- פרשת שבוע ותנ"ך
- שמות
לימוד השיעור מוקדש לרפואת
אלקנה בן שלומית
אופן הגאולה תלוי בנו
אילו בני עמנו היו מבינים את גודל המשמעות של אירועי זמננו ומכינים עצמם לקראת גאולה שלמה, אין ספק שכל המהלכים היו אחרת.
פרשתנו עוסקת בגלות מצרים, ובשליחותו של משה רבינו אל פרעה להוציא את ישראל ממצרים. תהליך גאולת מצרים משמש מעין אב טיפוס למהלכי ההשגחה האלוקית גם לדורות, לכן מרובים הם התיאורים בפרשתנו, שהמפרשים מעתיקים אותם גם לדורות הבאים. ברצוני להתעכב על תיאור מסוים שיש לו השלכה גדולה על המהלכים בדורנו.
לקראת סוף הפרשה מופיע הפסוק בו משה רבינו בא בטענה כלפי מעלה - "למה הרעות לעם הזה למה זה שלחתני?" משה מתלונן - אם לא הגיע זמן הגאולה, למה נשלחתי? לא רק ששליחותי לא הועילה, היא עוד גרמה להכבדת עול השעבוד. לכאורה טענה חזקה כלפי שמיא וגם התשובה לא ברורה, שהרי מה שנאמר לו מפי הגבורה - "עתה תראה אשר אעשה לפרעה", זו תשובה שבעתיד יהיה טוב, אולם משה שאל על העבר [ולכאורה לא נענה] ואין זו תשובה על שאלתו.
עונה הנצי"ב - באמת אם כל זקני ישראל היו מצטרפים למשה, כפי שנאמר לו "ובאת אתה וזקני ישראל", והיו דורשים במפגיע "שלח את עמי ויעבדוני", כל תהליך גאולת מצרים היה משתנה ולא היו צריכים לעשר מכות. אולם היות ולא נתגלתה מסירות מצד מנהיגי ישראל, העם לא היה זכאי להיגאל בלי יסורים נוספים, ולכן באה הכבדת עול השעבוד כתחליף למסירות הנפש ונסללה הדרך לגאולה.
אנו מאמינים שאנו נמצאים באתחלתא דגאולה, ולפיכך אנו למדים מדברי הנצי"ב לדורנו, שאילו בני עמנו היו מבינים את גודל המשמעות של אירועי זמננו ומכינים עצמם לקראת גאולה שלמה, אין ספק שכל המהלכים היו אחרים. בייחוד לאחר מלחמת ששת הימים, אילו העם היושב בציון היה מתעורר ליישב את כל חבלי ארצנו באמצעות ממשלת ישראל, ואחינו פזורי הגולה היו קמים ומתעוררים לבוא בהמוניהם ולהתיישב בכל מרחבי ארצנו, היה מצבנו שונה לגמרי. לצערנו חלק גדול מהעם היה אדיש, הן זה היושב בגולה והן זה שנמצא בארץ, והשלטון גילה חולשה גדולה לכל השחרור הגדול שהיה במלחמת ששת הימים, ולכן בא עלינו הטרור של כנופיות המחבלים.
עלינו להתפלל, שבני עמנו יתעוררו מתרדמתם ויבינו את גודל השעה שאנו חיים בתוכה וידעו נאמנה שתהליך גאולת ישראל ילך ויתפתח, עד שנזכה לשחרורה המלא של כל ארצנו, ואחינו יבינו את יוקרה וערכה של היהדות. עלינו לומר לבני דורנו, שהייסורים הם כתוצאה מחולשה שמתגלה בעמנו. חייבים אנו לתקן את חטא המרגלים ולחשוק ולערוג אל ארצנו, ובזכות זאת נקרב את קץ גאולתנו בקרוב בימינו.
לקראת סוף הפרשה מופיע הפסוק בו משה רבינו בא בטענה כלפי מעלה - "למה הרעות לעם הזה למה זה שלחתני?" משה מתלונן - אם לא הגיע זמן הגאולה, למה נשלחתי? לא רק ששליחותי לא הועילה, היא עוד גרמה להכבדת עול השעבוד. לכאורה טענה חזקה כלפי שמיא וגם התשובה לא ברורה, שהרי מה שנאמר לו מפי הגבורה - "עתה תראה אשר אעשה לפרעה", זו תשובה שבעתיד יהיה טוב, אולם משה שאל על העבר [ולכאורה לא נענה] ואין זו תשובה על שאלתו.
עונה הנצי"ב - באמת אם כל זקני ישראל היו מצטרפים למשה, כפי שנאמר לו "ובאת אתה וזקני ישראל", והיו דורשים במפגיע "שלח את עמי ויעבדוני", כל תהליך גאולת מצרים היה משתנה ולא היו צריכים לעשר מכות. אולם היות ולא נתגלתה מסירות מצד מנהיגי ישראל, העם לא היה זכאי להיגאל בלי יסורים נוספים, ולכן באה הכבדת עול השעבוד כתחליף למסירות הנפש ונסללה הדרך לגאולה.
אנו מאמינים שאנו נמצאים באתחלתא דגאולה, ולפיכך אנו למדים מדברי הנצי"ב לדורנו, שאילו בני עמנו היו מבינים את גודל המשמעות של אירועי זמננו ומכינים עצמם לקראת גאולה שלמה, אין ספק שכל המהלכים היו אחרים. בייחוד לאחר מלחמת ששת הימים, אילו העם היושב בציון היה מתעורר ליישב את כל חבלי ארצנו באמצעות ממשלת ישראל, ואחינו פזורי הגולה היו קמים ומתעוררים לבוא בהמוניהם ולהתיישב בכל מרחבי ארצנו, היה מצבנו שונה לגמרי. לצערנו חלק גדול מהעם היה אדיש, הן זה היושב בגולה והן זה שנמצא בארץ, והשלטון גילה חולשה גדולה לכל השחרור הגדול שהיה במלחמת ששת הימים, ולכן בא עלינו הטרור של כנופיות המחבלים.
עלינו להתפלל, שבני עמנו יתעוררו מתרדמתם ויבינו את גודל השעה שאנו חיים בתוכה וידעו נאמנה שתהליך גאולת ישראל ילך ויתפתח, עד שנזכה לשחרורה המלא של כל ארצנו, ואחינו יבינו את יוקרה וערכה של היהדות. עלינו לומר לבני דורנו, שהייסורים הם כתוצאה מחולשה שמתגלה בעמנו. חייבים אנו לתקן את חטא המרגלים ולחשוק ולערוג אל ארצנו, ובזכות זאת נקרב את קץ גאולתנו בקרוב בימינו.
כבוד המלכות והאם מברכים
הרב יצחק בן יוסף | י"ט טבת תשפ"ב

שמות השבטים כסיבה לגלות ולגאולה
הרב מרדכי הוכמן | טבת שתפ"ג
שליחותו של משה
שיחת מוצ"ש פרשת שמות תשפ"ב
הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א | כ"א טבת תשפ"ב

משה רועה נאמן אף לחוטאים
הרב דוד דב לבנון | טבת תשפ"ג

הרה"ג דוב ליאור
לשעבר אב"ד ורב הישוב קרית - ארבע. נשיא ישיבת "בית אורות"

מלחמה לה' בעמלק מדור דור
ט שבט תשס"ח

דתלשו"ת
י שבט תשס"ח
דיני ממון בנכסים במשפחה
הכנס העולמי ה-17 לדיני ממונות
ז' טבת תשס"ח
לקחת את ההנהגה לידים
ב' מנחם אב התשס"ה
האם עדיין צריך לצום בעשרה בטבת?
פסח שני- החיבור של תורה וישראל
דיני פלסטר בשבת
ל"ג בעומר: סוד כוחו של רשב"י
האם מותר לפנות למקובלים?
למה ללמוד גמרא?
אכילת חמץ בשבת הצמודה לשביעי של פסח
החיבור הרוחני של פסח ושבועות
חנוכה הכשרת כלי הזוגיות
מה המשמעות הנחת תפילין?
בדיקת פירות ט''ו בשבט

נוסח ברכת האילנות - אשכנז
הסידור המהיר | כ"ח ניסן תשפ"א
