- משנה וגמרא
- עיון והעמקה במסכת קידושין
בין תורה שבכתב לשבע"פ - צליל למקור בעיון ובהקשבה
לא פעם אנו קוראים את דברי חז"ל הנלמדים מהתורה ועומדים נבוכים. כיצד למדו זאת? והרי לא כתוב כך בתורה, זה לא הפשט! בסדרה זו נעמוד על סוד הגדול וההתרחשות הגדולה בין תורה שבכתב לתורה שבע"פ דרך עיון והקשבה בכתב ובמדרש.
שרת המדיה מוקדש על ידי משפחת גרין לעילוי נשמת יקיריהם
מצוות הבן על האב - בין הבבלי לירושלמי והמכילתא
משנה קידושין פרק א' משנה ז
הניסוח בירושלמי:
כל מצות האב על הבן אנשים חייבין ונשים פטורות
וכל מצות הבן על האב אחד אנשים ואחד נשים חייבין
ניסוח הבבלי:

כל מצות הבן על האב - אנשים חייבין, ונשים פטורות,
וכל מצות האב על הבן - אחד אנשים ואחד נשים חייבין.
גמרא
בירושלמי: מצוות שהאב חייב לעשות לבנו למוהלו לפדותו ללמדו תורה וללמדו אומנות ולהשיאו אשה. ר' עקיבה אומר אף ללמדו לשוט על פני המים (במכילתא יח, ו נוסף כאן: "רבי אומר אף ישוב מדינה").
בבבלי: מאי כל מצות הבן על האב? אילימא כל מצות דמיחייב ברא למיעבד לאבא, נשים פטורות? והתניא: איש - אין לי אלא איש, אשה מנין? כשהוא אומר: איש אמו ואביו תיראו - הרי כאן שנים! אמר רב יהודה, הכי קאמר: כל מצות הבן המוטלות על האב לעשות לבנו - אנשים חייבין, ונשים פטורות.
תנינא להא דתנו רבנן : האב חייב בבנו למולו, ולפדותו, וללמדו תורה, ולהשיאו אשה, וללמדו אומנות; וי"א : אף להשיטו במים; רבי יהודה אומר: כל שאינו מלמד את בנו אומנות - מלמדו ליסטות. ליסטות ס"ד? אלא, כאילו מלמדו ליסטות.
שאלות - עיון והקשבה:
• קרא את המשנה בניסוח הירושלמי. מהי הכוונה במילים "כל מצוות האב על הבן", ומהי הכוונה במילים "כל מצוות הבן על האב"?
• קרא את סוגיית הבבלי. אילו היית נתבע לנסח את חובות ההורים כלפי ילדיהם, באיזה מבין שני הניסוחים המוצעים במשנה היית בוחר?
• בעקבות פרשנות רבי יהודה - חשוב מהו טיב שיוכו של האב אל מצוות מילה ומהו טיב שיוכו של הבן למצווה זו? מהי התובנה הערכית / חינוכית המשוקעת בניסוח "מצוות הבן על האב"?
• נסה לזהות מהי התפישה החינוכית בירושלמי, ומהי תפישת העולם החינוכית המשתקפת מן הבבלי?
• האם "מצוות הבן" כפי שהן רשומות בברייתא הן דווקאיות - אלו ואין בלתן, או שמקופל בהן עיקרון, וממילא תחולתן היא רחבה יותר?
• שים לב לסדר בו מסודרות המצוות שעושה האב לבנו, ולהבדל בין הברייתא המובאת בבבלי המקדימה את "להשיאו אשה" לפני "ללמדו אומנות" לבין הירושלמי בו הסדר הפוך. איזה מקור מובן לך יותר? האם קיים לדעתך קשר בין ההבדל בניסוח של חובות ההורים כלפי ילדיהם (מצוות האב או מצוות הבן), לבין סדר המצוות?
• מה משוקע בדחייה של הגמרא את ההתייחסות אל האב שלא לימד את בנו אמנות כאל מי שלמדו לסטות? מהו ההקשר בסוגיית הבבלי לדחייה זו?
לימוד פורה
שמעון.
משנה קידושין פרק א' משנה ז
הניסוח בירושלמי:
כל מצות האב על הבן אנשים חייבין ונשים פטורות
וכל מצות הבן על האב אחד אנשים ואחד נשים חייבין
ניסוח הבבלי:
עיון והעמקה במסכת קידושין (17)
הרב שמעון קליין
2 - מצוות האב או מצוות הבן?
3 - בין תורה שבכתב לשבע"פ - צליל למקור בעיון ובהקשבה
4 - התהליך הרוחני לאורך מצוות הבן על האב
טען עוד
וכל מצות האב על הבן - אחד אנשים ואחד נשים חייבין.
גמרא
בירושלמי: מצוות שהאב חייב לעשות לבנו למוהלו לפדותו ללמדו תורה וללמדו אומנות ולהשיאו אשה. ר' עקיבה אומר אף ללמדו לשוט על פני המים (במכילתא יח, ו נוסף כאן: "רבי אומר אף ישוב מדינה").
בבבלי: מאי כל מצות הבן על האב? אילימא כל מצות דמיחייב ברא למיעבד לאבא, נשים פטורות? והתניא: איש - אין לי אלא איש, אשה מנין? כשהוא אומר: איש אמו ואביו תיראו - הרי כאן שנים! אמר רב יהודה, הכי קאמר: כל מצות הבן המוטלות על האב לעשות לבנו - אנשים חייבין, ונשים פטורות.
תנינא להא דתנו רבנן : האב חייב בבנו למולו, ולפדותו, וללמדו תורה, ולהשיאו אשה, וללמדו אומנות; וי"א : אף להשיטו במים; רבי יהודה אומר: כל שאינו מלמד את בנו אומנות - מלמדו ליסטות. ליסטות ס"ד? אלא, כאילו מלמדו ליסטות.
שאלות - עיון והקשבה:
• קרא את המשנה בניסוח הירושלמי. מהי הכוונה במילים "כל מצוות האב על הבן", ומהי הכוונה במילים "כל מצוות הבן על האב"?
• קרא את סוגיית הבבלי. אילו היית נתבע לנסח את חובות ההורים כלפי ילדיהם, באיזה מבין שני הניסוחים המוצעים במשנה היית בוחר?
• בעקבות פרשנות רבי יהודה - חשוב מהו טיב שיוכו של האב אל מצוות מילה ומהו טיב שיוכו של הבן למצווה זו? מהי התובנה הערכית / חינוכית המשוקעת בניסוח "מצוות הבן על האב"?
• נסה לזהות מהי התפישה החינוכית בירושלמי, ומהי תפישת העולם החינוכית המשתקפת מן הבבלי?
• האם "מצוות הבן" כפי שהן רשומות בברייתא הן דווקאיות - אלו ואין בלתן, או שמקופל בהן עיקרון, וממילא תחולתן היא רחבה יותר?
• שים לב לסדר בו מסודרות המצוות שעושה האב לבנו, ולהבדל בין הברייתא המובאת בבבלי המקדימה את "להשיאו אשה" לפני "ללמדו אומנות" לבין הירושלמי בו הסדר הפוך. איזה מקור מובן לך יותר? האם קיים לדעתך קשר בין ההבדל בניסוח של חובות ההורים כלפי ילדיהם (מצוות האב או מצוות הבן), לבין סדר המצוות?
• מה משוקע בדחייה של הגמרא את ההתייחסות אל האב שלא לימד את בנו אמנות כאל מי שלמדו לסטות? מהו ההקשר בסוגיית הבבלי לדחייה זו?
לימוד פורה
שמעון.
מה הקשר בין החוזק יד לפדיון בכורות?
הרב שמעון קליין | ט"ו טבת תשפ"א
פתיחה והקדמה לתוכנית השנתית
הרב שמעון קליין | ו' אלול תש""פ
פדיון בכורות - מה עניינו?
הרב שמעון קליין | ח' טבת תשפ"א
חיוב האב למול את בנו
קידושין
הרב שמעון קליין | ט' חשוון תשפ"א
הרב שמעון קליין
מלמד בישיבת בית אל ובמכללת הרצוג.
דף פתיחה לתכנית
אלול תשע"ח
המפגש בין שאול לשמואל
שמואל א, ח, יח-כא
י"ח סיון תשפ"ג
נס פך השמן - האמנם נס גדול?!
כסלו תש"ס
אחת היא יונתי תמתי
פרק ו', א - ט
כ"ב שבט התשע"ה
האם מותר לפנות למקובלים?
יום כיפור - איך נדע מי פטור מהצום?
חכמת התורה וחכמות החול
איך ללמוד גמרא?
איך מתגברים על מידות רעות?
סינון פסולת בשבת
הלכות שטיפת כלים בשבת
כיצד הצפירה מובילה לאחדות בעם?
הלכות קבלת שבת מוקדמת
תחילת החורבן: ביטול קרבן התמיד
'לדוד ה' אורי וישעי' מה הקשר לאלול?

כיצד פועלת דופן עקומה בסוכה
הרב בניה קניאל | אדר א תשע"ד

שבת וחג בסוכה
הגאון הרב מרדכי אליהו זצ"ל | התשס"ב
נטילת לולב
הרב אליעזר מלמד | תשרי תשע"ח

הלכות סוכה
הגאון הרב מרדכי אליהו זצ"ל | התשס"ב
מן השופר בהר סיני ועד שופרו של משיח
סוף מאמר "והרעתם - ונושעתם"
הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א | ז' תשרי תשפ"ד
