- פרשת שבוע ותנ"ך
- וירא
לימוד השיעור מוקדש לעילוי נשמת
רחל בת יקוט
צדיק בסדום
רוב המפרשים עוסקים בחמלה שמגלה אברהם אבינו בפרשת השבוע אפילו כלפי חוטאים. על אף שזה המסר החשוב בכל הנוגע לטרגדיה של סדום, יש כאן לקח נוסף חשוב, ואולי חשוב לא פחות.
רוב המפרשים עוסקים בחמלה שמגלה אברהם אבינו בפרשת השבוע אפילו כלפי חוטאים. על אף שזה המסר החשוב בכל הנוגע לטרגדיה של סדום, יש כאן לקח נוסף חשוב, ואולי חשוב לא פחות. הלקח הוא שבכוחם של כמה אנשים טובים לחולל הבדל משמעותי בחברה האנושית ובגורל האנושות בכלל.סדום לא נחרבה בגלל אלפי או אפילו מיליוני הרשעים שיש בה. היא נחרבה מפני שחסרו בה עשרה אנשים טובים.זהו המסר של אלקים לאברהם. אברהם הוא אדם בודד. הוא נמצא בעבר האחד, וכל שאר האנשים בעולם נמצאים בעבר השני, לכאורה. אנשים בודדים נתקפים לעתים קרובות ספקות בדבר מהלך חייהם. "לא ייתכן ש-50 מיליון צרפתים טועים!" אבל ההיסטוריה הראתה לנו שוב ושוב שהפרט הבודד צודק לפעמים, ושגם הדעות של הרוב התגלו כבלתי נכונות ואפילו מסוכנות.אברהם הוא האב-טיפוס של הצדיק הבודד שחי בְּעולם שמקנא בסדום, מחקה ומהלל אותה. הוא אבי העם היהודי במיוחד בפן הזה. היהודים הם קבוצה קטנה ומבודדת בעולמנו. הערכים ואורח החיים שלנו מנוגדים לאלה של הרוב בעולם. עם זה, אפילו אויבינו מודים במידת ההשפעה שלנו על התרבות האנושית ובתפקיד החשוב שאנחנו ממלאים בהיסטוריה שלה, גם אם הם מתנגדים לזה.חורבן סדום משאיר באברהם רושם עמוק. הוא משפיע על הגישה שלו כלפי בנו יצחק. הוא מתרחק מבחירת הרוב - ישמעאל וילדי קטורה - ומעדיף את הבן הצדיק הבודד, את יצחק.זה אולי המסר של אלקים לאברהם כשהוא אומר לו "כי ביצחק יקרא לך זרע". יצחק היחיד יוכל בסופו של דבר להתמודד - בחשבון המעלות והישועה העלום של הקב"ה - עם מיליוני הרשעים, ולא משנה איזה אילן יוחסין יש להם. סדום נחרבת לבסוף בגלל היעדר הטוב ובגלל נדירותם של אנשים צדיקים בתוכה. אבל אברהם ויצחק, המעטים שכל העולם מתנגד להם, ימשיכו לשגשג ולפרסם את ערכי הטוב והצדק בעולם כולו.הנביא ישעיהו מתאר את אברהם כ"אחד" - יחיד, בודד, מיוחד. את התיאור הזה יש לפרש באופן חיובי ולא כקובלנה או כמקור לחולשה או לפסימיות. בעולם של הרבים, המעטים הם אלה שחשובים באמת. הקב"ה כבר אמר לנו בספר דברים שנהיה המעט מכל העמים. ובכל זאת, בהשפעה ובכוח הרוחני שלנו אנחנו רבים ככוכבי השמים. ההבנה הפנימית הזאת של מהותנו ושל תפקידנו בתכנית האלקית לקיום האנושות ולהצלחתה מאפיינת אותנו כצאצאיו האמיתיים של אברהם אבינו ונותנת לנו תקווה אפילו בעולם שבו סדום נראית חזקה כל כך.
נאחז בסבך בקרניו
הרב יוסף נווה | חשון תשפ"ג
שלי שלי ושלך שלך - מידה בינונית או מידת סדום?
הרב יצחק בן יוסף | ט"ז חשוון תשפ"ג

וְשַׂבַּע אֶת הָעולָם כֻּלּו מִטּוּבָךְ
הרב שמואל אליהו | חשוון תשע"ד
ללמוד ממידותיו של אברהם אבינו
הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א | ט"ז חשוון תשס"ח
הרב דב בערל וויין
רב בית הכנסת הנשיא בי-ם. לשעבר ראש ארגון ה-OU, ראש ישיבת שערי תורה ורב בית הכנסת "בית תורה" במונסי, ניו-יורק.
האמת הקשה
תשע"א
פרשת השבוע וארא תשע"ב
תשע"ב
מבחן מתח
תשע"א
פרשת בא תשע"ב
תשע"ב
בדיקת פירות ט''ו בשבט
מסירות או התמסרות?
חנוכה הכשרת כלי הזוגיות
תחילת החורבן: ביטול קרבן התמיד
האם מותר לקנות בבלאק פריידי?
איך השבת היא זכר ליציאת מצרים?
מה מיוחד בעבודת יום כיפור?
למה ללמוד גמרא?
למה תמיד יש מחלוקת?
מי צריך את הערבה?
יום כיפור - איך נדע מי פטור מהצום?

תפילה על עצירת הגשמים תשע"א
מהרבנות הראשית לישראל
רבנים שונים | ד' כסליו תשע"א

"וְכִי תָבֹאוּ אֶל הָאָרֶץ וּנְטַעְתֶּם"
הרב אביחי קצין | ז שבט תשס"ח

הלכות ברכות ומנהגי ט"ו בשבט
מתוך "קול צופייך" גיליון 391
הגאון הרב מרדכי אליהו זצ"ל
זמן ק"ש ותפילת שחרית
פרק יא
הרב אליעזר מלמד | תשס"ד

אם מותר לשלם מ'מעשר כספים' שכר לימוד
הרב אבישי נתן מייטליס | שבט תשפ"ג
