- משפחה חברה ומדינה
- הקרקע והפירות
לקראת שנת השמיטה
ראש השנה יום הדין על מה?
בתפילת ערבית של ליל התקדש החג כאשר נאמר לפני קריאת שמע ברוך אתה ה' אלוקינו מלך העולם אשר בדברו מעריב ערבים ובחכמה פותח שערים ומחליף את הזמנים.... תהיה משמעות מיוחדת למשפט הזה, בדברו מחליף את הזמנים, השנה החדשה הבאה עלינו לטובה היא לא רק שנה "קלנדרית", כמו בכל שנה היא שנת השמיטה, שנה של קדושה. ואלמלא הקב"ה בדברו מחליף את הזמנים, לא היינו זוכים ל"ושבתה הארץ שבת לה'".
נאמר במשנה בתחילת מסכת ראש השנה כי באחד בתשרי ראש השנה לשמיטין וליובלות. בד בבד עם היות היום הקדוש הזה יום בריאת האדם כדברי הפסיקתא שמביא הר"ן , בשם רבי אליעזר בפסוק דרשו ה' בהמצאו, בתשרי נברא העולם, יום גמר ברייתו של העולם, היום השישי לבריאה, אדם הראשון שבו נגמר העולם נברא ביום ששי. ובאותו יום הכניסו לגן עדן, באותו יום חטא, נידון, ויצא בדימוס (כלומר יצא זכאי בדין) ואז אמר לו הקדוש ברוך הוא זה סימן לבניך כשם שעמדת לפני בדין ביום זה ויצאת בדימוס כך עתידין בניך להיות עומדים לפני בדין ביום זה ויוצאין בדימוס.
נקבע יום זה להחלפת הזמנים של חשבון העולם.
ראיתי שר' חיים פרידלנדר זצ"ל שואל בספרו שפתי חיים הרי אדם הראשון לא יצא בדימוס, הרי הוא גורש מגן עדן ונתקלל ? עיי"ש שם מה שתירץ,
ונראה לכאורה שאף על פי שאדם הראשון גורש מגן עדן, הקב"ה השאיר בעולם כמה דברים שהם מעין השהיה בגן עדן, ואמנם האדם גורש, אך יצא בדימוס, דהיינו השאירו לנו מעין גן עדן בעולם שמחוץ לגן עדן,
אחת מהמצוות היא מצוות השבת. יום שכולו שבת ומנוחה לחיי עולמים, שבת היא כמו בגן עדן, (עיין במדרש רבה טז), הכל מוכן והנשמה היתירה נכנסת באדם. (שבת היא אחת משישים מהעוה"ב).
לימוד התורה נותן לאדם חיים וחיות כפי שחז"ל מפרטים בפרק שישי של פרקי אבות. באור פניך נתת לנו ה' אלוקינו תורת חיים.
ארץ ישראל אף היא כגן עדן. ההשגחה המיוחדת והסגולה למי שיושב בה כמי שיש לו אלוק. הרד"ק תהלים נו, יד מביא מדרש שוחר טוב "התהלך לפני אלהים", זו ארץ ישראל; "באור החיים", זה גן עדן.
נראה לכאורה כי שנת השמיטה המחייבת את האדם לעזוב את השדה לשנה שלימה, להפקיר את היבול לדאוג לחלשים להתחזק בביטחון מוחלט בקב"ה, ואף להשמיט את החובות, היא מעין עולם הבא, עבודת השדה נובעת מחטאו של אדם הראשון שגורש מגן עדן, וקוץ ודרדר תצמיח לך... בשמיטה קללה זו מבוטלת, אדם לא אוכל לחם בזיעת אפיים.
אמנם אין זו מצווה קלה, ולא לחינם מי ששומר שמיטה נאמר עליו שהוא גיבור, אבל עצם הרעיון להמשיך "שבת" במשך שנה שלימה ולסמוך על ברכת ה' ויקרא כה, כא " וְצִוִּ֤יתִי אֶת־בִּרְכָתִי֙ לָכֶ֔ם בַּשָּׁנָ֖ה הַשִּׁשִּׁ֑ית וְעָשָׂת֙ אֶת־הַתְּבוּאָ֔ה לִשְׁלֹ֖שׁ הַשָּׁנִֽים" מאפשרת לאדם לצאת שנה שלימה לשנת השתלמות בבחינת גן עדן. ללא עמל בשדה וללא קוץ ודרדר תצמיח לך. אשר בדברו משנה את הזמנים. עם כניסת שנת תשפ"ב, אנחנו נכנסים לגן עדן, ואכן האדם יצא בדימוס.
יתן ה' שנוכל לנצל את הזמן הבא עלינו לטובה להתחזק השנה בלימוד תורה, בדאגה לחלשים בחיזוק הביטחון בקב"ה, ובחיזוק הקשר שלנו עם ארץ ישראל.
נאמר במשנה בתחילת מסכת ראש השנה כי באחד בתשרי ראש השנה לשמיטין וליובלות. בד בבד עם היות היום הקדוש הזה יום בריאת האדם כדברי הפסיקתא שמביא הר"ן , בשם רבי אליעזר בפסוק דרשו ה' בהמצאו, בתשרי נברא העולם, יום גמר ברייתו של העולם, היום השישי לבריאה, אדם הראשון שבו נגמר העולם נברא ביום ששי. ובאותו יום הכניסו לגן עדן, באותו יום חטא, נידון, ויצא בדימוס (כלומר יצא זכאי בדין) ואז אמר לו הקדוש ברוך הוא זה סימן לבניך כשם שעמדת לפני בדין ביום זה ויצאת בדימוס כך עתידין בניך להיות עומדים לפני בדין ביום זה ויוצאין בדימוס.
נקבע יום זה להחלפת הזמנים של חשבון העולם.
ראיתי שר' חיים פרידלנדר זצ"ל שואל בספרו שפתי חיים הרי אדם הראשון לא יצא בדימוס, הרי הוא גורש מגן עדן ונתקלל ? עיי"ש שם מה שתירץ,
ונראה לכאורה שאף על פי שאדם הראשון גורש מגן עדן, הקב"ה השאיר בעולם כמה דברים שהם מעין השהיה בגן עדן, ואמנם האדם גורש, אך יצא בדימוס, דהיינו השאירו לנו מעין גן עדן בעולם שמחוץ לגן עדן,
אחת מהמצוות היא מצוות השבת. יום שכולו שבת ומנוחה לחיי עולמים, שבת היא כמו בגן עדן, (עיין במדרש רבה טז), הכל מוכן והנשמה היתירה נכנסת באדם. (שבת היא אחת משישים מהעוה"ב).
לימוד התורה נותן לאדם חיים וחיות כפי שחז"ל מפרטים בפרק שישי של פרקי אבות. באור פניך נתת לנו ה' אלוקינו תורת חיים.
ארץ ישראל אף היא כגן עדן. ההשגחה המיוחדת והסגולה למי שיושב בה כמי שיש לו אלוק. הרד"ק תהלים נו, יד מביא מדרש שוחר טוב "התהלך לפני אלהים", זו ארץ ישראל; "באור החיים", זה גן עדן.
נראה לכאורה כי שנת השמיטה המחייבת את האדם לעזוב את השדה לשנה שלימה, להפקיר את היבול לדאוג לחלשים להתחזק בביטחון מוחלט בקב"ה, ואף להשמיט את החובות, היא מעין עולם הבא, עבודת השדה נובעת מחטאו של אדם הראשון שגורש מגן עדן, וקוץ ודרדר תצמיח לך... בשמיטה קללה זו מבוטלת, אדם לא אוכל לחם בזיעת אפיים.
אמנם אין זו מצווה קלה, ולא לחינם מי ששומר שמיטה נאמר עליו שהוא גיבור, אבל עצם הרעיון להמשיך "שבת" במשך שנה שלימה ולסמוך על ברכת ה' ויקרא כה, כא " וְצִוִּ֤יתִי אֶת־בִּרְכָתִי֙ לָכֶ֔ם בַּשָּׁנָ֖ה הַשִּׁשִּׁ֑ית וְעָשָׂת֙ אֶת־הַתְּבוּאָ֔ה לִשְׁלֹ֖שׁ הַשָּׁנִֽים" מאפשרת לאדם לצאת שנה שלימה לשנת השתלמות בבחינת גן עדן. ללא עמל בשדה וללא קוץ ודרדר תצמיח לך. אשר בדברו משנה את הזמנים. עם כניסת שנת תשפ"ב, אנחנו נכנסים לגן עדן, ואכן האדם יצא בדימוס.
יתן ה' שנוכל לנצל את הזמן הבא עלינו לטובה להתחזק השנה בלימוד תורה, בדאגה לחלשים בחיזוק הביטחון בקב"ה, ובחיזוק הקשר שלנו עם ארץ ישראל.

פירות רקובים בשביעית
הרב בצלאל דניאל | שבט תשפ"ב
כנס לזכרו של הרב שאול ישראלי
בית דין ארץ חמדה - גזית | י"ט סיוון תשפ"א

תמצית הלכות שמיטה למעשה
רבנים שונים | תשרי תשע"ה
הלכות שמיטה בבית ובמטבח
הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א | תשרי תשס"ח

הרב משה פנחס ליפשיץ

"ארבע כוסות כנגד ארבעת לשונות הגאולה "
הקשר בין ארבע לשונות גאולה לארבע הפרשות
אדר התשע"ג

פורים – חג האהבה
שבט התשע"ג

אלימות מילולית באספקלריה של חז"ל
תשע"ד

גשם בסוכה
תשרי תשע"ד
ברכות השחר למי שהיה ער כל הלילה
הלכות קבלת שבת מוקדמת
מה עושים בערב פסח שחל בשבת?
האם מותר להתקלח ביום טוב?
למה באנו לעולם הזה?
שימוש בתנור אחד לחלב ובשר
לאן נעלמה האמת?
עירוב תבשילין
הלכות פורים ביום שישי: מתי עושים את הסעודה?
איסור בשר וחלב
למה תוקעים בשופר בראש השנה?
זמני תפילת ערבית
הרב אליעזר מלמד | תשס"ה

תפילת הדרך - עדות המזרח
רבנים שונים | תשרי תשע"ז

הלכות ט"ו באב
הגאון הרב מרדכי אליהו זצ"ל | תשס"ב

ברכות השחר - עדות המזרח
הסידור המהיר | תשרי תשע"ז

פריעת בעל חוב מצווה
בבא בתרא קעד ע"א; כתובות פו ע"א
הרב יאיר וסרטיל | אב תשפ"ב
הקשר בין עם ישראל לכותל המערבי
מאמרי הראי"ה - "גדול וגבור" "כתלנו"
הרב אליהו ברין | ז אב תשפ"ב
