- מדורים
- מדורים נוספים
לימוד השיעור מוקדש לעילוי נשמת
הרב אברהם אלקנה שפירא זצ"ל
סיפורים על מו"ר הרב אברהם שפירא זצ"ל
סיפורים על הרה"ג אברהם שפירא זצ"ל במלאות 30 לפטירתו.
היחס לרבנים
בארועים השונים, כשהציבור מחה כפיים לרבנים שנאמו, התקומם על כך הרב ואמר שזה בחינת "דור ששופט את שופטיו", וכי הרבנים אינם זקוקים לאישור הציבור.
היחס ללבוש
תלמיד שהתמנה לרב קהילה סיפר, שהרב דרש ממנו ללבוש חליפה. מאידך, פעם ראה מישהו מבני הישיבה חובש כובע, ושאל אותו מדוע עשה זאת, והלה השיב שהוא מרגיש שהכובע מוסיף לו יראת שמים, אמר לו הרב: "יש לך כובע שמוסיף יראת שמים?! בכמה אתה מוכן למכור לי אותו?"... כלומר, כלפי הציבור צריך הופעה מכובדת, אבל אליבא דאמת אין להחשיב אותה.
פשטות וצניעות
פעם אמר בקידוש בישיבה: "יהודי צריך להרגיש במילוי תפקידו כמו מטאטא. בפינה שבה מניחים אותו - שם הוא מטאטא. אותי שמו לטאטא ברבנות הראשית...".
פעם סיפר שרבנים מחו"ל ישבו אצלו והעירו לו על כך שהוא נפגש עם פוליטיקאים חילונים, שראוי להתרחק מהם. על כך השיב בקושיה: מסופר בגמרא (יומא ט') שריש לקיש לא היה משוחח עם אנשים שאינם הגונים, וכל מי שראו את ריש לקיש משוחח עמו - היה נחשב כאדם מהימן, והיו מלווים לו בלא עדים. לא מצאנו הנהגה כזו אצל רבו של ריש לקיש, רבי יוחנן, והדבר מתמיה, הרי רבי יוחנן היה גדול בתורה מריש לקיש, ומדוע לא הקפיד על הנהגה זו? על כך השיב הרב: ריש לקיש היה צדיק פרטי, שרשאי להימנע מלשוחח עם מי שאינו נראה בעיניו; אולם רבי יוחנן היה ראש הישיבה בטבריה ומנהיג הציבור, ובתור שכזה מוטל עליו לשוחח עם כל יהודי.
לא להיות בינוני
שבת אחת, בקידוש שנערך בישיבה, דרש בפני הקהל על הצורך בגדלוּת כשהדגיש שוב ושוב שאסור להיות בינוני. בתום הקידוש, כשניגש אליו הקהל ללחוץ את ידו אמר לכל אחד: "לא להיות בינוני, שבת שלום", וכך מאות פעמים.
בארועים השונים, כשהציבור מחה כפיים לרבנים שנאמו, התקומם על כך הרב ואמר שזה בחינת "דור ששופט את שופטיו", וכי הרבנים אינם זקוקים לאישור הציבור.
היחס ללבוש
תלמיד שהתמנה לרב קהילה סיפר, שהרב דרש ממנו ללבוש חליפה. מאידך, פעם ראה מישהו מבני הישיבה חובש כובע, ושאל אותו מדוע עשה זאת, והלה השיב שהוא מרגיש שהכובע מוסיף לו יראת שמים, אמר לו הרב: "יש לך כובע שמוסיף יראת שמים?! בכמה אתה מוכן למכור לי אותו?"... כלומר, כלפי הציבור צריך הופעה מכובדת, אבל אליבא דאמת אין להחשיב אותה.
פשטות וצניעות
פעם אמר בקידוש בישיבה: "יהודי צריך להרגיש במילוי תפקידו כמו מטאטא. בפינה שבה מניחים אותו - שם הוא מטאטא. אותי שמו לטאטא ברבנות הראשית...".
פעם סיפר שרבנים מחו"ל ישבו אצלו והעירו לו על כך שהוא נפגש עם פוליטיקאים חילונים, שראוי להתרחק מהם. על כך השיב בקושיה: מסופר בגמרא (יומא ט') שריש לקיש לא היה משוחח עם אנשים שאינם הגונים, וכל מי שראו את ריש לקיש משוחח עמו - היה נחשב כאדם מהימן, והיו מלווים לו בלא עדים. לא מצאנו הנהגה כזו אצל רבו של ריש לקיש, רבי יוחנן, והדבר מתמיה, הרי רבי יוחנן היה גדול בתורה מריש לקיש, ומדוע לא הקפיד על הנהגה זו? על כך השיב הרב: ריש לקיש היה צדיק פרטי, שרשאי להימנע מלשוחח עם מי שאינו נראה בעיניו; אולם רבי יוחנן היה ראש הישיבה בטבריה ומנהיג הציבור, ובתור שכזה מוטל עליו לשוחח עם כל יהודי.
לא להיות בינוני
שבת אחת, בקידוש שנערך בישיבה, דרש בפני הקהל על הצורך בגדלוּת כשהדגיש שוב ושוב שאסור להיות בינוני. בתום הקידוש, כשניגש אליו הקהל ללחוץ את ידו אמר לכל אחד: "לא להיות בינוני, שבת שלום", וכך מאות פעמים.
לאן אנו הולכים במוצאי יום הכיפורים?!
הרב נתנאל יוסיפון | תשרי תשע"א

מלאך ה'
הרב ישראל סליבצקי | ב חשון תשס"ח

מי הוא ממשיך דרכו של הרב אליהו זצ"ל?
הרב מנחם בורשטיין | תמוז תש"ע

סירוב לפקודה נגד התורה
הרב יוסף ארציאל | ב חשון תשס"ח

רבנים שונים

מעלת ל"ג בעומר
גליון מס' 44 אייר תשע"ה
אייר תשע"ה

העברת מת לקבר הסמוך לבן זוגו
שבט תשפ"ב

מסכת ברכות פרק ד משנה ד-ה
ג שבט תשפ"ב

מסכת פיאה פרק ו משנה ה-ו
יג אדר א תשפ"ב
הלכות תשעה באב שחל במוצאי שבת
איך ללמוד גמרא?
כיצד הופכים את צום עשרה בטבת לששון ולשמחה?
חכמת התורה ומדעים
דיני קדימה בברכות
למה ללמוד גמרא?
האם מותר לפנות למקובלים?
למה תוקעים בשופר בראש השנה?
הלכות שטיפת כלים בשבת
מה הם קטניות ומי הם אוכלי קטניות?
האם עדיין צריך לצום בעשרה בטבת?
הכשרת המטבח לפסח
פרק יא
הרב אליעזר מלמד | תשפ

איך לבחור שמות לילדים?
הרב שמואל אליהו | תמוז תשס"ח
