בית המדרש

  • שבת ומועדים
  • מלאכות שבת
לחץ להקדשת שיעור זה

הלכות שטיפת כלים בשבת

איך שוטפים כלים בשבת? הרב עודד מילר מסביר הלכה למעשה

undefined

הרב עודד מילר

כ"ז באייר ה'תשפ"א
3 דק' קריאה 4 דק' צפיה
הלכות שטיפת כלים בשבת:

1. כשאנחנו שוטפים כלים ביום חול, אנחנו משתמשים בדרך כלל בסקוטש ברייט, שהוא בלוע במים, וכשאנחנו לוחצים עליו המים יוצאים מתוכו. פעולה זאת אסורה בשבת כי היא תולדה של מלאכת מכבס. לכן בשבת נשתמש או בננס פלסטיק המכונה "סקוטש שבת". הפוסקים כדעת הרב מרדכי אליהו משתדלים לקחת מברשת שמחוברת לה ידית והם אוחזים בידית ולא בחוטי המברשת עצמן.

2. בדרך כלל כשאנחנו שוטפים כלים אנחנו בוררים אותם. כלומר, מוציאים כל כלי לפי הסוג שלו וככה שוטפים אותו. למשל, קודם כל בוחרים את המזלגות מתוך הערימה שוטפים. אחר כך שוטפים משם את הכוסות וכן על זה הדרך. אסור לעשות זאת בשבת, זו מלאכת בורר האסורה בשבת. לכן, בשבת אנחנו נוציא את הכלים מהערימה בסדר אקראי. קודם כל את מה שמונח למעלה- נוציא אותו ונשטוף אותו, אחר כך את זה שמתחתיו. חשוב לדעת שאחרי שהוצאנו את הכלי בצורה אקראית כדי לשטוף אותו, שטפתי אותו והוא אצלי ביד, אחר כך מותר לשים אותו במקום המיועד לו במייבש הכלים למרות שהתוצאה הסופית תהיה שבעצם עכשיו הכלים הנקיים ממוינים. חשוב להגיד שעצם השטיפה עצמה מותרת והיא לא ברירה- מכיוון שהלכלוך מוגדר כחיצוני לכלי ולא מעורבב בו. בנוסף, אין בעיה שתהיה בתחתית הכיור מסננת שתסנן את הנוזלים מכיוון שכאן מדובר בהפרדה בין שני גורמים ששניהם אינם רצויים- המים הזורמים לביוב והפסולת המושלכת לפח.

3. הרבה פעמים אנחנו רוצים לשטוף כלים במים חמים- כדי שלנו יהיה נעים וכדי שהכלים יישטפו כמו שצריך. הבעיה היא שכאשר אנחנו פותחים את ברז המים החמים אנחנו מכניסים לתוך הצנרת מים קרים ומחממים אותם- וזהו למעשה בישול האסור בשבת. אבל, חשוב לדעת, שאם המים החמים בברז הם למעשה פושרים ואין בבית מערכת מהירה לחימום מים. ואין בוילר שדולק או בוילר שעתיד להידלק במהלך השבת- אפשר להשתמש במים הפושרים וחשוב לדעת זאת בעיקר בלילות החורף שבהן שימוש בשטיפה במים קרים יכולים להיות צער גדול ופגיעה בקדושת השבת.

4. בסוף השטיפה, הצטבר לכלוך בתחתית הכיור במסננת. חכמים אסור להזיז בשבת דברים שאין בהם צורך- מוקצה. לכן, אנחנו נוציא את המסננת וננער אותה בתוך הפח ולא ניגע בפסולת עצמה. בנוסף, סירים, מחבתות ותבניות אפייה ריקות- הם כלי שמיועד לבישול בשבת. משום כך, אסור להזיז אותם אלא אם כן צריכים את המקום שבו הם מונחים. לכן לא נשטוף אותם, אבל אם הם נמצאים בכיור ומפריעים מותר להזיז אותם הצידה למקום אחר.

5. בשבת מותר לטרוח רק עבור יום השבת ואסור להכין לחול. לכן, באופן פשוט, היה מותר לשטוף כלים רק אם מתכוונים לאכול בהם שוב בשבת. ואם למשל הסתיימה סעודת הבוקר בכלים בשריים וסעודה שלישית מתוכננת להיות חלבית בכלים חלביים- אין לפי זה היתר לשטוף את הכלים הבשריים בשבת. לעומת זאת, הפוסקים כתבו שמותר לסדר את מיטות הבית הגם שלא מתכוונים לישון בהן בשבת ואין בזה הכנה לחול כיוון שכך אנחנו מכבדים את השבת ודואגים שהבית ייראה מסודר במהלך יום השבת. לפי זה, אדם שמראה הכלים המלוכלכים מפריע לו, וכך אצל רבים, מותר לו לשטוף את הכלים בשבת גם אם הוא לא מתכוון להשתמש בהם שוב כדי שהבית ייראה מסודר והשבת תהיה מכובדת.

6. כיוון ששטיפת הכלים מותרת רק לכבוד השבת, כדאי לחשוב איך גם יוצרים תחושה כזו בלב. אפשר למשל להציע לבני הבית העסוקים בשטיפה להמשיך בשירה או בדברי תורה שלא הספקנו במהלך הסעודה. וכך גם שטיפת הכלים תהיה מחוברת לאווירה של יום מנוחה. הפסקה מעיסוק בטרדות היום יום, ועיסוק במה שחשוב לנו באמת- משפחה, לימוד והתחברות לאווירה הרוחנית המרוממת של יום השבת.
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il