- מדורים
- יש שואלים
לימוד השיעור מוקדש לעילוי נשמת
ציפורה בת דוד
הזמנה לדין
שרת המדיה מוקדש על ידי משפחת גרין לעילוי נשמת יקיריהם
אנחנו נמצאים בחודש אלול: חודש הרחמים, החודש האחרון של השנה, חודש ההתכוננות לקראת הימים הנוראים - ראש השנה, שהוא יום הדין, ויום הכיפורים. כבר מתחילת החודש התחלנו לעורר את עצמנו לקראת יום הדין: לתקוע בשופר, לומר אחרי התפילה את הפרק "לדוד ה' אורי וישעי", ויש עדות שהתחילו גם לומר סליחות. כל הדברים הללו הם הכנה 'שלשים יום קודם החג', על ידה אנו דורשים בהלכות החג ומתכוננים ליום הדין הגדול העומד ובא לפנינו.
כל אדם שעומד לפני משפט, אפילו אם לא מדובר בעניין כל כך משמעותי וחשוב, כמו משפט תעבורה על איזו עבירת תנועה שהוא עבר, עבירת חריגה בבניה או השתתפות בהפגנה בלתי חוקית - הרי שכאשר יום המשפט התקרב הוא עומד במתח נפשי, וכולו טרוד בשאלה מה יפסוק לו השופט, האם יעניש אותו בעונש חמור או עונש קל. מי שהתנסה בכך יודע שהלב ממש מלא טרדה מה יהיה עם המשפט, 'איך אני אסביר את עצמי, איך אתנצל, איך אשכנע את השופט שבעצם הייתי בסדר והעבירה לא הייתה כל כך חמורה'. גם אם התוצאות יכולות להיות לכל היותר קנס מסוים או מאסר קטן, הלב טרוד בכך, וכמה ימים לפני המשפט אין לאדם שקט נפשי, הוא חושב רק על השאלה מה אעשה כדי לצאת זכאי ואיך אסביר את עצמי.
ואם כך אדם מרגיש כשהוא עומד לפני דין פעוט ולא משמעותי, ולכל היותר צפוי לו עונש קל, על אחת כמה וכמה שכך צריך כל אדם לחוש לקראת יום הדין הגדול, כשהוא עומד לתת דין וחשבון על כל מעשיו במשך השנה, ועל כל מעשיו בכלל. צריך אדם לחוש, לחשוב ולהרגיש - כפשוטו של דבר - שהוא עומד לפני יום הדין, ולהכין את עצמו איך לצאת זכאי בדין, איך לתקן את מעשיו ולחזור בתשובה, לשפר מעשים ולהוסיף זכויות, וכך להגיע ליום הדין בצורה היותר נכונה והיותר שלמה.
אם חסר לאדם משהו בתחושה הזו - יש בכך חיסרון באמונה, שהרי האדם אינו חש את העובדה המציאותית ואת הקביעה האלוקית שבכל שנה ושנה הקב"ה יושב על כסא דין בראש השנה, ודן את כל העולם כולו ואת כל אדם בפני עצמו.
וכיון שהדיון הזה אינו רק על האדם בעצמו אלא על כל העולם, גם ההתכוננות לראש השנה צריכה להיות הרבה יותר גדולה מאשר ההתבוננות הפרטית. לא מספיק לחשוב מה יקרה לי, איך אני אתמודד ואיך אני אעבור את יום הדין ואצא ממנו בשלום, אלא כל אדם צריך לחשוב גם על האחריות הכללית שיש לו ועל המציאות הכללית. כל אדם יודע שיש לו חלק בדין הכללי, והוא ערב על מה שקורה לאחרים. עניננו בימים הללו הוא להיות חרדים, כפי שאומר הנביא עמוס 1 "אם יתקע שופר בעיר ועם לא יחרדו"? צריך להרגיש את התחושות הללו באופן ממשי, באמונה שלמה שצריך לשפר את המעשים ולתקן את הלבבות לקראת יום הדין, ובאמונה שלמה שאם אנחנו נתקן עצמנו ונשפר את דרכינו אז נצא זכאים, אותנו ואת כל בית ישראל.
כל אדם שעומד לפני משפט, אפילו אם לא מדובר בעניין כל כך משמעותי וחשוב, כמו משפט תעבורה על איזו עבירת תנועה שהוא עבר, עבירת חריגה בבניה או השתתפות בהפגנה בלתי חוקית - הרי שכאשר יום המשפט התקרב הוא עומד במתח נפשי, וכולו טרוד בשאלה מה יפסוק לו השופט, האם יעניש אותו בעונש חמור או עונש קל. מי שהתנסה בכך יודע שהלב ממש מלא טרדה מה יהיה עם המשפט, 'איך אני אסביר את עצמי, איך אתנצל, איך אשכנע את השופט שבעצם הייתי בסדר והעבירה לא הייתה כל כך חמורה'. גם אם התוצאות יכולות להיות לכל היותר קנס מסוים או מאסר קטן, הלב טרוד בכך, וכמה ימים לפני המשפט אין לאדם שקט נפשי, הוא חושב רק על השאלה מה אעשה כדי לצאת זכאי ואיך אסביר את עצמי.
ואם כך אדם מרגיש כשהוא עומד לפני דין פעוט ולא משמעותי, ולכל היותר צפוי לו עונש קל, על אחת כמה וכמה שכך צריך כל אדם לחוש לקראת יום הדין הגדול, כשהוא עומד לתת דין וחשבון על כל מעשיו במשך השנה, ועל כל מעשיו בכלל. צריך אדם לחוש, לחשוב ולהרגיש - כפשוטו של דבר - שהוא עומד לפני יום הדין, ולהכין את עצמו איך לצאת זכאי בדין, איך לתקן את מעשיו ולחזור בתשובה, לשפר מעשים ולהוסיף זכויות, וכך להגיע ליום הדין בצורה היותר נכונה והיותר שלמה.
אם חסר לאדם משהו בתחושה הזו - יש בכך חיסרון באמונה, שהרי האדם אינו חש את העובדה המציאותית ואת הקביעה האלוקית שבכל שנה ושנה הקב"ה יושב על כסא דין בראש השנה, ודן את כל העולם כולו ואת כל אדם בפני עצמו.
וכיון שהדיון הזה אינו רק על האדם בעצמו אלא על כל העולם, גם ההתכוננות לראש השנה צריכה להיות הרבה יותר גדולה מאשר ההתבוננות הפרטית. לא מספיק לחשוב מה יקרה לי, איך אני אתמודד ואיך אני אעבור את יום הדין ואצא ממנו בשלום, אלא כל אדם צריך לחשוב גם על האחריות הכללית שיש לו ועל המציאות הכללית. כל אדם יודע שיש לו חלק בדין הכללי, והוא ערב על מה שקורה לאחרים. עניננו בימים הללו הוא להיות חרדים, כפי שאומר הנביא עמוס 1 "אם יתקע שופר בעיר ועם לא יחרדו"? צריך להרגיש את התחושות הללו באופן ממשי, באמונה שלמה שצריך לשפר את המעשים ולתקן את הלבבות לקראת יום הדין, ובאמונה שלמה שאם אנחנו נתקן עצמנו ונשפר את דרכינו אז נצא זכאים, אותנו ואת כל בית ישראל.
יש שואלים (137)
הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א
16 - שלמות העם, התורה והארץ
17 - הזמנה לדין
18 - להיות דומה לרבש"ע
טען עוד
חודש התעוררות
דברים לחודש אלול
הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א | אלול תשע"א
דברי חיזוק לתושבי הדרום ולחיילי צה"ל
מבצע "עמוד ענן" בעזה
הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א | ד' כסליו תשע"ג
הליכה למקובלים
הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א | יב' חשוון תשס"ח
מה עושים כשנגמרת האהבה?
הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א | חשוון התשס"ז
הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א
ראש מוסדות ישיבת בית אל, לשעבר רב הישוב בית אל, מייסד ערוץ 7. מתלמידיו הקרובים של מרן הרצי"ה זצ"ל .
דרישת המדינה היהודת מישראל ומאומות העולם
לנתיבות ישראל - עמוד קכא - "נצח אומתנו"
ח' שבט תשפ"ב
אין התורה אלא במי שממית עצמו עליה
נתיב התורה למהר"ל - שיעור 9
ט"ו אייר תש"ע
מעלת אחדות ישראל, הספד לרב חרל"פ
שיחת מוצ"ש פרשת ויצא תשפ"ג
ט' כסלו תשפ"ג
הנהגת ה' את עולמו
לנתיבות ישראל - מאמר נצח אומתינו - המשך
כ"ב כסלו תשפ"ג
תיקון ימי השובבי"ם
דיני פלסטר בשבת
"עין במר בוכה ולב שמח"
להתיחס בכבוד
בדיקת פירות ט''ו בשבט
איך ללמוד אמונה?
איך אפשר להשתמש באותו מיקרוגל לחלבי ובשרי?
איך ללמוד גמרא?
האם מותר לקנות בבלאק פריידי?
דיני פרשת זכור
מי צריך את הערבה?
מנהגי אבלות בספירת העומר
הרב אליעזר מלמד | אייר התשס"א
הלכות שילוח הקן
הרב אליעזר מלמד | תשנ"ד

שבת הגדול
הרב עוזי קלכהיים זצ"ל
הלכות מכירת חמץ
פרק ו
הרב אליעזר מלמד | תשפ
הגדה של פסח - יחץ
עולת ראי"ה פסח - שיעור 6
הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א | כ"ו אדר תשפ"ג

סדר בדיקת וביעור חמץ - עדות המזרח
הסידור המהיר | ניסן תשפ"ג
מה הם קטניות ומי הם אוכלי קטניות?
הרב איתן מינקוב | ניסן תשפ"ג
