- מדורים
- קצרים למועדים
תחילת החורבן: ביטול קרבן התמיד
איך ביטול קרבן התמיד התחיל את החורבן בי"ז בתמוז? מה המשמעות והסוד הגנוז בקרבן התמיד והאהבה של הקב"ה לעם ישראל.
בי"ז בתמוז מתחילים ימי האבלות על חורבן בית המקדש אשר שיאם מגיעים בתשעה באב שאז נחרב הבית. חמישה דברים אירעו את אבותינו בשבעה עשר בתמוז, כך אומרת המשנה בתחילת מסכת תענית. אחד מהדברים הוא- בטל התמיד. קורבן התמיד אשר עם ישראל הקריב בתמידות בבוקר ובערב בטל בי"ז בתמוז.
הסוד של קורבן התמיד הוא סוד עמוק מאוד. אחד הביטויים המופלאים שהקב"ה קורא לכנסת ישראל בשיר השירים הוא הביטוי רעייתי. על כך אומר המדרש: "רעייתי על שום שאת רועה אותי בשתי כבשים בבוקר ובערב".
הקב"ה אשר שמי השמיים לא יכלכלוהו, קשר את שמו בשמנו קשר את הופעת שכינתו במעשיהם של ישראל, בהבאת שתי הכבשים בבוקר ובערב הקב"ה קשר את כל הופעת שכינתו. הביטוי הזה מבטא את האהבה של הקב"ה ואת התלות שהוא החליט להיתלות במעשיהם של ישראל.
כל זה קרה בקורבן התמיד ובטל בי"ז בתמוז שאז בטל התמיד. הקב"ה אמר לעם ישראל איני זקוק למעשיכם. איני רוצה כביכול להיזקק למעשיכם. וזה ביטול האהבה. כשהבית חרב יש סימנים מקדימים האהבה שבבית, התלות של בני הזוג, בטלה ואז אחרי שלושה שבועות בתשעה באב חרב הבית.
בי"ז בתמוז בביטול קורבן התמיד יש ביטול לאהבה שבוטאה בקורבן התמיד שהקב"ה רצה את מעשינו. ביום זה בי"ז בתמוז נתפלל ונעשה תשובה ונשתוקק להחזיר את אותה המדרגה של קורבן התמיד. המדרגה בה הקב"ה רצה שנרעה אותו בשתי הכבשים רצה לקשור את שמו בשמנו.
ביום זה נתפלל ותחזור האהבה כמקדם.
הסוד של קורבן התמיד הוא סוד עמוק מאוד. אחד הביטויים המופלאים שהקב"ה קורא לכנסת ישראל בשיר השירים הוא הביטוי רעייתי. על כך אומר המדרש: "רעייתי על שום שאת רועה אותי בשתי כבשים בבוקר ובערב".
הקב"ה אשר שמי השמיים לא יכלכלוהו, קשר את שמו בשמנו קשר את הופעת שכינתו במעשיהם של ישראל, בהבאת שתי הכבשים בבוקר ובערב הקב"ה קשר את כל הופעת שכינתו. הביטוי הזה מבטא את האהבה של הקב"ה ואת התלות שהוא החליט להיתלות במעשיהם של ישראל.
כל זה קרה בקורבן התמיד ובטל בי"ז בתמוז שאז בטל התמיד. הקב"ה אמר לעם ישראל איני זקוק למעשיכם. איני רוצה כביכול להיזקק למעשיכם. וזה ביטול האהבה. כשהבית חרב יש סימנים מקדימים האהבה שבבית, התלות של בני הזוג, בטלה ואז אחרי שלושה שבועות בתשעה באב חרב הבית.
בי"ז בתמוז בביטול קורבן התמיד יש ביטול לאהבה שבוטאה בקורבן התמיד שהקב"ה רצה את מעשינו. ביום זה בי"ז בתמוז נתפלל ונעשה תשובה ונשתוקק להחזיר את אותה המדרגה של קורבן התמיד. המדרגה בה הקב"ה רצה שנרעה אותו בשתי הכבשים רצה לקשור את שמו בשמנו.
ביום זה נתפלל ותחזור האהבה כמקדם.
מי צריך את הערבה?
הרב עודד מילר | תשרי תשפ"ג
המסר לחינוך הילדים שכולנו חייבים לקחת ממצוות "הקהל"
הרב חיים שריבר | תשרי תשפ"ג
ניסוך מים: איך שמחים גם בדרך ליעד?
הרב ינון גרוסברג | תשרי תשפ"ג
מהו הסוד של פורים בשנה מעוברת?
הרב ינון גרוסברג | י' אדר ב' תשפ"ב
הרב ינון גרוסברג
ר"מ בישיבת בית אל.
למה עובדים כל כך קשה לפני פסח?
ניסן תשפ"ב
'סוכות ממש' עשו להם - על מה החגיגה?
פנינה לסוכה
למה יש כל כך הרבה מצוות?
סדרת "להאיר את היום"
שבט תשפ"א
מהו הסוד של פורים בשנה מעוברת?
י' אדר ב' תשפ"ב
כיצד הופכים את צום עשרה בטבת לששון ולשמחה?
איפה מדליקים נרות חנוכה בבניין?
מי אתה עם ישראל?
עירוב תבשילין
שלושה שותפים באדם
הלכות פורים ביום שישי: מתי עושים את הסעודה?
מסירות או התמסרות?
האם מותר לקנות בבלאק פריידי?
הלכות שטיפת כלים בשבת
הלכות תשעה באב שחל במוצאי שבת
למה תוקעים בשופר בראש השנה?

3 דברים קצרים לט"ו בשבט
תשע"ו, גליון 109
רבנים שונים | טו בשבט תשע"ו
נוסח סדר טו בשבט
הרב נתנאל יוסיפון | ב בשבט תשס"ח

הלכות ט"ו בשבט
הגאון הרב מרדכי אליהו זצ"ל | תשס"ב

איך לבחור שמות לילדים?
הרב שמואל אליהו | תמוז תשס"ח
קריעת ים סוף - בזכות הביטחון בה'
שיחה לפרשת בשלח
הרב חיים כץ | ט' שבט תשפ"ג
