בית המדרש

  • הלכה מחשבה ומוסר
  • חלק ב - הא-לוה, הבריאה והנבואה
לחץ להקדשת שיעור זה
שיעור 13 - ח"ב, פרק ו[2], פסקאות 6-7

כוחות הטבע כמלאכים

כשבא הרמב"ם לתאם בפרקנו בין "השכלים הנבדלים" ל"מלאכים" הנזכרים בתורה ובדברי חז"ל - הוא נזקק להתמודד עם פירוש המלאכים הרווח המבינם כיצורים פלאיים שכל אבסורד אפשרי אצלם. הרמב"ם תומך את פירושו במאמרים שבהם ברור שאפילו הכוחות החיוניים הטבעיים ממש נקראו אצל חז"ל "מלאכים" (אף שזה היפך גמור לתפיסה הרווחת הנ"ל) ומכאן ק"ו שאין קושי בהבנה שחז"ל קראו כן אף את שורשיהם הנבדלים. בהקשר לדברים הבאנו גם את דברי הרמב"ם מ"איגרת תחיית המתים" ששם הוא מוצא את היסוד הפסיכולוגי הגורם להבדלי הפירושים והשיטות במהות המלאכים.

undefined

הרב בן ציון אוריאל

י''ב אייר התש"ף
36 דק' האזנה
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il