- מדורים
- נושאים נוספים
לימוד השיעור מוקדש לעילוי נשמת
גילה בת רחל
וואנדליזם
אני משמש כרב באחד היישובים. מידי פעם אנו עומדים בפני תופעה של השחתת רכוש, לפעמים פרטי, ולפעמים ציבורי, כדוגמת חלונות מנופצים במבני ציבור, או פגיעה בכלים סניטריים באתר בניה וכדומה. אני מתלבט, האם לייעץ למזכירות הישוב לפנות למשטרה או לפתור את הבעיה באופן אחר, ביד קשה או ביד רכה?
וואנדליזם
שאלה:
תשובה:
תופעת הוואנדליזם הפכה לצערנו, בזמן האחרון לשגרה בחיינו. וכמו תופעות שליליות אחרות שאנו, כציבור, מתרגלים אליהן, גם לזאת "התרגלנו", ובדרך כלל הבעיה נפתרת באמירת "אין מה לעשות". אסור להשלים עם כך, ובודאי שיש מה לעשות. ילדים או נערים המתרשמים שהמבוגרים אדישים לתופעה מסוימת, מסיקים מכך שהדבר אינו נורא ואפשר להמשיך כך, סתם כחלק מ"ספורט" של השחתה. חברה חייבת לדעת להציב גבולות וקווים אדומים. אם בגיל הנעורים מציבים את הגבולות, הם ממשיכים עם האדם גם בגיל מבוגר.
יש כמה דרכים להציב גבולות: דרך אחת היא, אכן, לפנות בתלונה למשטרה, כדי שתחקור מי האחראי למעשה ומי השותפים. אם מוצאים אוזן קשבת, וגורם משטרתי מוכן לקחת על עצמו את הטיפול, יש מקרים בהם נפתרת הבעיה. אולם במקרים רבים עסוקה המשטרה בנושאים אחרים, וצריך למצוא את הפתרון בכיוון אחר. שיתוף פעולה בין מזכירות הישוב לבין הרב יכול להועיל מאד, בכל הנושאים, ובמיוחד בסוגיא זו. תפקידו של הרב הוא לפנות לילדים, לנוער ולהורים, בשיעורים, בדרשות ובכל אמצעי של מפגש, ולהבהיר, שמבחינה הלכתית אין איסור לשון הרע לספר לרב מי הם האחראים למעשה. יש להבהיר שכל סיפור שיש בו תועלת, אין בו איסור לשון הרע. התועלת היא כמובן לניזק, וגם למזיק. דומה הדבר לחולה במחלה מדבקת, שכל זמן שאינו מגיע לטיפול, סובלים אחרים וסובל גם הוא עצמו.
כאמור, בראש ובראשונה יש להנחות את מזכירות הישוב להתלונן במשטרה נגד המזיק. הדבר דרוש כדי להבהיר שאין הנחות או התחשבות, ובכל מקרה, המזיק מאוים על ידי פתיחת תיק פלילי. במקביל, אתה, כרב המקומי, נכון וטוב תעשה אם תזמן את הנער ואת הוריו לשיחה, בה תובהר חומרת המעשה, אך בנוסף, השיחה צריכה להיות מכוונת כלפי ההורים. פריצת גבולות אצל ילדים או נערים, באה לפעמים כאשר יש לחץ גדול בבית, והילד מוצא פורקן בפריקת הלחץ כלפי חוץ. ולפעמים, להיפך, כאשר אין גבולות ברורים בבית. כל זאת צריך לבדוק מול ההורים, כיצד מתנהל ביתם, ולייעץ להם בהתאם.
נקודה נוספת היא, הגיבוי שההורים מעניקים לילדם, דבר שנוטל ממנו את חובת האחריות למעשיו. עם כל הקושי, אתה כרב צריך ללמד את ההורים פרק זה בהלכות חינוך, והוא: 'שמאל דוחה וימין מקרבת'. מותר להורים להמשיך ולאהוב את ילדם, אך האהבה לא תקלקל את שורת הביקורת והנזיפה. וכאשר הציבור והמשפחה יעמדו כאחד, יש סיכוי למגר את התופעה. במצב כזה, אפשר אחר כך להגיע להסכמה על ענישה או פיצוי לציבור, ולעיתים, לפי העניין, לחזור למזכירות כדי שתבטל את התלונה במשטרה. על ידי כך יהיה אתגר לילדים לשמור על מעמד נקי, ללא תיק פלילי, ולקחת אחריות על הצבת גבולות לעצמם.
שאלה:
אני משמש כרב באחד היישובים. מידי פעם אנו עומדים בפני תופעה של השחתת רכוש, לפעמים פרטי, ולפעמים ציבורי, כדוגמת חלונות מנופצים במבני ציבור, או פגיעה בכלים סניטריים באתר בניה וכדומה. אני מתלבט, האם לייעץ למזכירות הישוב לפנות למשטרה או לפתור את הבעיה באופן אחר, ביד קשה או ביד רכה?
תשובה:
תופעת הוואנדליזם הפכה לצערנו, בזמן האחרון לשגרה בחיינו. וכמו תופעות שליליות אחרות שאנו, כציבור, מתרגלים אליהן, גם לזאת "התרגלנו", ובדרך כלל הבעיה נפתרת באמירת "אין מה לעשות". אסור להשלים עם כך, ובודאי שיש מה לעשות. ילדים או נערים המתרשמים שהמבוגרים אדישים לתופעה מסוימת, מסיקים מכך שהדבר אינו נורא ואפשר להמשיך כך, סתם כחלק מ"ספורט" של השחתה. חברה חייבת לדעת להציב גבולות וקווים אדומים. אם בגיל הנעורים מציבים את הגבולות, הם ממשיכים עם האדם גם בגיל מבוגר.
יש כמה דרכים להציב גבולות: דרך אחת היא, אכן, לפנות בתלונה למשטרה, כדי שתחקור מי האחראי למעשה ומי השותפים. אם מוצאים אוזן קשבת, וגורם משטרתי מוכן לקחת על עצמו את הטיפול, יש מקרים בהם נפתרת הבעיה. אולם במקרים רבים עסוקה המשטרה בנושאים אחרים, וצריך למצוא את הפתרון בכיוון אחר. שיתוף פעולה בין מזכירות הישוב לבין הרב יכול להועיל מאד, בכל הנושאים, ובמיוחד בסוגיא זו. תפקידו של הרב הוא לפנות לילדים, לנוער ולהורים, בשיעורים, בדרשות ובכל אמצעי של מפגש, ולהבהיר, שמבחינה הלכתית אין איסור לשון הרע לספר לרב מי הם האחראים למעשה. יש להבהיר שכל סיפור שיש בו תועלת, אין בו איסור לשון הרע. התועלת היא כמובן לניזק, וגם למזיק. דומה הדבר לחולה במחלה מדבקת, שכל זמן שאינו מגיע לטיפול, סובלים אחרים וסובל גם הוא עצמו.
כאמור, בראש ובראשונה יש להנחות את מזכירות הישוב להתלונן במשטרה נגד המזיק. הדבר דרוש כדי להבהיר שאין הנחות או התחשבות, ובכל מקרה, המזיק מאוים על ידי פתיחת תיק פלילי. במקביל, אתה, כרב המקומי, נכון וטוב תעשה אם תזמן את הנער ואת הוריו לשיחה, בה תובהר חומרת המעשה, אך בנוסף, השיחה צריכה להיות מכוונת כלפי ההורים. פריצת גבולות אצל ילדים או נערים, באה לפעמים כאשר יש לחץ גדול בבית, והילד מוצא פורקן בפריקת הלחץ כלפי חוץ. ולפעמים, להיפך, כאשר אין גבולות ברורים בבית. כל זאת צריך לבדוק מול ההורים, כיצד מתנהל ביתם, ולייעץ להם בהתאם.
נקודה נוספת היא, הגיבוי שההורים מעניקים לילדם, דבר שנוטל ממנו את חובת האחריות למעשיו. עם כל הקושי, אתה כרב צריך ללמד את ההורים פרק זה בהלכות חינוך, והוא: 'שמאל דוחה וימין מקרבת'. מותר להורים להמשיך ולאהוב את ילדם, אך האהבה לא תקלקל את שורת הביקורת והנזיפה. וכאשר הציבור והמשפחה יעמדו כאחד, יש סיכוי למגר את התופעה. במצב כזה, אפשר אחר כך להגיע להסכמה על ענישה או פיצוי לציבור, ולעיתים, לפי העניין, לחזור למזכירות כדי שתבטל את התלונה במשטרה. על ידי כך יהיה אתגר לילדים לשמור על מעמד נקי, ללא תיק פלילי, ולקחת אחריות על הצבת גבולות לעצמם.

הורים מכים
הרב אליקים לבנון | אדר ב תשס"ח

פרנסה המכבדת את בעליה
הרב אליקים לבנון | תשס"ז

תפילות ביום הכיפורים
הרב אליקים לבנון | תשרי תשס"ז

אבא מתפרץ
הרב אליקים לבנון | א אדר א תשס"ח

הרב אליקים לבנון
רב המועצה האזורית שומרון, וראש ישיבת ברכת יוסף באלון מורה

התייחסות לכסף בחינוך
גליון 218
שבט תשע"א

שבת הגדול,מאבקים ונצחונות
ניסן תשע"ו

הקו שבין סמכות הורית לאחריות הילדים
אייר תש"ע

הילד הסורר
יא בניסן תשס"ז
עבודת ה' לחופש
דיני ברכות בתיקון ליל שבועות
ארבע כוסות ושלוש מצות
למה שמחים כבר משנכנס אדר?
האם מותר לקנות בבלאק פריידי?
איך ללמוד גמרא?
איך השבת היא זכר ליציאת מצרים?
בריאת העולם של פסח
מה הם קטניות ומי הם אוכלי קטניות?
שבועות מעין עולם הבא!
מה המשמעות הנחת תפילין?
מנהגי שלושת השבועות
הרב אליעזר מלמד | שבט תשפ
מנהגי שלושת השבועות
הרב אליעזר מלמד | שבט תשפ
מנהגי שלושת השבועות
הרב אליעזר מלמד | שבט תשפ
כי יכול נוכל לה
הרב יוסף נווה | סיון תשפ"א
ציצית וארץ ישראל - להיות מוקף בקדושה
שיחת מוצ"ש פרשת שלח - לך תשפ"ב
הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א | י"ח סיוון התשפ"ב
תפקיד השנאה גם בתוך הטוב
אורות ישראל - פרק ד' פסקה ו' (המשך)
הרב ש. יוסף וייצן | ט"ז סיון תשפ"ג
הכנת שתיה חמה בשבת
הרב יצחק בן יוסף | סיון תשפ"ג
