- פרשת שבוע ותנ"ך
- יתרו
לימוד השיעור מוקדש לעילוי נשמת
יהודה בן הדסה
השקעה בשורשים מניבה פירות
את יסוד האמונה אין אנו צריכים להחדיר לילד מבחוץ, הדברים טבועים עמוק בנפש ואם הוא מקבל חינוך אמיתי לאמונה מילדותו, האמונה מתגלה באופן טבעי.
פרשתנו עוסקת באירוע המופלא ביותר מאז בריאת העולם - מתן תורה. עם ישראל קיבל תורה דווקא לאחר שעבר את כור ההיתוך של גלות מצרים, מפני שעבדות מצרים בנתה בנו תכונות מתאימות לקבלת תורה. טבע העבדות היא שהעבד אינו עושה מה שהוא רוצה, אלא מה שהאדון אומר לו, כך גם עבדות מצרים הרגילה את ישראל לעשות את מה שאומרים להם. במצרים הגיעו ישראל לדרגה של ביטול הרצון העצמי ולמדו לקבל מרות מבחוץ, עד שהגיעו לדרגה של אמירת "נעשה ונשמע". אמנם גלות מצרים לא תיקנה את כל הדרוש תיקון ושאר הגלויות משלימות את החסר.
עשרת הדברות הן התמצית של כל המצוות כולן, כפי שרבנו סעדיה גאון הראה בחיבוריו, שכל אחת מהמצוות שייכת בהתאם לתוכנה לאחת מעשרת הדברות.
הדיבר האחרון הוא "לא תחמוד ולא תתאווה". על דיבר זה שואל האבן עזרא - כיצד ניתן לצוות על הרגש, הלא באופן טבעי כאשר אדם רואה חפץ אצל הזולת ליבו מתאווה וחומד את החפץ לעצמו?
עונה האבן עזרא - דבר זה כרוך בחינוך מקטנות. אם הילד מצעירותו מתחנך על ידי הוריו ומוריו שאסור בתכלית האיסור לקחת את רכוש הזולת, הדבר יחדור למודעות של הילד, והוא לא יעלה בדעתו לחשוק או לרצות לקחת לעצמו את רכוש הזולת. כשם שכל אמא מחנכת את הילד שלא יושיט ידו לתוך האש או למקום שעלול להינזק והדברים חודרים עמוק למוחו, כך גם אִם הילד יתחנך שאסור לחמוד ולהתאוות לממון אחרים, הוא לא יתעורר בכלל לרצות ממון זה.
נמצא, שבדיבר זה גילתה לנו תורתנו את עומק כוחות הנפש של האדם, ועד היכן הוא מסוגל להגיע אם הוא מקבל חינוך נכון מקטנות.
כעין זה מצינו גם ביחס לאמונה בבורא עולם, שעל פי הרמב"ם והרמב"ן זו המצווה הראשונה שנצטווינו בעשרת הדברות "לידע ולהאמין", ולכאורה גם כאן נשאלת השאלה איך אפשר לדרוש מנער בן שלוש עשרה שידע להגיע לאמונה גבוהה כל כך ברמה של ידיעה , כאשר אנו רואים שגם גדולי הפילוסופים לא השיגו את האמונה ברמה גבוהה כל כך? עונה מרן הרב זצ"ל באגרות, שאת יסוד האמונה אין אנו צריכים להחדיר לילד מבחוץ, הדברים טבועים עמוק בנפש ואם הוא מקבל חינוך אמיתי לאמונה מילדותו, האמונה מתגלה באופן טבעי.
ולוואי וכל ההורים בישראל יזכו לחנך את ילדיהם משחר טל ילדותם על ברכי האמונה האמיתית והטהורה, ובזכות זאת גם כשהילדים יגדלו לא יסורו מדרך הישר, לא בהתנהגות ולא בכיבוד הורים ומורים, ואין ספק שילדים אלו יהיו נאמנים לתורת ישראל, לעם ישראל ולארץ ישראל.
עשרת הדברות הן התמצית של כל המצוות כולן, כפי שרבנו סעדיה גאון הראה בחיבוריו, שכל אחת מהמצוות שייכת בהתאם לתוכנה לאחת מעשרת הדברות.
הדיבר האחרון הוא "לא תחמוד ולא תתאווה". על דיבר זה שואל האבן עזרא - כיצד ניתן לצוות על הרגש, הלא באופן טבעי כאשר אדם רואה חפץ אצל הזולת ליבו מתאווה וחומד את החפץ לעצמו?
עונה האבן עזרא - דבר זה כרוך בחינוך מקטנות. אם הילד מצעירותו מתחנך על ידי הוריו ומוריו שאסור בתכלית האיסור לקחת את רכוש הזולת, הדבר יחדור למודעות של הילד, והוא לא יעלה בדעתו לחשוק או לרצות לקחת לעצמו את רכוש הזולת. כשם שכל אמא מחנכת את הילד שלא יושיט ידו לתוך האש או למקום שעלול להינזק והדברים חודרים עמוק למוחו, כך גם אִם הילד יתחנך שאסור לחמוד ולהתאוות לממון אחרים, הוא לא יתעורר בכלל לרצות ממון זה.
נמצא, שבדיבר זה גילתה לנו תורתנו את עומק כוחות הנפש של האדם, ועד היכן הוא מסוגל להגיע אם הוא מקבל חינוך נכון מקטנות.
כעין זה מצינו גם ביחס לאמונה בבורא עולם, שעל פי הרמב"ם והרמב"ן זו המצווה הראשונה שנצטווינו בעשרת הדברות "לידע ולהאמין", ולכאורה גם כאן נשאלת השאלה איך אפשר לדרוש מנער בן שלוש עשרה שידע להגיע לאמונה גבוהה כל כך ברמה של ידיעה , כאשר אנו רואים שגם גדולי הפילוסופים לא השיגו את האמונה ברמה גבוהה כל כך? עונה מרן הרב זצ"ל באגרות, שאת יסוד האמונה אין אנו צריכים להחדיר לילד מבחוץ, הדברים טבועים עמוק בנפש ואם הוא מקבל חינוך אמיתי לאמונה מילדותו, האמונה מתגלה באופן טבעי.
ולוואי וכל ההורים בישראל יזכו לחנך את ילדיהם משחר טל ילדותם על ברכי האמונה האמיתית והטהורה, ובזכות זאת גם כשהילדים יגדלו לא יסורו מדרך הישר, לא בהתנהגות ולא בכיבוד הורים ומורים, ואין ספק שילדים אלו יהיו נאמנים לתורת ישראל, לעם ישראל ולארץ ישראל.
תפקידם של ישראל והתורה- תיקון העולם
שיחת מוצ"ש פרשת יתרו תשפ"ג
הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א | כ' שבט תשפ"ג
מניעיו של יתרו לגיור
הרב דב בערל וויין | שבט תשע"ה
עד שהרצפה תתייבש (יתרו)
שתי דקות לפרשת יתרו, הפקת אולפני אתרוג
חיים אקשטיין | י"ט שבט תשע"ו

לֹא תַחְמֹד וְלֹא תִתְאַוֶּה
הרב שמואל אליהו | שבט התשע"ג

הרה"ג דוב ליאור
לשעבר אב"ד ורב הישוב קרית - ארבע. נשיא ישיבת "בית אורות"

דתלשו"ת
י שבט תשס"ח

אופן הגאולה תלוי בנו
יט טבת תשס"ח
לקחת את ההנהגה לידים
ב' מנחם אב התשס"ה

מאוחדים מול המן
יא אדר תש"ע
כל ההתחלות קשות
שימוש נכון בתנור הביתי
האם מותר לקנות בבלאק פריידי?
איך לא להישאר בין המצרים?
האם מותר לפנות למקובלים?
למה יש כל כך הרבה מצוות?
הלכות שטיפת כלים בשבת
למה ללמוד גמרא?
מה מיוחד בעבודת יום כיפור?
תחילת החורבן: ביטול קרבן התמיד
שתי דקות על בדיקת חמץ

אכילה ושתייה פחות מכשיעור ביום כיפור
רבנים שונים | תשרי תשע"ג

הלכות סוכה
הגאון הרב מרדכי אליהו זצ"ל | התשס"ב

אכילה ושתייה פחות מכשיעור ביום כיפור
רבנים שונים | תשרי תשע"ג

הבדלה במוצאי שבת , מוצאי יום טוב ומוצאי יום הכיפורים
הרב מיכאל יומטוביאן | תשרי תשע"ח
חזרה לספר שמואל - מעמד המלכת שאול
שמואל א, פרק י', יז-יט
הרב שמעון קליין | ה תשרי תשפ"ד
דרשת שבת שובה תשפ"ד
הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א | ח' תשרי תשפ"ד
מן השופר בהר סיני ועד שופרו של משיח
סוף מאמר "והרעתם - ונושעתם"
הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א | ז' תשרי תשפ"ד
