- הלכה מחשבה ומוסר
- שיעורים נוספים
להפוך פגיעוּת לרגישות
נצטווינו לאהוב את הגרים שנאמר ״וַאֲהַבְתֶּם אֶת הַגֵּר, כִּי גֵרִים הֱיִיתֶם בְּאֶרֶץ מִצְרָיִם״ (דברים י, יט). ואף־על־פי שהגר נכלל עם ישראל, באומרו "ואהבת לרעך כמוך" - שכן הגר הזה הוא גר צדק, אבל מפני שנכנס בתורתנו, הוסיף לו ה' אהבה, וייחד לו מצווה נוספת. (מצוות עשה רז)
לסבל שעברנו במצרים ישנן עד היום, שתי השפעות עיקריות. האחת: "וכאשר יענו אותו, כן ירבה וכן יפרוץ" (שמות א, יב). כלומר, הזכות לצמוח ולהתפתח דווקא מתוך קושי. הדבר הזה היה נכון בתקופת שיעבוד מצרים, אבל התבנית הזו חזרה על עצמה לאורך כל ההיסטוריה. בכך אנחנו דומים לזית, אומרים חז״ל, הכתישה מוציאה מאיתנו את המיטב. אמנם התופעה איננה ייחודית רק לעם ישראל, וישנן דוגמאות רבות למיעוטים נרדפים שהתעצמו מתוך הדיכוי, אך ניתן לומר שבשעת צרה יש בנו את הכח להתאחד ולנצח. יהי רצון שנזכה.
ההשפעה השניה היא למרבה הפלא, תוספת אהבה. שיעבוד מצרים נצרב בנו כחותם נצחי בצורה של רגישות לזולת: "ואהבתם את הגר, כי גרים הייתם בארץ מצרים".
למצוקה האישית שלנו יש כח להצמיח בנו סולידריות למצוקתם של אחרים. אם היכולת לצמוח מתוך משבר היא "חכמה" קטנה יחסית, הרי ש"חכמה" גדולה הרבה יותר היא להיעשות רגישים ואכפתיים לאחרים. להרגיש, להשתתף ולדון לכף זכות. זאת מבלי לפגוע בחלשים מאיתנו כדי "לפצות" את עצמנו על מה שעברנו. זה חלק מהייחוד שלנו כעם, אנחנו יודעים לזהות כאב אצל אחרים. רגישות זו, אגב, היא שמעניקה ליציאת מצרים את הערך המוסרי הנצחי שלה.
חז"ל אומרים בתלמוד, שאוהבי ה' מתאפיינים בין השאר בכך שהם 'נעלבים ואינם עולבים'. הרב קוק מסביר שמדובר באנשים שחשים היטב את הפגיעה, ודווקא מתוך כך - מתמלאים רגישות, שלא לפגוע באחרים, ואפילו לא במי שפגע בהם.
לסבל שעברנו במצרים ישנן עד היום, שתי השפעות עיקריות. האחת: "וכאשר יענו אותו, כן ירבה וכן יפרוץ" (שמות א, יב). כלומר, הזכות לצמוח ולהתפתח דווקא מתוך קושי. הדבר הזה היה נכון בתקופת שיעבוד מצרים, אבל התבנית הזו חזרה על עצמה לאורך כל ההיסטוריה. בכך אנחנו דומים לזית, אומרים חז״ל, הכתישה מוציאה מאיתנו את המיטב. אמנם התופעה איננה ייחודית רק לעם ישראל, וישנן דוגמאות רבות למיעוטים נרדפים שהתעצמו מתוך הדיכוי, אך ניתן לומר שבשעת צרה יש בנו את הכח להתאחד ולנצח. יהי רצון שנזכה.
ההשפעה השניה היא למרבה הפלא, תוספת אהבה. שיעבוד מצרים נצרב בנו כחותם נצחי בצורה של רגישות לזולת: "ואהבתם את הגר, כי גרים הייתם בארץ מצרים".
למצוקה האישית שלנו יש כח להצמיח בנו סולידריות למצוקתם של אחרים. אם היכולת לצמוח מתוך משבר היא "חכמה" קטנה יחסית, הרי ש"חכמה" גדולה הרבה יותר היא להיעשות רגישים ואכפתיים לאחרים. להרגיש, להשתתף ולדון לכף זכות. זאת מבלי לפגוע בחלשים מאיתנו כדי "לפצות" את עצמנו על מה שעברנו. זה חלק מהייחוד שלנו כעם, אנחנו יודעים לזהות כאב אצל אחרים. רגישות זו, אגב, היא שמעניקה ליציאת מצרים את הערך המוסרי הנצחי שלה.
חז"ל אומרים בתלמוד, שאוהבי ה' מתאפיינים בין השאר בכך שהם 'נעלבים ואינם עולבים'. הרב קוק מסביר שמדובר באנשים שחשים היטב את הפגיעה, ודווקא מתוך כך - מתמלאים רגישות, שלא לפגוע באחרים, ואפילו לא במי שפגע בהם.
"ה' אמר לו קלל"
הרב שאול אלתר | כסלו תשפ"ג
גילוי הופעת הנשמה בעולם
הרב חיים בן שושן | י"ד סיון תשע"ז
הסגולה העצמית והעבודה
הרב חיים בן שושן | כ"א אייר תשע"ז
אכזבה
הרב דב בערל וויין | י אלול תשס"ז

רבנים שונים

מסכת ברכות פרק ו משנה ד,ה
ט שבט תשפ"ב

מעיינותיך לחודש אייר התשע"ה
גיליון מספר 44

שמירת הלשון - כוח הדיבור וערכו - חלק ה'
י"ד טבת תשע"ז
י"ד טבת תשע"ז

לימוד יומי לזכרו של הרב אברהם שפירא-חשיבות ומשמעות התורה
חשוון תשפ"ג
על מה בכלל שמחים בט"ו בשבט?
למה משתכרים בפורים? איך עושים זאת נכון?
נס חנוכה בעולם שכלי ?
מהו הסוד הגדול של רחל אימנו?
איך אפשר להשתמש באותו מיקרוגל לחלבי ובשרי?
הלכות שטיפת כלים בשבת
מה עושים בעשרה בטבת שחל בשישי?
שימוש בתנור אחד לחלב ובשר
איך להתכונן לחגים?
המדריך המלא לבדיקת פירות ט"ו בשבט
למה ללמוד גמרא?
הכשרת המטבח לפסח
פרק יא
הרב אליעזר מלמד | תשפ

מְהָרְסַיִךְ וּמַחֲרִבַיִךְ מִמֵּךְ יֵצֵאוּ
הרב יוסף כרמל | אב תשע"ה

בְּנִיסָן נִגְאֲלוּ וּבְנִיסָן עֲתִידִין לִיגָּאֵל
הרב שמואל אליהו | ניסן תשע"ד
