- פרשת שבוע ותנ"ך
- כי תצא
לימוד השיעור מוקדש להצלחת
שמעון בן מזל
ונשמרת מכל דבר רע
משך דורות רבים לא היתה פרשה זו רלוונטית. היום, פרשה זו שבתורה מעשית. "כי תצא מחנה על אויביך ונשמרת מכל דבר רע". בזמן מלחמה, ואנו נמצאים בזמן כזה במלחמה, בלבנון, בגבולות, ביהודה ובשומרון ובחבל עזה. בזמן כזה צריך לשמור על רמת התנהגות גבוהה, "ונשמרת מכל דבר רע".
משך דורות רבים לא היתה פרשה זו רלוונטית. היום, פרשה זו שבתורה מעשית. "כי תצא מחנה על אויביך ונשמרת מכל דבר רע". בזמן מלחמה, ואנו נמצאים בזמן כזה במלחמה, בלבנון, בגבולות, ביהודה ובשומרון ובחבל עזה. בזמן כזה צריך לשמור על רמת התנהגות גבוהה, "ונשמרת מכל דבר רע".
דקדקו חכמים ואמרו: "מכל דיבור רע" - לדבר רק דברים חיוביים, דברים טובים. לא רק לעשות מעשים טובים, אלא גם הדיבור צריך להיות נקי. לא דיבור אסור, דיבור רע, כגון: רכילות, לשון הרע, ניבול פה, לא להלבין פני אדם, לשמור על פה טהור, פה נקי.
אכן, פשוטו של מקרא אינו מדבר על דיבור רע, אלא: "ונשמרת מכל דבר רע", היינו: לא רק לא לעשות מעשים רעים, אלא גם לא לעשות דבר המביא לידי מעשים רעים. לא להרהר בלב הרהורים כאלה שמביאים לדברים רעים, לא להסתכל במה שמביא לידי גירוי לעבירה, לשמור על טהרת המחשבות, טהרת הלב.
אזהרה זו אמנם נכונה לכל אדם ובכל הזמנים, אבל היא נאמרה במיוחד לתקופת מלחמה, ובמיוחד ליוצאים למחנה. לצערנו, בתחום הזה יש הרבה מה לשפר.
כוונתי בדברי אלה לאותם המבינים את החיסרון שיש במתירנות המופרזת שמביאה להריסת משפחות, מביאה לפעמים לבגידה, למעילה באמון, לשבירת האחדות והנאמנות של בני הזוג זה לזה. המצב בתחום הזה הוא כל כך ירוד עד שמי שנתדרדר ומעל בבן או בבת זוגו לא מתבייש במעשיו. החברה איננה מוקיעה אותו, החברה איננה דוחה אותו, התקשורת איננה נותנת ביטוי לנזק שיש מהרעה הזו, ולא עוד, אלא שהיא מסייעת לא מעט לדבר עבירה. היחס הסלחני לבוגדים בבני זוגם מעודד את הרעה הגדולה הזו.
חוסר הנאמנות של בני הזוג זה לזה הוא לא רק חיסרון בין אדם למקום, זה הרי גם חטא שבין אדם לחברו. זו מעילה, מעילה באימון, יש לכך תוצאות הרסניות על המשפחות ועל הילדים במשפחות אלו.
אלו המבינים את החומרה שבדבר, מבינים היטב כמה נכון הוא צו התורה: "כי תצא מחנה על אויביך ונשמרת מכל דבר רע". כמה חשוב להתרחק ולהישמר מכל דבר המביא לידי רע. לא כאן המקום להסביר שהדרך המתירנית איננה עושה את האנשים יותר מאושרים, ולעומת זאת:המגבלות שהתורה מטילה על האדם, לא עושה את האדם מסכן יותר. אלא להיפך: האושר האמיתי, המתמשך, העמוק, הוא דווקא נחלתם של המשפחות השומרות אמונים והנוהגות על-פי התורה.
המלחמות בין ישראל לעמים, שורשן נעוץ בהבדל הרוחני בין ישראל לעמים. אלו מלחמות רוחניות. ולכן אנשי הצבא בישראל צריכים להיות בעלי רמה רוחנית גבוהה. "כי ד' אלוקיך מתהלך בקרב מחניך והיה מחניך קדוש".
דקדקו חכמים ואמרו: "מכל דיבור רע" - לדבר רק דברים חיוביים, דברים טובים. לא רק לעשות מעשים טובים, אלא גם הדיבור צריך להיות נקי. לא דיבור אסור, דיבור רע, כגון: רכילות, לשון הרע, ניבול פה, לא להלבין פני אדם, לשמור על פה טהור, פה נקי.
אכן, פשוטו של מקרא אינו מדבר על דיבור רע, אלא: "ונשמרת מכל דבר רע", היינו: לא רק לא לעשות מעשים רעים, אלא גם לא לעשות דבר המביא לידי מעשים רעים. לא להרהר בלב הרהורים כאלה שמביאים לדברים רעים, לא להסתכל במה שמביא לידי גירוי לעבירה, לשמור על טהרת המחשבות, טהרת הלב.
אזהרה זו אמנם נכונה לכל אדם ובכל הזמנים, אבל היא נאמרה במיוחד לתקופת מלחמה, ובמיוחד ליוצאים למחנה. לצערנו, בתחום הזה יש הרבה מה לשפר.
כוונתי בדברי אלה לאותם המבינים את החיסרון שיש במתירנות המופרזת שמביאה להריסת משפחות, מביאה לפעמים לבגידה, למעילה באמון, לשבירת האחדות והנאמנות של בני הזוג זה לזה. המצב בתחום הזה הוא כל כך ירוד עד שמי שנתדרדר ומעל בבן או בבת זוגו לא מתבייש במעשיו. החברה איננה מוקיעה אותו, החברה איננה דוחה אותו, התקשורת איננה נותנת ביטוי לנזק שיש מהרעה הזו, ולא עוד, אלא שהיא מסייעת לא מעט לדבר עבירה. היחס הסלחני לבוגדים בבני זוגם מעודד את הרעה הגדולה הזו.
חוסר הנאמנות של בני הזוג זה לזה הוא לא רק חיסרון בין אדם למקום, זה הרי גם חטא שבין אדם לחברו. זו מעילה, מעילה באימון, יש לכך תוצאות הרסניות על המשפחות ועל הילדים במשפחות אלו.
אלו המבינים את החומרה שבדבר, מבינים היטב כמה נכון הוא צו התורה: "כי תצא מחנה על אויביך ונשמרת מכל דבר רע". כמה חשוב להתרחק ולהישמר מכל דבר המביא לידי רע. לא כאן המקום להסביר שהדרך המתירנית איננה עושה את האנשים יותר מאושרים, ולעומת זאת:המגבלות שהתורה מטילה על האדם, לא עושה את האדם מסכן יותר. אלא להיפך: האושר האמיתי, המתמשך, העמוק, הוא דווקא נחלתם של המשפחות השומרות אמונים והנוהגות על-פי התורה.
המלחמות בין ישראל לעמים, שורשן נעוץ בהבדל הרוחני בין ישראל לעמים. אלו מלחמות רוחניות. ולכן אנשי הצבא בישראל צריכים להיות בעלי רמה רוחנית גבוהה. "כי ד' אלוקיך מתהלך בקרב מחניך והיה מחניך קדוש".

"כמים הפנים לפנים כן לב האדם לאדם"
הרב יוסף כרמל | אלול תשס"ה

עסקים עם היצר??
הפרשה בראי הרמב"ם
רבנים שונים | אלול תשע"ט

כבוד האדם הנברא בצלם
הרב יוסף כרמל | ז אלול תשס"ז

מיפת תואר ועד בן סורר
פרשיות יסודיות בבנין החינוך
הרב שמעון כהן | אלול תשע"ו
הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א
ראש מוסדות ישיבת בית אל, לשעבר רב הישוב בית אל, מייסד ערוץ 7. מתלמידיו הקרובים של מרן הרצי"ה זצ"ל .
נתיבות עולם - נתיב העבודה – סיכום פרק ז (1)
שיעור מס' 90
ט"ו סיון תשפ"ג
נתיבות עולם - נתיב העבודה – סיכום פרק ט (3)
שיעור מס' 97
כ"ד סיון תשפ"ג
דרישת המדינה היהודת מישראל ומאומות העולם
לנתיבות ישראל - עמוד קכא - "נצח אומתנו"
ח' שבט תשפ"ב
נתיבות עולם - נתיב העבודה – סיכום פרק ז (2)
שיעור מס' 91
ט"ז סיון תשפ"ג
ברוך שעשה לי נס במקום הזה
כיצד הצפירה מובילה לאחדות בעם?
מדוע קוראים את מגילת רות בשבועות?
'לדוד ה' אורי וישעי' מה הקשר לאלול?
הלכות נתינה בפורים
איך המזוזה שומרת עלינו?
איך לא להישאר בין המצרים?
כשר קצר ולעניין!
למה ללמוד גמרא?
כיצד מתחזקים באהבת ישראל?
איך ללמוד גמרא?

תפילות חג סוכות
הגאון הרב מרדכי אליהו זצ"ל | התשס"ב
הלכות סוכה א'
הרב אליעזר מלמד | תשרי תש"פ

תפילות חג סוכות
הגאון הרב מרדכי אליהו זצ"ל | התשס"ב
