בית המדרש

  • מדורים
  • קול צופיך - הרב שמואל אליהו
לחץ להקדשת שיעור זה
בְּרֵאשִׁית בָּרָא עוֹלָם מֻפְלָא

הכרת הבורא

*יָצַרְתָּ אֶת הָאָדָם בְּחָכְמָה, וְאַתָּה הַמַּפְלִיא לַעֲשֹוֹת בְּטֶבַע הָאָדָם בְּהִתְפַּשְּׁטוּת הַדָּם בְּתוֹךְ הָעוֹרְקִים וְהָאֵבָרִים כְּפִי הַחֲלָקִים וְהַסְּדָרִים אֲשֶׁר יֵאוֹתוּ לוֹ לִבְרִיאוּתוֹ. וְלִמְזוֹנוֹ וְחִיּוּתוֹ. *בָּרָאתָ בְּרִיּוֹת קְטַנּוֹת אֲשֶׁר אֵין לָהֶם מִסְפָּרִים וּמִנְיָנִים. גַּם הֵם נֶעְלָמִים מֵעֵינֵינוּ וְלֹא נוּכַל לִרְאוֹתָם בְּחוּשֵׁנוּ. כִּי לְרֹב דַּקּוּתָם לֹא תוּכַל הָעַיִן לִרְאוֹתָם. אֲשֶׁר כָּל אֶחָד מֵהֶם לֹא יַגִּיעַ לְחֵלֶק אֶחָד מֵעֲשָֹרָה רִבֵּי רְבָבוֹת שֶׁל גַּרְעִין חוֹל דַּק אֶחָד.

undefined

הרב שמואל אליהו

כ"ה תשרי תשפ"א
13 דק' קריאה 58 דק' צפיה
וְיִתְּנוּ לְךָ כֶּתֶר מְלוּכָה
אוֹדֶה ה' בְּכָל לִבִּי אֲסַפְּרָה כָּל נִפְלְאוֹתֶיךָ
רבי שלמה אבן גבירול כתב תפילה בשם "כתר מלכות" שהקורא אותה יכיר ויודה לה' על מעשיו הנגלים לנו. כמה מאות שנים אחר כך כתב הרב בעל הבן איש חי תפילה חדשה בשם "כתר מלכות", כיוון שהרבה דברים חדשים נגלו לנו בעולם מאז ימיו של רבי שלמה אבן גבירול ועד הבן איש חי.
אנחנו בדור שנאמר עליו כי נפתחו בו שערי חכמה. מאז שכתב בעל הבן איש חי את התפילה "כתר מלכות" נתווספו דברים רבים שנודעו לנו על גדלות ה' שאין לה חקר מרוב גדלותה. "גָּדוֹל ה' וּמְהֻלָּל מְאֹד וְלִגְדֻלָּתוֹ אֵין חֵקֶר". ואע"פ שאיננו יכולים לספר את כולם, מצווה לספר לדורות הבאים מה שאנחנו יודעים: "דּוֹר לְדוֹר יְשַׁבַּח מַעֲשֶׂיךָ וּגְבוּרֹתֶיךָ יַגִּידוּ". להלן ננסה לספר על גדלות ה' בלשונו של הבן איש חי (ונשמח אם תשלחו לנו קטעים נוספים באותו סגנון על דברים שלא כתבנו, והם רבים).
שְׂאוּ מָרוֹם עֵינֵיכֶ֤ם וּרְאוּ מִי בָרָא אֵלֶּה
ריבונו של עולם, ציוות אותנו "שְׂאוּ־מָר֨וֹם עֵינֵיכֶ֤ם וּרְאוּ֙ מִי־בָרָ֣א אֵ֔לֶּה הַמּוֹצִ֥יא בְמִסְפָּ֖ר צְבָאָ֑ם לְכֻלָּם֙ בְּשֵׁ֣ם יִקְרָ֔א מֵרֹ֤ב אוֹנִים֙ וְאַמִּ֣יץ כֹּ֔חַ אִ֖ישׁ לֹ֥א נֶעְדָּֽר" (ישעיהו מ כו). וכשאנו נושאים עינינו למרום אנו רואים כוכבים קטנים וגדולים. גלקסיות ושמשות זורחות. כולם נעים בתוך מערכות סובבות כמו מערכת השמש שבכוח המשיכה העצום שלה הוא מחזקת את כל כוכבי הלכת שלא יתרחקו ממנה.
גָּדוֹל אֲדוֹנֵינוּ וְרַב כֹּחַ לִתְבוּנָתוֹ אֵין מִסְפָּר
הכוכבים הללו מסתובבים במהירות אדירה סביב השמש כדי שהתנועה המהירה תמשוך אותם החוצה, שלא יישאב אחד מהם אל תוך השמש ויישרף ויאבד. על כן חייבת המהירות של הכוכבים להיות מדויקת להפליא, שאם יגבירו את מהירותם, ייפלטו ממערכת השמש וכל המרקם יתבטל, ואם יאטו את מהירותם יימשכו אל השמש ויישרפו.
ואתה בראת בהם חכמה נפלאה עד מאוד, שכאשר הם מתקרבים לשמש במסלול האליפטי שלהם הם מאיצים את מהירותם כדי שכוח המשיכה המתחזק של השמש לא ימשכם אליו ויאבדו. וכשהם מתרחקים מהשמש הם מאיטים את מהירותם כדי שלא יתרחקו מרוב מהירות ויתרחקו מהשמש. וזה פלא פלאים, כיוון שכפי הנראה אין להם חכמה משלהם להבין מתי הם צריכים להאט את מהירותם ומתי להגביר, ואעפ"כ זה קורה בכל הכוכבים שמאיצים או מאטים את מהירותם בכל רגע ורגע לפי מידת התקרבותם והתרחקותם מהשמש.
עֹשֶׂה גְ֭דֹלוֹת עַד אֵין חֵ֑קֶר וְנִפְלָאוֹת עַד אֵין מִסְפָּר
"מָה רַבּוּ מַעֲשֶֹיךָ ה' כֻּלָּם בְּחָכְמָה עָשִֹיתָ. מָלְאָה הָאָרֶץ קִנְיָנֶךָ" (תהילים קד, כד). שבראת מיליארדי גלקסיות גדולות שבכל אחת ואחת מהן עשרות או מאות מיליארדים של כוכבים ושמשות זוהרות. וכולם נעים סביב כוחות משיכה רבי עוצמה הנקראים בלשוננו "חורים שחורים" כיוון שאי אפשר להסתכל בהם שהם שואבים את כל האור אליהם. עליהם אנו מודים לך בתפילה ואומרים "מְאוֹרוֹת נָתַן סְבִיבוֹת עֻזּוֹ". שהעוז החזק הזה כולו מוסתר ונראה כאילו הוא שחור ורק סביבו יש כוכבים מאירים.
כִּי אֶרְאֶה שָׁמֶיךָ מַעֲשֵׂי אֶצְבְּעֹתֶ֑יךָ יָרֵחַ וְכוֹכָבִים אֲשֶׁר כּוֹנָֽנְתָּה
ופתחת לנו שערי חכמה בשנת שש מאות לאלף השישי (שנת ת"ר. 1840 למניינם) וגילו את הכרחיות כוח המשיכה הזה במרכזי הגלקסיות. והבינו שהוא שחור בגלל שהוא אמור לשאוב גם את אור הכוכבים שנמצאים לידו. וגודלו של החור השחור שבמרכז גלקסיית שביל החלב שאנו חלק ממנה, הוא פי 4 מיליון ממשקל השמש, מַה גָּדְלוּ מַעֲשֶׂיךָ ה' מְאֹד עָמְקוּ מַחְשְׁבֹתֶיךָ.
בּוֹרֵא קְצוֹת הָאָרֶץ לֹא יִיעַף וְלֹא יִיגָע אֵין חֵקֶר לִתְבוּנָתוֹ
וכמה גדול עוזו של ה' שמתגלה דרכם, שהם מחזיקים בכוח משיכתם העז והגדול מאות מיליארדים של כוכבים, שכל אחד מהם שוקל משקל רב ועצום ונע במהירות כפולה ומשולשת ממהירות הקול. והכוכבים הללו רחוקים ממרכז הגלקסיה מרחק עצום של אלפי שנות אור או עשרות אלפי שנות אור (האור נע במהירות אדירה של 300,000 קילומטרים בשנייה אחת). ולמרות המרחק הגדול מצליח מרכז הגלקסיה לשמור את כל מיליארדי הכוכבים הענקים הללו בכוח משיכתו שלא יסטו ממסלולם, וינועו בסדר מסודר של ספירלה או כל מבנה אחר שבנוי על פי אותה גלקסיה.
כֹּל הַנְּשָׁמָה תְּהַלֵּל יָהּ הַלְלוּיָהּ
כִּי הִנֵּה יוֹצֵר הָרִים וּבֹרֵא רוּחַ
מָה רַבּוּ חֲסָדֶיךָ ה'. בְּתוֹעֶלֶת הָאֲוִיר אֲשֶׁר עָשִֹיתָ. לְהַחֲיוֹת בּוֹ אֶת הַחַיִּים אֲשֶׁר יָצַרְתָּ. ויצרת אותו באופן שתמיד יש באוויר העולם 78% חנקן, 21% חמצן ו-0.03% פחמן דו חמצני. ואף על פי שכל בעלי החיים פולטים פחמן דו חמצני, והצמחים לפעמים פולטים ולפעמים בולעים פחמן דו חמצני, ושטח פני הים יכול לשנות את כמות החמצן בעולם – קבעת בהשגחתך הנסתרת כי הרכב האוויר המדויק הזה לא ישתנה לעולם.
שהרי אם חס ושלום ישתנה הרכב האוויר ויהיה בו קצת יותר חנקן או קצת פחמן דו חמצני, כל החי אשר על פני האדמה יגווע בחנק. ואם תתרבה כמות החמצן באוויר - כל העולם יעלה בלהבות ברגע אחד. ובלי ההרכב המדויק של האוויר שבראת לא יהיה קיום לשום חי או צומח או אדם מדבר עלי אדמות. עַל כֵּן נוֹדֶה לְךָ ה' אֱלֹהֵינוּ עַל האוויר שמקיף אותנו ומודים לך על כָּל נְשִׁימָה וּנְשִׁימָה שנתת לנו. וְכַכָּתוּב (תהלים קנ, ו): "כֹּל הַנְּשָׁמָה תְּהַלֵּל יָהּ הַלְלוּיָהּ".
פלאי האטומים
האוויר הזה מורכב מאטומים של חמצן וחנקן ופחמן, וכשאנו מתבוננים אנו רואים כמה פלא יש בכל אטום. שבכל אטום ואטום יש גרעין זעיר שקטן פי מאה אלף מהאלקטרונים הסובבים אותו, והוא השוקל כנגד כולם. בזכות המשקל הסגולי יש לו כוח משיכה עצום שבזכותו לא עפים כל החלקיקים והתת חלקיקים למרחב, אע"פ שחלקם נעים במהירות הקרובה למהירות האור.
ובראת בעולמך אין-ספור אטומים, שאי אפשר לסופרם כלל וכלל מחמת ריבויים העצום, וכל היקום מורכב מהם. ובסך הכול יש בהם כמאה יסודות שסידרום חכמים בטבלה מחזורית בסדר מופתי במספר עולה. ויש אטומים שיש בגרעין שלהם פרוטון אחד כמו מימן ויש כאלה שיש להם 6 פרוטונים וניטרונים בגרעין כפחמן, 7 בחנקן 8 בגרעין של אטום חמצן. ויש כאלה שיש בהם אטומים כאורניום שמכילים 92 פרוטונים וניטרונים.
אתה חונן לאדם דעת ומלמד לאנוש בינה, ובזכותה אנו יודעים להשתמש בכוח העצום והמדויק של האלקטרונים והאטומים האלה, והם מקלים מאוד את צורת חיינו ובזכותם מרפאים חולים ומכינים מזון ותרופות לכל חי.
עוד למדנו להכיר את הפלא הגדול והמדהים שאם ישתנה אטום אחד, או תשתנה החוקיות של חלקיק אחד, עלול העולם להיחרב ברגע. ואתה בטובך הגדול שומר על חוקי הבריאה ועל חיינו וחיי כל חי. ועל כך אנו מודים לך ומשבחים אותך ומהללים את שמך בכל רגע ורגע.
פלאי מולקולות המים
"מָה רַבּוּ מַעֲשֶֹיךָ ה'". אֲשֶׁר בָּרָאתָ בְּרִיּוֹת קְטַנּוֹת אֲשֶׁר אֵין לָהֶם מִסְפָּרִים וּמִנְיָנִים. גַּם הֵם נֶעְלָמִים מֵעֵינֵינוּ וְלֹא נוּכַל לִרְאוֹתָם בְּחוּשֵׁנוּ. כִּי לְרֹב דַּקּוּתָם לֹא תוּכַל הָעַיִן לִרְאוֹתָם. אֲשֶׁר כָּל אֶחָד מֵהֶם לֹא יַגִּיעַ לְחֵלֶק אֶחָד מֵעֲשָֹרָה רִבֵּי רְבָבוֹת שֶׁל גַּרְעִין חוֹל דַּק אֶחָד. וְעַל כָּל בְּרִיּוֹת הַגְּדוֹלִים וְהַקְּטַנִּים. אַתָּה בְּרַחֲמֶיךָ מַשְׁגִּיחַ עֲלֵיהֶם. וְכֻלָּם חַיִּים וְקַיָּמִים.
ועד כמה קטנים ומלאי חכמה כל היצירות הקטנות שבראת, עד שספרו חכמי המדע ומצאו כי בכל מיליליטר מים (סנטימטר מעוקב) יש כ-33 אלף כפול מיליארד כפול מיליארד מולקולות. וכל אחת מהמולקולות מורכבת משני אטומים של מימן ואחד של חמצן. ואטומי המימן מתחברים לחמצן בזווית קבועה, וביחד הם מרכיבים את המים שאנחנו שותים ומחיים אותנו ואת העולם כולו.
ואם במילימטר אחד של מים יש כל כך הרבה חכמה ובינה ודעת. כמה חכמה יש בכוס מים. כמה יש בבקבוק, כמה יש באמבטיה מלאה מים. בכנרת, בים המלח. בים התיכון או באוקיאנוסים הגדולים. מה רבו מעשיך ה' כולם בחכמה עשית.
ובראת בעולמך מספר עצום של מולקולות שמקיימות את הדומם ואת הצומח, את החי ואת המדבר. כולן מתנהלות על פי חוקיות קבועה, ויש מהן שמכילות עשרות אטומים כמו מולקולת הסוכר, ויש מהן שמכילות מאות או אלפים או אפילו מיליוני אטומים כמו מולקולת הדנ"א שהיא יסוד חיי כל חי.
תאים חיים
מה רבו מעשיך ה'. שבראת בכל חי מיליארדים של תאים שונים, אינו דומה תא של צמח לתא של בעל חי. ואינו דומה תא של שורש לתא של גזע העץ, של עלה או של פרח. וגם בגזע עצמו יש תאים ששומרים על העץ מבחוץ ויש תאים שמעלים את המים מהשורשים לעלים ולפרחים ולפירות. יש תאים של עלים שמכפילים את עצמם כל הזמן ויש תאים שמכפילים את עצמם רק לעיתים רחוקות.
וכל תא הוא מלאכת מחשבת פלאית שאין לה חקר. ובכל תא יש רצף של דנ"א שמכיל את כל המידע על תכונות החי הצומח או האדם, אם גבוה ואם נמוך, אם חכם ואם יותר חכם, אם שיערו שחור או בהיר. ובכל תא יש רצף של שלושה מיליארד נתונים שכתובים בדנ"א, וכל מקטע מהם שומר בתוכו מידע על תכונה אחרת של האדם או החי או הצומח.
וכל תא מכפיל את עצמו לפי צורך הקיום של האדם, אם זקן ואם צעיר, כשצעיר מכפיל יותר וכשזקן מכפיל פחות. אדם מייצר בכל דקה 300 מיליון תאים חדשים בממוצע. חלק תאי עצם וחלק תאי שריר. יש תאי מוח ויש תאים שונים של חלקי הלב השונים, הכול לפי צורך קיום האדם. ויש תיאום מופלא בין כל התאים הללו, ואם יהיה תא שלא יישמע לצורכי הגוף החי ויתפתח כאילו אין תאים אחרים לידו הוא יחריב את הגוף החי שהרי בגדילתו הלא מתחשבת הוא הורג כל מה שלידו, ולבסוף משמיד את הגוף שבו הוא נמצא עד שיוציאו את הגידול הסרטני הזה ובכך ירפאו את האדם.
"מָה רַבּוּ מַעֲשֶֹיךָ ה'", אֲשֶׁר יָצַרְתָּ אֶת הָאָדָם בְּחָכְמָה, וְאַתָּה הַמַּפְלִיא לַעֲשֹוֹת בְּטֶבַע הָאָדָם בְּהִתְפַּשְּׁטוּת הַדָּם בְּתוֹךְ הָעוֹרְקִים וְהָאֵבָרִים כְּפִי הַחֲלָקִים וְהַסְּדָרִים אֲשֶׁר יֵאוֹתוּ לוֹ לִבְרִיאוּתוֹ. וְלִמְזוֹנוֹ וְחִיּוּתוֹ. וְהַכֹּל בִּלְתִּי יְדִיעָתוֹ וּבִינָתוֹ. כִּי אִם רַק בְּכֹחַ הַשְׁגָּחָתְךָ הַנִּפְלָאָה. אֲשֶׁר שַֹמְתָּ אִתּוֹ.
"מָה רַבּוּ מַעֲשֶֹיךָ ה'", אֲשֶׁר בָּרָאתָ כֹּחַ הַדִּבּוּר. שבעזרתו יכול האדם לבטא את החכמה שנתת בו, ובכוח הכתיבה לרשום את הדברים. ונתת באנשים עיניים לראות ואוזניים לשמוע ולהבין את הדברים שאיתו, בזכות כוח הדיבור וכוח השמיעה, נשמרת החכמה והעולם מתחבר ומיתקן, מתרבה בו האהבה, האחווה, השלום והרעות עד שמתקיים בו "כִּי אָז אֶהְפֹּךְ אֶל עַמִּים שָׂפָה בְרוּרָה לִקְרֹא כֻלָּם בְּשֵׁם ה' לְעָבְדוֹ שְׁכֶם אֶחָד" (צפניה ג).
שלושה שותפים באדם
"לְךָ ה' הַגְּדֻלָּה וְהַגְּבוּרָה וְהַתִּפְאֶרֶת וְהַנֵּצַח וְהַהוֹד כִּי כֹל בַּשָּׁמַיִם וּבָאָרֶץ לְךָ ה' הַמַּמְלָכָה וְהַמִּתְנַשֵּׂא לְכֹל לְרֹאשׁ: וְהָעֹשֶׁר וְהַכָּבוֹד מִלְּפָנֶיךָ וְאַתָּה מוֹשֵׁל בַּכֹּל וּבְיָדְךָ כֹּחַ וּגְבוּרָה וּבְיָדְךָ לְגַדֵּל וּלְחַזֵּק לַכֹּל: וְעַתָּה אֱלֹהֵינוּ מוֹדִים אֲנַחְנוּ לָךְ וּמְהַלְלִים לְשֵׁם תִּפְאַרְתֶּךָ" (דברי הימים א כט).
אתה נתת בנו את היכולת להוליד ילדים, שהוא פלא עצום. שבתחילה נוצרת חלוקה בכל תא שמשכפל את עצמו, והדנ"א בתא המיוחד הזה הוא רק חצי מהתכונות בגבר וחצי מהתכונות באישה. תאים מחולקים מיוחדים אלו מתחברים ברחם האישה ויוצרים את התא הראשון של הוולד שמכיל בתוכו מיליארדי נתונים הכתובים בתוך הדנ"א שלו שמורכבים מהדנ"א של האיש והדנ"א של האישה. ובראת כל זה בחכמתך כדי שלא יתרבו המחלות בקרב הארץ ויתפתח העולם מזיווגים של בני אדם שונים זה מזה.
ואחרי שיצרת את התא הראשון הוא מתחלק ומשכפל את עצמו עד שהוא מתמיין, חלק מהתאים נוצרים כתאי שליה, חלק כתאי מוח, חלק כתאי עצם, חלק כתאי עצב, חלק כתאי דם, חלק כתאי שריר וחלק כתאי עור. וכך נוצר כל אדם בפלא עצום שאין מי שיודע להסביר מנין יודע התא איך להתחלק לחלקים שונים ולתת לכל תא את תפקידו ושליחותו, ולצוות על כל תא שיעבוד בהרמוניה עם כל התאים האחרים. שאם לא כן, לא ייווצר אדם.
אַתָּה עֲשִֹיתָנוּ וְאַתָּה יְצַרְתָּנוּ. וְאַתָּה שְׁמַרְתָּנוּ בְּבֶטֶן אִמֵּנוּ. נוֹדֶה לְשִׁמְךָ עַל כָּל הַטּוֹבָה. נִפְלָאִים מַעֲשֶֹיךָ אֲשֶׁר תַּעֲשֶֹה אֶת הָאָדָם מֵעֵת יְצִירָתוֹ. עַד עֵת בּוֹא לֵדָתוֹ. נִפְלָאִים מַעֲשֶֹיךָ אֵל אָיֹם וְעֶלְיוֹן בְּכָל מֶשֶׁךְ זְמַן הַהֵרָיוֹן. בְּקִיּוּם הַוָּלָד וְחַיּוּתוֹ. וּבְקִיּוּם אִמּוֹ הַנּוֹשְֹאָה אוֹתוֹ. גַּם נִפְלָאִים מַעֲשֶֹיךָ יוֹתֵר בְּעֵת לֵדָתוֹ. לְהוֹצִיא מִמַּסְגֵּר בִּפְתִיחַת רֶחֶם הַצַּר. בְּחַסְדְּךָ הָאֵל הַגֹּאֵל מִכָּל צַר. גַּם נִפְלָאִים מַעֲשֶֹיךָ ה' בְּגִדּוּל הַוָּלָד וְהַנְהָגָתוֹ. מֵעֵת לֵדָתוֹ וּבִיאָתוֹ לַאֲוִיר זֶה הָעוֹלָם. עַד אֲשֶׁר יִגְדַּל וְיִהְיֶה נִשְׁלָם. בְּכָל כֹּחוֹתָיו כֻּלָּם.
ואִלּוּ פִינוּ מָלֵא שִׁירָה כַּיָּם
מִי יוּכַל לְדַבֵּר אַחַת מֵאֶלֶף אַלְפֵי אֲלָפִים רְבָבוֹת של הניסים שנעשים בכל רגע ורגע על ידי האל הגדול הגיבור והנורא. שבכל רגע ורגע נוצרים בעולם אלפי אנשים, מאות מיליונים של בעלי חיים וצמחים, ציפורים ודגי הים, יתושים ולווייתנים, שרכים קטנים ועצי ענק – והכול באותו אופן שבו נוצר האדם.
מי יכול לספר את כל רִבֵּי רֻבֵּי רְבָבוֹת גְּבוּרוֹתֶיךָ. מֶלֶךְ מַלְכֵי הַמְּלָכִים בָּרוּךְ הוּא. מֶלֶךְ גָּדוֹל וְקָדוֹשׁ. שַׁלִּיט עַל הָעֶלְיוֹנִים וְעַל הַתַּחְתּוֹנִים. עַל הָרִאשׁוֹנִים וְעַל הָאַחֲרוֹנִים. וְאֵין בָּעֶלְיוֹנִים וְלֹא בַּתַּחְתּוֹנִים. לֹא בָּרִאשׁוֹנִים וְלֹא בָּאַחֲרוֹנִים. שֶׁיּוּכַל לֵידַע אֶת מַעֲשֶֹיךָ. וְלַחֲקֹר אֶת כָּל נִפְלְאוֹתֶיךָ. וְכַכָּתוּב (איוב יא, ז): "הַחֵקֶר אֱלוֹהַּ תִּמְצָא, אִם עַד תַּכְלִית שַׁדַּי תִּמְצָא": וְנֶאֱמַר (תהלים קמה, ג): "גָּדוֹל ה' וּמְהֻלָּל מְאֹד, וְלִגְדֻלָּתוֹ אֵין חֵקֶר": וְנֶאֱמַר עַל יְדֵי יְשַׁעְיָה (מ, כח): "הֲלוֹא יָדַעְתָּ אִם לֹא שָׁמַעְתָּ אֱלֹהֵי עוֹלָם ה' בּוֹרֵא קְצוֹת הָאָרֶץ, לֹא יִיעַף וְלֹא יִיגָע, אֵין חֵקֶר לִתְבוּנָתוֹ". וְנֶאֱמַר (שם נה, ח ט): "כִּי לֹא מַחְשְׁבוֹתַי מַחְשְׁבוֹתֵיכֶם וְלֹא דַרְכֵיכֶם דְּרָכָי, נְאֻם ה': כִּי גָבְהוּ שָׁמַיִם מֵאָרֶץ, כֵּן גָּבְהוּ דְרָכַי מִדַּרְכֵיכֶם וּמַחְשְׁבֹתַי מִמַּחְשְׁבֹתֵיכֶם".
על כן אנו מודים לך ומברכים את שמך ככתוב, "ואִלּוּ פִינוּ מָלֵא שִׁירָה כַּיָּם. וּלְשׁוֹנֵנוּ רִנָּה כַּהֲמוֹן גַּלָּיו. וְשִֹפְתוֹתֵינוּ שֶׁבַח כְּמֶרְחֲבֵי רָקִיעַ. וְעֵינֵינוּ מְאִירוֹת כַּשֶּׁמֶשׁ וְכַיָּרֵחַ. וְיָדֵינוּ פְרוּשֹוֹת כְּנִשְׁרֵי שָׁמָיִם. וְרַגְלֵינוּ קַלּוֹת כָּאַיָּלוֹת. אֵין אֲנַחְנוּ מַסְפִּיקִים לְהוֹדוֹת לְךָ ה' אֱלֹהֵינוּ וֵאלֹהֵי אֲבוֹתֵינוּ. וּלְבָרֵךְ אֶת שְׁמֶךָ עַל אַחַת מֵאֶלֶף אַלְפֵי אֲלָפִים וְרִבֵּי רְבָבוֹת פְּעָמִים. הַטּוֹבוֹת שֶׁעָשִֹיתָ עִמָּנוּ ועִם אֲבוֹתֵינוּ". 
פתח אליהו
דְּאַנְתְּ הוּא חָד וְלָא בְחֻשְׁבָּן
ב"פתח אליהו הנביא" שאנו אומרים בתחילת התפילה כתוב כי אליהו הנביא מתפלל ואומר "רִבּוֹן עָלְמִין דְּאַנְתְּ הוּא חָד וְלָא בְחֻשְׁבָּן" וכו'. ובכל החלק הראשון של דבריו הוא אומר כי כל הבריאה כולה היא כמו גוף ומלבוש. שהמלבוש הוא מתואם לגוף וממנו אתה יכול ללמוד על מידות האדם ומספר ידיו ורגליו. וכך העולם גשמי מלמד על העולמות הפנימיים שהוא מכסה עליהם. והעולם הפנימי הוא אלוקות.
שהרי כבר נאמר כי "מלוא כל הארץ כבודו". וכל מה שאנו רואים אלה לבושים של ה'. גם השמש המאירה לנו היא למעשה ה' שמאיר לנו דרך השמש. וכשמתבוננים מבינים שאלוקים מתכסה מאיתנו דרך האור, זה מה שנאמר במזמור "ברכי נפשי", שה' לובש את האור כמו שמלה, "עֹטֶה אוֹר כַּשַֹּלְמָה", והוא מתכסה בשמים כמו שמתכסים ביריעה, "נוֹטֶה שָׁמַיִם כַּיְרִיעָה". כך גם העננים וכך גם היבשה הכול לבושין. כך גם בעלי החיים וכך גם האדם. "וּבְהוֹן אִתְכְּסִיאַת מִבְּנֵי נָשָׁא". אבל אתה מחבר את כולם מבפנים. "וְאַנְתְּ הוּא דְקָשִׁיר לוֹן, וּמְיַחֵד לוֹן".
כְּנִשְׁמָתָא לְגוּפָא, דְאִיהוּ חַיִּים לְגוּפָא
גם החיוּת של כולם היא ממך. שאתה מחיה את כולם כמו מים שמשקים את האילן. וכולנו יודעים שהמים שבתוך העץ לא ניכרים אבל בלעדיהם העץ לא חי. "רִבּוֹן הָעוֹלָמִים, אַנְתְּ הוּא עִלַּת הָעִלּוֹת, סִבַּת הַסִּבּוֹת, דְּאַשְׁקֵי לְאִילָנָא בְּהַהוּא נְבִיעוּ, וְהַהוּא נְבִיעוּ אִיהוּ כְּנִשְׁמָתָא לְגוּפָא, דְאִיהוּ חַיִּים לְגוּפָא", ואם חלילה אלוקים יצא מתוך הבריאה ולא יחייה אותה כל הזמן היא תתפרק. "וְכַד אַנְתְּ תִּסְתַּלֵּק מִנְּהוֹן, אִשְׁתָּאֲרוּ כֻּלְּהוּ שְׁמָהָן כְּגוּפָא בְּלָא נִשְׁמָתָא".
אִתְיַיהִיב רְשׁוּ לְגַלָּאָה לְשׁוּם בַּר נַשׁ עַד כְּעַן
אחרי שאליהו הנביא מראה לנו את מציאות ה' בכל קצוות החיים. הוא פונה לרבי שמעון ואומר לו "קוּם רַבִּי שִׁמְעוֹן וְיִתְחַדְשׁוּן מִלִּין עַל יְדָךְ, דְּהָא רְשׁוּתָא אִתְיַהִיב לָךְ לְגַלָּאָה רָזִין טְמִירִין עַל יְדָךְ, מַה דְּלָא אִתְיַיהִיב רְשׁוּ לְגַלָּאָה לְשׁוּם בַּר נַשׁ עַד כְּעַן" יש לך רשות לגלות מה שלא ניתנה רשות לגלות עד עכשיו.
ומגלה לנו רבי שמעון כי האבות הקדושים ומשה רבנו רעיא מיהמנא לא מתו, הם כמו ישנים שצריכים להתעורר "עִלָּאִין שְׁמָעוּ אִינוּן דְּמִיכִין דְּחֶבְרוֹן, וְרַעִִיָא מְהֵימְנָא אִתְעָרוּ מִשְּׁנַתְכוֹן, הָקִיצוּ וְרַנְּנוּ שׁוֹכְנֵי עָפָר" (ישעיהו כו יט). והמיוחד בהם הוא שגם כשהם ישנים הם חושבים על כלל ישראל. "אִלֵּין אִינוּן צַדִּיקַיָּא דְאִינוּן מִסִּטְרָא דְהַהוּא דְאִתְּמַר בָּהּ "אֲנִי יְשֵׁנָה וְלִבִּי עִר" (שיר השירים ה ב). תפקידם לעורר את הצדיקים שגם ליבם ישן. "דְּעַד כְּעַן צַדִּיקַיָּא כֻּלְּהוּ דְּמִיכִין וְשִׁינְתָא בְחוֹרֵיהוֹן".
על הצדיקים שליבם ישן כותב אור החיים הקדוש מילים נוראות: "והודיע הכתוב כי גאולתו היא ביד הצדיק אשר יהיה קרוב לה'" וכו' "והגאולה תהיה בהעיר לבות בני אדם ויאמר להם הטוב לכם כי תשבו חוץ, גולים מעל שלחן אביכם". ומסיים "ובזה יגאל ה' ממכרו, ועל זה עתידין ליתן את הדין כל אדוני הארץ גדולי ישראל, ומהם יבקש ה' עלבון הבית העלוב" (אור החיים ויקרא כה כה).
וחשוב להבין כי יש קשר מופלא בין הדברים שאומר אליהו הנביא על "מלוא כל הארץ כבודו" לבין הדברים שאומר רבי שמעון על הגאולה. שכל עניין הגאולה הוא שייפתחו לנו העיניים ונראה את מציאות ה'. "לֹא יָרֵעוּ וְלֹא יַשְׁחִיתוּ בְּכָל הַר קָדְשִׁי כִּי מָלְאָה הָאָרֶץ דֵּעָה אֶת ה' כַּמַּיִם לַיָּם מְכַסִּים" (ישעיה פרק יא ט).
מלאכים אומרים אל יברא
חסד אומר יברא שהוא גומל חסדים, ואמת אומר אל יברא
חכמינו במדרש מביאים על בריאת האדם: "א"ר סימון בשעה שבא הקב"ה לבראות את אדם הראשון נעשו מלאכי השרת כיתים כיתים וחבורות חבורות. מהם אומרים אל יברא ומהם אומרים יברא. הה"ד (תהלים פה) 'חסד ואמת נפגשו צדק ושלום נשקו' חסד אומר יברא שהוא גומל חסדים, ואמת אומר אל יברא שכולו שקרים, צדק אומר יברא שהוא עושה צדקות, שלום אומר אל יברא דכוליה קטטה" (מדרש רבה בראשית פרשה ח פסקה ה).
עבודה זרה, גילוי עריות ושפיכות דמים בפרשת בראשית
ובאמת כל פרשות בראשית ונח מלמדות שהמלאכים שאמרו לא יברא צדקו לכאורה. שכל הפרשות הללו מלאות חטאים של עבודה זרה, גילוי עריות ושפיכות דמים, שהן מהעבירות הקשות שבתורה. שמלבד חטא אדם הראשון אנו רואים שפיכות דמים אצל קין והבל, עבודה זרה אצל דור אנוש, שהיה נכד של אדם הראשון, וגילוי עריות אצל בני השרים והשופטים "וַיִּרְאוּ בְנֵי הָאֱלֹהִים אֶת בְּנוֹת הָאָדָם כִּי טֹבֹת הֵנָּה וַיִּקְחוּ לָהֶם נָשִׁים מִכֹּל אֲשֶׁר בָּחָרוּ" ומסביר רש"י "אמר רבי יודן טבת כתיב כשהיו מטיבין אותה מקושטת ליכנס לחופה היה גדול נכנס ובועלה תחלה".
וַיִּנָּחֶם ה' כִּי עָשָׂה אֶת הָאָדָם בָּאָרֶץ
על כן אומר הפסוק "וַיִּנָּחֶם ה' כִּי עָשָׂה אֶת הָאָדָם בָּאָרֶץ וַיִּתְעַצֵּב אֶל לִבּוֹ". ומביא רש"י כי "אפיקורוס אחד שאל את רבי יהושע בן קרחה א"ל אין אתם מודים שהקב"ה רואה את הנולד אמר לו הן. אמר לו והא כתיב ויתעצב אל לבו. אמר לו נולד לך בן זכר מימיך? אמר לו הן. אמר לו ומה עשית? אמר לו שמחתי ושימחתי את הכל. אמר לו ולא היית יודע שסופו למות? אמר לו בשעת חדותא חדותא בשעת אבלא אבלא. אמר לו כך מעשה הקב"ה אע"פ שגלוי לפניו שסופן לחטוא ולאבדן לא נמנע מלבראן בשביל הצדיקים העתידים לעמוד מהם ". משמע, אלוקים יודע שהם יחטאו, אבל בורא אותם בשביל העתיד שהעולם יחזור בתשובה.

חטאים גם אחרי המבול
גם אחרי המבול חוזרים האנשים לחטוא בשלושת החטאים. כנען רובע את נח וזה גילוי עריות. נמרוד מתחיל לעבוד עבודה זרה. "להמריד כל העולם על הקב"ה בעצת דור הפלגה". ודור הפלגה שהתחיל באחדות סיים במריבה גדולה. "וְהָיוּ רוֹצִין לְדַבֵּר אִישׁ אֶל רֵעֵהוּ בִּלְשׁוֹן הַקֹּדֶשׁ וְלֹא הָיוּ מַכִּירִין אִישׁ לְשׁוֹן רֵעֵהוּ. מֶה עָשׂוּ, לָקְחוּ אִישׁ חַרְבּוֹ וְנִלְחֲמוּ אֵלּוּ עִם אֵלּוּ לְהַשְׁחִית, וַחֲצִי הָעוֹלָם שָׁם נָפְלוּ בֶּחָרֶב. וּמִשָּׁם הֱפִיצָם ה' עַל פְּנֵי כָל הָאָרֶץ, שֶׁנֶּאֱמַר 'וַיָּפֶץ ה' אֹתָם מִשָּׁם עַל פְּנֵי כָל הָאָרֶץ'" (פרקי דרבי אליעזר פרק כד).
וְנִשְׂגַּב ה' לְבַדּוֹ בַּיּוֹם הַהוּא
אעפ"כ בורא ה' את העולם בשביל הצדיקים העתידים לעמוד מהם. ובאמת בימות המשיח יתוקנו שלושת הדברים הללו. העבודה הזרה תחלוף כדכתיב "וְשַׁח גַּבְהוּת הָאָדָם וְשָׁפֵל רוּם אֲנָשִׁים וְנִשְׂגַּב ה' לְבַדּוֹ בַּיּוֹם הַהוּא: וְהָאֱלִילִים כָּלִיל יַחֲלֹף" (ישעיהו ב). ושפיכות דמים תעצר כדכתיב "וְשָׁפַט בֵּין הַגּוֹיִם וְהוֹכִיחַ לְעַמִּים רַבִּים וְכִתְּתוּ חַרְבוֹתָם לְאִתִּים וַחֲנִיתוֹתֵיהֶם לְמַזְמֵרוֹת לֹא יִשָּׂא גוֹי אֶל גּוֹי חֶרֶב וְלֹא יִלְמְדוּ עוֹד מִלְחָמָה" (ישעיהו ב). וגם גילוי העריות ייפסק, כדכתיב "וְזָרַקְתִּי עֲלֵיכֶם מַיִם טְהוֹרִים וּטְהַרְתֶּם מִכֹּל טֻמְאוֹתֵיכֶם וּמִכָּל גִּלּוּלֵיכֶם אֲטַהֵר אֶתְכֶם" וכן "וְהוֹשַׁעְתִּי אֶתְכֶם מִכֹּל טֻמְאוֹתֵיכֶם " (יחזקאל לז, וכן רבים). " וְאֶת רוּחַ הַטֻּמְאָה אַעֲבִיר מִן הָאָרֶץ " (זכריה יג). "וְהָיָה הַנִּשְׁאָר בְּצִיּוֹן וְהַנּוֹתָר בִּירוּשָׁלִַם קָדוֹשׁ יֵאָמֶר לוֹ כָּל הַכָּתוּב לַחַיִּים בִּירוּשָׁלִָם" (ישעיהו ד). יהי רצון במהרה בימינו, אמן.

סיפורים
היהלומים שבכתר
סיפר הרב אבי ברמן, מנכ"ל ה-OU בישראל: לגיסי ולגיסתי לא היו ילדים במשך חמש שנים. הטיפולים לא עזרו, והם החלו לחשוב על אימוץ. אחרי פטירת הרב מרדכי אליהו זצ"ל יצאו הספרים בסדרת "אביהם של ישראל", והם קראו בהם על זוגות רבים שנפקדו מברכת הרב. מייד הם שאלו את עצמם מה שרבים שואלים: למה לא ידענו את זה קודם? למה לא הלכנו לרב מרדכי אליהו כשהיה עדיין בחיים?
בנו של הרב, הרב שמואל אליהו שליט"א, הציע לבקש מאמו, הרבנית צביה אליהו שתחיה, חתיכה מהאתרוג שהרב בירך עליו בסוכות. פעמים רבות זה עזר – אולי יעזור גם הפעם. הלכתי לרבנית צביה, והיא נתנה לי חתיכות מהאתרוג למסור להם, תוך כדי שהיא מזהירה אותי ואומרת: תשמור על חתיכות האתרוג הללו יותר מיהלומים. אלו חתיכות מהאתרוג שהרב עשה בו הקפות בסוכות. תן לזוג שיברך עליהן ויאכל אותן בשעה הראויה.
קשה להאמין איך הברכה עובדת. לא הרבה אחרי קבלת האתרוג התבשרה גיסתי שהיא מעוברת, ובהמשך התברר שיש לה שני עוברים. לגיסי ולגיסתי נולדו תאומות חמודות, רחל ואמונה.

נכדים כמספר חתיכות האתרוג
סיפר אבנר בביוף כי הוא פנה אל הרב אליהו זצ"ל וביקש על שתי כלותיו שייפקדו. הרב נתן לו שלוש חתיכות מהאתרוג שבירך עליו בסוכות. לקח האיש את האתרוג ונתן שתי חתיכות לאחת הכלות שהייתה יותר זקוקה, וחתיכה אחת של אתרוג נתן לכלה השנייה. בתוך אותה השנה נפקדו שתי הכלות - הראשונה בתאומים והשנייה בבן אחד.

תשובה כהלכה
ריבה סגולה. טרם זכיתי להיפקד בפרי בטן. האם יש אפשרות לקבל מהסגולה של האתרוג של הרב זצ"ל?
לצערנו לא נשאר מהאתרוג של הרב אליהו זצ"ל. אבל הרב היה מציע לעשות ריבה מכל אתרוג של מי שברך עליו בחג סוכות, וראינו הרבה ישועות גם מאתרוגים כאלה.



מסירים מסכות . העירייה במקום שבו אני גר ביקשה לעדכן על הפרות הנחיות הקורונה. יש פה מקומות שמתפללים בתוך בית הכנסת ללא מסכות וללא מרחק. ויש בתי כנסת שאמנם מתפללים בפנים אך עם מסכות. האם חובה לדווח לרשויות על כך? אני חושש מהצער שיהיה לתלמידי חכמים שמתנהגים כך בעקבות הדיווח שלי ומהקפדה שתהיה עלי.
לא לדווח, ולא להתפלל שם.


נר לאחד . אני תלמיד ישיבה רווק. כרגע אני בבידוד בחדר ושאר המשפחה בבית, האם אני צריך להדליק נרות שבת בחדר?
אם אתה לא נהנה מנרות השבת של אמך, אתה צריך להדליק נרות בחדר שלך עם ברכה.



את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il