בית המדרש

  • הלכה מחשבה ומוסר
  • בין אדם לחברו
לחץ להקדשת שיעור זה

לימוד השיעור מוקדש לעילוי נשמת

אריה יעקב בן משה יוסף ז"ל

18. אבק לשון הרע

undefined

הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א

כסלו ה'תשס"ב
2 דק' קריאה 5 דק' האזנה
רמח"ל בספרו "מסילת ישרים" מרחיב ומפרט את מידת הנקיות. עד כמה צריך לעבוד על נפש נקיה, נקיה מכל רבב. לשאוף להגיע לכך שהנפש תהיה מבריקה מנקיון ולא יהיה אבק של עבירה, וכל שכן ממשות של עבירה.

הנה אמרו חכמים: "וכולם באבק לשון-הרע", פירוש הדבר כי אבק לשון הרע הוא מהדברים שקשה להשמר מהם, עד שכמעט כולם נכשלים בו. מהו אבק לשון-הרע? אין זה לשון הרע גמור - דברי גנאי על אחרים, אלא דברים סתמיים, דברים כאלו שבעקיפין ניתן לשמוע מהם איזה גנאי כלשהו על אחרים. זהו אבק לשון הרע. גם אבק הוא לכלוך וגם אותו צריך לנגב על מנת שהנפש תהיה נקיה וזכה ומצוחצחת.
יש דיבורים שהם נראים ראויים ובודאי אינם בגדר לשון הרע. אבל אם אדם משבח את איש פלוני לפני שונאיו של אותו פלוני, גם זה אסור, שהרי דברי השבח הללו באזני השומעים, רק מוסיפים עוד קנאה ושנאה ומזיקים ואינם מועילים.

כללו של דבר: כל דיבור שיכול לגרום איזה פגיעה באחר, בין שיכול לגרום לו נזק ממשי, הפסד ממון וכדומה, בין שזה יכול לגרום לו רק עלבון ואי נעימות, כל דיבור שיכול לפגוע, הרי זה בכלל לשון הרע, גם אם בסופו של דבר לא יצא נזק מהדיבור: הדיבור אסור. העבירה נעשתה.
לשון הרע אינו דבר שקר, דבר שקר על אחרים זה "מוציא שם רע", לשון הרע הוא סיפור אמיתי, סיפור בגנותו של חברו, ללא סיבה סיפור נכון שמזיק - אסור.

מה בין לשון הרע ורכילות? לשון הרע הוא סיפור בגנותו של חברו, ורכילות זה ללכת אל מי שסיפרו עליו דברי גנאי ולומר לו: "פלוני אמר עליך דברים כאלה". כרוכל הקונה מאחד ומוכר לשני - כך זה שומע מאחד והולך אצל אותו שדיברו עליו ומגלה לו מה שדיברו עליו, ודבריו יוצרים סכסוכים ומחלוקת. ההיפך ממידתו של אהרן שהיה אוהב שלום ורודף שלום, אוהב את הבריות והולך מאחד לשני להשכין שלום ביניהם. לכל אחד היה אומר שחברו רוצה מאד להשלים איתו ומדבר עליו דברים טובים, וכך היה מקרב בין הרחוקים.

לא כן בעלי רכילות ולשון הרע שיוצרים מתחים ומחלוקות. הם יאמרו שהתכוונו לטובה, להזהיר או להוכיח, ולכן הודיעו לאחד מה השני אומר עליו, אבל התוצאות מראות מה משמעות הדיבורים הללו. אם התוצאות: מתיחות, עלבון, צער וכו' - הדיבור היה אסור וגרוע, אם התוצאות: אהבה ושמחה ושיפור יחסים, הדיבור היה מותר ואולי מצווה.

בעלי רכילות אי אפשר לסמוך עליהם. "הולך רכיל מגלה סוד", כשם שהם מספרים לך על אחרים, יש להניח שהם גם מגלים לאחרים מה שאתה אומר. אי אפשר לאהוב אותם, אי אפשר לתת בהם אמון.
אבל מי שמאמץ את מידתו של אהרן, אוהב שלום ורודף שלום, הוא אוהב את הבריות והבריות אוהבות אותו, הוא אהוב על כולם.
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il