- הלכה מחשבה ומוסר
- בין אדם לחברו
לימוד השיעור מוקדש לעילוי נשמת
רחל בת יקוט ז"ל
20. מדבר שקר תרחק
שרת המדיה מוקדש על ידי משפחת גרין לעילוי נשמת יקיריהם
הפעם נדבר על מידת האמת ובהתרחקות מדבר שקר שנאמר: "מדבר שקר תרחק".
אמרה תורה "תרחק" - הווי אומר: לא רק יש להמנע משקר גמור ומכוון, אלא יש להתרחק מדבר שקר לגמרי, דהיינו אפילו אינך אומר שקר ממש אלא אומר אמת, אבל אינך אומר אותה בשלמות, וע"י כך אתה מטעה את השומע והוא מבין את הדברים לא כפי שהם באמת, על זה נאמר: "מדבר שקר תרחק". וכבר אמרו בתלמוד, מכות כ"ד: על מי נאמר - "ודובר אמת בלבבו"? על הנהגה כהנהגתו של רב ספרא, שהיה לו חפץ אחד למכור, ובא אדם אחד לפניו בשעה שהיה קורא קריאת-שמע, ואמר לו: "תן לי את החפץ בכך וכך דמים", ולא ענהו מפני שהיה קורא קריאת שמע. סבר הקונה שרב ספרא שותק מפני שאינו רוצה למכור לו במחיר שהציע. הוסיף הקונה ואמר: "תן לי במחיר גבוה יותר, בכך וכך". לאחר שסיים רב ספרא את קריאת שמע, אמר לקונה: "אני מוכר לך את החפץ במחיר הראשון הנמוך שאתה אמרת, כי למחיר הזה היה בדעתי ליתנו לך בליבי, ולא אשנה את שהיה בליבי". להודיעך עד היכן חובת האמת מגעת. כבר סיפרו חכמים על מקום אחד שהיו אנשים זהירים בלשונם ומדברים דברי אמת בלבד, ובאותו מקום לא מת אדם לפני זמנו. בא לשם אדם אחד ממקום אחר ונשא אישה באותו המקום, ונולדו להם שני בנים. יום אחד אשתו היתה עסוקה בדבר שהצניעות יפה לו, והנה באו שתי שכנות ודפקו על הדלת ושאלו היכן אשתו. חשב הבעל שאין זה מן הנכון לספר מה עושה אשתו, ואמר להם שהיא לא נמצאת. כעבור זמן קצר מתו שני ילדיהם. באו אנשי המקום ואמרו: "מה זה שמתו הילדים? הרי במקומנו אף אחד לא מת טרם זמנו" אמר להם את אותו מעשה, שהוא נאלץ לומר דבר לא נכון. אמרו לו אנשי המקום: "בבקשה ממך צא ממקומנו ואל תביא אלינו מוות בטרם עת".
האמת היא אחד מן העמודים שהעולם עומד עליו. "על שלושה דברים העולם עומד על האמת על הדין ועל השלום". וחותמו של הקב"ה אמת, והקב"ה הזהיר על האמת אזהרה רבה: "דברו אמת איש אל רעהו". וישעיהו: "ויאמר אך עמי המה בנים לא ישקרו". ונקראה ירושלים "עיר האמת" וכמו שהאמת אהובה כך ההיפך מהאמת מתועב, כנאמר במשלי: "תועבת ה' שפתי שקר". ואמרו חכמים: "כך עונשו של בדאי, שאפילו אמר אמת, אין שומעין לו". מאבדים את האמון בו, אי אפשר לסמוך עליו, אינו אמין. לעומת זאת, מי שנזהר בלשונו ומתרחק מדבר שקר, מילתו מילה, "הן" שלו "הן", "ולאו" שלו "לאו". איתו אפשר לנהל עסקים, עליו אפשר לסמוך. "הן צדק" - שיהא "הן" שלך צדק ו"לאו" שלך צדק. דברים אלו כל כך פשוטים שבעצם מיותר לדבר עליהם, וכי מי לא מבין כמה חשוב לדבר אמת ולהתרחק מדבר שקר, וכי צריך להסביר את הדברים? אך מאידך במציאות, לא קל להזהר בזה כפי שצריך, ועל כן נכון לחזור לעיתים קרובות ולעסוק בדברים הפשוטים, ע"מ להתחזק ביישום הדברים בפועל.
אמרה תורה "תרחק" - הווי אומר: לא רק יש להמנע משקר גמור ומכוון, אלא יש להתרחק מדבר שקר לגמרי, דהיינו אפילו אינך אומר שקר ממש אלא אומר אמת, אבל אינך אומר אותה בשלמות, וע"י כך אתה מטעה את השומע והוא מבין את הדברים לא כפי שהם באמת, על זה נאמר: "מדבר שקר תרחק". וכבר אמרו בתלמוד, מכות כ"ד: על מי נאמר - "ודובר אמת בלבבו"? על הנהגה כהנהגתו של רב ספרא, שהיה לו חפץ אחד למכור, ובא אדם אחד לפניו בשעה שהיה קורא קריאת-שמע, ואמר לו: "תן לי את החפץ בכך וכך דמים", ולא ענהו מפני שהיה קורא קריאת שמע. סבר הקונה שרב ספרא שותק מפני שאינו רוצה למכור לו במחיר שהציע. הוסיף הקונה ואמר: "תן לי במחיר גבוה יותר, בכך וכך". לאחר שסיים רב ספרא את קריאת שמע, אמר לקונה: "אני מוכר לך את החפץ במחיר הראשון הנמוך שאתה אמרת, כי למחיר הזה היה בדעתי ליתנו לך בליבי, ולא אשנה את שהיה בליבי". להודיעך עד היכן חובת האמת מגעת. כבר סיפרו חכמים על מקום אחד שהיו אנשים זהירים בלשונם ומדברים דברי אמת בלבד, ובאותו מקום לא מת אדם לפני זמנו. בא לשם אדם אחד ממקום אחר ונשא אישה באותו המקום, ונולדו להם שני בנים. יום אחד אשתו היתה עסוקה בדבר שהצניעות יפה לו, והנה באו שתי שכנות ודפקו על הדלת ושאלו היכן אשתו. חשב הבעל שאין זה מן הנכון לספר מה עושה אשתו, ואמר להם שהיא לא נמצאת. כעבור זמן קצר מתו שני ילדיהם. באו אנשי המקום ואמרו: "מה זה שמתו הילדים? הרי במקומנו אף אחד לא מת טרם זמנו" אמר להם את אותו מעשה, שהוא נאלץ לומר דבר לא נכון. אמרו לו אנשי המקום: "בבקשה ממך צא ממקומנו ואל תביא אלינו מוות בטרם עת".
האמת היא אחד מן העמודים שהעולם עומד עליו. "על שלושה דברים העולם עומד על האמת על הדין ועל השלום". וחותמו של הקב"ה אמת, והקב"ה הזהיר על האמת אזהרה רבה: "דברו אמת איש אל רעהו". וישעיהו: "ויאמר אך עמי המה בנים לא ישקרו". ונקראה ירושלים "עיר האמת" וכמו שהאמת אהובה כך ההיפך מהאמת מתועב, כנאמר במשלי: "תועבת ה' שפתי שקר". ואמרו חכמים: "כך עונשו של בדאי, שאפילו אמר אמת, אין שומעין לו". מאבדים את האמון בו, אי אפשר לסמוך עליו, אינו אמין. לעומת זאת, מי שנזהר בלשונו ומתרחק מדבר שקר, מילתו מילה, "הן" שלו "הן", "ולאו" שלו "לאו". איתו אפשר לנהל עסקים, עליו אפשר לסמוך. "הן צדק" - שיהא "הן" שלך צדק ו"לאו" שלך צדק. דברים אלו כל כך פשוטים שבעצם מיותר לדבר עליהם, וכי מי לא מבין כמה חשוב לדבר אמת ולהתרחק מדבר שקר, וכי צריך להסביר את הדברים? אך מאידך במציאות, לא קל להזהר בזה כפי שצריך, ועל כן נכון לחזור לעיתים קרובות ולעסוק בדברים הפשוטים, ע"מ להתחזק ביישום הדברים בפועל.
10. ביקורת עצמית ומידת הנקיות
הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א | אב ה'תשס"א
11. בביאור מידת הנקיות
הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א | אלול ה'תשס"א
12. נטיית חמדת הממון ואיסור גזל
הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א | אלול ה'תשס"א
13. אבק גזל בעבודה ובכלל
הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א | אלול ה'תשס"א
הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א
ראש מוסדות ישיבת בית אל, לשעבר רב הישוב בית אל, מייסד ערוץ 7. מתלמידיו הקרובים של מרן הרצי"ה זצ"ל .
נתיבות עולם - נתיב העבודה – סיכום פרק י'
שיעור מס' 98
כ"ה סיון תשפ"ג
נתיבות עולם - נתיב העבודה – סיכום פרק ז (3)
שיעור מס' 92
י"ז סיון תשפ"ג
נתיבות עולם - נתיב העבודה – סיכום פרק ז (4)
שיעור מס' 93
י"ח סיון תשפ"ג
מהו התוכן האמיתי של העולם?
לנתיבות ישראל - סיום מאמר "והנצח זו ירושלים"
ג' אב תשפ"ג
מה מחבר שמיים וארץ?
תחילת החורבן: ביטול קרבן התמיד
סוד המנורה וסוד החנוכיה
למה תמיד יש מחלוקת??
המסר לחינוך הילדים שכולנו חייבים לקחת ממצוות "הקהל"
מהי אמונה?
למה אדר ב' הוא החודש המיוחד ביותר?
למה ללמוד גמרא?
מה עושים בעשרה בטבת שחל בשישי?
לאן שבים ולמה מתוודים?
אחדות זו מעבדה של בירורים