- מדורים
- שו"ת "במראה הבזק"
גט לאשה יהודיה שעזבה בעלה וחיה עם גוי
מונטוידאו, אורוגואי Montevideo, Urujuay
תמוז תשנ"ד
שאלה
לפני מספר שבועות בא לפני יהודי המבקש להתגרש מאשתו. הם התגרשו בגירושין אזרחיים לפני מספר שנים ובינתיים האשה התחתנה עם גוי. הבעל מבקש להתגרש מאשתו הראשונה כדי להתחתן שנית. האם במקרה דנן יש לכתוב ולמסור גט רגיל לאשה הראשונה?

תשובה
גט שניתן בערכאות אינו כלום 1 , ולכן, אם אין האשה מוכנה לקבל את הגט מרצונה, יש לזכות לה גט ע"י אחר 2 , וישמרו הגט בבית-דין 3
^ 1. עיין גיטין דף י ע"ב, במשנה. ועיין בשו"ע אבן העזר סי' קל סעיף יט.
^ 2. שו"ע אה"ע סי' א סעיף י ברמ"א: "מי שהמירה אשתו, מזכה לה גט ע"י אחר ונושא אחרת, וכן נוהגים בקצת מקומות. ובמקום שאין מנהג, אין להחמיר ומותר לישא אחרת בלא גירושי הראשונה". ועיין שם ב"חלקת מחוקק" ס"ק יט, וכן שו"ע אה"ע סי' קמ סעיף ה, ברמ"א. וכתב ב"נודע ביהודה" (סי' צב מהדורה קמא), דהטעם דמזכין גם במומרת, דעדיין עכשיו עוברת על זנות, ואם כן זכות הוא לה. ועיין ב"אגרות משה" (אה"ע ח"א סי' קמ) דכתב: "אשה הנשאת לנוכרי שמשועבדת לו וגם הרי דרה עימו גם עתה, מוחזקת היא עוד יותר מומרת כשלא ניסת".
^ 3. עיין שו"ע אה"ע סי' קמ ב"פתחי תשובה" (ס"ק ח) שהביא "חמדת שלמה", שחושש לדעת הרי"ף שבזיכוי לא מהני. וב"אגרות משה" הנ"ל כתב: "אבל למעשה עכ"פ הא יש מחמירין לענין היתר האשה כדהביא הפתחי תשובה, וטוב לעשות לאחר הזיכוי גם שליח להולכה" (את שליח ההולכה צריך למנות פעמיים, פעם לפני הכתיבה, כדי שיוכל לומר בפני נכתב ובפני נחתם, ופעם לאחר הזיכוי, מפני שע"י הזיכוי בוטל המינוי שלו).
תמוז תשנ"ד
שאלה
לפני מספר שבועות בא לפני יהודי המבקש להתגרש מאשתו. הם התגרשו בגירושין אזרחיים לפני מספר שנים ובינתיים האשה התחתנה עם גוי. הבעל מבקש להתגרש מאשתו הראשונה כדי להתחתן שנית. האם במקרה דנן יש לכתוב ולמסור גט רגיל לאשה הראשונה?

שו"ת "במראה הבזק" (482)
רבנים שונים
499 - שינה שמו האם צריך כתובה חדשה?
500 - גט לאשה יהודיה שעזבה בעלה וחיה עם גוי
501 - מענה לשאלה הפוגעת בצנעת הפרט
טען עוד
גט שניתן בערכאות אינו כלום 1 , ולכן, אם אין האשה מוכנה לקבל את הגט מרצונה, יש לזכות לה גט ע"י אחר 2 , וישמרו הגט בבית-דין 3
^ 1. עיין גיטין דף י ע"ב, במשנה. ועיין בשו"ע אבן העזר סי' קל סעיף יט.
^ 2. שו"ע אה"ע סי' א סעיף י ברמ"א: "מי שהמירה אשתו, מזכה לה גט ע"י אחר ונושא אחרת, וכן נוהגים בקצת מקומות. ובמקום שאין מנהג, אין להחמיר ומותר לישא אחרת בלא גירושי הראשונה". ועיין שם ב"חלקת מחוקק" ס"ק יט, וכן שו"ע אה"ע סי' קמ סעיף ה, ברמ"א. וכתב ב"נודע ביהודה" (סי' צב מהדורה קמא), דהטעם דמזכין גם במומרת, דעדיין עכשיו עוברת על זנות, ואם כן זכות הוא לה. ועיין ב"אגרות משה" (אה"ע ח"א סי' קמ) דכתב: "אשה הנשאת לנוכרי שמשועבדת לו וגם הרי דרה עימו גם עתה, מוחזקת היא עוד יותר מומרת כשלא ניסת".
^ 3. עיין שו"ע אה"ע סי' קמ ב"פתחי תשובה" (ס"ק ח) שהביא "חמדת שלמה", שחושש לדעת הרי"ף שבזיכוי לא מהני. וב"אגרות משה" הנ"ל כתב: "אבל למעשה עכ"פ הא יש מחמירין לענין היתר האשה כדהביא הפתחי תשובה, וטוב לעשות לאחר הזיכוי גם שליח להולכה" (את שליח ההולכה צריך למנות פעמיים, פעם לפני הכתיבה, כדי שיוכל לומר בפני נכתב ובפני נחתם, ופעם לאחר הזיכוי, מפני שע"י הזיכוי בוטל המינוי שלו).

בית העלמין העתיק במנטובה
רבנים שונים | שבט תשפ"ג

סדרי תפילות ביום העצמאות ויום ירושלים
על פי הנחיות הרבנים הראשיים לישראל לדורותיהם
רבנים שונים | אייר תשע"א

כשרות רב קונסרבטיבי לשמש כדיין בגיור
רבנים שונים | יד כסלו תשפ"ג

כשרות מחלל שבת לשמש כדיין בגיור
רבנים שונים | יד כסלו תשפ"ג

רבנים שונים

מסכת חלה פרק א משנה ב,ג
כז אלול תשפ"ב

מסכת מעשר שני פרק ה משנה ג-ד
כ אלול תשפ"ב

מגד ירחים חודש שבט תשע"ב
גליון מס' 149 בהוצאת "בית הרב"
תשע"ב

קרוב אליך פרשת לך לך תשפ"ב
גליון 388
חשוון תשפ"ב
זמן הדלקת נרות חנוכה
מי צריך את הערבה?
בדיקת פירות ט''ו בשבט
המסר לחינוך הילדים שכולנו חייבים לקחת ממצוות "הקהל"
למטר השמיים
הלכות שטיפת כלים בשבת
למה תוקעים בשופר בראש השנה?
איך ניתן לברור מרק בשבת?
ענייני כשרות המצויים
ניסוך מים: איך שמחים גם בדרך ליעד?
האם עדיין צריך לצום בעשרה בטבת?

רעיונות לפרשת בשלח
הרב עזריאל אריאל | תשנ"ו-תשס"א
סדר טו בשבט
סדר טו בשבט מהדורה שלישית ומעודכנת
הרב נתנאל יוסיפון | תשע"א

3 דברים קצרים לט"ו בשבט
תשע"ו, גליון 109
רבנים שונים | טו בשבט תשע"ו

הלכות ברכות ומנהגי ט"ו בשבט
מתוך "קול צופייך" גיליון 391
הגאון הרב מרדכי אליהו זצ"ל
תפילה על מיעוט הגשמים
הרב שמואל אליהו | שבט תשפ"ג
