- פרשת שבוע ותנ"ך
- חיי שרה
לימוד השיעור מוקדש להצלחת
שמעון בן אורה יוכבד
חיפוש אחר היהלום הגולמי
החיפוש של אליעזר אחר רבקה הוא דוגמה להקמת משפחה יהודית ראויה ולסביבה ביתית נכונה.
שניים מנכדיי התארסו רק בעשרת הימים האחרונים. מטבע הדברים, זה מאורע משמח בשבילי. הוא בא בתקופה שבה אנחנו קוראים את פרשת השבוע שעוסקת באירוסים ובנישואים של יצחק ורבקה.
בתנ"ך ובחיים היהודיים יש להורים השפעה על בחירת בני זוג לילדיהם. אברהם נותן לאליעזר הוראות ברורות שלא להעז למצוא לבנו יצחק כלה מקרב הכנעניות. אברהם בוחר במשפחה - המשפחה המורחבת שלו - מעל כל השיקולים האחרים. אין ספק שמשפחה היא שיקול חשוב מאוד בבחירת בני זוג. לאנשים שבאים מסביבה משפחתית יציבה ואוהבת יש דגם שאותו הם יכולים לחקות אחר-כך ביחסים הזוגיים והמשפחתיים שלהם.
אברהם מחפש משפחה שעל אף שיש בה פגמים - עבודת אלילים, אנוכיות ביחס כלפי עושר וגמישות עם האמת - לפחות שותפה היא לערך הכנסת האורחים ולתחושת החמלה שלו כלפי בני אדם אחרים. למרות זאת, רבקה היא חריגה במשפחה שלה. היא לא עובדת אלילים והכנסת האורחים שלה היא מעל ומעבר למקובל. היא תוצר של המשפחה שלה ושל ביתה, אבל היא קיבצה בתוכה את כל התכונות החיוביות שיש למשפחת אברהם תוך כדי שהיא דוחה את כל התכונות והאמונות השליליות שחדרו למשפחה שלה מתוך החברה שבה היא חיה.
לכן אליעזר מחפש את היהלום הגולמי, שהוא דבר נדיר מאוד. זה מסביר לנו את המבחנים שאליעזר עושה כאשר הוא מחפש ליצחק בת זוג הולמת. הוא מחפש את היתרונות שצומחים מהמשפחה של אברהם, בלי החסרונות שמלווים אותם בדרך כלל. הוא מחפש נדיבות יוצאת דופן, דאגה לזולת, צניעות בהתנהגות ונאמנות למשפחה, גם כאשר האמונות של המשפחה כבר אינן האמונות שלה עצמה. האוסף החריג הזה של התכונות האלה מסמן את רבקה כאחת האמהות של עם ישראל.
גם כשרבקה עצמה תחפש בת זוג הולמת לבנה יעקב, היא תשלח אותו בחזרה למשפחתה בארם, על אף שהיא יודעת שאחיה לבן רמאי. היא מקווה שגם הוא ימצא שם יהלומים גולמיים, נשים שתבננה את בית ישראל ותהיינה אמהות העם היהודי לכל הדורות. גם יעקב צריך למצוא בת זוג שיש לה כל התכונות החיוביות של משפחת אברהם אך לא את התכונות השליליות של החברה של ארם. החיפוש הזה יעלה ליעקב בשנים רבות בחייו, במאמץ גופני ובצער נפשי, אבל, בסופו של דבר, המטרה של הקמת עם מכמה אנשים בודדים מושגת בזכות הנשים שלו והתכונות הטובות שלהן.
החיפוש של אליעזר אחר רבקה הוא דוגמה להקמת משפחה יהודית ראויה ולסביבה ביתית נכונה. החיפוש אחר יהלומים בעולם היהודי קל היום הרבה יותר ממה שהיה בשביל אליעזר.
הנכדים שלי אמנם נתנו לכלותיהם יהלומים כמתנת אירוסים, אבל אני בטוח שהנשים עצמן הן היהלומים האמיתיים במקרה הזה.
בתנ"ך ובחיים היהודיים יש להורים השפעה על בחירת בני זוג לילדיהם. אברהם נותן לאליעזר הוראות ברורות שלא להעז למצוא לבנו יצחק כלה מקרב הכנעניות. אברהם בוחר במשפחה - המשפחה המורחבת שלו - מעל כל השיקולים האחרים. אין ספק שמשפחה היא שיקול חשוב מאוד בבחירת בני זוג. לאנשים שבאים מסביבה משפחתית יציבה ואוהבת יש דגם שאותו הם יכולים לחקות אחר-כך ביחסים הזוגיים והמשפחתיים שלהם.
אברהם מחפש משפחה שעל אף שיש בה פגמים - עבודת אלילים, אנוכיות ביחס כלפי עושר וגמישות עם האמת - לפחות שותפה היא לערך הכנסת האורחים ולתחושת החמלה שלו כלפי בני אדם אחרים. למרות זאת, רבקה היא חריגה במשפחה שלה. היא לא עובדת אלילים והכנסת האורחים שלה היא מעל ומעבר למקובל. היא תוצר של המשפחה שלה ושל ביתה, אבל היא קיבצה בתוכה את כל התכונות החיוביות שיש למשפחת אברהם תוך כדי שהיא דוחה את כל התכונות והאמונות השליליות שחדרו למשפחה שלה מתוך החברה שבה היא חיה.
לכן אליעזר מחפש את היהלום הגולמי, שהוא דבר נדיר מאוד. זה מסביר לנו את המבחנים שאליעזר עושה כאשר הוא מחפש ליצחק בת זוג הולמת. הוא מחפש את היתרונות שצומחים מהמשפחה של אברהם, בלי החסרונות שמלווים אותם בדרך כלל. הוא מחפש נדיבות יוצאת דופן, דאגה לזולת, צניעות בהתנהגות ונאמנות למשפחה, גם כאשר האמונות של המשפחה כבר אינן האמונות שלה עצמה. האוסף החריג הזה של התכונות האלה מסמן את רבקה כאחת האמהות של עם ישראל.
גם כשרבקה עצמה תחפש בת זוג הולמת לבנה יעקב, היא תשלח אותו בחזרה למשפחתה בארם, על אף שהיא יודעת שאחיה לבן רמאי. היא מקווה שגם הוא ימצא שם יהלומים גולמיים, נשים שתבננה את בית ישראל ותהיינה אמהות העם היהודי לכל הדורות. גם יעקב צריך למצוא בת זוג שיש לה כל התכונות החיוביות של משפחת אברהם אך לא את התכונות השליליות של החברה של ארם. החיפוש הזה יעלה ליעקב בשנים רבות בחייו, במאמץ גופני ובצער נפשי, אבל, בסופו של דבר, המטרה של הקמת עם מכמה אנשים בודדים מושגת בזכות הנשים שלו והתכונות הטובות שלהן.
החיפוש של אליעזר אחר רבקה הוא דוגמה להקמת משפחה יהודית ראויה ולסביבה ביתית נכונה. החיפוש אחר יהלומים בעולם היהודי קל היום הרבה יותר ממה שהיה בשביל אליעזר.
הנכדים שלי אמנם נתנו לכלותיהם יהלומים כמתנת אירוסים, אבל אני בטוח שהנשים עצמן הן היהלומים האמיתיים במקרה הזה.

עבד משכיל
הרב דוד דב לבנון | כסלו תשפ"ג
מצוות ניחום אבלים - מקורה ומנהגיה
הרב יצחק בן יוסף | כ"ב חשוון תשפ"ג
פרשת חיי-שרה תשמ"ט-נ"א
הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א | תשמ"ט-נ"א
השיר הגנוב
הרב נתנאל יוסיפון | חשוון תשפ"ג
הרב דב בערל וויין
רב בית הכנסת הנשיא בי-ם. לשעבר ראש ארגון ה-OU, ראש ישיבת שערי תורה ורב בית הכנסת "בית תורה" במונסי, ניו-יורק.
פרשת בהר
אייר תשע"ה
פרשת קדושים תשע"ד
תשע"ד
שבועות תשע"ד
תשע"ד
משחק ללא הגבלת זמן
תשע"ד
מדוע ראש השנה זכה להיות שני ימים וכיצד מתנהלים בחג כזה?
שימוש בתנור אחד לחלב ובשר
ארבע כוסות ושלוש מצות
יום כיפור - איך נדע מי פטור מהצום?
כל ההתחלות קשות
למה משתכרים בפורים? איך עושים זאת נכון?
למה ללמוד גמרא?
איך אפשר להשתמש באותו מיקרוגל לחלבי ובשרי?
למה ללמוד גמרא?
מדוע קוראים את מגילת רות בשבועות?
מה עושים בעשרה בטבת שחל בשישי?
הלכות שילוח הקן
הרב אליעזר מלמד | תשנ"ד

רעיונות לפרשת שלח
הרב עזריאל אריאל | תשנ"ח-תשס"א
מנהגי שלושת השבועות
הרב אליעזר מלמד | שבט תשפ
מנהגי שלושת השבועות
הרב אליעזר מלמד | שבט תשפ
הקמת סנהדרין בדורנו?
לנתיבות ישראל - מאמר"עמדתנו ועקרונותיה" (המשך)
הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א | י"ג סיון תשפ"ג
תפילת רבי נחוניא
הרב יהודה לב | סיון תשפ"ג

הפסקת הנשמה ידנית לחולה
רבנים שונים | סיון תשפ"ג
