- פרשת שבוע ותנ"ך
- נח
לימוד השיעור מוקדש להצלחת
נריה בן אורה יוכבד
"נכנס יין, יצא סוד"
ההשפעות המזיקות של שתייה מופרזת של אלכוהול ניכרות בברור בפרשת השבוע. נח, אחרי הטראומה של המבול וחורבן החברה והעולם שלו, מטביע את יגונו ביין, משתכר ומאבד שליטה.
ההשפעות המזיקות של שתייה מופרזת של אלכוהול ניכרות בברור בפרשת השבוע. נח, אחרי הטראומה של המבול וחורבן החברה והעולם שלו, מטביע את יגונו ביין, משתכר ומאבד שליטה. מהתקרית הזאת נובעות עוד טרגדיות וקללות, עד שנדמה שכל המבול היה חסר טעם ותכלית.
השתיינות והאסונות שהיא מולידה, תופעה ששנים רבות כמעט שלא היתה מוכרת בעולם היהודי, הפכו היום לדבר רווח בחברה שלנו. שתייה מופרזת של צעירים חובשי כיפה היא היום אורח חיים מקובל בתפוצות וגם בישראל. אם יש למישהו ספקות בדבר ההשפעות ההרסניות של התנהגות כזאת על חיי המשפחה, על הצלחה בעבודה ועל קשרים חברתיים, הוא צריך לבלות רק חמש דקות בשיחה עם ד"ר אברהם טוורסקי. הוא יגמול אתכם חיש מהר ממושגים בדיוניים וכוזבים כאלה. תאונות דרכים קטלניות, הרס נישואים ומשפחה, התנהגות אלימה וגישה של הדוניזם חסר מעצורים, כולם תוצר של הכרם של נח.
בשל המצב המדאיג הזה בעולם היהודי יש כיום בתי כנסת שאוסרים להגיש בתחומם כל סוג של אלכוהול חוץ מיין קידוש. התירוצים של פורים ושמחת תורה היו אולי תקפים בדורות קודמים, כשהיהודים היו פיכחים. בדור של נהנתנות-יתר וחומרנות חסרת מעצורים, כמו הדור שלנו, האלכוהול הוא רעל לאורח החיים היהודי ולערכי היהדות.
יש ביטוי יהודי קולע ונכון להפליא שאומר "מה שיש לפיכח בריאה, יש לשיכור בלשון". מה שפיכח מחזיק בפנים, השיכור מגלה ומחצין. הכרתי יהודים שכאשר השתכרו בפורים שפכו את לבם לפני הקב"ה ודקלמו את כל תפילות יום כיפור בעל-פה. היו תלמידי חכמים גדולים שידעו לדקלם אינספור חלקים מהמשנה מזיכרון בלבד. ברור שהביטוי "נכנס יין, יצא סוד" נכון.
לכן הייתי מוטרד עד מאד כאשר בלילה שאחרי שמחת תורה יהודים "דתיים" שהיו שיכורים בעליל יצאו להשליך אבנים על מכוניות בכבישי ירושלים. לא משנה איזה לבוש הם לבשו, האני הפנימי האמיתי שלהם התגלה כרווי שנאה, אלימות והשחתה. התנהגות כזאת יכולה להחזיר את היהודים להיות בני נח במקום בני אברהם. לדעתי, העובדה שנח לא הבין את ההשלכות של שכרותו הופכת את הסיפור הזה לאחד העצובים ביותר בתורה.
נשמע על עוד תקרית שעוסקת בסכנות השתיינות המופרזת בסיפור על לוט ובנותיו. גם שם, כמו במקרה של נח, הדורות הבאים שילמו את המחיר על ההתנהגות השתיינית של אותו אב קדמון. מסיבות אלה אני חושב שסיפור נח בפרשת השבוע רלוונטי מאוד לחיינו ולימינו. אם נתעלם מן הלקח הזה נציב את עצמנו, כיחידים וכחברה, בעמדה מסוכנת ומצערת ביותר.
השתיינות והאסונות שהיא מולידה, תופעה ששנים רבות כמעט שלא היתה מוכרת בעולם היהודי, הפכו היום לדבר רווח בחברה שלנו. שתייה מופרזת של צעירים חובשי כיפה היא היום אורח חיים מקובל בתפוצות וגם בישראל. אם יש למישהו ספקות בדבר ההשפעות ההרסניות של התנהגות כזאת על חיי המשפחה, על הצלחה בעבודה ועל קשרים חברתיים, הוא צריך לבלות רק חמש דקות בשיחה עם ד"ר אברהם טוורסקי. הוא יגמול אתכם חיש מהר ממושגים בדיוניים וכוזבים כאלה. תאונות דרכים קטלניות, הרס נישואים ומשפחה, התנהגות אלימה וגישה של הדוניזם חסר מעצורים, כולם תוצר של הכרם של נח.
בשל המצב המדאיג הזה בעולם היהודי יש כיום בתי כנסת שאוסרים להגיש בתחומם כל סוג של אלכוהול חוץ מיין קידוש. התירוצים של פורים ושמחת תורה היו אולי תקפים בדורות קודמים, כשהיהודים היו פיכחים. בדור של נהנתנות-יתר וחומרנות חסרת מעצורים, כמו הדור שלנו, האלכוהול הוא רעל לאורח החיים היהודי ולערכי היהדות.
יש ביטוי יהודי קולע ונכון להפליא שאומר "מה שיש לפיכח בריאה, יש לשיכור בלשון". מה שפיכח מחזיק בפנים, השיכור מגלה ומחצין. הכרתי יהודים שכאשר השתכרו בפורים שפכו את לבם לפני הקב"ה ודקלמו את כל תפילות יום כיפור בעל-פה. היו תלמידי חכמים גדולים שידעו לדקלם אינספור חלקים מהמשנה מזיכרון בלבד. ברור שהביטוי "נכנס יין, יצא סוד" נכון.
לכן הייתי מוטרד עד מאד כאשר בלילה שאחרי שמחת תורה יהודים "דתיים" שהיו שיכורים בעליל יצאו להשליך אבנים על מכוניות בכבישי ירושלים. לא משנה איזה לבוש הם לבשו, האני הפנימי האמיתי שלהם התגלה כרווי שנאה, אלימות והשחתה. התנהגות כזאת יכולה להחזיר את היהודים להיות בני נח במקום בני אברהם. לדעתי, העובדה שנח לא הבין את ההשלכות של שכרותו הופכת את הסיפור הזה לאחד העצובים ביותר בתורה.
נשמע על עוד תקרית שעוסקת בסכנות השתיינות המופרזת בסיפור על לוט ובנותיו. גם שם, כמו במקרה של נח, הדורות הבאים שילמו את המחיר על ההתנהגות השתיינית של אותו אב קדמון. מסיבות אלה אני חושב שסיפור נח בפרשת השבוע רלוונטי מאוד לחיינו ולימינו. אם נתעלם מן הלקח הזה נציב את עצמנו, כיחידים וכחברה, בעמדה מסוכנת ומצערת ביותר.

רעיונות לפרשת נח
הרב עזריאל אריאל | תשנ"ו
הסמכות ההלכתית של חברי כנסת
קול צופייך פרשת נח תשפ"ג
הרב שמואל אליהו | ל' תשרי תשפ"ג

להיות בני נח
הרב טל חיימוביץ | חשוון תשפ"ב
דור הפלגה
הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א | ד' במרחשוון ה'תשנ"ה
הרב דב בערל וויין
רב בית הכנסת הנשיא בי-ם. לשעבר ראש ארגון ה-OU, ראש ישיבת שערי תורה ורב בית הכנסת "בית תורה" במונסי, ניו-יורק.
נדבת הלב
תשע"ה
פרשת השבוע וארא תשע"ב
תשע"ב
זכור - פורים
אדר התשע"ג
פרשת בא תשע"ב
תשע"ב
האם מותר לאכול לפני התקיעות?
כיצד מתחזקים באהבת ישראל?
שתי דקות על בדיקת חמץ
שימוש בתנור אחד לחלב ובשר
קילוף פירות וירקות בשבת
מה מברכים על ברקים ורעמים?
למה אומרים "במה מדליקין" בערב שבת?
הלכות תשעה באב שחל במוצאי שבת
האם מותר לקנות בבלאק פריידי?
מי חייב לצום בתשעה באב נדחה?
מדוע ראש השנה זכה להיות שני ימים וכיצד מתנהלים בחג כזה?
