- מדורים
- שיעורים נוספים
על מגילת רות ועצמאות
בדברינו לשבת פרשת בהעלותך - שנת תשע"ד , הסברנו את הקשר בין מעשיהם של אלימלך ובניו, המפורטים בפתיחה למגילת רות, לבין העיכוב שהיה בקיום ההבטחה לצאצאי יהודה מבנו פרץ לקבל את המלכות. הברכה שבירך יעקב אבינו את יהודה התקיימה רק בימי דוד המלך.
נרחיב קצת בנושא וננסה להבין גם את משמעותו בדורנו.
אלימלך, כצאצא של פרץ, מאוד רצה את המלכות. כך מתאר זאת המדרש: "ר' מאיר היה דורש שמות. ר' יהושע בן קרחא היה דורש שמות. ושם האיש אלימלך - שהיה אומר: 'אלי תבוא מלכות' ". (עיינו רות רבה (לרנר) פרשה ב ד"ה [ה] ושם האיש). התוצאה הייתה משולשת:
א. המלכות עברה לשבט בנימין (אהוד בן גרא), ואחריו לשבטים נוספים.
ב. לא הייתה ממלכה יהודית מאוחדת, כל שבט פעל כמסגרת עצמאית.
ג. שבט יהודה, לא רק שלא קיבל את המלכות על כלל ישראל, אלא היה משועבד לפלישתים במשך מאות שנים, עד ימי דוד. אז חזרה מלכות ליהודה, ודוד המלך מלך על מדינה עצמאית מאוחדת.
נרחיב יותר את הנקודה השלישית. שבט יהודה, אחרי זמן מנהיגותו של עתניאל בן קנז ואלימלך מבית לחם (עיינו סדר עולם רבה פרק יב), כמעט נעלם מספר שופטים. הוא לא בא לעזרת שכניו מבנימין בהנהגת אהוד בן גרא, במלחמה כנגד המואבים. הוא גם לא בא לעזרת שכניו דבורה (שישבה סמוך לבית אל) וברק במלחמתם כנגד הכנענים. דבורה שמותחת ביקורת חריפה על שבטים יותר רחוקים, מתעלמת מחוסר שיתוף הפעולה של שבט יהודה. ההסבר היחיד לכך הוא שהם לא יכלו לעזור כיוון שהיו תחת שלטון זר. גם לקראת סוף הספר מופיע במפורש כי הפלישתים שלטו שלטון ללא מצרים על שבט יהודה. וז"ל הכתוב: "וַיֹּאמְרוּ אִישׁ יְהוּדָה ... לְשִׁמְשׁוֹן הֲלֹא יָדַעְתָּ כִּי מֹשְׁלִים בָּנוּ פְּלִשְׁתִּים" (פרק טו, י – יא).
ננסה להציע היכן רמוז במגילת רות, כי הפלישתים הם ששלטו על שבט יהודה. בתחילת המגילה מופיעה גיסתה של רות, עָרְפָּה. על פי המדרש היא הייתה גם אחותה (עיינו רות רבה (וילנא) פרשה ב סימן ט [ד]). חז"ל זיהו את ערפה עם הרָפָה (שמו"ב כ"א כג) היא הרָפָא (דבהי"א כ' ח), מי שילדה את הענקים, מבני פלשת, שהפילו את חתתם ושיעבדו את שבט יהודה. רק דוד - צאצאם של רות ובועז מבית לחם, יחד עם בני משפחתו, יכלו לענקים אלה, הרגו אותם, ואז דוד הקים את מדינת היהודים העצמאית הראשונה.
מה הם המאפיינים של מדינה יהודית אידאלית, על פי מגילת רות? המגילה מדגישה כמה נושאים:
א. מדינה יהודית מתקיימת ופועלת בארץ ישראל, מקום שבו המצוות התלויות בארץ, תופסות מקום מרכזי בחיים של הכלל והפרט.
ב. החסד הוא מרכיב יסודי של כל חברה יהודית. לכן, הגנה על החלש (רות ב' ח-ט), עזרה לחלש – מצוות לקט (שם ב' ב), קרוב גרים (שם ב' יא-יב), חסד של אמת (הקמת שם, שם ד' י) שזורים לאורך המגילה.
ג. סדרי משפט קבועים ובית הדין הדואג למשפט צדק לכולם (שם ד' א-יב) מאוד מודגשים במגילה.
לסיכום, בניה של רות, גומלת החסדים, התגברו על בניה של ערפה שהפנתה עורף לחמותה במצוקה והתחברה לכוח החזק באזור - הפלישתים.
הבה נתפלל כולנו, דווקא בימים אלה, ימי מתן תורה, שהקב"ה יזכה אותנו בהנהגה רבנית שתעסוק ותקדם תחומים חשובים אלה. שנזכה שגם ההנהגה המדינית תדרג משימות מסוג זה בראש סולם העדיפויות שלה. שנזכה שמדינתנו תתחזק ותתקדם, לא רק מבחינה טכנולוגית, אלא גם באהבת ישראל בלי חלוקה מגזרית, עם דאגה לחלשים וקידום המצטיינים, כדי שההנאה מכישרונותיהם תתחלק בין כל חלקי החברה. מדינת מופת שערכים אלה חקוקים על דגלה, תהיה גם אור לגויים.
נרחיב קצת בנושא וננסה להבין גם את משמעותו בדורנו.
אלימלך, כצאצא של פרץ, מאוד רצה את המלכות. כך מתאר זאת המדרש: "ר' מאיר היה דורש שמות. ר' יהושע בן קרחא היה דורש שמות. ושם האיש אלימלך - שהיה אומר: 'אלי תבוא מלכות' ". (עיינו רות רבה (לרנר) פרשה ב ד"ה [ה] ושם האיש). התוצאה הייתה משולשת:
א. המלכות עברה לשבט בנימין (אהוד בן גרא), ואחריו לשבטים נוספים.
ב. לא הייתה ממלכה יהודית מאוחדת, כל שבט פעל כמסגרת עצמאית.
ג. שבט יהודה, לא רק שלא קיבל את המלכות על כלל ישראל, אלא היה משועבד לפלישתים במשך מאות שנים, עד ימי דוד. אז חזרה מלכות ליהודה, ודוד המלך מלך על מדינה עצמאית מאוחדת.
נרחיב יותר את הנקודה השלישית. שבט יהודה, אחרי זמן מנהיגותו של עתניאל בן קנז ואלימלך מבית לחם (עיינו סדר עולם רבה פרק יב), כמעט נעלם מספר שופטים. הוא לא בא לעזרת שכניו מבנימין בהנהגת אהוד בן גרא, במלחמה כנגד המואבים. הוא גם לא בא לעזרת שכניו דבורה (שישבה סמוך לבית אל) וברק במלחמתם כנגד הכנענים. דבורה שמותחת ביקורת חריפה על שבטים יותר רחוקים, מתעלמת מחוסר שיתוף הפעולה של שבט יהודה. ההסבר היחיד לכך הוא שהם לא יכלו לעזור כיוון שהיו תחת שלטון זר. גם לקראת סוף הספר מופיע במפורש כי הפלישתים שלטו שלטון ללא מצרים על שבט יהודה. וז"ל הכתוב: "וַיֹּאמְרוּ אִישׁ יְהוּדָה ... לְשִׁמְשׁוֹן הֲלֹא יָדַעְתָּ כִּי מֹשְׁלִים בָּנוּ פְּלִשְׁתִּים" (פרק טו, י – יא).
ננסה להציע היכן רמוז במגילת רות, כי הפלישתים הם ששלטו על שבט יהודה. בתחילת המגילה מופיעה גיסתה של רות, עָרְפָּה. על פי המדרש היא הייתה גם אחותה (עיינו רות רבה (וילנא) פרשה ב סימן ט [ד]). חז"ל זיהו את ערפה עם הרָפָה (שמו"ב כ"א כג) היא הרָפָא (דבהי"א כ' ח), מי שילדה את הענקים, מבני פלשת, שהפילו את חתתם ושיעבדו את שבט יהודה. רק דוד - צאצאם של רות ובועז מבית לחם, יחד עם בני משפחתו, יכלו לענקים אלה, הרגו אותם, ואז דוד הקים את מדינת היהודים העצמאית הראשונה.
מה הם המאפיינים של מדינה יהודית אידאלית, על פי מגילת רות? המגילה מדגישה כמה נושאים:
א. מדינה יהודית מתקיימת ופועלת בארץ ישראל, מקום שבו המצוות התלויות בארץ, תופסות מקום מרכזי בחיים של הכלל והפרט.
ב. החסד הוא מרכיב יסודי של כל חברה יהודית. לכן, הגנה על החלש (רות ב' ח-ט), עזרה לחלש – מצוות לקט (שם ב' ב), קרוב גרים (שם ב' יא-יב), חסד של אמת (הקמת שם, שם ד' י) שזורים לאורך המגילה.
ג. סדרי משפט קבועים ובית הדין הדואג למשפט צדק לכולם (שם ד' א-יב) מאוד מודגשים במגילה.
לסיכום, בניה של רות, גומלת החסדים, התגברו על בניה של ערפה שהפנתה עורף לחמותה במצוקה והתחברה לכוח החזק באזור - הפלישתים.
הבה נתפלל כולנו, דווקא בימים אלה, ימי מתן תורה, שהקב"ה יזכה אותנו בהנהגה רבנית שתעסוק ותקדם תחומים חשובים אלה. שנזכה שגם ההנהגה המדינית תדרג משימות מסוג זה בראש סולם העדיפויות שלה. שנזכה שמדינתנו תתחזק ותתקדם, לא רק מבחינה טכנולוגית, אלא גם באהבת ישראל בלי חלוקה מגזרית, עם דאגה לחלשים וקידום המצטיינים, כדי שההנאה מכישרונותיהם תתחלק בין כל חלקי החברה. מדינת מופת שערכים אלה חקוקים על דגלה, תהיה גם אור לגויים.

על מדורות, ציונות לימוד תורה ושירות בצה"ל. חלק ב'
הרב יוסף כרמל | איר תשע"ח

"שאול באחת ועלתה לו"
הרב יוסף כרמל | אדר תשס"ז

לא תמיד היינו מאוחדים
ערב בחירות, חלק ג
הרב יוסף כרמל | אדר ב תשע"ט

על פיקוח נפש והצלת נפשות – מוות מוחי
הרב יוסף כרמל | תשע"א

הרב יוסף כרמל
ראש כולל "ארץ חמדה" לדיינות

בניסן נגאלו בניסן עתידין להגאל
ניסן תשע"ב

"וְעָשׂוּ לִי מִקְדָּשׁ וְשָׁכַנְתִּי בְּתוֹכָם"
אדר תשע"ב

הִנֵּה יָמִים בָּאִים נְאֻם יְקֹוָק ... וּנְטַעְתִּים עַל אַדְמָתָם...
אייר תשע"ג

וּשְׁתֵּי שָׁנִים מָלַךְ עַל יִשְׂרָאֵל
תשע"ג
המסר לחינוך הילדים שכולנו חייבים לקחת ממצוות "הקהל"
חכמת התורה ומדעים
חנוכה הכשרת כלי הזוגיות
מה עושים בערב פסח שחל בשבת?
איפה מדליקים נרות חנוכה בבניין?
הלכות קבלת שבת מוקדמת
סוכת עראי דיגיטלית
האם מותר לפנות למקובלים?
למה תוקעים בשופר בראש השנה?
ענייני כשרות המצויים
זמן הדלקת נרות חנוכה
ראיית אנשים ובריות משונות
הרב אליעזר מלמד | תשס"א
נוסח סדר טו בשבט
הרב נתנאל יוסיפון | ב בשבט תשס"ח
ראיית אנשים ובריות משונות
הרב אליעזר מלמד | תשס"א

לימוד תורה לנשים
הרב שמואל אליהו | שבט תשע"ב
שיטה בדוקה להברחת גויים רשעים!
הרב נתנאל יוסיפון | שבט תשפ"ג
