- הלכה מחשבה ומוסר
- פרקי המונחים א-מט
שיעור 34 – ח"א, פרק לב
"דְּבַשׁ מָצָאתָ - אֱכֹל דַּיֶּךָּ, פֶּן תִּשְׂבָּעֶנּוּ וַהֲקֵאתוֹ"
הרמב"ם ביאר ש"אכילת הדבש" שעליה דיבר שלמה בפסוק זה היא השגת עומק סודות החכמה שהם השגת הדבר השלם והמענג ביותר ולפיכך נמשלו ב"אכילת דבש". בהמשך לזה התרכז הרמב"ם במסר המשל איך שניסיון השגת מה שאינו ביכולת השכל האנושי הינו גורם לשיבוש השכל כולו ומביא לקלקול כל דרכו של האדם, וזוהי ה"הקאה" המתארת את הקלקול, הכולל אף את האכילות הקודמות, שבא בעקבות האכילה מעבר לגבול. בהקשר זה ביאר הרמב"ם אמירות שונות של חכמינו על הזהירות מהעיסוק בנסתרות הנפלאות מהאדם, וביאר את ההבדל בין ר"ע לבין "אחר" שנכנסו לפרדס – זה "הציץ" ו"קיצץ בנטיעות" לעומת זה ש"נכנס בשלום ויצא בשלום".
שרת המדיה מוקדש על ידי משפחת גרין לעילוי נשמת יקיריהם
פרקי המונחים א-מט (42)
הרב בן ציון אוריאל
23 - הרמב"ם מלמד על גבולותיו של השכל האנושי
24 - "דְּבַשׁ מָצָאתָ - אֱכֹל דַּיֶּךָּ, פֶּן תִּשְׂבָּעֶנּוּ וַהֲקֵאתוֹ"
25 - ההכרח להסתיר את הסוד ממי שאינו ראוי לו
טען עוד
רוח החיים והרוח השבה אל ה' אשר נתנה
שיעור 44 - ח"א, פרק מ, המונח רוח
הרב בן ציון אוריאל | ט טבת התש"פ
"וְאָהַבְתָּ... בְּכָל לְבָבְךָ וּבְכָל נַפְשְׁךָ וּבְכָל מְאֹדֶךָ"
שיעור 42 - ח"א, פרק לט, המונח לב
הרב בן ציון אוריאל | ה טבת התש"פ
"וּתְמֻנַת ה' יַבִּיט"
שיעור 15 – ח"א, פרקים ג-ד
הרב בן ציון אוריאל | כ"ב מרחשון התש"פ
במה דומה האדם לאלוקיו?
שיעור 12 – ח"א, השלמת פרק א ותחילת פרק ב, 1-3
הרב בן ציון אוריאל | י"ט מרחשון התש"פ
הרב בן ציון אוריאל
אברך בישיבת בית אל
במהות הנפש וכוחותיה
חבורה בכוזרי מאמר חמישי (11) המשך סעיף יב (א)
ב' טבת התשע"ה
דברי הזמר, המשלים וההבלים שלימד שלמה המלך ברוח הקודש
פתיחת הרמב"ן לדרשתו לקהלת, שיעור שני.
ט"ו תמוז התשע"ט
על מציאות הנפשות
חבורה בכוזרי מאמר חמישי (10) סעיפים יא - תחילת יב
כ"ה כסלו התשע"ה
תכלית האדם בתורה ובהלכה
שיעור מס' 39
אלול תשע"ה
תכלת, שושנה, ופרץ שמחה, איך הכל קשור?
תחילת החורבן: ביטול קרבן התמיד
מהות ספר ויקרא ופרשת זכור
איך מגדירים כללי מלחמה?
התשובות לשאלות הגדולות שבחיים
השלמת התמונה
מה הם קטניות ומי הם אוכלי קטניות?
למה אנחנו ממש דומים לשמן?
מה המשמעות הנחת תפילין?
איך מכניסים את ה' אל תוך הלב?
איך אפשר להשתמש באותו מיקרוגל לחלבי ובשרי?