- מדורים
- שו"ת "במראה הבזק"
גט לאשה יהודיה שעזבה בעלה וחיה עם גוי
מונטוידאו, אורוגואי Montevideo, Urujuay
תמוז תשנ"ד
שאלה
לפני מספר שבועות בא לפני יהודי המבקש להתגרש מאשתו. הם התגרשו בגירושין אזרחיים לפני מספר שנים ובינתיים האשה התחתנה עם גוי. הבעל מבקש להתגרש מאשתו הראשונה כדי להתחתן שנית. האם במקרה דנן יש לכתוב ולמסור גט רגיל לאשה הראשונה?
תשובה
גט שניתן בערכאות אינו כלום 1 , ולכן, אם אין האשה מוכנה לקבל את הגט מרצונה, יש לזכות לה גט ע"י אחר 2 , וישמרו הגט בבית-דין 3
^ 1. עיין גיטין דף י ע"ב, במשנה. ועיין בשו"ע אבן העזר סי' קל סעיף יט.
^ 2. שו"ע אה"ע סי' א סעיף י ברמ"א: "מי שהמירה אשתו, מזכה לה גט ע"י אחר ונושא אחרת, וכן נוהגים בקצת מקומות. ובמקום שאין מנהג, אין להחמיר ומותר לישא אחרת בלא גירושי הראשונה". ועיין שם ב"חלקת מחוקק" ס"ק יט, וכן שו"ע אה"ע סי' קמ סעיף ה, ברמ"א. וכתב ב"נודע ביהודה" (סי' צב מהדורה קמא), דהטעם דמזכין גם במומרת, דעדיין עכשיו עוברת על זנות, ואם כן זכות הוא לה. ועיין ב"אגרות משה" (אה"ע ח"א סי' קמ) דכתב: "אשה הנשאת לנוכרי שמשועבדת לו וגם הרי דרה עימו גם עתה, מוחזקת היא עוד יותר מומרת כשלא ניסת".
^ 3. עיין שו"ע אה"ע סי' קמ ב"פתחי תשובה" (ס"ק ח) שהביא "חמדת שלמה", שחושש לדעת הרי"ף שבזיכוי לא מהני. וב"אגרות משה" הנ"ל כתב: "אבל למעשה עכ"פ הא יש מחמירין לענין היתר האשה כדהביא הפתחי תשובה, וטוב לעשות לאחר הזיכוי גם שליח להולכה" (את שליח ההולכה צריך למנות פעמיים, פעם לפני הכתיבה, כדי שיוכל לומר בפני נכתב ובפני נחתם, ופעם לאחר הזיכוי, מפני שע"י הזיכוי בוטל המינוי שלו).
תמוז תשנ"ד
שאלה
לפני מספר שבועות בא לפני יהודי המבקש להתגרש מאשתו. הם התגרשו בגירושין אזרחיים לפני מספר שנים ובינתיים האשה התחתנה עם גוי. הבעל מבקש להתגרש מאשתו הראשונה כדי להתחתן שנית. האם במקרה דנן יש לכתוב ולמסור גט רגיל לאשה הראשונה?
שו"ת "במראה הבזק" (509)
רבנים שונים
471 - קריאת מגילת אסתר על ידי אישה
472 - האם אי שמירת מצוות נחשבת כמחאה על הגיור
473 - גיור ילד שנולד מפונדקאית
טען עוד
גט שניתן בערכאות אינו כלום 1 , ולכן, אם אין האשה מוכנה לקבל את הגט מרצונה, יש לזכות לה גט ע"י אחר 2 , וישמרו הגט בבית-דין 3
^ 1. עיין גיטין דף י ע"ב, במשנה. ועיין בשו"ע אבן העזר סי' קל סעיף יט.
^ 2. שו"ע אה"ע סי' א סעיף י ברמ"א: "מי שהמירה אשתו, מזכה לה גט ע"י אחר ונושא אחרת, וכן נוהגים בקצת מקומות. ובמקום שאין מנהג, אין להחמיר ומותר לישא אחרת בלא גירושי הראשונה". ועיין שם ב"חלקת מחוקק" ס"ק יט, וכן שו"ע אה"ע סי' קמ סעיף ה, ברמ"א. וכתב ב"נודע ביהודה" (סי' צב מהדורה קמא), דהטעם דמזכין גם במומרת, דעדיין עכשיו עוברת על זנות, ואם כן זכות הוא לה. ועיין ב"אגרות משה" (אה"ע ח"א סי' קמ) דכתב: "אשה הנשאת לנוכרי שמשועבדת לו וגם הרי דרה עימו גם עתה, מוחזקת היא עוד יותר מומרת כשלא ניסת".
^ 3. עיין שו"ע אה"ע סי' קמ ב"פתחי תשובה" (ס"ק ח) שהביא "חמדת שלמה", שחושש לדעת הרי"ף שבזיכוי לא מהני. וב"אגרות משה" הנ"ל כתב: "אבל למעשה עכ"פ הא יש מחמירין לענין היתר האשה כדהביא הפתחי תשובה, וטוב לעשות לאחר הזיכוי גם שליח להולכה" (את שליח ההולכה צריך למנות פעמיים, פעם לפני הכתיבה, כדי שיוכל לומר בפני נכתב ובפני נחתם, ופעם לאחר הזיכוי, מפני שע"י הזיכוי בוטל המינוי שלו).
דין העוסקים בפעילות ביטחונית ביום-הכיפורים
רבנים שונים | תשרי תשפ"ד
נכתבה כתובה דאירכסא ואחר כך נמצאה הכתובה הראשונה
רבנים שונים | שבט תשפ"ד
נשיאת קטן היודע ללכת במקום שאין עירוב
רבנים שונים | שבט תשפ"ד
הכנת תכניות אדריכליות ל"בית-כנסת" קראי
רבנים שונים | תשע"ג
איך אפשר להשתמש באותו מיקרוגל לחלבי ובשרי?
איך מכניסים את ה' אל תוך הלב?
מדוע פורים גדול מכיפורים?
איך יוצרים את השבת ?
מהות ספר ויקרא ופרשת זכור
האם מותר לפנות למקובלים?
השלמת התמונה
במה נעבוד כשהבינה המלאכותית תחליף את כולנו?
איסור בשר וחלב
הלכות שטיפת כלים בשבת
איך לא להישאר בין המצרים?