- פרשת שבוע ותנ"ך
- ויצא
לימוד השיעור מוקדש לרפואת
אליהו בן הדרה
תחנת יעקב אצל שם ועבר
איך לימוד בבית המדרש שהקימו שם ועבר תרם להצלתו ולהצלחתו בבית לבן, הרמאי הגדול והנוכל הדו-פרצופי?
רש"י אומר לנו בסיום פרשת השבוע שעבר שיעקב עצר בבית המדרש של עבר 14 שנה בדרכו להימלט מאחיו עשו אל בית דודו אשר בארם. העצירה הזאת נראית מוזרה במבט ראשון. איך לימוד בבית המדרש שהקימו שם ועבר תרם להצלתו ולהצלחתו בבית לבן, הרמאי הגדול והנוכל הדו-פרצופי?שאלה זו מוצגת בצורה בהירה ומחודדת יותר בתלמוד עצמו. איזה ערך תועלתי יש בלימוד התורה לחברה? נראה שלקראת המפגש עם לבן יעקב צריך להתאמן בהתמודדות בעניינים משפטיים, מסחריים וארציים סבוכים. לימוד תורה הוא דבר טוב ויפה, אבל איך הוא מכין את האדם לעולם האמיתי? השאלה המטרידה הזאת נשמעת היום באלפי בתים של יהודים. העולם שלנו היום מורכב מאנשים כלבן. איפה לימוד התורה והידע התורני משתלבים בסביבה הזאת, בפיתרון הבעיות והקשיים ובהתמודדות עם אויבינו? עם זאת, אנחנו מוצאים שיעקב הצליח למדי בבית לבן. הוא נשא שם את נשותיו, וילדיו נולדו וגדלו שם. הוא צבר רכוש למרות כל מאמציו של לבן לרמות אותו ולגזול ממנו את שכרו. אם כך, מה הוא למד בבית המדרש של שם ועבר שאפשר לו להצליח בחיים?תמיד סברתי שהתשובה נמצאת בהבנה של המקום ושל היעדים של החינוך התורני בחיינו. רוב האנשים, בייחוד אלה שמתבוננים מן החוץ פנימה, חושבים שחינוך תורני הוא עניין של לימוד חומר בלבד, של הכרת עובדות והבנת מושגים וטקסטים תלמודיים קשים וסבוכים. האמת היא שזה נכון אבל זה לא הכל. חינוך תורני אמיתי, שיעור בבית המדרש של שם ועבר,אמור להנחיל לאדם ערכים והשקפת עולם שבתוכה האירועים בחייו ישתלבו באופן הולם ומוסרי.אדם צריך ללמוד איך להתמודד נכון עם לבן, אבל גם להיזהר מאוד שלא להפוך בעצמו ללבן תוך כדי כך. הגנה עצמית ושמירה של האדם על האינטרסים שלו הם חלק ממערכת הערכים של התורה, אבל נעימות, רגישות, אמונה בצדק האלקי ובהבטחות ונכונות לגלות סובלנות ולהתחשב באנשים, אפילו באלה שאינם נעימים, גם הם חלק ממערכת הערכים של התורה.יעקב נכנס לבית המדרש של שם ועבר כדי להפנים את מערכת הערכים התורנית שתאפשר לו לשרוד את לבן בלי ליפול מבחינה רוחנית ולהפוך ללבן בצורת יעקב.אחת המשימות הקשות ביותר שעומדות בפני החברה היהודית היום היא להישאר ממלכת כהנים וגוי קדוש גם כשאנחנו נלחמים עם לבן, ישמעאל ועשו על עצם קיומנו. ראוי שבתי-הספר שלנו ילמדו את ערכי תורה ולא יסתפקו רק בידע ובציונים.
יעקב - בחיר האבות
פרשת ויצא
הרב אליהו ברין | ו' כסלו תשפ"ב

"התרפים דִּבְּרוּ אָוֶן"
שורש ענין עבודה-זרה
הרב אליהו ממן | תמוז תשע"א
הבה לי בנים
הרב יצחק בן יוסף | ז כסלו תשפ"ג
במעלות עבודת ה'
הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א | מוצש"ק פרשת ויצא תשס"ג
הרב דב בערל וויין
רב בית הכנסת הנשיא בי-ם. לשעבר ראש ארגון ה-OU, ראש ישיבת שערי תורה ורב בית הכנסת "בית תורה" במונסי, ניו-יורק.
"חזקה"
תשע"ד
להקדים את המאוחר
תשע"ד
פרשת קדושים תשע"ד
תשע"ד
שבועות תשע"ד
תשע"ד
איפה מדליקים נרות חנוכה בבניין?
האם מותר לפנות למקובלים?
הסוד שמאחורי חגיגות פורים בעיר ירושלים
איך מוסרים את הנפש בימינו?
מדוע ראש השנה זכה להיות שני ימים וכיצד מתנהלים בחג כזה?
איך ללמוד גמרא?
סינון פסולת בשבת
סדרת החינוך של הטבע!
כיצד הופכים את צום עשרה בטבת לששון ולשמחה?
איך ללמוד אמונה?
דיני קדימה בברכות
חודש ניסן - חודש ההתחדשות
הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א | תשס"ג

הלכות פסח
מתוך 'קול צופייך' גיליון 396
הגאון הרב מרדכי אליהו זצ"ל | אדר תשס"ז
חַיָּב אָדָם לִרְאוֹת אֶת עַצְמוֹ כְּאִילּוּ הוּא יָצָא מִמִּצְרָיִם
הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א
