- הלכה מחשבה ומוסר
- יסודות האמונה
לימוד השיעור מוקדש לעילוי נשמת
הרב אברהם בן ציון ב"ר שבתי זצ"ל
13. האמונה אינה זקוקה להוכחות שכליות
שרת המדיה מוקדש על ידי משפחת גרין לעילוי נשמת יקיריהם
האמונה אמונת ישראל אינה זקוקה להוכחות שכליות, אינה בנויה על סברות אנושיות, היא למעלה מזה. אין אנו זקוקים להוכחות אחר שראינו בעינינו את יד ה' בהוציאו אותנו מארץ מצרים, וקריעת ים-סוף ומתן-תורה. מכאן, מהתורה, הידיעה שלנו על בריאת העולם והאדם. ומן התורה וההסטוריה האנושית מאדם הראשון ועד מתן-תורה ועד בכלל. ואעפ"י שאין צורך בהוכחות, בכל זאת מעניינת העובדה שבכל העולם מקובלת חלוקת הימים לשבועות. מתי באו כולם להסכמה זו מקצה העולם ועד קצהו? האם אין זה מסתבר שכל האנושות מקורה באדם הראשון ובניו והם המקור לכמה הנהגות משותפות לכל בני-אדם כמו ימי השבוע וכמו הספירה העשרונית - העשרות. אמנם חוקרים שונים מנסים לשער השערות שונות בדבר מקורה של הספירה העשרונית וימי השבוע, אך המשותף הזה לכולם מראה בכל זאת שיש איזה מקור אחד לאנושות כולה. אך כאמור - אין בדברים אלו כוונה להוכיח אלא להוסיף עוד מבט על הסבירות של מבט התורה על בריאת האדם והעולם.
וכאן שואל מלך כוזר: ואיך לא תחלש אמונתך בעניין בריאת העולם ומניין שנות העולם, הרי לאנשי הודו יש מסורות עתיקות ומנהגים שקיימים לדעתם מליון שנים.
והחבר משיב: מסורות אנשי הודו אין בהם כדי להחליש את האמונה. איך יכולה להיות להם מסורת רצינית כאשר הם אינם אנשי תרבות כלל, הם עובדי אלילים, מאמינים באמונות טפלות, אין להם תרבות, לא חיברו כי אם ספרים מועטים, שטחיים. ורק מי שדעתו קלה, יכול להתפתות אחריהם.
וכי אילו היו באים בדואים מהנגב ומסיני, אנשים שלא עסקו בחכמה והיו מספרים לנו שיש להם מסורות עתיקות שונות משלנו על בריאת העולם וכדומה, היינו בכלל צריכים להתייחס לדבריהם? האם יש משמעות למסורת של אנשים נבערים מדעת? כך היו אנשי הודו.
אמנם נכון שאנשים שחיים בטבע, בלי לעסוק בלימודים, מתפתחים אצלם חושים מיוחדים שאינם אצל אנשי תרבות. הם יודעים לחוש מתי הגשם מתקרב לבוא, הם יודעים לזהות טביעת רגלים, הם יכולים להיות גששים מצוינים ועוד כל מיני חושים טבעיים מחודדים מצויים אצלם. ואולי אפילו חושים רוחניים מסויימים, והנהגות נימוס יחודיות, אבל מכאן ועד נתינת אמון בסיפורים שעוברים במסורת סביב המדורה, שיד הדמיון הפורה המציאה אותם. מסורות כאלה אינן מסורות שיש להתחשב בהן.
אנשי הודו פתחו להם כל מיני תכונות טבעיות מעניינות, וגם הנהגות יחודיות שיש בהן צדדים של מעלה, אך הם לא היו אנשי חכמה ודעת, רמתם היתה נמוכה, ואין ערך משמעותי לסיפורים שלהם על מסורות עתיקות. זה אינו דומה בשום פנים ואופן למסורת ישראל של "עם חכם ונבון", עם-הספר, שבכל הדורות תמיד היה עסוק בחכמה ובתורה, והספרות התורנית העשירה שבכתב ושבע"פ שבכל הדורות - מראה את רמתו הרוחנית.
וכאן שואל מלך כוזר: ואיך לא תחלש אמונתך בעניין בריאת העולם ומניין שנות העולם, הרי לאנשי הודו יש מסורות עתיקות ומנהגים שקיימים לדעתם מליון שנים.
והחבר משיב: מסורות אנשי הודו אין בהם כדי להחליש את האמונה. איך יכולה להיות להם מסורת רצינית כאשר הם אינם אנשי תרבות כלל, הם עובדי אלילים, מאמינים באמונות טפלות, אין להם תרבות, לא חיברו כי אם ספרים מועטים, שטחיים. ורק מי שדעתו קלה, יכול להתפתות אחריהם.
וכי אילו היו באים בדואים מהנגב ומסיני, אנשים שלא עסקו בחכמה והיו מספרים לנו שיש להם מסורות עתיקות שונות משלנו על בריאת העולם וכדומה, היינו בכלל צריכים להתייחס לדבריהם? האם יש משמעות למסורת של אנשים נבערים מדעת? כך היו אנשי הודו.
אמנם נכון שאנשים שחיים בטבע, בלי לעסוק בלימודים, מתפתחים אצלם חושים מיוחדים שאינם אצל אנשי תרבות. הם יודעים לחוש מתי הגשם מתקרב לבוא, הם יודעים לזהות טביעת רגלים, הם יכולים להיות גששים מצוינים ועוד כל מיני חושים טבעיים מחודדים מצויים אצלם. ואולי אפילו חושים רוחניים מסויימים, והנהגות נימוס יחודיות, אבל מכאן ועד נתינת אמון בסיפורים שעוברים במסורת סביב המדורה, שיד הדמיון הפורה המציאה אותם. מסורות כאלה אינן מסורות שיש להתחשב בהן.
אנשי הודו פתחו להם כל מיני תכונות טבעיות מעניינות, וגם הנהגות יחודיות שיש בהן צדדים של מעלה, אך הם לא היו אנשי חכמה ודעת, רמתם היתה נמוכה, ואין ערך משמעותי לסיפורים שלהם על מסורות עתיקות. זה אינו דומה בשום פנים ואופן למסורת ישראל של "עם חכם ונבון", עם-הספר, שבכל הדורות תמיד היה עסוק בחכמה ובתורה, והספרות התורנית העשירה שבכתב ושבע"פ שבכל הדורות - מראה את רמתו הרוחנית.
יסודות האמונה (51)
הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א
12 - 12. סיפור תולדות הדורות בסיפור סגולת ישראל
13 - 13. האמונה אינה זקוקה להוכחות שכליות
14 - 14. סתירות בין מדע ותורה
טען עוד
47. החסיד - היהודי האידיאלי המושלם
הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א | התשס"ה
46. תיאור החבר את החסיד
הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א | התשס"ה
4. מגבלות ההגיון האנושי להשגת האמונה
הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א | חשון ה'תשס"ב
49. אמונה שלמה מביאה לביטחון בה'
הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א | התשס"ה
הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א
ראש מוסדות ישיבת בית אל, לשעבר רב הישוב בית אל, מייסד ערוץ 7. מתלמידיו הקרובים של מרן הרצי"ה זצ"ל .
שמחת ארץ ישראל
שיחת מוצאי שבת שלח לך תשע"ו
סיון תשע"ז
למה היתה שואה?
לנתיבות ישראל - מאמר "אמונת עתנו" - המשך
כ"ז טבת תשפ"ג
זו ארצנו
לנתיבות ישראל - מאמר "והנצח זו ירושלים" "מאמר כותלנו"
א אב תשפ"ב
נתיב העבודה - המשך פרק ו'
שיעור מס' 18
י"א טבת תשפ"ג
יום כיפור - איך נדע מי פטור מהצום?
למה משתכרים בפורים? איך עושים זאת נכון?
היסוד הגדול שנלמד מרבי שמעון בר יוחאי
"עין במר בוכה ולב שמח"
הסוד שמאחורי חגיגות פורים בעיר ירושלים
הלכות תשעה באב שחל במוצאי שבת
כיצד הצפירה מובילה לאחדות בעם?
האם מותר לפנות למקובלים?
החשיבות של לימוד אמונה
איך השבת היא זכר ליציאת מצרים?
איך ללמוד אמונה?

ברכות השחר - ספרד
הסידור המהיר | תשרי תשע"ז

תפילת הדרך - עדות המזרח
הסידור המהיר | תשרי תשע"ז
הלכות צניעות א'
הרב אליעזר מלמד | סיון תשנ"ד
תפילת תשלומין
הרב אליעזר מלמד | תשס"ה
תלמוד תורה ודרך ארץ
הרב מרדכי גרינברג | י"ב סיון תשפ"ג

קרוב אליך פרשת בהעלותך תשפ"ג
גליון מספר 468
רבנים שונים | סיון תשפ"ג

הספק - פתח לאמונה
דני לביא | סיון תשפ"ג
