- מדורים
- שו"ת "במראה הבזק"
תשובה לט
יין תפוחים לעניין טעימת המסובים לאחר הקידוש
שאלה
בבית אבות שבעירנו אני עושה קידוש כל ליל שבת. שאלו אותי אם ניתן להשתמש ביין העשוי מתפוחים (עץ) לכל המסובים שם, ויספקו בשבילי יין כשר מענבים.
(כל העצה משום חוסר יין כשר באקוודור, ורצונם לשמור יין זה לקידוש ממש, ולתת לדיירי הבית יין תפוחי-עץ במקום) האם לקבל ולהתיר עצה כזאת?
תשובה
כאשר הקידוש נעשה על יין ענבים שברכתו בורא פרי הגפן, אין שום מניעה שהמסובים ישתו לעצמם יין תפוחים, משום שטעימת כל המסובים מן היין היא רק למצווה מן המובחר 1 . וכשהיין בצמצום – מספיק בהחלט שישתה המקדש 2 כשיעור מלוא לוגמיו 3 , ובכך יוצאים כולם ידי חובת הקידוש על הכוס. לפיכך, טעימתם מיין התפוחים אינה מן הקידוש (כי אין לקדש על חמר מדינה בליל שבת כדלקמן), והואיל והם אינם טועמים מיין הענבים, עליהם לברך שהכל על שתייתם זו 4 , כל זאת לאחר שהמקדש (או אחד אחר) שתה כשיעור מיין הקידוש.

עם זאת רצוי להביא לידיעת הציבור שאין לקדש על יין שאינו מענבים, לבל יטעו וישתמשו בו לגבי הקידוש בליל שבת שאף ע"פ שהוא נחשב כ"חמר מדינה" – אין לקדש בליל שבת על זה, ורק בשבת בבקר ניתן לקדש על חמר מדינה 5 . כמו כן מותר להבדיל על יין זה 6 .
^ 1. שו"ע או"ח, סי' רע"א, סעיף י"ד.
^ 2. או אחד מהמסובים, שו"ע שם. ובפרט כאשר המקדש אינו עומד לאכול עימהם את סעודת השבת שאז עליו להתכוון שלא להוציא את עצמו ידי חובת הקידוש, ועדיף איפוא שאחר ישתה (שו"ע או"ח סי' רע"ג, סעיף ד', ובהגהות הרעק"א שם).
^ 3. סי' רע"א, סעיף י"ג.
^ 4. שו"ת יחווה דעת, ה', סימן כ'. אפילו לדעת הרמ"א או"ח סי' קס"ז, סעיף ו', שהרי המשקה הזה נחשב אצל המסובים כעיקר ולא כטפל ליין.
^ 5. שו"ע או"ח, סימן רע"ב, סעיפים ח'-ט'.
^ 6. שו"ע או"ח, סימן רצ"ו, סעיף ב'.
בבית אבות שבעירנו אני עושה קידוש כל ליל שבת. שאלו אותי אם ניתן להשתמש ביין העשוי מתפוחים (עץ) לכל המסובים שם, ויספקו בשבילי יין כשר מענבים.
(כל העצה משום חוסר יין כשר באקוודור, ורצונם לשמור יין זה לקידוש ממש, ולתת לדיירי הבית יין תפוחי-עץ במקום) האם לקבל ולהתיר עצה כזאת?
תשובה
כאשר הקידוש נעשה על יין ענבים שברכתו בורא פרי הגפן, אין שום מניעה שהמסובים ישתו לעצמם יין תפוחים, משום שטעימת כל המסובים מן היין היא רק למצווה מן המובחר 1 . וכשהיין בצמצום – מספיק בהחלט שישתה המקדש 2 כשיעור מלוא לוגמיו 3 , ובכך יוצאים כולם ידי חובת הקידוש על הכוס. לפיכך, טעימתם מיין התפוחים אינה מן הקידוש (כי אין לקדש על חמר מדינה בליל שבת כדלקמן), והואיל והם אינם טועמים מיין הענבים, עליהם לברך שהכל על שתייתם זו 4 , כל זאת לאחר שהמקדש (או אחד אחר) שתה כשיעור מיין הקידוש.

שו"ת "במראה הבזק" (482)
רבנים שונים
425 - חומץ בן יין לעניין יין נסך
426 - יין תפוחים לעניין טעימת המסובים לאחר הקידוש
427 - כלי ותשמישי ע"ז – קנייתם ואופן ביטולם
טען עוד
^ 1. שו"ע או"ח, סי' רע"א, סעיף י"ד.
^ 2. או אחד מהמסובים, שו"ע שם. ובפרט כאשר המקדש אינו עומד לאכול עימהם את סעודת השבת שאז עליו להתכוון שלא להוציא את עצמו ידי חובת הקידוש, ועדיף איפוא שאחר ישתה (שו"ע או"ח סי' רע"ג, סעיף ד', ובהגהות הרעק"א שם).
^ 3. סי' רע"א, סעיף י"ג.
^ 4. שו"ת יחווה דעת, ה', סימן כ'. אפילו לדעת הרמ"א או"ח סי' קס"ז, סעיף ו', שהרי המשקה הזה נחשב אצל המסובים כעיקר ולא כטפל ליין.
^ 5. שו"ע או"ח, סימן רע"ב, סעיפים ח'-ט'.
^ 6. שו"ע או"ח, סימן רצ"ו, סעיף ב'.

גיור לחומרא האם פוסל לכהונה
רבנים שונים | טבת תשפ"ג

כשרות רב קונסרבטיבי לשמש כדיין בגיור
רבנים שונים | יד כסלו תשפ"ג

קניית חלקת קבורה בארץ ישראל שלא על מנת לקבור בה
רבנים שונים | שבט תשע"ז

היתר גילוח לאבל תוך ל' ביום חתונת בנו
רבנים שונים | טבת תשע"ח

בית דין ארץ חמדה - גזית

שמיעת קריאת מגילה למי שנמצא בבידוד
תשובה לא
י"ג אדר תשפ"א

תשלום דמי שכירות על בית כנסת בתקופת הקורונה
י"ט אדר תשפ"א
כנס לזכרו של הרב שאול ישראלי
י"ט סיוון תשפ"א

דין בר מצרא בדירה שכורה
ב"ה כ"ד שבט תש"ע
בדיקת פירות ט''ו בשבט
כיצד הופכים את צום עשרה בטבת לששון ולשמחה?
למה תוקעים בשופר בראש השנה?
איך אפשר להשתמש באותו מיקרוגל לחלבי ובשרי?
"עין במר בוכה ולב שמח"
להתיחס בכבוד
חכמת התורה וחכמות החול
החשיבות של לימוד אמונה
מי צריך את הערבה?
ריסוק קרח בשבת- סוחט או מוליד?
מה המשמעות הנחת תפילין?

רעידת אדמה ו"צונאמי" בעקבותיה
הרב יוסף כרמל | שבט התשס"ה

מהי מהותו של ט"ו בשבט?
רבנים שונים | ט"ו בשבט תשס"ז
צדקה ומעשר כספים
הרב אליעזר מלמד | י אדר ב תשס"ח
הלכות טבילת כלים
הרב אליעזר מלמד | כח אדר א תשס"ח
חלום של שבעים שנה
ליקוטי מוהר"ן תורה סא
הרב יהודה מלמד | י"א שבט תשפ"ג
אחרי השיא מגיעה הנפילה
שיעור 10 - פרק ב' (המשך)
הרב בן ציון אוריאל | י"ד שבט תשפ"ג
על מה בכלל שמחים בט"ו בשבט?
הרב עודד מילר | שבט תשפ"ג
