן למזמין עבודה שהיה בעבר פועל של הקבלן
הרב עקיבא כהנא | ג' אייר תשפ"א

פסק דין: עיכוב תשלום בגין הפרת הסכם נופש
עורך: הרב יואב שטרנברג
הרב חיים שלמה שאנן | סיוון תשס"ז

החזרת מוצר תוך 14 יום
הרב אבישי נתן מייטליס | תשרי תשע"ז

הרב סיני לוי

מקומם של עובדי חברה - פרק ג'
תשס"ה

חלק א': קניין דברים
חשוון התשס"ו

חלק ד': סיטומתא
חשוון התשס"ו

נתיב תנועה
חלק א'
כסלו תשע"ב
הסוד שמאחורי חגיגות פורים בעיר ירושלים
ט"ו בשבט - השקעה לטווח ארוך!
חכמת התורה ומדעים
איך מוסרים את הנפש בימינו?
האם עדיין צריך לצום בעשרה בטבת?
התשובות לשאלות הגדולות שבחיים
האם מותר לקנות בבלאק פריידי?
איך ללמוד אמונה?
מה עושים בערב פסח שחל בשבת?
למה ללמוד גמרא?
על מה בכלל שמחים בט"ו בשבט?

טעמי הקורבנות
הרב חנניה מלכה | ניסן תשס"ז
פסיק רישיה דלא ניחא ליה
הרב חיים כץ | י"א חשוון התשס"ה
מנהגי אבלות בספירת העומר
הרב אליעזר מלמד | אייר התשס"א
הלכות בדיקת חמץ
פרק ד
הרב אליעזר מלמד | תשפ
הדרך לתיקון כל חלקי העולם
אורות ישראל - פרק ג' פסקה ט' - י"א
הרב ש. יוסף וייצן | כ"ז אדר תשפ"ג
