בית המדרש

  • פרשת שבוע ותנ"ך
  • חקת
לחץ להקדשת שיעור זה

לימוד השיעור מוקדש לרפואת

יהודה בן הדסה הינדה מלכה

על מנהיגות ועל ביקורת

השוואת חלק ממנהיגי דורנו, למנהיגים הגדולים של העם כמו משה, אהרון ושמואל עליהם קראנו בפרשות האחרונות ובהפטרותיהן, מעוררת בנו געגועים עמוקים לאותן דמויות מופת.

undefined

הרב יוסף כרמל

תמוז תשס"ז
3 דק' קריאה
השוואת חלק ממנהיגי דורנו, למנהיגים הגדולים של העם כמו משה, אהרון ושמואל עליהם קראנו בפרשות האחרונות ובהפטרותיהן, מעוררת בנו געגועים עמוקים לאותן דמויות מופת.

עיון בפסוקים מגלה לנו כי למרות גדולתם, היו ערעורים על מנהיגותם. בחלק מן המקרים, התרחשו אף מרידות אלימות. במספר מקומות, כמו בפרשת קרח, התורה מפרטת את המעשים ומבקרת בלשון בוטה את החולקים על שלוחיו של מקום. שם גם מפורש עונשם. בחלק מן המקרים גם המרד וגם תוצאותיו רק רמוזים. אחד מהם מצוי בפרשת חקת.

פרשתנו מספרת לנו על הסתלקותו של אהרון הכהן - שותפו הנאמן של משה למבצע "יציאת מצרים". וז"ל הכתוב:
"...וַיָּמָת אַהֲרֹן שָׁם בְּרֹאשׁ הָהָר וַיֵּרֶד מֹשֶׁה וְאֶלְעָזָר מִן הָהָר: וַיִּרְאוּ כָּל הָעֵדָה כִּי גָוַע אַהֲרֹן וַיִּבְכּוּ אֶת אַהֲרֹן שְׁלֹשִׁים יוֹם כֹּל בֵּית יִשְׂרָאֵל" (במדבר כ' כח-כט).

מותו של אהרון בוודאי גרם לזעזוע קשה. עד היכן הגיע השפעתו של זעזוע זה, קשה לשער והכתוב איננו תורם לנו מידע רב בנושא.

חז"ל דרשו סמיכות פרשיות ולימדונו כי ענני הכבוד הסתלקו עם מותו וזו הסיבה להתקפתו של מלך ערד. וז"ל התלמוד:
"מת אהרן - נסתלקו ענני כבוד, שנאמר (במדבר כ"א א) "וישמע הכנעני מלך ערד", מה שמועה שמע - שמע שמת אהרן ונסתלקו ענני כבוד, וכסבור ניתנה לו רשות להלחם בישראל. והיינו דכתיב "ויראו כל העדה כי גוע אהרן". אמר רבי אבהו: אל תקרי ויראו אלא וייראו" (תענית דף ט ע"א).

הירושלמי מרחיק לכת הרבה יותר ומוסיף:
"...ובקשו ישראל לחזור למצרים ונסעו לאחוריהן שמונה מסעות ורץ אחריו שבטו של לוי והרג ממנו שמונה משפחות אף הם הרגו ממנו ארבע" (יומא פרק א הלכה א).

לפי דעה זו בחז"ל, המשבר שנגרם כתוצאה מהסתלקות אהרון והמפלה בקרב הראשון כנגד הכנעני מלך ערד, הביאו חלק מן העם למרוד במשה רבנו. מרד שדוכא בכח החרב, גרם לאבדות קשות ורק נאמנותו של שבט לוי הצילה את המצב.

רמז למרד זה נמצא בכתוב, בספר דברים. וז"ל הכתוב:
"וּבְנֵי יִשְׂרָאֵל נָסְעוּ מִבְּאֵרֹת בְּנֵי יַעֲקָן מוֹסֵרָה שָׁם מֵת אַהֲרֹן וַיִּקָּבֵר שָׁם ... מִשָּׁם נָסְעוּ הַגֻּדְגֹּדָה וּמִן הַגֻּדְגֹּדָה יָטְבָתָה אֶרֶץ נַחֲלֵי מָיִם" (י' ו-ז).
מקשה רש"י (דברים שם):
"מה ענין זה לכאן. ועוד, וכי מבארות בני יעקן נסעו למוסרה, והלא ממוסרות באו לבני יעקן, שנאמר (במדבר לג, לא) ויסעו ממוסרות וגו'. ועוד, שם מת אהרן, והלא בהר ההר מת?"
ומתרץ:
"צא וחשוב ותמצא שמונה מסעות ממוסרה להר ההר, אלא אף זו מן התוכחה, ועוד זאת עשיתם כשמת אהרן בהר ההר לסוף ארבעים שנה ונסתלקו ענני כבוד יראתם לכם ממלחמת מלך ערד ונתתם ראש לחזור למצרים, וחזרתם לאחוריכם שמונה מסעות עד בני יעקן ומשם למוסרה, שם נלחמו בכם בני לוי והרגו מכם ואתם מהם, עד שהחזירו אתכם בדרך חזרתכם, ומשם חזרתם הגדגדה הוא חור הגדגד".

מה ניתן ללמוד מכך? יתכן והכתובים באים ללמדנו מסר כפול:

הראשון הוא לקח לעם בכל הדורות. אל תחשבו שאם היו לכם מנהיגים בסדר גודל של משה אהרון ושמואל, מנהיגותם הייתה מקובלת על הכל והחיים הציבוריים היו פשוטים יותר. גם מנהיגים שכאלה צריכים להוכיח כושר הנהגה ויכולת להתמודד עם ציבור מגוון הכולל בתוכו גוונים רבים ובעיקר רמות שונות של אמונה. הנסיון והצורך לבחור נכון, במסגרת הבחירה החופשית, קיים תמיד.

המסר השני הוא למנהיגים אשר תולים את כישלונותיהם בקושי ערפו של הציבור ומתעלמים ממחדליהם הם. מנהיגות היא עול כבד. לעולם מדובר באתגר מהמעלה הראשונה. רק מי שמוכן למסור את כל כולו לטובת האינטרס הלאומי ולשים בצד את עניניו הפרטים יכנס להיסטוריה כחלק מן הרשימה, שבראשה
ניצבים משה אהרון ושמואל. הבה נתפלל, שלמרות שיפתח בדורו כשמואל בדורו נזכה אנו למנהיגים כמו משה ואהרון.
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il