- שבת ומועדים
- עניני החג
מחשבות בעקבות שבועות
שבועות הלך ולא השאיר אחריו אפילו חול המועד קטנטן לרפואה. האם יש בכל זאת דרך לשמר את האור הגדול של חג מתן תורה להמשך החיים?
היום שאחרי
בדרך כלל כשמשתמשים בביטוי "אחרי החגים" מתכוונים לחגי תשרי או לפסח.
אך האמת היא שגם לשבועות יש "אחרי החגים" משלו, והירידה מפיסגת הר-סיני אל החיים ראויה לתשומת לב מיוחדת. כי במעבר הזה טמונה סכנה. בנאס"א יודעים לומר שהזמן הרגיש והקריטי ביותר עבור חללית הוא רגע החזרה לאטמוספירה. לא מעט אסונות התרחשו בדיוק בנקודה הזו.
ולהבדיל, בספרי המוסר הזהירו: "וַיְהִי אַךְ יָצֹא יָצָא יַעֲקֹב מֵאֵת פְּנֵי יִצְחָק אָבִיו וְעֵשָׂו אָחִיו בָּא" (בראשית כז,ל) – הרגע בו יעקב יוצא עם הברכה, הוא הרגע בו מופיע עשיו כדי לקחת את הברכה לעצמו, וההתנגשות ביניהם עלולה להיות קטלנית.
מה אתה לוקח איתך?
הראשון שהתייחס לאתגר הזה היה לא אחר מאשר אלוקים בכבודו ובעצמו, כשלאחר המעמד הגדול של מתן תורה הוא מעביר דרך משה מסר לעם: "לך אמור להם: שובו לכם לאהליכם" (דברים ה,כז), בקשה שנראית מיותרת לגמרי (בערך כמו מורָה שתבקש – "תלמידים יקרים, בסוף יום הלימודים אל תישארו עוד בבית הספר. חִזְרוּ בבקשה הביתה...").
אך אם ריבונו של עולם טורח לבקש זאת, כנראה שיש כאן משהו הרבה יותר עמוק: לא רק בקשה לחזור 'פיזית' אל האוהל, אלא בקשה לקחת איתם את האור הגדול של מתן תורה חזרה אל האוהל ואל החיים.
רות, סוף!
גם לחז"ל היה מה לומר בעניין, ובאופן מפתיע הם קבעו שנקרא בשבועות דווקא את מגילת רות. לכאורה, ביום בו אלוקים התגלה מעל פיסגת הר סיני לכל העם ונתן להם תורה, היה מתאים הרבה יותר לקרוא מגילה זוהרת ורומנטית כמו 'שיר השירים', למשל, ולא סיפור אפרורי על נערה מואביה שמלקטת שיבולים כדי להביא אוכל לחמותה הענייה ומנסה להתמודד עם בדידות ונידוי חברתי.
אך גם הפעם חכמינו קלעו בול. מה לעשות אבל החיים האמיתיים דומים הרבה יותר לרות מאשר לשיר השירים, ואחרי הקריאה בתורה על המעמד הנשגב של הר-סיני, חשוב מאוד שנמשיך אותו אל מגילת רות הצנועה והעדינה שמגלה איך אותה תורה יורדת אל העולם ומתגלה בחיים עצמם – בנאמנות, במסירות, בחסד, באיכפתיות. מי שייעצר במעמד הר-סיני ולא יגיע לרות, כנראה לא באמת קיבל את התורה...
'מסע' או 'משא'
טיפ נוסף להמשך קיבלנו מספירת העומר. פשוט מדהים איך אדם יכול לספור במשך שבעה שבועות מבלי לפספס אפילו יום, ולא להרגיש שיש משהו מוזר במילים שהוא אומר. ביום ה-20 לספירה, למשל, אומר אדם: "היום עשרים יום לעומר". כשחושבים על זה – נוסח הספירה היה אמור להיות שונה: "היום הוא היום העשרים לעומר". הניסוח הנוכחי אומר דבר מאוד מוזר – כאילו היום יש לא רק יום יחיד ספציפי (ה-20 במקרה שלנו), אלא הצטברות של עשרים ימים.
יש כאן מסר עצום לחיים: כל דבר בחיים שעברנו – מפגש עם אדם, ספר, אירוע או חג – אינו רק חוויה נקודתית חולפת אלא מטען שהולך ומצטבר. משהו שימשיך איתנו הלאה כי 'מסע' החיים הוא בעצם 'משא' החיים. נכון שלא תמיד אנו מרגישים זאת, אך חז"ל מלמדים אותנו שהשפעות רוחניות אינן מתפוגגות אלא מותירות את חותמן, וככל שנהיה מודעים לכך ונכוון את הכלים שלנו לקלוט ולהפנים אותן, נצא מכל מפגש שכזה עשירים יותר וגדולים יותר.
לעשות כלים
רוצים בכל זאת משהו מעשי יותר? בואו תשמעו מה יש לאברהם אבינו ללמד אותנו. האיש המופלא שעמד בניסיון הגדול מכולם שמע פתאום את קול ה' שעצר אותו "אַל תִּשְׁלַח יָדְךָ אֶל הַנַּעַר" (כב, יב). התגובה שלו מעניינת מאוד: "וַיִּשָּׂא אַבְרָהָם אֶת עֵינָיו" - מסתכל ימינה ושמאלה כאילו הוא מחפש משהו...
הרב קוק מסביר שאחרי האור הגדול של העקידה אברהם חיפש 'כלי' כלשהו ליצוק לתוכו את האור הגדול, ולתעל אליו את האנרגיה הרוחנית האדירה שמילאה אותו. כך גם אנחנו צריכים לחפש 'כלים' להמשיך לתוכם את האור הגדול שקיבלנו בשבועות – קבלה טובה, לימוד חדש, משהו מעשי, אפילו קטן, שיעזור לנו לשמר ולממש את האוצרות הגדולים שזכינו להם בחג מתן תורה.
בדרך כלל כשמשתמשים בביטוי "אחרי החגים" מתכוונים לחגי תשרי או לפסח.
אך האמת היא שגם לשבועות יש "אחרי החגים" משלו, והירידה מפיסגת הר-סיני אל החיים ראויה לתשומת לב מיוחדת. כי במעבר הזה טמונה סכנה. בנאס"א יודעים לומר שהזמן הרגיש והקריטי ביותר עבור חללית הוא רגע החזרה לאטמוספירה. לא מעט אסונות התרחשו בדיוק בנקודה הזו.
ולהבדיל, בספרי המוסר הזהירו: "וַיְהִי אַךְ יָצֹא יָצָא יַעֲקֹב מֵאֵת פְּנֵי יִצְחָק אָבִיו וְעֵשָׂו אָחִיו בָּא" (בראשית כז,ל) – הרגע בו יעקב יוצא עם הברכה, הוא הרגע בו מופיע עשיו כדי לקחת את הברכה לעצמו, וההתנגשות ביניהם עלולה להיות קטלנית.
מה אתה לוקח איתך?
הראשון שהתייחס לאתגר הזה היה לא אחר מאשר אלוקים בכבודו ובעצמו, כשלאחר המעמד הגדול של מתן תורה הוא מעביר דרך משה מסר לעם: "לך אמור להם: שובו לכם לאהליכם" (דברים ה,כז), בקשה שנראית מיותרת לגמרי (בערך כמו מורָה שתבקש – "תלמידים יקרים, בסוף יום הלימודים אל תישארו עוד בבית הספר. חִזְרוּ בבקשה הביתה...").
אך אם ריבונו של עולם טורח לבקש זאת, כנראה שיש כאן משהו הרבה יותר עמוק: לא רק בקשה לחזור 'פיזית' אל האוהל, אלא בקשה לקחת איתם את האור הגדול של מתן תורה חזרה אל האוהל ואל החיים.
רות, סוף!
גם לחז"ל היה מה לומר בעניין, ובאופן מפתיע הם קבעו שנקרא בשבועות דווקא את מגילת רות. לכאורה, ביום בו אלוקים התגלה מעל פיסגת הר סיני לכל העם ונתן להם תורה, היה מתאים הרבה יותר לקרוא מגילה זוהרת ורומנטית כמו 'שיר השירים', למשל, ולא סיפור אפרורי על נערה מואביה שמלקטת שיבולים כדי להביא אוכל לחמותה הענייה ומנסה להתמודד עם בדידות ונידוי חברתי.
אך גם הפעם חכמינו קלעו בול. מה לעשות אבל החיים האמיתיים דומים הרבה יותר לרות מאשר לשיר השירים, ואחרי הקריאה בתורה על המעמד הנשגב של הר-סיני, חשוב מאוד שנמשיך אותו אל מגילת רות הצנועה והעדינה שמגלה איך אותה תורה יורדת אל העולם ומתגלה בחיים עצמם – בנאמנות, במסירות, בחסד, באיכפתיות. מי שייעצר במעמד הר-סיני ולא יגיע לרות, כנראה לא באמת קיבל את התורה...
'מסע' או 'משא'
טיפ נוסף להמשך קיבלנו מספירת העומר. פשוט מדהים איך אדם יכול לספור במשך שבעה שבועות מבלי לפספס אפילו יום, ולא להרגיש שיש משהו מוזר במילים שהוא אומר. ביום ה-20 לספירה, למשל, אומר אדם: "היום עשרים יום לעומר". כשחושבים על זה – נוסח הספירה היה אמור להיות שונה: "היום הוא היום העשרים לעומר". הניסוח הנוכחי אומר דבר מאוד מוזר – כאילו היום יש לא רק יום יחיד ספציפי (ה-20 במקרה שלנו), אלא הצטברות של עשרים ימים.
יש כאן מסר עצום לחיים: כל דבר בחיים שעברנו – מפגש עם אדם, ספר, אירוע או חג – אינו רק חוויה נקודתית חולפת אלא מטען שהולך ומצטבר. משהו שימשיך איתנו הלאה כי 'מסע' החיים הוא בעצם 'משא' החיים. נכון שלא תמיד אנו מרגישים זאת, אך חז"ל מלמדים אותנו שהשפעות רוחניות אינן מתפוגגות אלא מותירות את חותמן, וככל שנהיה מודעים לכך ונכוון את הכלים שלנו לקלוט ולהפנים אותן, נצא מכל מפגש שכזה עשירים יותר וגדולים יותר.
לעשות כלים
רוצים בכל זאת משהו מעשי יותר? בואו תשמעו מה יש לאברהם אבינו ללמד אותנו. האיש המופלא שעמד בניסיון הגדול מכולם שמע פתאום את קול ה' שעצר אותו "אַל תִּשְׁלַח יָדְךָ אֶל הַנַּעַר" (כב, יב). התגובה שלו מעניינת מאוד: "וַיִּשָּׂא אַבְרָהָם אֶת עֵינָיו" - מסתכל ימינה ושמאלה כאילו הוא מחפש משהו...
הרב קוק מסביר שאחרי האור הגדול של העקידה אברהם חיפש 'כלי' כלשהו ליצוק לתוכו את האור הגדול, ולתעל אליו את האנרגיה הרוחנית האדירה שמילאה אותו. כך גם אנחנו צריכים לחפש 'כלים' להמשיך לתוכם את האור הגדול שקיבלנו בשבועות – קבלה טובה, לימוד חדש, משהו מעשי, אפילו קטן, שיעזור לנו לשמר ולממש את האוצרות הגדולים שזכינו להם בחג מתן תורה.

מאכלי חלב בחג השבועות
הראשל"צ הרב יצחק יוסף | סיוון תשפ

החטא ותיקונו
הרה"ג אברהם יצחק הלוי כלאב | שבועות תשס"ג

אוהבים זה לזה - שבועות עם השפת אמת
מתוך העלון קרוב אליך גליון מס 75
הרב אהרון הראל | סיון התשע"ה
נָגִיל וְנָשִֹישֹ בְּזֹאת הַתּוֹרָה - רִנָּה של תורה
תיקון ליל שבועות וקישוטי הכלה - שיחה לחג השבועות
הרב דוד דודקביץ' | סיון תשע"ט

הרב יוני לביא
מנהל חינוכי במוקד "חברים מקשיבים", מראשי ארגון קהלים ומרבני מרכז ברקאי.

שני חיילים, חמש שנים, מצא את ההבדלים
סיון תשע"ד

שלא נצטרך להתחרט
טבת תשע"ה

שאלת השואה
ניסן תשע"ט
איך נהפוך את ליל הסדר לחוויה משפחתית וחינוכית מעצימה?
יום שכולו תורה - רעננה, ניסן תשע"ג
ו' ניסן תשע"ג
שבועות מעין עולם הבא!
היסוד הגדול שנלמד מרבי שמעון בר יוחאי
מה המשמעות הנחת תפילין?
למה ללמוד גמרא?
מה הם קטניות ומי הם אוכלי קטניות?
יום כיפור - איך נדע מי פטור מהצום?
הלכות תשעה באב שחל במוצאי שבת
ארבע כוסות ושלוש מצות
המהפך בחייו של התנא רבי שמעון בר יוחאי
מה זה אומר בחזקת בשרי?
שבירת 7 המיתוסים של ליל הסדר
חובת האב ללמד את בנו תורה ומקצוע
פרק כה
הרב יהודה זולדן | אדר ב תשע"ט
