- פרשת שבוע ותנ"ך
- נח
תפקידו של השקר
מדוע נח מסכים להכניס את השקר לתיבה? למה נחוץ השקר בעולם? מה תפקידו?
בעידן התקשורת, הצלחה אינה תלויה בעשיית דברים מוצלחים, אלא בכישרון להיראות מוצלח. מי שיודע להלך עם התקשורת, השעה משחקת לו. מי שעושה דברים טובים, אבל אינו יודע להראות אותם, השעה משחקת עליו.
חכמים אמרו אמנם כי ה"שקר - אין לו רגליים", אבל במציאות של היום דוקא לשקר יש מעמד איתן אם התקשורת בעדו. תקשורת, תשקורת. המצב הזה קצת מתמיה: מדוע זה ככה?
כבר עמדו חכמים על מדוכה זו. הנה כך נאמר בילקוט שמעוני לפרשת נח: כאשר באו כל בעלי-החיים להיכנס לתיבה מפני המבול, שניים שניים באו לתיבה, זוגות זוגות, בא גם השקר להיכנס לתיבה. אמר לו נח: לא תוכל להיכנס אלא אם תבוא עם בת זוג. פגש השקר את הפחתא, זו מידת הכיליון. אמר לו: מאין אתה בא? אמר לו: אני בא מנח. רציתי להיכנס לתיבה והוא לא נתן לי, אלא אמר לי: האם יש לך בת זוג? אם יש לך בת זוג, תוכל להיכנס. שאל השקר את הפחתא אם תיאות להיות בת זוגו. אמרה לו: מה תיתן לי בעבור זה? אמר לה: כל מה שאני אוסף, את תקבלי. עשו הסכם ביניהם וקבעו, שכל מה שהשקר ירוויח, את הכל הוא יפקיד בידי בת זוגו הפחתא. באו שניהם לתיבה.
לאחר המבול, כשיצאו מהתיבה, התחיל השקר להרוויח בשקר כל מיני דברים. כל מה שהרוויח היה מוסר בידי הפחתא. לאחר זמן, אמר השקר לפחתא: הראי לי את כל מה שהרווחת. איפה כל האוצרות שמסרתי בידך? השיבה לו: וכי לא הסכמנו מראש, שכל מה שאתה מרוויח אתה נותן לי? ואני מידתי לאבד את הכל. לא היה לו לשקר כל פיתחון פה, כנאמר: "הרה עמל וילד שקר". עד כאן המדרש.
המדרש קשה. מה פירוש שהשקר רוצה להיכנס לתיבה ונח אמר לו: תביא בת זוג ואז תוכל להיכנס. חכמים התכוונו להביע כאן רעיון נפלא. לתיבה נכנסו רק זוגות, כי רק באופן כזה יש קיום לנבראים. האם יש לו זכות קיום בעולם? אם יש לו בת זוג מתאימה, הוא יכול להתקיים. בת זוגו של השקר זו הפחיתות, הכיליון, כל מה שנעשה בשקר, סופו להיאבד. אם כן, מקומו ותפקידו של השקר בעולם על-מנת ללמד שלשקר אין רגליים. אין קיום. בתחילה הוא מתנפח ונראה כאילו עם השקר אפשר להרוויח עולם ומלואו, אבל בהמשך הזמן, הבלון הנפוח הזה מתפוצץ וכל מה שהושג בשקר, נאבד.
השקר והאבדון הם זוג. מקומה של הרשעה בעולם להראות, שאין לה קיום. ובזה מתברר כוחה של האמת. "איש בער לא ידע וכסיל לא יבין את זאת בפרוח רשעים כמו עשב ויציצו כל פועלי אוון להשמדם עדי עד ואתה מרום לעולם ד'" (תהלים צב, ז). הפריחה של הרשעים, סופה ביטול והשמדה ועל-ידי כך מתבררת האמת, מתברר ש"ואתה מרום לעולם ה'".
חכמים אמרו אמנם כי ה"שקר - אין לו רגליים", אבל במציאות של היום דוקא לשקר יש מעמד איתן אם התקשורת בעדו. תקשורת, תשקורת. המצב הזה קצת מתמיה: מדוע זה ככה?
כבר עמדו חכמים על מדוכה זו. הנה כך נאמר בילקוט שמעוני לפרשת נח: כאשר באו כל בעלי-החיים להיכנס לתיבה מפני המבול, שניים שניים באו לתיבה, זוגות זוגות, בא גם השקר להיכנס לתיבה. אמר לו נח: לא תוכל להיכנס אלא אם תבוא עם בת זוג. פגש השקר את הפחתא, זו מידת הכיליון. אמר לו: מאין אתה בא? אמר לו: אני בא מנח. רציתי להיכנס לתיבה והוא לא נתן לי, אלא אמר לי: האם יש לך בת זוג? אם יש לך בת זוג, תוכל להיכנס. שאל השקר את הפחתא אם תיאות להיות בת זוגו. אמרה לו: מה תיתן לי בעבור זה? אמר לה: כל מה שאני אוסף, את תקבלי. עשו הסכם ביניהם וקבעו, שכל מה שהשקר ירוויח, את הכל הוא יפקיד בידי בת זוגו הפחתא. באו שניהם לתיבה.
לאחר המבול, כשיצאו מהתיבה, התחיל השקר להרוויח בשקר כל מיני דברים. כל מה שהרוויח היה מוסר בידי הפחתא. לאחר זמן, אמר השקר לפחתא: הראי לי את כל מה שהרווחת. איפה כל האוצרות שמסרתי בידך? השיבה לו: וכי לא הסכמנו מראש, שכל מה שאתה מרוויח אתה נותן לי? ואני מידתי לאבד את הכל. לא היה לו לשקר כל פיתחון פה, כנאמר: "הרה עמל וילד שקר". עד כאן המדרש.
המדרש קשה. מה פירוש שהשקר רוצה להיכנס לתיבה ונח אמר לו: תביא בת זוג ואז תוכל להיכנס. חכמים התכוונו להביע כאן רעיון נפלא. לתיבה נכנסו רק זוגות, כי רק באופן כזה יש קיום לנבראים. האם יש לו זכות קיום בעולם? אם יש לו בת זוג מתאימה, הוא יכול להתקיים. בת זוגו של השקר זו הפחיתות, הכיליון, כל מה שנעשה בשקר, סופו להיאבד. אם כן, מקומו ותפקידו של השקר בעולם על-מנת ללמד שלשקר אין רגליים. אין קיום. בתחילה הוא מתנפח ונראה כאילו עם השקר אפשר להרוויח עולם ומלואו, אבל בהמשך הזמן, הבלון הנפוח הזה מתפוצץ וכל מה שהושג בשקר, נאבד.
השקר והאבדון הם זוג. מקומה של הרשעה בעולם להראות, שאין לה קיום. ובזה מתברר כוחה של האמת. "איש בער לא ידע וכסיל לא יבין את זאת בפרוח רשעים כמו עשב ויציצו כל פועלי אוון להשמדם עדי עד ואתה מרום לעולם ד'" (תהלים צב, ז). הפריחה של הרשעים, סופה ביטול והשמדה ועל-ידי כך מתבררת האמת, מתברר ש"ואתה מרום לעולם ה'".
המבול, מגדל בבל, וסדום- המפתח להצלחה
הרב מאיר גולדויכט | ב' חשוון תשפ"ג
פרשת נח תש"פ
הרב מאיר גולדויכט | חשוון תש"פ

איזה מין צדיק היה נח?
הרב שמעון כהן | תשרי תשע"ה
פרשת נח תשס"ג
הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א | מוצש"ק פרשת נח תשס"ג
הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א
ראש מוסדות ישיבת בית אל, לשעבר רב הישוב בית אל, מייסד ערוץ 7. מתלמידיו הקרובים של מרן הרצי"ה זצ"ל .
היחס לחוק טל
יב אייר התשע"ב
תורה שבע"פ - השתלשלותה ודרכי לימודה
סדרת דרכי לימוד גמרא (1)
כ"א שבט תשע"ב
בית אלוקים
שיחת מוצאי שבת ויצא
ז' כסלו התשע"ה
גדולת מעמד הר סיני
כ"ג שבט תשע"ג
מה הקשר בין נעמי שמר, האו"ם ובית המקדש?
למטר השמיים
נס חנוכה בעולם שכלי ?
איך אפשר להשתמש באותו מיקרוגל לחלבי ובשרי?
איך ללמוד אמונה?
דיני קדימה בברכות
יום כיפור - איך נדע מי פטור מהצום?
הלכות תשעה באב שחל במוצאי שבת
איך זוכים לראות את אליהו הנביא?
מדוע ראש השנה זכה להיות שני ימים וכיצד מתנהלים בחג כזה?
האם עדיין צריך לצום בעשרה בטבת?

הלכות ט"ו בשבט
הגאון הרב מרדכי אליהו זצ"ל | תשס"ב

על יציאת מצרים וקריעת ים סוף
מתוך" קול צופייך" גיליון 391
הגאון הרב מרדכי אליהו זצ"ל | שבט תשס"ז

רעיונות לפרשת בשלח
הרב עזריאל אריאל | תשנ"ו-תשס"א
הלכות טבילת כלים
הרב אליעזר מלמד | כח אדר א תשס"ח
העמק דבר פרשת בשלח חלק ב'
הרב חיים כץ | י"א שבט תשפ"ג
בלבולים בחיים
הרב מעוז שוקרון | תשפ"ג
מתי באמת יצאנו ממצרים?
הרב מאיר גולדויכט | שבט תשפ"ג
