- פרשת שבוע ותנ"ך
- שלח לך
לימוד השיעור מוקדש לעילוי נשמת
אופירה בת דבורה
חטא המרגלים וברית אבות
התשוקה לא"י אינה נובעת רק ממצוות יישוב הארץ; אין עם ישראל בלי א"י; את אהבת ארץ ישראל ירשנו בעיקר מכח ברית אבות; מי שמתכחש לארץ, אין ברית אבות מגינה עליו; חיסרון בחמדת א"י גורם להמשך הגלות; גם ארה"ב היא גלות מתוקה, אבל גלות מתוקה מסוכנת יותר מגלות מיוסרת.
ר' חיים מוולאז'ין ב'רוח חיים' כותב שהתשוקה לא"י אינה נובעת רק מהמצווה של יישוב ארץ ישראל, אלא נובעת מעצם הקמת עדת ישראל, "לך לך מארצך וממולדתך... ואעשך לגוי גדול...". מהברית שכרת הקב"ה עם אברהם אבינו. זהו חידוש גדול. התשוקה הזו כ"כ מושרשת בנו, לא רק בגלל המצווה, אלא משום שזהו מהותו של עם ישראל. אין עם ישראל בלי א"י . המשנה באבות (פ"ו מ"י) אומרת שארץ ישראל היא קנין אחד. קנין אחד, פירושו ערך מיוחד של תורה שקודם לקיום מצוות. כמו שיש ערך של התורה עצמה שתובע קודם אהבת תורה, מפני שהאדם לא יכול להגיע לידי תורה אלא ע"י אהבת תורה. בלי אהבת תורה, אדם לא ישיג השגות בתורה, ואם ישיג, זה לא ייתן פרנסה לנפש, ואם ייתן, זה לא יתקיים אצלו. כך יש מדריגה של אהבת ארץ ישראל. אהבת ארץ ישראל, כמו אהבת תורה, קודמת לארץ ישראל עצמה. את אהבת ארץ ישראל ירשנו, לא רק מכח המצווה, אלא מכח ברית אבות.
לאחר חטא המרגלים, משה רבינו ע"ה התפלל לבטל את הגזירה מעל עם ישראל. בתפילתו הוא הזכיר כמעט את כל י"ג מידות של רחמים, ולא הזכיר בכלל ברית אבות. למרות שאנחנו חיים על סמך ברית אבות. כותב על כך הרמב"ן דבר נורא, שמי שמתכחש לארץ ישראל ומי שאינו רוצה לעלות, כמו שהיה אז עם המרגלים, אין ברית אבות מגינה עליו זה דבר נורא, ברית אבות קיימת לאלו ששומרים אמונים לארץ ישראל, שמשתוקקים לבוא אליה. ומכיוון שחטא המרגלים היה בהתכחשות לארץ ישראל, על כן לא היה יכול משה רבינו לבקש זכות, על סמך ברית אבות, משום שעליהם ברית אבות לא מגינה. זה היה הכישלון הגדול של דור המדבר, שלא טוהרנו ממנו עד היום. כח היצר גדול, ולא רק אצל אנשים פשוטים, אלא גם אצל אנשים גדולים, אף אחד לא מחוסן מפני יצר הרע, וחטא כזה שנשאר יש בזה זלזול בארץ ישראל. ארץ ישראל היא לא שטחים, היא לא קרקע, היא ארץ חמדה, ומי שאיננו חומד, צריך לדעת שאולי ארץ ישראל לא רוצה אותו. חיסרון בחמדת א"י גורם להמשך הגלות והקשיים של הגלות. גם ארה"ב היא גלות, אמנם גלות מתוקה, אבל גלות מתוקה מסוכנת יותר מהגלות שהייתה עד עכשיו. מפני שגלות מרה מביאה השת
לאחר חטא המרגלים, משה רבינו ע"ה התפלל לבטל את הגזירה מעל עם ישראל. בתפילתו הוא הזכיר כמעט את כל י"ג מידות של רחמים, ולא הזכיר בכלל ברית אבות. למרות שאנחנו חיים על סמך ברית אבות. כותב על כך הרמב"ן דבר נורא, שמי שמתכחש לארץ ישראל ומי שאינו רוצה לעלות, כמו שהיה אז עם המרגלים, אין ברית אבות מגינה עליו זה דבר נורא, ברית אבות קיימת לאלו ששומרים אמונים לארץ ישראל, שמשתוקקים לבוא אליה. ומכיוון שחטא המרגלים היה בהתכחשות לארץ ישראל, על כן לא היה יכול משה רבינו לבקש זכות, על סמך ברית אבות, משום שעליהם ברית אבות לא מגינה. זה היה הכישלון הגדול של דור המדבר, שלא טוהרנו ממנו עד היום. כח היצר גדול, ולא רק אצל אנשים פשוטים, אלא גם אצל אנשים גדולים, אף אחד לא מחוסן מפני יצר הרע, וחטא כזה שנשאר יש בזה זלזול בארץ ישראל. ארץ ישראל היא לא שטחים, היא לא קרקע, היא ארץ חמדה, ומי שאיננו חומד, צריך לדעת שאולי ארץ ישראל לא רוצה אותו. חיסרון בחמדת א"י גורם להמשך הגלות והקשיים של הגלות. גם ארה"ב היא גלות, אמנם גלות מתוקה, אבל גלות מתוקה מסוכנת יותר מהגלות שהייתה עד עכשיו. מפני שגלות מרה מביאה השת
וַעֲנָוִים יִירְשׁוּ אָרֶץ וְהִתְעַנְּגוּ עַל רֹב שָׁלוֹם
דברים לכבוד הילולת הרב מרדכי אליהו זצוק"ל
הרב שמואל אליהו | כ"א סיון תשפ"א

סָר צִלָּם? מה פירוש? או למה זה כל כך מהותי?
הרב יוסף כרמל | סיון תשפ"א
לתקן את חטא המרגלים
הרב אליעזר מלמד | תשע"ג
ערכה של א"י, ולמי מקשיבים במחלוקת בין רבנים
שיחת מוצ"ש פרשת שלח - לך תשפ"א
הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א | כ"ו סיון תשפ"א

הגאון הרב אברהם שפירא זצוק"ל
ראש ישיבת מרכז הרב, הרב הראשי לישראל לשעבר. ממנהיגי הציונות הדתית.

תורה ומידות
אייר תשס"ז

תשובה בעניין גירוש יהודים
מנחם אב, ימי בין המצרים תשס"ה

ההכנה לתורה

בית דין הממונה על העיר
איך ללמוד גמרא?
למה שמחים כבר משנכנס אדר?
האם מותר לקנות בבלאק פריידי?
למה ללמוד גמרא?
מהו הסוד של פורים בשנה מעוברת?
למה משתכרים בפורים? איך עושים זאת נכון?
איך אפשר להשתמש באותו מיקרוגל לחלבי ובשרי?
תחילת החורבן: ביטול קרבן התמיד
הקשר אל ה' – תפילה
המדריך המלא לבדיקת פירות ט"ו בשבט
חנוכה הכשרת כלי הזוגיות
סדר הסימנים בליל הסדר
הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א | יט-כט אדר ב' תש"ס

בְּנִיסָן נִגְאֲלוּ וּבְנִיסָן עֲתִידִין לִיגָּאֵל
הרב שמואל אליהו | ניסן תשע"ד
