- משפחה חברה ומדינה
- ואנחנו קמנו ונתעודד
לימוד השיעור מוקדש לעילוי נשמת
יעקב בן בכורה
נס בעקבות הכנה לתשובה
כוחו של הציבור; תשובה קטנה - גם היא תשובה; גירוש בעקבות ריקנות מתורה; חכמים, היזהרו בדבריכם.
כוחו של הציבור
הירושלמי אומר שירידת האש במעשהו של אליהו בהר הכרמל לא היתה בזכותו של אליהו, אלא בזכותו של הציבור. "אילולא שאמרו ישראל בהר הכרמל 'ה' הוא האלוקים' - לא ירדה האש מן השמים ושרפה את הקרבנות" (תענית פ"ג, ה"ד). לא היה חל שינוי במעשה בראשית בזכות דברי הנביא בלבד, אלא כוח הציבור, כוחו של כלל ישראל, הוא שיכול לגרום לנס כזה.
אולם דברי הירושלמי צריכים ביאור, שכן אף שהיתה תשובה של העם, היא באה רק אחרי שירדה האש, שכתוצאה ממנו אמר העם: "ה' הוא האלוקים". מהו אפוא המקור של חז"ל שבעקבותיו אמרו על העם שבזכותו ירדה אש מהשמים?
תשובה קטנה - גם היא תשובה
צריך לומר שדברי חז"ל נסובים על דברים קודמים שאמר העם, עוד בטרם ירדה האש, שמכוחם הוא הגיע לאמירת "ה' הוא האלוקים". כשאליהו אמר להם: "עד מתי אתם פוסחים על שתי הסעיפים?!", העם קיבל את דבריו: "ולא ענו העם אותו דבר". העם הבין שאליהו צודק, לא ייתכן גם כך וגם כך. אם ה' הוא האלוקים - לא ייתכן לעבוד את הבעל. העם אומר לאליהו שאם יוכיח להם שה' הוא האלוקים, הם ישובו בתשובה.
כל זה עדיין לא תשובה, זה רחוק מאד מתשובה, אבל יש בזה הכנה לתשובה שתבוא לאחר מכן. שכן הכנה כזאת - ההסכמה שאם יראה להם אליהו מופת הם יפרשו מעבודה זרה - גם זו תשובה. מדובר בתשובה מאוד קטנה, במוכנות לפרוש מעבודה זרה ולא בעזיבה ממש של העבודה הזרה - אבל מסתבר שהעם כבר לא היה אדוק בה, שכן האדוק בעבודה זרה אינו מוכן לפרוש ממנה. הירושלמי מלמד אותנו שגם תשובה קטנה מאוד, שאין בה אלא הכנה לתשובה - גם היא נחשבת כתשובה שבעבורה כדאי הוא לעשות ניסים לישראל.
העיקר הוא להתנתק מהפוסחים על שתי הסעיפים, ולהידבק בתורה, כמו שנאמר: ואתם הדבקים בה' אלוקיכם - חיים כולכם היום.
גירוש בעקבות ריקנות מתורה
יסוד הכול נובע מתוך התורה. ראינו מה ערך יש לרעיונות אשר אינם מקושרים לתורה. על הנאמנים לתורה מוטל החוב להטביע חותם התורה והאמת בכל מהלכי התקופה המיוחדת הזאת.
אמת - זו תורה, ורק תורה. אין שום משקל מלבד התורה, וגם המוסר מקורו בתורה. ואם ראינו עיוותים מוסריים בנוסף לגירוש התושבים, הרי גם זה נובע מריקנות מתורה.
בימים אלו עלינו להתחזק, לחזק את כוח הרצון, להוסיף בתורה, להוסיף בתפילה. גם הוויכוחים והחולשות שהיו בתקופה האחרונה נבעו מחוסר תוקף של תורה, והם בעצם רק קצה חוט של דעה - או, ליתר דיוק, חוסר דעה - הנגררת אחרי חולשה בתורה. ובוודאי עוד יישבו הרבנים על מדוכה זאת.
הגר"א כותב שהקב"ה הראה למשה את כל הארץ, מפני שכל ענייניה של ארץ ישראל היא תורה. תופסי התורה חייבים לעמוד על המשמר ולהיאבק על ארץ ישראל מתוך תוקפה של תורה.
"ארץ אשר עיני ה' אלוקיך בה מראשית השנה ועד אחרית שנה". כותב ה"תניא", כי התורה קוראת לראש השנה "יום הזיכרון", מלבד בפסוק זה שבו הוא נקרא "ראשית השנה", והדבר מלמד אותנו על שייכות מיוחדת שיש לראש השנה עם ארץ ישראל. וכן אנו אומרים בתפילה: שמחה לארצך, יבחר לנו את נחלתנו. ובסיום הברכות אנו מברכים בכל התפילות "מלך העולם" ואילו בראש השנה אנו אומרים "מלך על כל הארץ", וידוע בשם הגר"א שהכוונה לארץ ישראל.
חכמים, היזהרו בדבריכם
מובא בספר "חוט המשולש", תולדותיהם של החתם סופר והכתב סופר ורבי עקיבא איגר, שבזמן שהיה רצון לעשות פירוד הקהילות, נסע ר' שלמה איגר לגדול הדור, הגיע אל בעל "ערוך לנר" ואמר לו שלא לדבר על כך, כי ברית כרותה לשפתיים. וכפי שאומרת הגמרא, שכאשר הנביא אמר "כסדום היינו לעמורה דמינו" - מייד אמר הקב"ה "שמעו קציני סדום". על כן יש להיזהר מלדבר בביטויים חריפים מדי חלילה, ולזכור שאומנם יש לנו ביקורת קשה כלפי מעשיו של השלטון הנוכחי, אבל המדינה, מדינת ישראל, שייכת לכלל הציבור היהודי, והיא לא מאחז פרטי של מאן דהוא.
אנו מתפללים, שלא נאמר על טמא טהור, ולא על טהור טמא. עלינו להרבות בזכויות, על הפרט ועל הכלל, שייפתחו הלבבות ותתגלה מלכות ה' בעולם, ומתוך כך: תן כבוד ה' לעמך, תפילה ליראיך ותקווה טובה לדורשיך, ופתחון פה למייחלים לך, שמחה לארצך וששון לעירך, וצמיחת קרן לדוד עבדך.
------------------------
באדיבות תנועת "קוממיות". להזמנת חוברת המאמרים 9709881 02.
הירושלמי אומר שירידת האש במעשהו של אליהו בהר הכרמל לא היתה בזכותו של אליהו, אלא בזכותו של הציבור. "אילולא שאמרו ישראל בהר הכרמל 'ה' הוא האלוקים' - לא ירדה האש מן השמים ושרפה את הקרבנות" (תענית פ"ג, ה"ד). לא היה חל שינוי במעשה בראשית בזכות דברי הנביא בלבד, אלא כוח הציבור, כוחו של כלל ישראל, הוא שיכול לגרום לנס כזה.
אולם דברי הירושלמי צריכים ביאור, שכן אף שהיתה תשובה של העם, היא באה רק אחרי שירדה האש, שכתוצאה ממנו אמר העם: "ה' הוא האלוקים". מהו אפוא המקור של חז"ל שבעקבותיו אמרו על העם שבזכותו ירדה אש מהשמים?
תשובה קטנה - גם היא תשובה
צריך לומר שדברי חז"ל נסובים על דברים קודמים שאמר העם, עוד בטרם ירדה האש, שמכוחם הוא הגיע לאמירת "ה' הוא האלוקים". כשאליהו אמר להם: "עד מתי אתם פוסחים על שתי הסעיפים?!", העם קיבל את דבריו: "ולא ענו העם אותו דבר". העם הבין שאליהו צודק, לא ייתכן גם כך וגם כך. אם ה' הוא האלוקים - לא ייתכן לעבוד את הבעל. העם אומר לאליהו שאם יוכיח להם שה' הוא האלוקים, הם ישובו בתשובה.
כל זה עדיין לא תשובה, זה רחוק מאד מתשובה, אבל יש בזה הכנה לתשובה שתבוא לאחר מכן. שכן הכנה כזאת - ההסכמה שאם יראה להם אליהו מופת הם יפרשו מעבודה זרה - גם זו תשובה. מדובר בתשובה מאוד קטנה, במוכנות לפרוש מעבודה זרה ולא בעזיבה ממש של העבודה הזרה - אבל מסתבר שהעם כבר לא היה אדוק בה, שכן האדוק בעבודה זרה אינו מוכן לפרוש ממנה. הירושלמי מלמד אותנו שגם תשובה קטנה מאוד, שאין בה אלא הכנה לתשובה - גם היא נחשבת כתשובה שבעבורה כדאי הוא לעשות ניסים לישראל.
העיקר הוא להתנתק מהפוסחים על שתי הסעיפים, ולהידבק בתורה, כמו שנאמר: ואתם הדבקים בה' אלוקיכם - חיים כולכם היום.
גירוש בעקבות ריקנות מתורה
יסוד הכול נובע מתוך התורה. ראינו מה ערך יש לרעיונות אשר אינם מקושרים לתורה. על הנאמנים לתורה מוטל החוב להטביע חותם התורה והאמת בכל מהלכי התקופה המיוחדת הזאת.
אמת - זו תורה, ורק תורה. אין שום משקל מלבד התורה, וגם המוסר מקורו בתורה. ואם ראינו עיוותים מוסריים בנוסף לגירוש התושבים, הרי גם זה נובע מריקנות מתורה.
בימים אלו עלינו להתחזק, לחזק את כוח הרצון, להוסיף בתורה, להוסיף בתפילה. גם הוויכוחים והחולשות שהיו בתקופה האחרונה נבעו מחוסר תוקף של תורה, והם בעצם רק קצה חוט של דעה - או, ליתר דיוק, חוסר דעה - הנגררת אחרי חולשה בתורה. ובוודאי עוד יישבו הרבנים על מדוכה זאת.
הגר"א כותב שהקב"ה הראה למשה את כל הארץ, מפני שכל ענייניה של ארץ ישראל היא תורה. תופסי התורה חייבים לעמוד על המשמר ולהיאבק על ארץ ישראל מתוך תוקפה של תורה.
"ארץ אשר עיני ה' אלוקיך בה מראשית השנה ועד אחרית שנה". כותב ה"תניא", כי התורה קוראת לראש השנה "יום הזיכרון", מלבד בפסוק זה שבו הוא נקרא "ראשית השנה", והדבר מלמד אותנו על שייכות מיוחדת שיש לראש השנה עם ארץ ישראל. וכן אנו אומרים בתפילה: שמחה לארצך, יבחר לנו את נחלתנו. ובסיום הברכות אנו מברכים בכל התפילות "מלך העולם" ואילו בראש השנה אנו אומרים "מלך על כל הארץ", וידוע בשם הגר"א שהכוונה לארץ ישראל.
חכמים, היזהרו בדבריכם
מובא בספר "חוט המשולש", תולדותיהם של החתם סופר והכתב סופר ורבי עקיבא איגר, שבזמן שהיה רצון לעשות פירוד הקהילות, נסע ר' שלמה איגר לגדול הדור, הגיע אל בעל "ערוך לנר" ואמר לו שלא לדבר על כך, כי ברית כרותה לשפתיים. וכפי שאומרת הגמרא, שכאשר הנביא אמר "כסדום היינו לעמורה דמינו" - מייד אמר הקב"ה "שמעו קציני סדום". על כן יש להיזהר מלדבר בביטויים חריפים מדי חלילה, ולזכור שאומנם יש לנו ביקורת קשה כלפי מעשיו של השלטון הנוכחי, אבל המדינה, מדינת ישראל, שייכת לכלל הציבור היהודי, והיא לא מאחז פרטי של מאן דהוא.
אנו מתפללים, שלא נאמר על טמא טהור, ולא על טהור טמא. עלינו להרבות בזכויות, על הפרט ועל הכלל, שייפתחו הלבבות ותתגלה מלכות ה' בעולם, ומתוך כך: תן כבוד ה' לעמך, תפילה ליראיך ותקווה טובה לדורשיך, ופתחון פה למייחלים לך, שמחה לארצך וששון לעירך, וצמיחת קרן לדוד עבדך.
------------------------
באדיבות תנועת "קוממיות". להזמנת חוברת המאמרים 9709881 02.

מחצתי ואני ארפא ואין מידי מציל
ד"ר סודי נמיר | אב תשס"ו

ידיים, קול שרירות לב כנגד לב פתוח
מכתב לאחינו הגיבורים שבגוש קטיף וצפון השומרון - לפני השריפה
הרב אברהם אבא וינגורט | ערב שבת חזון תשס"ה
בואו חשבון
מתוך כנס התחזקות והתחדשות אלול תשס"ה
הרב דוד חי הכהן | י"ח אלול התשס"ה
נאמנות מוחלטת לה'
מתוך כנס התחזקות והתחדשות אלול תשס"ה
הרב דוד דודקביץ' | י"ח אלול התשס"ה

הגאון הרב אברהם שפירא זצוק"ל
ראש ישיבת מרכז הרב, הרב הראשי לישראל לשעבר. ממנהיגי הציונות הדתית.

ההודיה לה' על מדינת ישראל
אייר תשס"ז

תורה ומידות
אייר תשס"ז

חלוקת ארץ ישראל לעתיד לבוא
בבא בתרא קכא ע"ב
תשנ"ו

חטא המרגלים וברית אבות
סיוון תשס"ו
סוכת עראי דיגיטלית
מה הקשר בין נעמי שמר, האו"ם ובית המקדש?
חנוכה הכשרת כלי הזוגיות
איך להתכונן לחגים?
איפה מדליקים נרות חנוכה בבניין?
ראש השנה בשבת: מה מחליף את התקיעות?
למה ללמוד גמרא?
נס חנוכה בעולם שכלי ?
יום כיפור - איך נדע מי פטור מהצום?
איך זוכים לראות את אליהו הנביא?
זמן הדלקת נרות חנוכה
סדר טו בשבט
סדר טו בשבט מהדורה שלישית ומעודכנת
הרב נתנאל יוסיפון | תשע"א
סדר טו בשבט
סדר טו בשבט מהדורה שלישית ומעודכנת
הרב נתנאל יוסיפון | תשע"א
