בית המדרש

  • מדורים
  • סיפורים נוספים
לחץ להקדשת שיעור זה

לימוד השיעור מוקדש להצלחת

עם ישראל

טביעת עין חדה

הבוקר אור, והרב ויסברג הגיע לבקשת אבי הבן. הוא ניגש אל הילד, נתן בו מבט קצר וקרא בקול חד משמעי: "בשום פנים ואופן לא עושים ברית! ישר לבית החולים!"

undefined

עודד מזרחי

שבט תשפ
3 דק' קריאה
בחודש כסלו בשנת תש"מ הצטרף למשפחת ז' הירושלמית תינוק שנולד כחודש לפני זמנו.
מראהו של התינוק היה חולני וצהוב, ולכן הוא הועבר לטיפול תחת נורה מיוחדת, וכעבור שלושה ימים חזר למחלקת תינוקות. הפרופסור האחראי על מחלקת היילודים לא אמר להוריו דבר. כאשר התעניין האב המאושר אם אין מניעה לערוך לתינוק ברית, אישר הרופא לערוך את הברית בעִתה והמשפחה החלה בהכנות.
האב פנה לרבי בן ציון אבא שאול כדי להזמינו למול את בנו, אלא שיום לפני הברית גילתה האם כי עיניו של הילד מודלקות ביותר. רופא העיניים שבדק אותו לא התרגש ואמר: "אין מניעה לערוך מחר את הברית".
המפה נפרשה על גבי השולחן, כיבוד עשיר הוגש עליה וה'ברית יצחק' נערכה כמיטב המסורת.
בין כה וכה הגיע הרב אבא שאול כדי לבדוק כנהוג את התינוק. הוא הביט ארוכות בעיני הילד ואמר: "התינוק לא נראה במיטבו, ובמצב של חולי עיניים איני עורך ברית!".
הוחלט להמתין כשבוע, שבמהלכו השתפר מצב העיניים, ושוב הגיע הרב אבא שאול לבדיקה שטרם הברית, בעוד בבית מתארגנת מסיבת 'ברית יצחק' בפעם השנייה.
"התינוק נראה לי צהוב מעט. לא נערוך את הברית מחר!", פסק הרב אבא שאול, ולאחר מחשבה הציע: "בקשו מהמוהל הרב יוסל'ה ויסברג להביט בתינוק ולחוות את דעתו".
יוסל'ה המוהל היה שם דבר. לניסיון העצום שצבר בשנות עבודתו ולטביעת עינו החדה לא היה תחליף. משפחות רבות הפקידו בידיו את הברית בביטחון מלא שהוא יוביל את העניין באופן המוצלח ביותר. גם כאשר מוהל אחר הוזמן לערוך את הברית, כאשר התעוררה איזו בעיה כמו צהבת הוא ביקש מהרופאים או מבני המשפחה "שהרב יוסל'ה ויסברג יעיף מבט בתינוק".
הבוקר אור, והרב ויסברג הגיע לבקשת אבי הבן. הוא ניגש אל הילד, נתן בו מבט קצר וקרא בקול חד משמעי: "בשום פנים ואופן לא עושים ברית! ישר לבית החולים!".
המכונית האדומה של המוהל חנתה למטה, והוא זירז את האב ההמום לקחת את התינוק ולצאת מיד.
בבית החולים התברר שהמצב באמת אינו פשוט. בעיה בדמו של הילד הצריכה החלפת דם.
"נס שלא עשיתם לו ברית!", אמרו הרופאים, והכניסו את התינוק לאשפוז.
במשך חודשיים וחצי שכב התינוק הרך בבית החולים בהשגחה מלאה ועבר טיפולים להחלפת דמו. מדי פעם הציץ ר' יוסל'ה אל חדרו של התינוק, התעניין בשלומו והתמלא שמחה לנוכח השיפור הניכר לעין.
לאחר שהמצב התייצב נתנו הרופאים את רשותם לערוך ברית מילה, אולם התנו אותה בכך שהברית תיעשה בבית החולים על ידי רופא. משפחת ז' התעקשה על מוהל דווקא, ובבית החולים היו מוכנים להתפשר על ר' יוסל'ה ויסברג במקום רופא.
"מי צריך היה להיות המוהל של התינוק?", התעניין ר' יוסל'ה כאשר שוב פנה אליו האב.
"רבי בן ציון אבא שאול", השיב האב במבוכה והוסיף: "אבל בבית החולים הסכימו שרק אתה תערוך אותה...".
"אם ככה, אני אעמוד לצידו והוא ימול!", אמר הרב ויסברג בענוות חן.
"אבל...", אמר האב.
"אני לא אפגע בכבודו של הרב אבא שאול!", קטע המוהל את הדיון בעודו באיבו.
בבית המשפחה ערכו שולחן, ו'ברית יצחק' נערכה בפעם השלישית...
למחרת בעת הברית ניצב ר' יוסל'ה ויסברג לצידו של הרב אבא שאול והשגיח על התינוק כדי לראות האם חלילה יש צורך בטיפול רפואי מהיר.
לאחר שהברית עברה בשלום, נשמו כולם לרווחה.
בתשובותיו ההלכתיות כתב הרב בן ציון אבא שאול את הסיפור בלי שמות, כאשר הוא מתחיל במילים "בדידי הייתה עובדה...", וסיים: "לעולם אין למול כאשר יש חולי עיניים!".
התינוק הקט שהיה בסכנת חיים גדל לתפארה, וכיום לאחר ארבעים שנה הוא עצמו אב למשפחה ברוכה של תשעה ילדים.
***
בימים אלה נכתב ספר על המוהל הירושלמי ר' יוסל'ה ויסברג זצ"ל. מי שמכיר סיפורים אודותיו מוזמן ליצור קשר בטלפון: 058-3216144 או במייל: Ypg6527939@gmail.com
***
ליצירת קשר לסיפור בעל מסר יהודי שחוויתם: orchozer@gmail.com

מתוך העיתון בשבע

את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il